Tilpasning eller forkasteligt

Sad og så Live fra bremen. Der gør de jo grin med at Ulla Terkelsen bærer tørklæde, når hun befinder sig i lande hvor dette typisk er tradition.

Søgte lidt på det for var jo nysgerrig efter hvordan folk reagerede på dette.

Jeg synes personligt det er et tegn på respekt for de normer der er i det land hun er gæst i og giver artiklen ret i det er lidt farligt at provokere folk ved at gå stik imod deres normer i et fremmed land. Men hvad synes i om dette træk.

Hvad gør i selv. Ville i selv tage et tørklæde på hvis i var gæst i et land hvor dette var normen? Husker i at dække jeres skuldre og ben i de kirker der påkræver dette. Husker i at gå anstændigt tildækket i de lande hvor det ikke er normen man går rundt i bikini eller bar overkrop. Husker i at spørge før i fotografere helligdomme, Husker i ikke at pege fodsåler imod folk i de lande hvor dette er disrespekt osvosv
Hvor langt vil i gå for at tilpasse jer og checke de lokale skikke og hvormeget mener i folk da må kunne overleve mann ikke liiige har sat sig ind i de uskrevne regler da i jo er fremmede.

Jeg ville gå rimelig langt tror jeg, for at respektere de traditioner, der er i et land, som jeg vælger at besøge. Særligt hvis det er et land, hvor man går meget op i det. Hvis jeg ikke vil accepterer deres normer, må jeg jo vælge et andet sted at besøge.

Jeg har stor respekt for Ulla Terkelsen, ikke kun fordi hun vælger at følge landenes traditioner, der hvor hun er, men også for hendes holdninger generelt til mange ting. Hun er bosat i London og har en hel anden tilgangsvinkel til mange ting, end hvad mange danskere herhjemme har, særligt til det at være fremmed og have fremmede boende i landet.

[quote=tzari;348645]Ulla Terkelsens tørklæde provokerer – Ekstra Bladet
Sad og så Live fra bremen. Der gør de jo grin med at Ulla Terkelsen bærer tørklæde, når hun befinder sig i lande hvor dette typisk er tradition.

.[/quote]

Ulla Terkelsen er sgu ALTID pakket ind i tørklæder, uanset om det er i lande hvor det er tradition elller om det er for at referere fra Landboforeningens generalforsamling i Østre Bøvelse Forsamlingshus.

Og det er DET de gør grin med, og ikke at det er i muslimske lande

[quote=tzari;348645]
Husker i at dække jeres skuldre og ben i de kirker der påkræver dette. Husker i at gå anstændigt tildækket i de lande hvor det ikke er normen man går rundt i bikini eller bar overkrop. Husker i at spørge før i fotografere helligdomme, Husker i ikke at pege fodsåler imod folk i de lande hvor dette er disrespekt osvosv
Hvor langt vil i gå for at tilpasse jer og checke de lokale skikke og hvormeget mener i folk da må kunne overleve mann ikke liiige har sat sig ind i de uskrevne regler da i jo er fremmede.[/quote]

Det er ikke alene et spørgsmål om at huske eller vise respekt, men om at det er tvang visse steder hvordan man eks. skal være klædt, og at det vil være værst for en selv at vise sig f.eks. utildækket.

Og jo, jeg mener faktisk man har en pligt til, så vidt muligt at respektere de grænser der er i andre lande for hvordan man gebærder sig i gadebilledet

M.h.t. at gå rundt i bikini, så mener jeg heller ikke det bør være normen de steder hvor det er det.

Jeg har det sådan, at jeg finder det uanstændigt, såfremt en person iført bikini kunne finde på at gå ind og handle i supermarkedet herhjemme.

Ja, selvfølgelig. Og tager også skoene af, inden jeg betræder en moské eller en buddhistisk helligdom.

Bare fordi intet er helligt for de fleste danskere, kan man godt vise respekt for dem, som rent faktisk HAR en opfattelse af det hellige.
Vi er så religionsforskrækkede herhjemme, at det er til at brække sig over…

Jeg er helt sikker på, at der jokes med hendes trang til tørklæder - kombineret med den generelle danskers tørklædeskræk.

Jeg synes det er respekt!

Når man er i tyrkiet eller thailand så kan man godt ligge ved poolen i sin bikini, men man dækker sig til når man går de 3 meter over til baren og bestiller noget at drikke.

Det handler om respekt for sit værtsland - der er ingen grund til at provokere.

Jeg ved fra min mor at der ikke er love mod topløs solbadning (i thailand) men de ser det nødigt - så i min verden betyder det at man ikke gør det.

