TILBYDER AMMEMOR /RESERVEMOR( kat)

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;651891]Fik du aldrig kigget på det link siden du stadig siger indespærret?

Generalforsamling i grundejerforeningen er noget jeg nyder - når folk begynder at brokke sig over de fritgående katte der besørger i sandkassen, vader på deres biler, pisser her og der - så læner jeg mig tilbage i forvisning om at mine katte de generer ikke nogen - de bliver ikke smittet med noget derudefra - og de skal ikke i en uendelighed lappes sammen efter slåskampe - de forsvinder ikke ud i det blå, bliver ikke kørt over eller bliver offer for syge folks underlige gerninger.[/QUOTE]
Jeg fik at vide at der var en masse links til mig jeg skulle se, men jeg kan simpelthen ikke finde hoved og hale i tingene længere inde på tråden. Jeg ledte og ledte, men kunne ikke finde nogle link. Hvis du vil være sød at sende den igen, så skal jeg med glæde kigge på det?

Indespærret er det jo uanset hvor indespærret det er. Er det stort nok, har folk også min fulde accept for at gøre det på denne måde, og som jeg skrev i et andet indlæg var det noget jeg kunne overveje som sidste mulighed, for at sikre mine katte og jeg følte at det var for farligt for dem at rende ude i det fri.

Men indespærret det er det. For de har kun de kvadratmeter DU har tilbudt dem. De kan ikke selv vælge hvor de vil rende rundt.

[QUOTE=Mijv;651871]det er ikke fordi jeg ikke stoler på jer, men jeg tror at jeres meninger er sagt meget i en opdrætters perspektiv/vinkel.
.[/QUOTE]

Jeg er ikke opdrætter, jeg bliver aldrig opdrætter…

Jeg har “bare” neutraliserede huskatte, og alligevel har jeg hegnet min have ind.

Og kald du det bare en indespærring, jeg kalder den selv rockerborgen…

[QUOTE=Mijv;651994] Jeg vil altid, uanset dødsfald af katte i traffikken eller ej, aldrig holde kat i fangeskab, (ja det synes jeg stadig at det er) hvis jeg boede ude på landet.
Jeg vil altid mene, at en kat der kommer ud er det bedste for den på trods af ulykker. Men ja, man er også indimellem nødsaget til at tage den næst bedste løsning for alle partner for at det hele skal ende godt. Og så må man lære at affinde sig med dette.[/QUOTE]
Det er godt nok sjældent, at jeg ser så følelseskold en indstilling til sine dyr som her…
Gad vide om du også ville lade dine børn sidde bag på en motorcykel uden hjelm så de kunne nyde sin frihed og vindens susen i håret…
Jeg forstår det simpelthen ikke - sorry!
VH
Susanne

Jamen så mener du vel også at hunde, heste, køer, får, grise…ja og marsvin undulater osv skal rende frit…ja og selvfølgelig også ens små børn :S

Jeg forstår simpelthen ikke den holdning…når det er katte…så SKAL de da rende frit, ellers er det synd for dem :frowning:

[QUOTE=baremig;652054]Jeg er ikke opdrætter, jeg bliver aldrig opdrætter…

Jeg har “bare” neutraliserede huskatte, og alligevel har jeg hegnet min have ind.

Og kald du det bare en indespærring, jeg kalder den selv rockerborgen…[/QUOTE]
rockerborgen. det navn kan jeg godt lide? Men hvordan er dine boligforhold så? Bor du inde i midtbyen næsten direkte ud til en vej på den anden side af huset, eller bor du længere væk fra byen eller måske på landet.

Du siger du har indhegnet din have. Er der så strøm i hegnet så kattene ikke kravler op den vej, eller hvordan gør du det, så de ikke render væk?

[QUOTE=Mijv;651871]det er ikke fordi jeg ikke stoler på jer, men jeg tror at jeres meninger er sagt meget i en opdrætters perspektiv/vinkel.
[/QUOTE]
Jeg er så kælekatteejer som du, med tre kastrater - men jeg ville sige præcis det samme som opdrætterne. :wink:

Vores have er indhegnet med alm. lamel hegn i 180 cm - og så bare trådhegn lodret ind i toppen, en 30 cm… :slight_smile:

Ses i baggrunden på dette billede

Her er der en stribe billeder af en slags, og links til mange flere indhegnede haver :slight_smile: Nogle af dem hos nogle af brugerne herinde…
Katte haver

[QUOTE=Susanne W;652058]Det er godt nok sjældent, at jeg ser så følelseskold en indstilling til sine dyr som her…
Gad vide om du også ville lade dine børn sidde bag på en motorcykel uden hjelm så de kunne nyde sin frihed og vindens susen i håret…
Jeg forstår det simpelthen ikke - sorry!
VH.
Susanne[/QUOTE]
det sidste jeg er, er følelskold overfor mine dyr. Jeg gør endda rigtig meget for dem for at de skal have det godt. Men som jeg har sagt tusinde gange, mener jeg ikke at jeg gør dyret det bedste ved at spærer det inde for dens normale omgivelser ude i det fri, hvor de har muligheder for at kunne få nye andre spændende indtryk og dufte.

Nej selvfølgelig lader jeg ikke mine børn køre på motorcykel uden hjelm, hvilket også ville være uforsvarligt. Det der kan du slet ikke sammenligne.
Børn har ikke et behov for at komme op på en motorcykel, som jeg mener katte har et behov for at komme ud i den virkelige natur.

Men mine børn skal aldrig pakkes ind i vat, den dag jeg får nogle. De skal passe på sig selv, og jeg skal passe på dem, men ikke beskytte dem imod alt… Man vælter, og så rejser man sig igen.

Ville du måske blive ved med at holde dine egne børn hjemme under husets tag, fordi du ikke turde lukke dem ud i din have når de var 3 år gamle.

[QUOTE=Eife;652077]Vores have er indhegnet med alm. lamel hegn i 180 cm - og så bare trådhegn lodret ind i toppen, en 30 cm… :slight_smile:

Ses i baggrunden på dette billede

Her er der en stribe billeder af en slags, og links til mange flere indhegnede haver :slight_smile: Nogle af dem hos nogle af brugerne herinde…
Katte haver[/QUOTE]
beklager, sødt er det da, men for mig virker det simpelthen så UNATURLIGT, som noget kan være.

Mijv - Ih, det var da et venligt svar tilbage…

[QUOTE=Coon Danica;652072]Jamen så mener du vel også at hunde, heste, køer, får, grise…ja og marsvin undulater osv skal rende frit…ja og selvfølgelig også ens små børn :S

Jeg forstår simpelthen ikke den holdning…når det er katte…så SKAL de da rende frit, ellers er det synd for dem :([/QUOTE]

min holdning kommer af hvad jeg mener er naturligt/unaturligt. Fra barns ben har jeg været vant til at se katte rende rundt i det fri og heste være i indhegning. Men ja, du har da helt ret i det du siger. Det burde da være det samme.

[QUOTE=Eife;652077]Vores have er indhegnet med alm. lamel hegn i 180 cm - og så bare trådhegn lodret ind i toppen, en 30 cm… :slight_smile:

Ses i baggrunden på dette billede

Her er der en stribe billeder af en slags, og links til mange flere indhegnede haver :slight_smile: Nogle af dem hos nogle af brugerne herinde…
Katte haver[/QUOTE]

forresten… En HAMMEREDE flot kat du har dig ! Hun/han er bare smuk!

Ja…hvis du syntes sådan…
I dag kørte vi fra Nakskov på Lolland og ind til København…på vejen talte vi 7 ihjelkørte katte…det er nok mere naturligt ikk’ :frowning:
Og det er bare i dag og dem vi så på VORES vej :frowning:

[QUOTE=Mijv;652080]det sidste jeg er, er følelskold overfor mine dyr. Jeg gør endda rigtig meget for dem for at de skal have det godt. Men som jeg har sagt tusinde gange, mener jeg ikke at jeg gør dyret det bedste ved at spærer det inde for dens normale omgivelser ude i det fri, hvor de har muligheder for at kunne få nye andre spændende indtryk og dufte.
[/QUOTE]
Tja, det kan de såmænd også opleve i en velindhegnet have. Og uanset hvad du bruger af argumenter, så kommer jeg aldrig til at forstå, at det er bedre for dem at risikere at blive smurt ud over 2 m2 asfalt, end at man forsøger at beskytte dem. Ligesom dine børn ikke har behov for at sidde bagpå en motorcykel, så har dine katte vel heller ikke behov for at se et dækaftryk nedefra… Jeg er helt enig i at det er naturligt for en kat at løbe frit, og for nogle katte kan det endda løse en del adfærdsproblemer. Alligevel synes jeg det er ens forbandede pligt at forsøge at forhindre ulykker, både for sine børn og sine dyr - og ikke bare katte.
VH
Susanne

Ja, så er det alligevel mere naturligt, at en kat bliver smadret af en bil, eller skudt eller mishandlet af en kattehader

  • den må betale prisen for ejerens romantiske ideer om det frie liv. :ked:

ja det ved jeg godt, men jeg kunne virkelig ikke finde bedre ord for de tanker jeg har omkring det. Aner ikke hvordan jeg ellers skulle formulerer mig. Jeg synes det ser godt ud, men at have katte f.eks i sele sammenligner jeg med at man har små hunde i tasker og små hunde man giver “mennesketøj på”. Jeg synes det virker noget så kunstigt.

[QUOTE=Eva;652092]Ja, så er det alligevel mere naturligt, at en kat bliver smadret af en bil, eller skudt eller mishandlet af en kattehader

  • den må betale prisen for ejerens romantiske ideer om det frie liv. :ked:[/QUOTE]
    ianset lidesler og forhadte mennesker der hader katten, så har den i det mindste haft et godt liv som fritgående kat mens den levede, og det synes jeg er mindst ligeså vigtig at tænke på.

Nu har jeg desuden haft Mijv i over fire år, og der er aldrig sket hende det mindste hvad angår katte biler.

Ja, nu har den så ikke engang sele på! Til gengæld slipper den for at blive kørt ihjel eller indfanget at syge mennesker, der mishandler den. Og det skal så være skidt for den?
VH
Susanne

Tak, det er en europé pige, der hedder Athea :slight_smile:

Det er nok også noget af en omvæltning at få stoppet ned i halsen, hvis man aldrig nogensinde har overvejet tanken :slight_smile:
For mig er det den optimale frihed. Jeg kan give kattene lidt ude oplevelser, og de kan fange mus og mosegrise - prøve at fange nogle af gråspurvene (kun min gamle huskat Mea, der er god nok til at tage fugle :tihi:) og så samtidig vide at de ikke bliver kørt over, jagtet af den store schæfer der tilhører en mand, der ikke kan lide katte (og gud hvor var det godt at se min nabo give ham tørt på sidst han sendte den efter min genbos stakkels gamle hunkastrat), eller hvad de nu ellers kan komme ud for :slight_smile:

Mender du dermed, at alle katte der går i indhegnet have har et dårligt liv? Eller hvordan skal det forståes? Og i givet fald: Hvordan begrunder du, at de “unaturlige” ikke har et godt liv - kender du overhovedet nogen?
VH
Susanne