Til opdrættere, prisen?

Good point.

Jeg har hermed tilføjet normalprisangivelse til min killingeside. :slight_smile:

[quote=Justice;231427]Jeg tror man skal have prøvet at have sine guld-klumper til salg, før man virkelig forstår, hvor irriterende det kan være at det eneste folk spørger om er;

“hvad koster den?”

Det er jo ikke en hvilken som helst vare - men en lille skabning opdrætter har fulgt i flere uger, nusset pusset og plejet :slight_smile:

Jeg kan sagtens forstå at man som “nybegynder” ikke tænker længere end “har jeg mon råd til den” og derfor spørger til pris før man spørger til noget andet - men man kommer altid langt med almindelig høflighed :ok:

Vi har aldrig selv tænkt så meget på prisen - der har været tusinde andre ting, der har været vigtigere, og prisen i og for sig derfor er irrelevant :)[/quote]

Sådan tænkte jeg, da jeg som helt ung rigtig gerne ville have en racekat, men ikke havde svimlende summer at købe dyr for. Jeg tænkte rigtig meget - hvad mon prisen er???

Og jeg var da også nødt til at spørge - jeg var jo nødt til at finde ud af om sådan et fint dyr overhoevedet var indenfor min økonomiske rækkevidde.

Prisen på min første kat var højere end jeg kunne levere på én gang, men I ved nok - I faste månedlige rater ender man pludselig på den fulde pris. :tihi:

Nu Vivi skriver det med, at “man” har ret til at købe, når man har fået oplyst prisen…-what Det føles da som lidt af en fælde for sælger. Med dyr er det selvfølgelig noget ganske særligt, når det er et ansvar for liv og velbefindende der overdrages, men faktisk kunne der sagtens være nogen mennesker, jeg ikke vil have lyst til at sælge mine ting til heller, tror jeg.

Ja, Vivi har skrevet nøjagtigt dét jeg mener om emnet :slight_smile:

Jeg har også været på “kursus” i at skrive kontrakter og har netop også fået af vide at hvis man skriver hvad katten koster, så er det et skriftligt Tilbud - og så gælder købeloven… jeg skal sælge, hvis nogen vil give prisen. Og da jeg forbeholder mig retten til IKKE at sælge til hvem som helst - det er trods alt mine små babyer og ikke et “køleskab” som Vivi også så fint skriver - så skriver jeg ikke hvad mine killinger koster. Hverken på min hjemmeside eller i en evt. annonce.

Og ja, det ér altså p*sse trælst bare at få en mail hvor der står; “Hva’ koster den?”
Og så er det ikke altid jeg svarer på spørgsmålet, men netop svarer; “Fortæl mig lidt om dig selv og hvad du kan tilbyde katten.”

Så det er såmend ikke fordi prisen er hemmelig - jeg tager normalt 4500 kr. for en killing til kæl (naturligvis incl. vacc. neut. mærkning osv.) - er det et ungdyr eller voksen, er prisen som oftest en anden.

/Mette

[quote=Alice;231441]

  • Eller har du ikke en med en ‘fejl’ som du kan sælge billigere* [/quote]

Jeg havde også engang en der ringede og spurgte sådan ( hun ville give ca 500 kr )…
jeg svarede hende blot : "…ved du hvad, sådan en er faktisk meget sværere at lave, så derfor er de meget dyrere "…

Behøver jeg sige, at jeg ikke hørte mere fra hende :slight_smile:

[QUOTE=Ankicoon;231509]Jeg havde også engang en der ringede og spurgte sådan ( hun ville give ca 500 kr )…
jeg svarede hende blot : "…ved du hvad, sådan en er faktisk meget sværere at lave, så derfor er de meget dyrere "…

Behøver jeg sige, at jeg ikke hørte mere fra hende :)[/QUOTE]

Looool …Tak for hintet, den vil jeg bruge næste gang .-)

Ja, jeg har ikke været til samme kursus som Mette og Vivi (tror jeg), men jeg har fået det samme at vide da jeg var til fordrag om kontrakter…
Havde jeg egentlig glemt igen.

Jeg var faktisk lige ved at finde den mail jeg skrev til Jako’s opdrætter, da jeg stod for at skulle have ham:

[I]"Hej Monica.

Jeg står med den situation at jeg har en 11 mdr gamle mco dreng, der mangler en legekammerat. Mine to lidt ældre piger gider slet ikke lege med ham, og han er for voldsom i hans forsøg på at lege med dem.Så det giver generelt uro i min lille flok, derfor søger jeg en 4. kat som kan være hans legekammerat, så vi forhåbentligt kan få lidt ro herhjemme.

Jeg kontaktede derfor Charlotte fra Micharlo, da det er hendes Micharlo’s Don Juan jeg har. Det kuld hun har nu er jo alle solgt, og hun anbefalede derfor at jeg kiggede på nogen af dine fra Løvehulens shut up og Olmocabe Galadriel. Og de ser bestemt dejlige ud alle sammen. Er der nogen af dem du specielt kan anbefale? Det er en dreng jeg skal have, men det er de jo alle 4.

Jeg vil nok også komme til at bruge den nye fyr til udstilling, som jeg jo gør med Don Juan. Er der nogen i kuldet du kan anbefale til det ifht udseende/mulig udvikling og så temperament?

Mvh
Eva"[/I]

Jeg kan se at jeg har skrevet noget meget lignende til Charlotte Micharlo, da jeg skulle have min første racekat. Forklaret hvad jeg har forsøgt at gøre, hvorfor jeg kontakter lige hende, hvad jeg gerne vil med den kat jeg skal have og lidt kort info om hvem jeg er og hvad jeg har af katte…

Jeg er en af dem der ikke har priser på min hjemmeside…
først er der jo lige købeloven… og så er der jo lige det med at prisen for en killing ikke altid er den samme, det kommer an på så meget…

Hvis jeg får en mail hvor i der bare så hvad koster den killing…
skriver jeg tilbage, jeg vil gerne vide noget om Dig/jer og om hvorfor du/i gerne vil købe netop den killing, hmm det er sjælent jeg får svar tilbage…

Jeg kan så ikke forstå hvorfor det er så svært at lige skrive lidt om sig selv og hvad det er der gør at man lige er faldet for netop en af mine killinger…

Og jeg giver aldrig en direkte pris uden at have møde køber… ah jo når det er en opdrætter som jeg kender, eller en der kommer langt væk fra (udlandet)
Men de skriver nu også alt det jeg gerne vil vide før jeg kan tage en beslutning…

Tak til Vivi, jeg har osse ændret på min hjemmeside, og nu står der ‘Normalprisen’ :slight_smile:

Jeg har valgt at sætte prisen på, for jeg gider simpelthen ikke bruge en masse tid, på de personer, som tror de kan få en sølvkugle for 2500,- …Og min pris er fast, ligegyldig hvem jeg sælger til …Mine killinger er nemlig lige meget ‘værd’ :-)). Nu sælger jeg ikke avlsmateriale, og jeg har ikke en højere pris for en eventuel udstillingskat …For det første kan det være vildt svært at vurdere på en killing, og hvem siger at katten bryder sig om udstillinger, selvom den er udstillingsegnet ?

Jeg har osse fravalgt at tage depositum, på den måde, ved jeg at killingen er MIN indtil den dag hvor jeg afleverer den, og kontrakten er underskrevet …Jeg ser godt nok mange tage et beløb ( 1000 - 1500 kr ) i depositum, som ikke bliver refunderet ved senere fortrydelse. - Ingen skal have en killing fra mig, blot fordi de har penge i klemme !

Det kommer altså meget an på hvor man skriver prisen og hvis man ikke har sat sig grundigt ind i retsstillingen omkring e-handel, så kan man ikke give et svar på den, da man ikke blot kan overføre den traditionelle retsstilling til hjemmesider og jeg er ikke enig med den jurist i har hørt omtale emnet eller måske er det vedkommende har sagt blevet misforstået (og det er ikke fordi jeg tror I ikke har lyttet efter, men man kan nemt komme til at misforstå sådan nogle ting der ikke er helt enkle :))

mvh Hanne der har skrevet bachelor om klassisk aftaleret og E-handel med særlig fokus på tilbud og accept og fik 10 for opgaven samt en masse ros fra vejleder og censor, så jeg er forholdsvis sikker i min sag nu hvor jeg har brugt 6 måneder på at sætte mig ind i det.

Hvis nogen har et ønske om en uddybning så send mig en pb :slight_smile:

Nå ja og købeloven har altså ikke noget at gøre med om det er et tilbud, det er aftaleloven, der afgør hvorvidt man bliver bundet.

Mange tak for jeres svar :slight_smile:

F.eks. inden jeg kom ind i katteverdenen, der havde jeg jo ingen ide om hvordan opdrættere var, hvad en kat kostede og hvad en opdrætter forventede af mig. Jeg var faktisk ved at falde ned af stolen da jeg så nogle af priserne på en kat, :ups: for dengang der jeg jo bare smidt en kat i nakken hvis jeg ville.

Og hvis jeg dengang ledte efter en racekat, ja så ville jeg nok ikke rigtig tænke over at opdrætteren ville vide noget om mig, og derfor ville jeg så nok bare spørge hvad katten kostede :slight_smile: :ups:

[quote=Natascha;231617]Mange tak for jeres svar :slight_smile:

F.eks. inden jeg kom ind i katteverdenen, der havde jeg jo ingen ide om hvordan opdrættere var, hvad en kat kostede og hvad en opdrætter forventede af mig. Jeg var faktisk ved at falde ned af stolen da jeg så nogle af priserne på en kat, :ups: for dengang der jeg jo bare smidt en kat i nakken hvis jeg ville.

Og hvis jeg dengang ledte efter en racekat, ja så ville jeg nok ikke rigtig tænke over at opdrætteren ville vide noget om mig, og derfor ville jeg så nok bare spørge hvad katten kostede :slight_smile: :ups:[/quote]

Jeg er tildels enig.

Men må også sige, at når man har studeret rigtig rigtig mange
opdrætterhjemmesider, så får man også fornemmelsen af, at opdrætterne
gerne vil vide noget om en. Mange skriver rent faktisk, at man godt kan
indstille sig på at blive stillet en række spørgsmål, og at de forbeholder sig
retten til at afvise en køber.

Det er da et lille hint til, hvordan man skal gebærde sig, når man nærmer
sig opdrætterne :muhaha:

[QUOTE=Natascha;231389]Hejsa.

Jævnligt bliver der oprettet en tråd på forskellige fora fra hunde og katte opdrættere om at de bliver harme når en køber i første mail/indlæg spørger til prisen på hvalpen/killingen.

Jamen hvorfor? Jeg vil da utrolig gerne vide en pris på den “vare” jeg gerne vil købe, og jeg ønsker egentlig ikke at føre lange samtaler for så til sidst at finde ud af at det dyr jeg ville købe faktisk er flere 1000 kr dyrere end jeg havde planlagt. Det er spild af min tid, og spild af opdrætters tid.

F.eks. på kattegalleriet sidder jo os en del opdrættere, folk spørger så til prisen på katten/killingen, hvor opdrætter så skriver “Har sendt dig en pb”…

Hvorfor er prisen så hemmelig?

I slipper ovenikøbet for alle de der første mails med “hvad koster den?” hvis bare i satte en pris fra start af.

Såh, hvorfor skriver i ikke bare fra start hvad “varen” koster? :)[/QUOTE]

Jeg kan da følge dig et lille bitte stykke af vejen, altså at se det fra købers synspunkt, men det er noget der går begge veje. Som flere er inde på, en mail med ordene hvad koster en killing viser hverken engagement eller andet om køber, og siden vi nu snakker levende væsner og ikke dvdére, så er det da en væsentlig ting.

Min første somali, blev betalt over flere gange, at opdrætteren gik med til det, er nok fordi, at jeg først fortalte hvem min familie og jeg var, hvad vi kunne tilbyde en killing, og hvad vi ønskede at få.

Igen det ER levende væsner og det kræver altså at køber osse lukker lidt op for posen og hvem hn er, og hvad hn vil med killingen.

På min webside står en cirka pris og derfor irriterer det mig ekstra når jeg får en mail hvor der bare står. “Hej, hvad koster dine killinger”.

Tja, prisen er én ting og den oplyser jeg gerne, men det handler jo om så meget mere end pris. Skal jeg overveje overhovedet at gå i dialog med vedkommende, så skal jeg gerne vide noget om vedkommende. Ellers spilder jeg min tid.

Hvis det eneste der spørges til og der ikke fortælles noget, så virker det i øvrigt som om prisen er det vigtigeste og at killingen er en vare der bare kan købes såfremt man vil betale prisen. Det er ikke nødvendigvis det der ligger bag, men det kan jeg jo ikke vide når der ikke står mere.

Så det handler om hvordan der spørges.

Igen tak for jeres svar. Altså jeg har det lidt sådan, at hvis jeg ikke ved hvad en racekat koster, så har jeg bare sparet lad os sige, 3000 kr op. Jeg kigger lidt på hjemmesider og finder ik nogen pris på den lille søde killing som jeg har fundet. Så er det da lidt irriterende for mig og måske os opdrætter at bruge vores tid på at snakke sammen om hvem jeg er, hvem opdrætter er osv osv, for så til sidst at finde ud af at jeg altså ikke har råd til denne lille søde killing før om et par mdr måske?

Iøvrigt må jeg indrømme jeg aldrig har hørt om det ang. købeloven. Men gælder den så stadig hvis man skriver “pris 5000 kr, men jeg forbeholder mig retten til at afvise eventuelle købere” ?

Jeg vil skyde det til at tage under 5 minutter, at formulere en pæn mail, hvor du skriver lidt om dig selv - og måske samtidig spørger ind til prisen på killingen :slight_smile:

Det er rigtigt. Og det gjorde jeg netop os til en hundeopdrætter sidste år. Jeg skrev om mig selv, min kæreste, vores forhold til hunde, vores hjem, omgivelser osv. Og jeg havde så fået kringlet ind ang. prisen.

Jeg fik en lang mail tilbage fra opdrætter om hvor useriøs jeg var fordi jeg spurgte til prisen og fordi mit mail navn startede med “wildcat” :thumbdown:

[quote=Natascha;231617]
Og hvis jeg dengang ledte efter en racekat, ja så ville jeg nok ikke rigtig tænke over at opdrætteren ville vide noget om mig, og derfor ville jeg så nok bare spørge hvad katten kostede :slight_smile: :ups:[/quote]
Jeg er interesseret i at høre hvorfor du dengang ikke tænkte over at racekatteopdrættere gerne ville vide noget om dig… Det er ikke en kritik, men jeg er interesseret i at høre om du syntes det var anderledes med hundeopdrættere?

Var det på samme tid du talte med hundeopdrætteren, som du fortalte om?

[quote=Sheer;231636]Jeg er interesseret i at høre hvorfor du dengang ikke tænkte over at racekatteopdrættere gerne ville vide noget om dig… Det er ikke en kritik, men jeg er interesseret i at høre om du syntes det var anderledes med hundeopdrættere?

Var det på samme tid du talte med hundeopdrætteren, som du fortalte om?[/quote]

Nej, dengang havde jeg heller ikke forstand på hundeopdrættere. Det var dengang hvor jeg kun lige var kommet ind på de forskellige fora :slight_smile:

For det første: købeloven har ikke betydning for om man bliver bundet af en erklæring eller ej, det er aftaleloven der afgør det.
For det andet: opdrættere bliver ikke bundet af at skrive prisen på deres hjemmeside
For det tredje: skriver man som du skriver der, så bliver man ikke bundet - se aftalelovens § 9 omkring opfordring til at gøre tilbud. Men det er unødvendigt i forhold til opdrættere - eller sagt på en anden måde jeg har endnu aldrig stødt på en hjemmeside, hvor det ville være nødvendigt at skrive uden obligo eller lignende, men det skader selvfølgelig ikke at gøre det :slight_smile: