Til opdrættere, prisen?

Hejsa.

Jævnligt bliver der oprettet en tråd på forskellige fora fra hunde og katte opdrættere om at de bliver harme når en køber i første mail/indlæg spørger til prisen på hvalpen/killingen.

Jamen hvorfor? Jeg vil da utrolig gerne vide en pris på den “vare” jeg gerne vil købe, og jeg ønsker egentlig ikke at føre lange samtaler for så til sidst at finde ud af at det dyr jeg ville købe faktisk er flere 1000 kr dyrere end jeg havde planlagt. Det er spild af min tid, og spild af opdrætters tid.

F.eks. på kattegalleriet sidder jo os en del opdrættere, folk spørger så til prisen på katten/killingen, hvor opdrætter så skriver “Har sendt dig en pb”…

Hvorfor er prisen så hemmelig?

I slipper ovenikøbet for alle de der første mails med “hvad koster den?” hvis bare i satte en pris fra start af.

Såh, hvorfor skriver i ikke bare fra start hvad “varen” koster? :slight_smile:

De har vel en eller anden idé om, at hvis man VIRKELIG gerne vil have katten/hunden så er prisen ligegyldig. Sådan er det desværre bare ikke. Nok kan man ønske sig en hund/kat højere end noget andet, men man skal jo heller ikke gå økonomisk fallit :wink:

For mig er prisen ikke ligegyldig. Der er forskel på at spare op til 5000 kr og 10000 kr. (bare et eksempel)… Så er da lidt træls at finde en kat, bruger flere timer på at snakke med opdrætter, for så til sidst at finde ud af at man faktisk ikke har råd til katten pt.

For mig er prisen lidt ligegyldig, jeg vælger opdrætter ud fra nogle andre ting end den pris de sælger katten til… og hos katte svinger det i hvert fald ikke med flere tusinde…

Men ja, da jeg på et tidspunkt forsøgte at sammenligne priser på to forskellige racer, der kunne jeg rigtig godt have brugt at der stod en ca. pris på opdrætterenes hjemmesider…

[quote=Eva K;231396]og hos katte svinger det i hvert fald ikke med flere tusinde…

[/quote]

Jamen hvis ingen opdrættere skriver prisen på deres hjemmesider, hvor skal man så vide fra hvad prisen på en racekat er ? :slight_smile:

Jeg har nu set flere brite opdrættere der skriver prisen på deres hjemmeside! Så skrive de fx: 5000 kr i denne pris er der inkluderet: Chipning, vaccination, kastration, sundhedsbog, killingepakke… osv hvad de nu ellers sender med katten!

Jeg har også set dem der ikke gider sige prisen, emn min opfattelse var faktisk at det er dem som sætter prisen meget lavt, og ikke vil have det ud at det er et billigt dyr, af den ene eller anden grund!

Spørge dem :slight_smile:

Som skrevet i første indlæg, så bliver mange opdrættere sure hvis man spørger til prisen i første mail/indlæg.

Natascha - Det står nu på en del hjemmesider :slight_smile: bare ikke alle…

Måske opdrættere bliver irriteret hvis det første spørgsmål er “hvad koster den?”
men hvis man skriver “jeg er ikke klar over prislejet på denne race/en race kat, kan du fortælle mig det” så er det måske noget andet? Hvad ved jeg…

[quote=Eva K;231417]Natascha - Det står nu på en del hjemmesider :slight_smile: bare ikke alle…

Måske opdrættere bliver irriteret hvis det første spørgsmål er “hvad koster den?”
men hvis man skriver “jeg er ikke klar over prislejet på denne race/en race kat, kan du fortælle mig det” så er det måske noget andet? Hvad ved jeg…[/quote]

Det kan godt være… Men jeg forstår bare ikke, hvorfor man ikke skriver det på sin hjemmeside hvis man er træt af sådanne spørgsmål :slight_smile:

Tjaeh - du kan jo spørge dem privat eller håbe nogen af dem skriver i tråden når der er lidt flere mennesker vågne end nu her -tihi

For mig handler det slet ikke om at der spørges til prisen, det må man gerne. Men jeg bliver rigtig hamrende irriteret over at man end ikke spørger på en bestemt killing, men bare “hvad koster en killing”.

Er det så inderligt ligegyldigt hvilken killing, så længe prisen bare passer? Det er i al fald det indtryk jeg får af sådanne mail, og jo, jeg svarer som regel på dem. Men med en standard skrivelse, og ikke noget jeg lægger mere i. Langt de fleste af de jeg svarer, vender end ikke tilbage med et “tak for svar, men det var lige lidt mere end jeg forventede” eller lign. så jeg har end ikke dårlig samvittighed over at “copy-paste” standardsvaret.

Skriver man som interesseret køber lidt mere om sig selv, så får man også en fin beskrivelse af killingerne, og helt sikkert også lidt billeder med. Man får som regel det igen man giver ud; korte spørgsmål giver korte og kontante svar, og gider man gøre sig ulejligheden at skrive lidt om hvem man er der bag skærmen, ja, så får man også et helt andet svar.

Jeg er helt enig med deg Pia.

Når jeg kontakter en oppdretter,uansett om det måtte gjelde et nåværende kull,en parring eller fremtidige planer, et eller annet,så skriver jeg en hyggelig mail.
Det tar ikke så veldig lang tid med en liten presentasjon og fortelle litt og seg og sitt. Man trenger ikke brette ut hele privatlivet sitt.
Men litt mer enn “hva koster den” syns jeg burde være normal folkeskikk.

Jeg startet jo med 2 kosekatter før jeg begynte med oppdrett selv.
Noen mailer først,så ringte jeg faktisk vedkommende i stedet.Det er kanskje ikke like enkelt om man bor i et annet land så klart.

Jeg husker da jeg kjøpte Felix.Eller i tiden da det skulle bestemmes om jeg skulle ha han eller søsteren.
Da jeg omsider hadde bestemt meg hvem jeg ønsket,så skulle vi avtale tid og sted for levering.
Da spurte oppdretter forsiktig om jeg ikke ønsket å vite hva prisen var :tihi:
"Å jo, huff,så lo jeg.Det må jeg jo så klart vite,så jeg vet hvor mange penger som skal tas med ".

Men når det gjelder prissetting.
Jeg har helt ulike priser på mine kattunger.Det kommer helt an på hva man skal “bruke” katten til.
Avlskatter koster mer enn kosekattene.
Eksportene koster mer enn dem som selges i Norge.
Har jeg kattunger med en eller annen skjønnhetsfeil så dempes prisen noe vanligvis.
Men fremtidige kosekatt kull blir nok prisene anderledes igjen,for jeg vil starte opp med å selge dem ferdig kastrerte,da jeg har en av de sjeldne dyrlegene som syns det er ok å gjøre i Norge. :slight_smile:

Det med pris,syns jeg er en privatsak.Det trenger ikke skrives på en hjemmeside.For jeg har ikke en fast pris. Jeg kan nærmest gi bort en katt også,om jeg føler det er riktig.Men så klart ikke til en totalt fremmed person.

Men norske kat IV katter ligger i dag fra 5000kr og opp mot 7000kr (NOK) og da ikke kastrerte.Om dem selges til avl eller ikke,kommer an på oppdretter.Noen selger alt til avl. Dette innenfor salg i Norge.

Eksporteres kattene ut av landet kan prisen ligge fra 1000 euro og oppover.Da med chip,pass,rabiesvaksine og ev andre nødvendige papirer. Som oftest eksportes flest avlskatter innen kat IV.
Men jeg ser ikke noe problem i dette.Vil jeg ha en katt i feks Polen,så er dette priser jeg har å forholde meg til,uansett hva jeg skal bruke katten til.

Jeg tror man skal have prøvet at have sine guld-klumper til salg, før man virkelig forstår, hvor irriterende det kan være at det eneste folk spørger om er;

“hvad koster den?”

Det er jo ikke en hvilken som helst vare - men en lille skabning opdrætter har fulgt i flere uger, nusset pusset og plejet :slight_smile:

Jeg kan sagtens forstå at man som “nybegynder” ikke tænker længere end “har jeg mon råd til den” og derfor spørger til pris før man spørger til noget andet - men man kommer altid langt med almindelig høflighed :ok:

Vi har aldrig selv tænkt så meget på prisen - der har været tusinde andre ting, der har været vigtigere, og prisen i og for sig derfor er irrelevant :slight_smile:

Prisen på racekatte er temmelig ens - karteldannelse? (hihi) - og for mig har det aldrig været det vigtigste. jeg kender niveauet.

Der er desuden stor forskel på følgende to mails:

Hej
Hvad koster en aby-killing?
Har du flere?
MVH Helle

og

Kære opdrætters navn
Jeg skriver fordi jeg kan se på din hjemmeside, at du har dejlige abykillinger til salg. Jeg går i seriøse overvejelser omkring netop en kat af den race.

Mit navn er Helle, jeg er 31 år og bor i en landsby ved Hobro i et hus med løbegård. Jeg har fire nuværende katte - alle neutraliserede kælekatte (to MCO, en ori og en huskat i alderen 3 år til 9 mdr). Alle er indekatte og passes naturligvis på ansvarlig vis.

Du kan se mere om mig her Nemo og jeg svarer naturligvis gerne på uddybende spørgsmål.

Er det muligt for mig at komme og se dig og dine katte? Ganske uforpligtende for os begge naturligvis. I første omgang er jeg interesseret i at lære mere om racen, før jeg beslutter mig. At vælge kat er for mig et valg for livet. Jeg foretrækker derfor et grundigt forarbejde.

Håber at høre positivt fra dig. Hvis du allerede nu kan sige at du ikke ønsker at sælge mig en kat, vil jeg bliver rigtig glad for et svar alligevel, så jeg ikke venter forgæves.

På forhånd tak

MVH Helle Lenschow.

OG så snakker vi pris, NÅR jeg kommer på besøg. Ikke før:-)

Jeg har ikke standardmails, men denne mail er meget lig en, som jeg kunne finde på at sende. Desuden besøger jeg opdræt med voksne katte og kælekatteejere af samme race samtidig - for at gøre forarbejdet - her spørger jeg også om prisen, da jeg ikke skal købe "Hvad skal jeg regne med at give?"agtigt. Det har virket for mig indtil nu.

MVH Helle (som ikke skal købe en aby:-) Det var blot et eksempel)

PS det tog mig rundt regnet to minutter at skrive den mail - den smule tid synes jeg helt ærlig godt man som opdrætter kan forvente at køber giver sig ved første henvendelse. Jeg ville bruge længere tid skulle jeg købe en vaskemaskine! Eller en bil.

Jeg har nu altid haft mine priser synlige på hjemmesiden …Hvis man vil gøre sig håb om en MissWonder killing, skal man heller ikke som det første begynde at snakke ‘pris’. :slight_smile:

Jeg går total i afvisning, når jeg bliver udsat for følgende * Du kan da ikke mene du skal ha’ så mange penge for en killing - Eller har du ikke en med en ‘fejl’ som du kan sælge billigere* Så må jeg forklare at mine priser lægger fast, og kan / skal ikke ændres !

Klart at prisen har en betydning for en killingekøber, men hvis jeg står med den helt rigtige køber,…En køber hvor jeg mærker, at hos vedkommende vil mit ‘sølv’ få et drømmeliv, så laver jeg hellere aftaler om at knække beløbet over flere omgange :slight_smile:

Med mit nuværende kuld, har der været stor interesse …Jeg har haft mange henvendelser - Både via forums / email og pr. telefon, og ikke een har nævnt ordet ‘pris’. Det har været glædeligt for mig, at erfare hvor meget interesserede spørger ind til racen - Racens sundhed og racens adfærd …

Det var først i går, jeg startede med at ville reservere killinger til nogen …Det har været vigtig for mig, at lære hver enkelt killing at kende …Så føler jeg, at jeg bedre kan råde og vejlede. Jeg fik en henvendelse igår fra en meget sød dame fra Roskilde, som gerne ville reservere to af mine killinger …Her fornemmede jeg straks, at hos dem ville killingerne få et drømmehjem. Jeg indviljede i, at sætte reservation på to af mine sølvkugler, men understregede, at vi begge havde ret til og mulighed for at bryde aftalen, hvis vi følte for det, når de kommer på killingebesøg.

Så alt i alt synes jeg, at de fleste killingekøbere er fornuftige og realistiske - De henvendelser jeg har haft, bærer præg af grundig overvejelser, om hvorfor det SKAL være en british Shorthair …Dog mærker jeg en lille ekstra interesse for mine blå/sølv blotched tabbyer, fordi der kun findes et fåtal af denne variant i DK.

Og fordi de er smukke som bare pokker:-)

Tusind tak :-). Vel er de så, men det koster ikke ekstra :-))

Man kan jo også vende den om og sige, at hvis prisen er det første, der spørges om, så virker man egentlig ikke særlig interesseret i killingen/hvalpen.

De gange hvor vi har købt racekat, har vi faktisk slet ikke spurgt til prisen, vi har bare betalt, hvad de kostede, for det var jo dem, vi ville have. Men mange steder ligger prisen i nogenlunde samme leje, så man ved jo sådan nogenlunde, hvad man kan forvente.

Da vi købte Mercedes og Bugatti, havde vi overhovedet ikke diskuteret priser med opdrætter, vi var bare super-lykkelige for, at de havde valgt os til at købe dem. Det var faktisk opdrætter, der kom i tanke om, at vi jo slet ikke havde fået at vide, hvad de kostede.

Vi har også altid brugt at sende en lang mail med beskrivelser af os selv, de andre katte, huset og haven og gerne med billeder, når vi har kontaktet en opdrætter, som vi var interesseret i at besøge, og det har altid bevirket, at vi er blevet inviteret ud for at få en længere snak og se deres katte live. Så det er efter min mening den bedste indgangsvinkel, når man er på udkig efter en ny kat.

[QUOTE=Natascha;231389]
Såh, hvorfor skriver i ikke bare fra start hvad “varen” koster? :)[/QUOTE]

Lovgivningen er faktisk sådan, at hvis jeg fortæller dig, at min kat koster X antal kroner, har du ret til at købe den! Ligesom hvis du ser en annonce for en vaskemaskine til en given pris, må forhandleren ikke sige til dig, at han ikke vil sælge, fordi han ikke stoler på du vil vaske tøjet ordenligt i den.

Det var i hvert fald sådan jeg forstod det foredrag jeg var til med en jurist og derfor sætter jeg ikke pris på min hjemmeside.

Man kan komme uden om det ved at skrive, hvad “normalprisen” er for en killing.

Men Helle har meget ret i, at der er forskel på hvordan der spørges. Jeg har fået 100-vis af mails gennem tiden og min erfaring er, at spørges der kun til prisen, er det det væsenligste og jeg har aldrig nogensinde solgt en kat til disse personer - de er nemlig ikke villige til at betale for dem.

Samtidig har jeg fået mange mails, hvor der står en masse andet end lige, hvad katten koster - det har jeg det helt fint med og svarer gerne. Og til disse kontakter har jeg flere gange endt med at sælge kat.

At købe en kat er altså ikke det samme som at købe et køleskab, så hvis køber ikke gider have ulejlighed med at skrive lidt om dem selv … tja … så er det nok ikke hos mig de skal købe kat.