Der er ingen grund til at provokere for provokationens skyld - der går ikke skår af mig af at være dækket en smule til - jeg ville nok lure hvis Ulla hev i en burka eller sådan noget - så ville jeg undre mig

Her er bare nogen små eksempler på ting man skal undlade på ferien

[B]

10. Og så til sidst: Der er et skældsord, som anvendes, når det begynder at gå hedt til:

’Ai Lao!!! ’– prøv det – og løb for livet!
[/B]
-LOL-LOL-LOL Jamen DET må jeg prøve :muhaha:

Sikke nogle gode artikler tak for det input :slight_smile:

Ved ikke for det har jeg ingen holdning til

Har stemt ved ikke, for jeg bliver altid trist over det kvindesyn, der ligger til grund for det, men hvis det er prisen for at hun kan begå sig i landet, så er hun jo nødt til det :frowning:

Jeg synes vores journalister skal gøre hvad de kan for at beskytte sig selv, det kan være farligt at være journalist ude i verden, så hvis et tørklæde gør en kvinde lidt mere beskyttet så synes jeg bestemt det er det værd :slight_smile:

[quote=tzari;348645]Ulla Terkelsens tørklæde provokerer – Ekstra Bladet

Hvad gør i selv. Ville i selv tage et tørklæde på hvis i var gæst i et land hvor dette var normen? Husker i at dække jeres skuldre og ben i de kirker der påkræver dette. Husker i at gå anstændigt tildækket i de lande hvor det ikke er normen man går rundt i bikini eller bar overkrop. Husker i at spørge før i fotografere helligdomme, Husker i ikke at pege fodsåler imod folk i de lande hvor dette er disrespekt osvosv
Hvor langt vil i gå for at tilpasse jer og checke de lokale skikke og hvormeget mener i folk da må kunne overleve mann ikke liiige har sat sig ind i de uskrevne regler da i jo er fremmede.[/quote]

Nu er det kun Saudiarabien og Afghanistan hvor det er påkrævet og disse lande har jeg endnu aldrig besøgt - gør det sikkert heller aldrig.

Men ja jeg dækker mig til når jeg går ind i en kirke eller en moske (her vasker jeg mig også rituelt)

Jeg går tækkeligt klædt i lande, hvor jeg ved at normen ikke er “for meget” bar hud. Går aldrig bare rundt i bikinitop og shorts eller vader rundt i bikini langs stranden. Det gør jeg heller ikke herhjemme.

Jeg fotograferer lystig i kirker, efter at have spurgt om lov. Jeg vil aldrig spørge i en moske da jeg kender reglerne - det er haram! - og ved at de ikke kan få sig til at sige nej pga. høflighed.

Jeg vender aldrig fodsålen til nogen heller ikke herhjemme.

Jeg tjekker altid et lands skikke inden jeg lander i det pågældende land. Det er af ren og skær respekt for mit værtsland og dets befolkning. Køber man en håndbog om et land hjemmefra er de “uskrevne regler” [COLOR=darkred](det lyder tåbligt da de jo så ikke er uskrevne, men I ved sikkert hvad jeg mener. )også at finde der i.[/COLOR]

Hvilket kvindesyn referere du til?

[quote=Mai;348702]Nu er det kun Saudiarabien og Afghanistan hvor det er påkrævet og disse lande har jeg endnu aldrig besøgt - gør det sikkert heller aldrig.

Men ja jeg dækker mig til når jeg går ind i en kirke eller en moske (her vasker jeg mig også rituelt)

Jeg går tækkeligt klædt i lande, hvor jeg ved at normen ikke er “for meget” bar hud. Går aldrig bare rundt i bikinitop og shorts eller vader rundt i bikini langs stranden. Det gør jeg heller ikke herhjemme.

Jeg fotograferer lystig i kirker, efter at have spurgt om lov. Jeg vil aldrig spørge i en moske da jeg kender reglerne - det er haram! - og ved at de ikke kan få sig til at sige nej pga. høflighed.

Jeg vender aldrig fodsålen til nogen heller ikke herhjemme.

Jeg tjekker altid et lands skikke inden jeg lander i det pågældende land. Det er af ren og skær respekt for mit værtsland og dets befolkning. Køber man en håndbog om et land hjemmefra er de “uskrevne regler” [COLOR=darkred](det lyder tåbligt da de jo så ikke er uskrevne, men I ved sikkert hvad jeg mener. )også at finde der i.[/COLOR]

Hvilket kvindesyn referere du til?[/quote]
Jeg refererer til det islamiske kvindesyn :slight_smile:

Og det er?
[ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?p=348726#post348726”]Hvad er det islamiske kvindesyn? - De Kattegale Debatterer[/ame]

(Skal prøve at huske nutidsformen)

At kvinder har en lavere status end mænd og er underlagt en masse restriktioner og formynderi, som begrænser deres personlige frihed ret betydeligt :S

Sjovt - jeg fotograferer aldrig i kirker (har så kun været i katolske), for de går helt amok, men tager tit billeder i moskeer (også af bedende) for det er helt ok, der hvor jeg kommer

Iflg. Quaranen må mennesker og helligdomme ikke afbilledes, hvilket vel må svare til nutidens fotografier eller hvad?

Som jeg skrev de siger aldrig nej da muslimer generelt, uanset fra hvilket land de kommer, er meget høflige.

Ja vel ja.

[quote=Mai;348958]
Som jeg skrev de siger aldrig nej da muslimer generelt, uanset fra hvilket land de kommer, er meget høflige.[/quote]

Det er da en genralisering, der vil noget :slight_smile: