Tilkalkede vandskåle

Ja, hvor højt går i op i det? :slight_smile:
Jeg tåler ikke tilkalkede skåle. Nu har jeg efterhånden flere glaserede skåle til ‘rotation’, så når jeg har samlet en 2-3-4 stykker, som jeg kan mærke kalk-render i, så ryger de lige en tur til afkalkning. Jeg kan godt lide dem helt rene og glatte.

Århus - vandet her er fyldt med kalk (og jern), så der skal ikke mange dage til før at der er kalk aflejringer. Gør mit bedste for at fjerne, men helt muligt er det altså ikke altid.

Er ikke altid muligt at få dem alle af, især udvendingt - men ja kan ej heller fordrage beskidte, tilsmudsede skåle. Så vasker dem tit og afkalker når det er nødvendigt

Hvordan afkalker I vandskåle:? Der skulle jo nødig være rester af afkalker tilbage i skålene, når kattene skal drikke af dem:S

Alm eddike.

Jeg bruger Kalk’væk, lugtfrit. Selvfølgelig fortyndet og med kogende vand for bedste virkning.
Skålene er jo netop glaserede og glatte. Så al afkalkningsmiddel går af ved skylning, og så vaskes de altid af bagefter.
Ellers skulle jeg også være bekymret over at putte dem i opvaskemaskinen - opvaskemaskintabs er helt 100% meget giftere end simpelt afkalkningsmiddel.
Og skålene har også konstant rutefart i opvaskemaskinen! :slight_smile: Hvor er den dog skøn at have fået!

bruger eddike til afkalkningen og ellers blot alm. opvaskemiddel og vand i rigelige mængder - og så lige lidt mere. Og går det helt grassat får de også en gang groft køkkensalt sammen med eddiken

Også eddike og kogende vand her :slight_smile: Jeg er heldig, mit vand er ikke ret kalkholdig, så der kan sagtens gå måneder imellem det er nødvendigt :slight_smile:

Citronsyre. Effektivt, helt ugiftigt - og så lugter det ikke :ok: Jeg kan bare ikke ha’ lugten af eddike :sorry:

Jeg prøvede dette her den anden dag, da jeg havde noget æblecidereddike stående. Det virkede også mod kalkrande, så det ud til:

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?28350-%C6ble-cider-eddike&highlight=%E6blecidereddike

I blød i 1/3 eddikesyre og 2/3 vand en halv times tid, så en tur med skruppesvamp, så en tur mere i syren og med skruppesvamp.
Til sidst meget grundig afskylning under rindende vand.
Vi har meget hårdt vand her, så vi burde nok gøre det meget oftere, end det sker. :wink:

Cilit Bang og en tur i opvaskemaskinen bagefter, så er de helt rene :slight_smile:

Jeg vasker vandskålen dagligt - en stor glaseret keramik-skål.
Men da der er meget kalk i vandet her ved Aarhus er der alligevel kalkrander i skålen. Hvis jeg afkalker skålen er det med MinusKalk, og så bliver skålen naturligvis skyllet og vasket grundigt inden den bruges igen.

:slight_smile: jeg har lige et tillægs spørgsmål :slight_smile: Hvad med der der bruger fontæner? Er der afkalkning som kaffemaskine, eller hvordan foregår det? :slight_smile:

Vi har frygtelig meget kalk i vander her i Næstved, og mine kattes vandskåle er af klar glas, som jeg indrømmer ikke altid er særlig lækre at se på …Når det er rigtig grel så lader jeg dem stå i blød med eddike natten over …Meeen så længe jeg ved at det kun er kalk som gør skålene nassede at se på, så er jeg nu ikke særlig hysterisk med det - Hellere kalkrande end kraftig kemi til at fjerne kalk. Hvis vandskåle er af et materiale ( feks. keramik ) hvor rensemidlet kan trække ind i materialet, kan give frygtelig gener og ætsninger på katten.

Vi lader pumpen køre en times tid i en skål eddike.
Så er den kalkfri igen.

Vi har udelukkende rustfrit-stål vandskåle.

Når de får kalkrender, og det gør de ofte, så får de en tur med flydende skurepulver, en grydesvamp og masser af knofedt.

Bagefter en tur i opvaskemaskinen.

Voila - rene vandskåle :slight_smile:

Her i huset bliver der brugt knofedt med vand og sæbe… :smiley:

Cilit Bang synes jeg så er unødvendigt groft. Der er nemlig alle mulige giftigheder i - mens rene afkalkningsmidler ‘kun’ er syre, om det så er eddikesyre, citronsyre, fosforsyre eller hvad man bruger.

Det samme.

Men kalk giver jo en ujævn overflade, der må kunne holde på bakterier?

Fosforsyre er i øvrigt også i Cola - vi kunne bare afkalke vores skåle i Cola :stuck_out_tongue: (men der er jeg altså for doven til at slæbe Cola og husholdningseddike hjem)

Det har du ganske ret i …Nu får mine striber skiftet vand mindst to gange i døgnet, og når det er varmt oftere.
Jeg er heller ikke særlig bakterie forskrækket. Måske er mine katte netop robuste fordi de bliver udsat for lidt bakterier ?. Da jeg i sin tid havde fritgående katte, da var deres ynglingsvand fra mudderpøle hvor der havde kørt traktorer med gyllespreder olign, og de klarede det da flot - Min lille hjemmelavede lommefilosofi, er at det kan være langt mere skadelig for både mennesker og dyr at gøre ALT for sterilt ? …Måske skal årsager til mange slags allergier netop findes i vores sterile samfund ?. Og inden nogen misforstår mig, så lever vi altså ikke i en svinesti, men langt fra hospital-steril, vi kan godt klare lidt rod :slight_smile: