Til fodereksperterne - killingemad

Helt enig!
Dyrlæger har meget kort om kattens ernæring på dyrlægestudiet.
Skal man snakke ernæring, når man er hos dyrlæge, giver det mere mening i at tale med veterinærsygeplejersken - de har langt mere undervisning i emnet.

Mit problem har altid været, at jeg mener mine katte er for tynde…omvandrene pinde…og killingefoder får dem bestemt ikke til at tage på, nærmest tværtimod…når jeg har killing/er i huset køber jeg nogle kilo killingefoder (primært RC) og blander i deres c/d tørfoder, som alle så spiser af…og ingen tager på:øhmm:

De har simpelhen en forbrændning der siger spar 2 til det hele…denne månede giver mig grå hår på hovedet og smerter i min tegnebog…inden weekenden er omme tager jeg hul på en ny 10 kg sæk c/d, den 3. denne månede, der er ca. 1-1,5 kg RC tilbage af de ca. 10 kg jeg købte da Eco flyttede ind…der er 3 dåser j/d tilbage af en ramme(24 dåser) og der er 8 dåser c/d tilbage af 2 rammer altsammen købt omkring den 1 dec. Derudover har jeg købt 16 kasser KiteKat portionsposer (3 kasser tilbage) + de får en eller anden slags kød hver dag og så kommer godbider og hvad de nu kan stjæle af min mad:venter:…hvad jeg gerne vil vide er…HVOR FANDEN GØR DE AF DET:?..for sætter sig på sidebenene gør det altså ikke:høhø:

[quote=Alice;314289]Jeg er absolut ikke uenig med dig …Men jeg tror godt vi to kan blive enige om, at mange dyrlæger ikke aner ret meget om kattens ernæring.

Jeg har så ikke set tendenser til overvægt på mine briter, måske fordi jeg altid har fodret varieret - Vådt / råt og med mindstevægten lagt på tørt - Og som jeg skrev længere oppe i tråden, så har jeg netop i dag talt med en af mine killingekøbere som er dyrlæge. I samtalens løb kom vi ind på tidlig neutraliserede killinger contra overvægt, og hun mente ikke der var belæg for at påstå noget sådan …Hun har erfaring for at fedme hos katte/killinger hovedsaglig findes i de hjem, hvor katten/killingen er enekat, og dermed måske rører sig for lidt …Men igen, det er så hendes udlægning, men jeg har nu hørt andre dyrlæger udtale de samme teorier.[/quote]

Selvfølgelig har arv og miljø, race osv. et vist ansvar for en evt. overvægt, men det er påvist at Killinger der er tidligt neutraliserede, ligesom andre kastrater, har et mindre kaloritebehov, ca. 30% end fertile. Jeg regner ikke med de killinger du selv har gående er neutraliseret, så man kan ikke helt sammenligne der.
Lidt info til din dyrlæge, nu du selv nævner at dyrlæger ikke ved så meget om ernæring, hvilket jeg kun kan være enig i, men igen, det gælder ikke alle:)

Marina

[quote=anne p;314392]Mit problem har altid været, at jeg mener mine katte er for tynde…omvandrene pinde…og killingefoder får dem bestemt ikke til at tage på, nærmest tværtimod…når jeg har killing/er i huset køber jeg nogle kilo killingefoder (primært RC) og blander i deres c/d tørfoder, som alle så spiser af…og ingen tager på:øhmm:

De har simpelhen en forbrændning der siger spar 2 til det hele…denne månede giver mig grå hår på hovedet og smerter i min tegnebog…inden weekenden er omme tager jeg hul på en ny 10 kg sæk c/d, den 3. denne månede, der er ca. 1-1,5 kg RC tilbage af de ca. 10 kg jeg købte da Eco flyttede ind…der er 3 dåser j/d tilbage af en ramme(24 dåser) og der er 8 dåser c/d tilbage af 2 rammer altsammen købt omkring den 1 dec. Derudover har jeg købt 16 kasser KiteKat portionsposer (3 kasser tilbage) + de får en eller anden slags kød hver dag og så kommer godbider og hvad de nu kan stjæle af min mad:venter:…hvad jeg gerne vil vide er…HVOR FANDEN GØR DE AF DET:?..for sætter sig på sidebenene gør det altså ikke:høhø:[/quote]

Ville sige prøv orijen … der er ikke alle de kulhydratter i som pivun skriver … Du ved jo kuhydratter bliver forbrændt hurtig

Jeg synes det er ritig svært med killingefoder.
Mine de små er nu 6 mdr og neutraliserede. På den ene side læser man, at de skal have killingefoder det første år, et andet sted læser man at de skal have specialkost til neutralisererde, når de er blevet det.
Hvad og hvem skal jeg lytte efter?

De gamle katte i huset har også fået killingefoder i denne periode - de trives, kan man vel godt sige på godt jysk :tihi: - men heldigvis ikke katastrofalt, de har bare fået pæne kastratdeller…

jeg bruger ikke ‘killingmad’ - mine killinger får det samme som de voksne - bare mere af det og mest råt kød

killinger har brug for mere mad (det er også det der står i de citater der gives i første indlæg) og det skal naturligvis være lødig og artsspecifik mad - fordi de vokser. har læst at killinger har brug for dobbelt så meget mad som en voksen kat…men at der skal være ‘ekstra’ af noget i har jeg svært ved at se…der findes jo heller ikke specielle mus/byttedyr i naturen som mor mis fanger specielt til killinger…

at der sælges ‘killingfoder’ er for mig bare et marketing trick for at tørfoder producenter kan sælge mere og dyrere…

en kat der fodres med korrekt sammensat foder vil normalt ikke blive fed…fedme er et problem i forhold til ‘kommercielt foder’ og forkert sammensat foder (specielt foder der ikke er 100% animalsk)…i øvrigt må en kat/killing gerne imo have et lille ‘spæklag’ på maven - så længe det kun er der, og der ellers er gode og veludviklede muskler og god kondition

[quote=Marina;314402]Selvfølgelig har arv og miljø, race osv. et vist ansvar for en evt. overvægt, men det er påvist at Killinger der er tidligt neutraliserede, ligesom andre kastrater, har et mindre kaloritebehov, ca. 30% end fertile. Jeg regner ikke med de killinger du selv har gående er neutraliseret, så man kan ikke helt sammenligne der.
Lidt info til din dyrlæge, nu du selv nævner at dyrlæger ikke ved så meget om ernæring, hvilket jeg kun kan være enig i, men igen, det gælder ikke alle:)

Marina[/quote]

Jamen Marina killinger hvad enten de er neutraliserede eller ej, burde ikke kunne blive fede med deres aktivitetsniveau, de knokler jo rundt dagen lang :slight_smile:

Og nej, de killinger jeg har, er selvfølgelig ikke neutraliseret. Men vi købte da Gabby som en tidlig neutraliseret killing…Og hendes vækst har ikke været spor anderledes end de andres.

Nu er det ikke ‘min’ dyrlæge, der udtalte sig til mig i går, men en af mine killingekøbere som er dyrlæger, og igennem hende ved jeg, at kattens ernæringslære kun strækker sig over ganske få timer i hele deres lange uddannelsesforløb …Men klart at der kan være dyrlæger som har efteruddannet sig i netop dette emne, men jeg tror ikke det er mange ? Og vel osse derfor at diciderede kattediætister begynder at skyde frem ?

[quote=Eva K;314360]Mine har absolut heller ingen problemer haft, da de var i den alder dine har nu. :slight_smile: Men så er det som de pludselig bliver teenagere og kvabsede -tihi
Så man ikke længere kan fodre dem frit, men er nødt til at rationere. I hvert fald hvis man gør som jeg gjorde tidligere og foderede med tørfoder som primærkilde…
Hvordan vil du aktivere mere, er jeg nødt til at spørge? :slight_smile: For jeg legede da rigeligt med mine i den alder - for hvis ikke så splittede gerne det hele ad i deres søgen efter egen-aktivering :høhø: Men derfor blev de stadig lidt buttede der i 10 måneders alderen, og var nok blevet tykke, hvis jeg ikke havde været opmærksom :slight_smile:

Men jo, det er da vigtigt at få dækket deres behov, men når de er i 10 måneders alderen, så tror jeg faktisk også at deres vækst er ved at have toppet og de kan dækkes ind af alm. lødigt voksen foder :)[/quote]

Jamen Eva, nu taler jeg ikke ‘kun’ om de to af mine som er 6 måneder ( i dag :-)).Jeg har jo katte fra godt 5 år og nedefter, og jeg har ingen tendenser til fedme …Jeg tror du har ret i, at der kommer en periode med lidt ‘hvalpefedt’ men det forsvinder da gerne af sig selv - lige som hos teenagere :-). Desuden tror jeg mange tager fejl og forveksler fedme med den kastratdelle mange neutraliserede katte får.

Jeg tror at man har fuldstændig ret i, at ikke to katte er ens …Og ikke to familier kan fodre nøjagtig ens, med samme resultat …Og nogle racer er hurtigere i udvikling end andre - En brite er meget langsom i vækst, og ‘vokser’ forholdsvis meget længere end andre racer …Der siges jo en brite ikke er ‘færdigbagt’ før den er over 3 år :slight_smile:

[quote=Tea;314291]Da jeg var på Københavns Dyrehospital med Ebony i går, kom jeg til at tale foder med dyrlægen. Han sagde at de havde diætister ansat, som jeg kunne komme og få en snak med.
Nu handler mine foderrelaterede spørgsmål slet ikke om killingefoder, men når jeg ved lejlighed kommer forbi, må jeg da lige høre dem, om de har noget klogt at sige om killingefoder.
Jeg synes det er en ret interessant debat. :)[/quote]

Det vil jeg glæde mig til :slight_smile:

[quote=Panthera;314342]Jeg har rigtigt svært ved at forstå hvorfor det skal debateres som om der kun er en måde at fodre på - og kun en rigtig løsning. I min verden er der lige som mange rigtige løsninger som der er velnærede og trivelige katte.
[/quote]

Det er sådan set heller ikke det mit spørgsmål gik ud på. Mit spørgsmål drejer sig om hvad det er killingerne får ud af killingefoder som de ikke får ud af voksenfoder og jeg synes der er kommet nogle fine svar og så er der kommet lidt OT-svar, men sådan vil det jo altid være :slight_smile:

Hvis man ser tilbage på, hvordan kattene voksede op og klarede sig FØR der var nogen fabrikanter, der for forholdsvis få år siden, fandt ud af at lave kattefoder i mindre stykker og kalde det killingefoder…ja så har man svaret på, om killingefoder er nødvendigt…eller om det endnu engang er lykkedes, at skabe et marked for et produkt, der egentligt er totalt overflødigt ;-)))))))))

En af mine killinger klarede en hel daggammel kylling da han var vel omkring de 6-7 uger…katte mor startede med at bide hoveder af kyller i starten, men der er ikke gået lang tid før de fleste af dem sagtens har kunnet ordne en hel kylle selv…og en kylle er jo meget større end selv det største stykke tørfoder…

Og det skyldes jo netop at en kat/killings tænder er beregnet til at flå/rive kød …Mine killinger er heller ikke mere end 7 - 8 uger før de fint kan spise kvarte rå fladfisk …samtidig med at de brummer som små løver :smiley:

Men når vi taler tørfoder, som jo skal tygges, her tror jeg det er vigtigt at det er tilpasset killingens formåen …Og udlukkende fodring med tørfoder tror jeg at det er bedst at bruge babycat/kitten de første uger/måneder.

[quote=Alice;314484]Jamen Eva, nu taler jeg ikke ‘kun’ om de to af mine som er 6 måneder ( i dag :-)).Jeg har jo katte fra godt 5 år og nedefter, og jeg har ingen tendenser til fedme …Jeg tror du har ret i, at der kommer en periode med lidt ‘hvalpefedt’ men det forsvinder da gerne af sig selv - lige som hos teenagere :-). Desuden tror jeg mange tager fejl og forveksler fedme med den kastratdelle mange neutraliserede katte får.

Jeg tror at man har fuldstændig ret i, at ikke to katte er ens …Og ikke to familier kan fodre nøjagtig ens, med samme resultat …Og nogle racer er hurtigere i udvikling end andre - En brite er meget langsom i vækst, og ‘vokser’ forholdsvis meget længere end andre racer …Der siges jo en brite ikke er ‘færdigbagt’ før den er over 3 år :-)[/quote]

Det kan godt være, men jeg vil så sige at jeg tror meget med dine handler om at du ikke har tørkost som primærkilde, så derfor kan du ikke helt sammenligne (jeg tror din måde er bedre) med de problemer, som os/dem der fodre på tørfoder som primær kilde har :slight_smile:

Jeg ved ikke om andre forveksler, jeg ser kun på mine om hvad de har på ribben og hofter, og ikke under maven :slight_smile:

[quote=Eva K;314569]Det kan godt være, men jeg vil så sige at jeg tror meget med dine handler om at du ikke har tørkost som primærkilde, så derfor kan du ikke helt sammenligne (jeg tror din måde er bedre) med de problemer, som os/dem der fodre på tørfoder som primær kilde har :slight_smile:

Jeg ved ikke om andre forveksler, jeg ser kun på mine om hvad de har på ribben og hofter, og ikke under maven :)[/quote]

Det tror jeg du har helt ret i Eva …Her i hjemmet har tørfoder kun en sekundær rolle - Det mine katte spiser sig mætte i, er vådt og råt, og de bruger kun skålene med tørfoder som snacks :slight_smile:

Jamen har du et knald godt alternativ vi kan bruge til at opfostre vores killinger med når vi nu ikke kan fodre med mus hverken frisk eller på dåse? Man kan selvfølgelig købe de frosne.
Jeg har altid suppleret med kød, også dengang tørfoder var udråbt til at være det eneste rigtige og jeg blev set skævt til.
Men hvis man kun skal råfodre vil det være en stor opgave ikke mange vil kunne magte hverken tidsmæssigt eller vidensmæssigt hvad angår den korrekte sammensætning.
Så jeg kan ikke se hvordan vi indtil videre kan undvære tørfoderet. At der findes killingefoder er vel også for at tilgodese killingens høje omsætning. Skal den leve af voksenfoder vil en killing som før nævnt skulle æde meget mere for at opnå at få den nødvendige næring, meget af det vil allerede være fordøjet og ude af systemet da killingens forbrændnig er så høj og tarmen ret kort i forhold til f.eks. vores.

Marina

Tja… Thane er jo vokset op på råfoder som primært foder og med tørkost som snacks…
Han er hverken fejudviklet, har dårlig pels, lille af vækst (tværtimod!!!) eller lignende…
Men - han har tendens til en delle! Han var ved at blive liiiidt for glad for tørkosten nemlig…
Jeg rent ud nægter at sætte en killing/ungkat på skrump! SÅ i stedet har vi givet endnu mere vådt - ligesom at Thane får sit råfoder to gange dagligt. Til min store glæde er han igen ved at slippe fedtet - trods at han altså stadig vokser og dermed tager på i vægt ugentligt… Det kræ bliver KÆMPE!!! :besvimer: :yah: når engang han er udvokset…
Også uden at have fået killingefoder i andet og mere end ca 2 måneder :fløjte:

Sådan synes jeg ikke helt man kan sætte det op. At man for nogle år siden ikke havde speciel killingefoder betyder jo ikke, at det andet var optimalt?
Mn behøver jo ikke leve efter laveste fællesnævner, fordi der for nogle år siden ikke var et alternativ…
Men personligt er jeg ikke fagligt nok inde i katte og killingers ernæring, til at jeg ellers kan deltage konstruktivt i debatten, tænker bare at der jo trods alt også foregår forskning og udvikling på det område, og at det ikke kun handler om at pakke nogle uvidende katteejere et unødvendigt produkt på :slight_smile:

[quote=Rita;314781]
Men personligt er jeg ikke fagligt nok inde i katte og killingers ernæring, til at jeg ellers kan deltage konstruktivt i debatten, tænker bare at der jo trods alt også foregår forskning og udvikling på det område, og at det ikke kun handler om at pakke nogle uvidende katteejere et unødvendigt produkt på :)[/quote]

Helt enig og netop derfor jeg spørger :slight_smile:
Jeg vil jo nødigt være skyld i at kattene får dårlige knogler eller hvad ved jeg fordi jeg ikke har givet dem killingefoder, men jeg kan bare ikke se hvad forskellen skulle være (i den henseende) på voksenfoder og killingefoder. Jeg vil selvfølgelig altid være opmærksom på om en killing trives, men hvis forskellen “kun” er at killingen skal spise mere mad hvis den får voksenfoder, ja så må jeg indrømme at jeg nok fortsætter med at give voksenfoder. Altså hvis jeg får flere kuld vil de få killingefoder til at starte med pga. størrelsen på kroketterne, men jeg vil ikke blive ved indtil killingen bliver 1 år - jeg vil formentlig giver killingefoder indtil de er 12-14 uger og især fordi mormis så også spiser killingefoder i den periode.

Nu har jeg ikke killingemad stående, men det må vel fremgå af indholdet hvorfor killinger bør spise killingemad :?

Har det samme indholdsfortegnelse som voksenmad, ja så er det vel kun størrelsen det kommer an på :slight_smile:

Jeg har altid fodret med killinge foder indtil misserne har været 10-12 måneder. Jeg tror på det jeg i sin tid fik fortalt, ala at killingers vækst og udvikling har behov for ekstra proteiner, vitaminer, mineraler og fedt, som jeg får ud fra killingemad indeholder ekstra af (uden jeg har checket).
Killinger vokser og skal udvikle stærke muskler, så ekstra protein er godt, ligesom mineraler til udvikling af stærke tænder og knogler.

NB! som Rita netop skriver, fordi det ikke fandtes i gamle dage, betyder det jo ikke at man fodrede optimalt dengang, for det gjorde man sandelig ikke.