Tilbageholde penge på konto - må de det?

Ja, i dag skulle jeg op og hæve nogle penge - og kunne se at det disponibel beløb var 400 kr. lavere end jeg havde regnet det ud til, her for et par dage siden. Tænkte og tænkte, men kunne simpelthen ikke komme i tanke om hvad jeg havde brugt de 400 kr. på. Gik hjem og tjekkede min netbank, der stod ingen oplysninger om hvor de 400 kr. var forsvundet hen, der stod bare Saldo: den stod til det beløb jeg havde regnet med. Men Disponibelt beløb: var så 400 kr. lavere end jeg regnede med.

Jeg ringede til Danske Banks døgnservice, og de kom så frem til at det var fra i går. Der havde vi tanket for 50 kr. benzin på min mors bil, da vi bare lige skulle bruge et par liter, og tankstationen har så åbenbart reserveret 450 kr. fra min konto (jeg har Mastercard) som de har holdt siden igår og først frigiver enten i morgen aften eller mandag morgen. Må de virkelig det? For jeg kan jo ikke bruge pengene, når de har taget dem fra min konto og først frigiver dem søndag aften / mandag morgen.

Nu er det heldigt at jeg ikke skulle bruge dem, men i princippet kunne jeg jo have haft brug for netop de penge til at betale en regning med - så var jeg jo så på den hvis jeg ikke havde pengene…

Så må de virkelig tilbageholde pengene på den måde?
Og uden at skrive oplysninger nogen som helst steder om at de gør det? :øhmm:

Ja, det må de. Og det er oplyst et eller andet sted. Var det ihvertfald i mine papire eller på deres hjemmeside under beskrivelsen af “forholdene” man har, når man har mastercard. Men jeg synes nu bare aldrig jeg har oplevet at de tilbageholdt de penge - kun at de reserverer det beløb jeg har brugt - hvilket jo sådan set er fint nok :slight_smile:

Ja det må de. Da jeg havde cbb tilbageholdte de 600 kr i 2½ måned… Dengang var jeg på SU og havde et rådighedsbeløb på 1800kr i måneden - på en god måned. der var 600kr bare MANGE MANGE penge :thumbdown:

Super det er stinke-ringe. Men sådan skal det åbenbart være… Det er nok for at sikre folk ikke køber noget, og når at bruge pengene. Men forstår ikke hvorfor de ikke bare hæver pengene - altså… hvis de kan reservere dem, kan de vel også hæve det de skal bruge :?

Jeg er også helt med på at de reservere det brugte beløb - jeg forstår bare ikke den med at de tilbageholder 400 kr. ekstra en hel weekend? :? Hm, må lige læse min papirer igennem…

Jeg synes det lyder rigtigt underligt, at de “låner” så relativt stort et beløb (procentmæssigt!) på benzintanken - tænk hvis du havde købt for 500 kr. benzin, mon så de ville have tilbageholdt kr 4500,-? Kan altså godt være jeg ville ringe til benzinselskabets kundeservice og stille nogle spørgsmål omkring service, for når I har lukket tankdækslet og er kørt videre, så er der ingen grund til at tilbageholde så mange penge. Kan forstå, hvis I havde lejet en bil eller trailer der, at det så var som garanti - men for en sjat benzin fatter jeg det faktisk ikke…
VH
Susanne

Ja, det har vi også prøvet med benzin og det er sg* så irriterende. :argh:
Især hvis man kun skal tanke for 50 eller 100 kr.
Anyway- er konsekvent begyndt, at hæve kontanter, inden tankning.

[quote=Abaddon;426607]Ja det må de. Da jeg havde cbb tilbageholdte de 600 kr i 2½ måned… Dengang var jeg på SU og havde et rådighedsbeløb på 1800kr i måneden - på en god måned. der var 600kr bare MANGE MANGE penge :thumbdown:

Super det er stinke-ringe. Men sådan skal det åbenbart være… Det er nok for at sikre folk ikke køber noget, og når at bruge pengene. Men forstår ikke hvorfor de ikke bare hæver pengene - altså… hvis de kan reservere dem, kan de vel også hæve det de skal bruge :?[/quote]
Nu gør det mig så ikke noget at de har de 400 kr., jeg klare mig alligevel - men i princippet kunne jeg jo have så stram en økonomi at hver eneste øre skulle drejes og vendes, og netop de 400 kr. skulle bruges til noget… Så er det jo super øv ikke at kunne komme til sine 400 kr. en hel weekend!

Jeg forstår også godt de reservere det beløb man bruger, indtil banken åbner og de der kan hæve det fra kontoen - men at de tilbageholder 400 kr. udover, og så når jeg endda kun har købt benzin for 50 kr., det forstår jeg ikke…

[quote=Susanne W;426609]Jeg synes det lyder rigtigt underligt, at de “låner” så relativt stort et beløb (procentmæssigt!) på benzintanken - tænk hvis du havde købt for 500 kr. benzin, mon så de ville have tilbageholdt kr 4500,-? Kan altså godt være jeg ville ringe til benzinselskabets kundeservice og stille nogle spørgsmål omkring service, for når I har lukket tankdækslet og er kørt videre, så er der ingen grund til at tilbageholde så mange penge. Kan forstå, hvis I havde lejet en bil eller trailer der, at det så var som garanti - men for en sjat benzin fatter jeg det faktisk ikke…
VH
Susanne[/quote]

Det er netop også det jeg tænker - hvorfor de procentmæssigt skal tilbageholde så “stort” et beløb… :?

Sådan fungere det med nogle kortyper, fyldt lovligt og kan ikke ændres. Det samme sker hvis man har Visa Elektron kort. Banken kan godt frigive beløbet, de skal blot have tilladelse fra selskabet som har “reserveret” pengene. I praksis er det dog ret besværligt og derfor gør man det ikke:-)

[quote=Buffy;426611]Ja, det har vi også prøvet med benzin og det er sg* så irriterende. :argh:
Især hvis man kun skal tanke for 50 eller 100 kr.
Anyway- er konsekvent begyndt, at hæve kontanter, inden tankning.[/quote]

Det rådet bankdamen mig så også til.
Nu har vi jo ikke selv bil, så det var bare lige fordi vi lånte min mors bil og så at tanken var helt nede i det røde felt, og min kæreste skulle lige køre 9 km. i den i dag for at aflevere den til min mor, så vi ville bare lige fylde for 50 kr. på, så vi var helt sikre på at han ikke gik tør. Men forstår bare ikke de for 50 kr. skal tilbageholde 400 kr. ekstra en hel weekend… Har aldrig oplevet det før, kun at de reservere det beløb jeg har brugt for. :slight_smile:

Da jeg så det at de manglede, var jeg da lige ved at være bange for at mit kort var blevet stjålet… :ups:

Tak for jeres svar - tror på jer, at det er lovligt :stuck_out_tongue:
Har bare aldrig før oplevet det, kun at de jo altid reservere det brugte beløb - men har aldrig oplevet at de tilbageholder penge! Men så blev jeg det klogere - tak, hvad skulle man gøre uden Kattegale? :høhø:

Men det er en ski´ go´ forretning at låne kr. 400,- af dig (og en million andre kortindehavere!) helt gratis i et par dage…!
Jeg bruger næsten aldrig mit Mastercard, da det giver ringere vekselkurs end VISA - og til netop benzin bruger jeg benzinkort. Men jeg har da lige vedtaget at jeg heller aldrig kommer til at bruge mit Mastercard på en benzintank - SÅ venlig overfor samfundsøkonomien er jeg heller ikke, at jeg vil låne penge gratis til benzinselskaberne :slight_smile:
VH
Susanne

Aah! Så forstår jeg lige pludselig en masse gange jeg ikke har kunnet få min saldo til at stemme da jeg havde danske bank og mastercard (hurra for at have skiftet bank)…

[quote=Susanne W;426622]Men det er en ski´ go´ forretning at låne kr. 400,- af dig (og en million andre kortindehavere!) helt gratis i et par dage…!
Jeg bruger næsten aldrig mit Mastercard, da det giver ringere vekselkurs end VISA - og til netop benzin bruger jeg benzinkort. Men jeg har da lige vedtaget at jeg heller aldrig kommer til at bruge mit Mastercard på en benzintank - SÅ venlig overfor samfundsøkonomien er jeg heller ikke, at jeg vil låne penge gratis til benzinselskaberne :slight_smile:
VH
Susanne[/quote]

Ja det er da smart af dem - for det går vel også ud over mine renter, dem får jeg jo ikke af de 400 kr. i de dage de er lånt ud…
Ikke at de renter gør nogen som helst forskel for mig - men princippet i det… :slight_smile:

Jeg er næsten lige skiftet over til Danske Bank, fra Jyske Sparekassen - er ikke vildt imponeret over Danske Bank må jeg indrømme! :venter:
Jeg havde Visa Electron hos Jyske Sparekasse, jeg kunne hæve hos alle banker, uden det kostede mig noget - Danske Bank tager bl.a. 5 kr. for at jeg hæver i en anden bank! :uha: Og så har vi også et andet Mastercard, som vi bruger til at sætte penge til mad over på - fra det kort kostede det os så 10 kr. at hæve i en anden bank… :øhmm:

"1.3 Når du køber eller hæver med MasterCard
Direct
Når du køber eller hæver med MasterCard Direct,
”reserveres” beløbet på din konto, når banken
har fået besked om transaktionen. Det betyder,
at du ikke længere kan disponere over det
reserverede beløb. Beløbet hæves på kontoen, så
snart banken har modtaget betalingskravet fra
betalingsmodtageren. Når du hæver kontanter i
bankens egne pengeautomater og filialer i Danmark,
hæver vi beløbet med det samme."

Lånt fra Danske Bank.

Hm… Nææh… Der står intet om det der beløb… Er ret sikker på, at der gjorde det for et par år siden, da jeg fik det. Selvom jeg aldrig har oplevet det… :s
Du må klage og henvise til kortbestemmelserne…

[quote=Garfield.;426618]Men forstår bare ikke de for 50 kr. skal tilbageholde 400 kr. ekstra en hel weekend… Har aldrig oplevet det før, kun at de reservere det beløb jeg har brugt for. :slight_smile:

[/quote]

Ja, synes også det er mærkeligt og de gør det også med Visa Electron, men hvad jeg lige har observeret er det ofte OK Benzin tanke, der reservere de 400 kr.
Var i Netto første gang efter en tankning og der afviste den så mit kort, da der kun stod lidt over de 400 kr. på og de var jo så reserveret. Blev sgu også forvirret, for vidste jo der var penge og jeg ikke lige havde handlet noget online, som de kunne reservere beløbet til.

[quote=Bølle-missen;426628]"1.3 Når du køber eller hæver med MasterCard
Direct
Når du køber eller hæver med MasterCard Direct,
”reserveres” beløbet på din konto, når banken
har fået besked om transaktionen. Det betyder,
at du ikke længere kan disponere over det
reserverede beløb. Beløbet hæves på kontoen, så
snart banken har modtaget betalingskravet fra
betalingsmodtageren. Når du hæver kontanter i
bankens egne pengeautomater og filialer i Danmark,
hæver vi beløbet med det samme."

Lånt fra Danske Bank.

Hm… Nææh… Der står intet om det der beløb… Er ret sikker på, at der gjorde det for et par år siden, da jeg fik det. Selvom jeg aldrig har oplevet det… :s
Du må klage og henvise til kortbestemmelserne…[/quote]

Tak, tror uanset hvad jeg vil smutte en tur i banken for at snakke med dem, om de ved hvilke andre steder man skal være obs på at de kan finde på at tilbageholde penge - for så skal man da lige tænke over det, inden man bruger sit kort. :slight_smile:

[quote=Buffy;426630]Ja, synes også det er mærkeligt og de gør det også med Visa Electron, men hvad jeg lige har observeret er det ofte OK Benzin tanke, der reservere de 400 kr.
Var i Netto første gang efter en tankning og der afviste den så mit kort, da der kun stod lidt over de 400 kr. på og de var jo så reserveret. Blev sgu også forvirret, for vidste jo der var penge og jeg ikke lige havde handlet noget online, som de kunne reservere beløbet til.[/quote]
Nej det er jo også det - hvis man har regnet ud at man lige præcis har x kr. på sin konto og man skal bruge dem til noget andet - så er det ret øv at man ikke er klar over at de penge pludselig er tilbageholdt en hel weekend fx. :S

[quote=Bølle-missen;426628]"1.3 Når du køber eller hæver med MasterCard
Direct.[/quote]
DER var forskellen! Det er på de kort, hvor man ikke kan bruge flere penge, end der står på kontoen - så er det derfor jeg aldrig har oplevet det! Mit MC er et “rigtigt” MC med en vis kreditgrænse, hvor modtageren af pengene har sikkerhed for at modtage beløbet. (Der kan kun brændes et vist antal tusnde af om dagen) Det er ligesom forskellen på VISA og VISA Electron.
VH
Susanne