Ting der forsvandt

[QUOTE=galath;1138016]Ja, dem husker jeg også. Både poserne og kanderne.

Og så husker jeg også, at det på et tidspunkt var på mode at klippe poserne op i strimler og hækle af dem :slight_smile:[/QUOTE]
:inlove:
Nej, hvor sjovt - det har jeg ikke set eller hørt før

Det er jeg nødt til at se med fingrene - må lige finde en Rema her i nærheden - tak, Luise.

Den her tråd er bare hyggelig med alle de ting I skriver - for hvor kan man huske mange ting igen, når de bliver nævnt.

Tak til alle jer, der skriver i tråden :tak:

Hvad blev der af mælk i pose ??

Det holdt vist ikke så længe, da først nyhedens interesse havde lagt sig - jeg husker, at man kunne købe en orange plastickande til at sætte posen i - så den ikke var så svær at holde styr på :)[/QUOTE]

:slight_smile:

Ja, der er den jo !

Tak, Ingrid… nu vi er ved mælken, kan jeg huske da man pludselig kunne få let- og skummetmælk - i starten smagte det af vand, når man var vant til den dejlige sødmælk.

I dag kunne jeg slet ikke tænke mig et glas sødmælk - jeg drikker minimælk - og tænker, at et glas sødmælk ville smage som piskefløde.

Og hvem husker mon dengang mælkemanden kom og stillede de fineste brune glasflasker med mælk på måtten ??

Det husker jeg… :ups::olding:

[QUOTE=Tante Tut;1138022][/COLOR]:inlove:
Nej, hvor sjovt - det har jeg ikke set eller hørt før[/QUOTE]

Jeg kunne ikke rigtig finde noget ved at søge på nettet - men fandt dog denne kommentar på et debatforum: jeg mindes at jeg havde en taske der var hæklet af mælkeposer først i 70 erne

Mere tak, så fik jeg også lige et årstal på - kunne ikke rigtig huske hvornår det var… :slight_smile:

Mælk i poser & den orange plastickande, husker jeg fra min barndom & jeg er født i 1971.

“En orange plastikkande med en skråtskåret tud og sikkert mange liter spildt mælk. Det er, hvad mange forbrugere forbinder med mælk i plastikposer, som var den emballage, der gik forud for de velkendte mælkekartoner.
Midt i 60’erne og frem til midt i 70’erne blev mælken tappet i folielaminerede plastikposer, men emballagetypen blev aldrig en succes. Mælkeposerne var for upraktiske for forbrugeren og gik let i stykker, selvom de var dobbeltsvejsede.”

Her står om mælk i flasker, mælk i poser & mælk i karton. :slight_smile:

[QUOTE=Tante Tut;1138030]:slight_smile:

Og hvem husker mon dengang mælkemanden kom og stillede de fineste brune glasflasker med mælk på måtten ??

Det husker jeg… :ups::olding:[/QUOTE]

Se, jeg er jo så gammel, at jeg kan huske, da mælkeflaskerne var klare og mælken ikke var homogeniseret, så fløden lå ovenpå :olding: :høhø:

Og mejserne havde hakket hul i metalkapslerne for at drikke fløden :slight_smile:

Min forlængerledning med jord… Hmmm jeg mistænker at den er hos forældrene fra i sommers hvor de skulle låne den… Den skal huskes i weekenden :slight_smile:

[QUOTE=Missis F;1138057]Se, jeg er jo så gammel, at jeg kan huske, da mælkeflaskerne var klare og mælken ikke var homogeniseret, så fløden lå ovenpå :olding: :høhø:

Og mejserne havde hakket hul i metalkapslerne for at drikke fløden :)[/QUOTE]

Jeg kan godt huske, at fløden lå oppest i flaskerne og om vinteren var den frossen de første par centimeter - så vi tre søskende sloges om at få isen

Jeg fik den meget sjældent, for med 2 ældre brødre kunne jeg ikke rigtig klare mig i kampen om isklumpen

:ihhaltsåå:

:savle:

Kom til at tænke på et par ispinde, der bare forsvandt :

Drillepind… lækker vanijeis med en skøn sej karamel overtrukket med chokolade inde i midten…

Nuggi …lækker vaniljeis med et tyndt lag nougat udenpå…

Goliath…lækker chokoladeis med overtræk af mørk chokolade og orangeknas…

:savle:

[QUOTE=Tante Tut;1138013]:slight_smile:

Tak for lidt info om det danske sprog… jeg har altid tænkt, at hollandsk var et rod-sammen af mange-mange sprog - for jeg kan da genkende både fransk, tysk, engelsk og dansk i det hollandske sprog - som jeg i øvrigt synes er ret … kedeligt med alle de der sprutte- og spyttelyde … :tihi:[/QUOTE]

Arh, jamen det vidste du da godt… alle fremmed- og låneordene?
Hollandsk lyder nærmest henad plattysk, synes jeg personligt :wink: Men folk fra udlandet siger at dansk lyder som havregrød i kog :wink: Så det er nok bare, hvad man er vant til at høre :gruble:

Jeg kan svagt huske de brune mælkeflasker - og at de var totalt umulige at gribe om for en barnehånd. Også mælk i poser - jeg syntes altid de mindede om at holde en vandmand :smiley: De har dem ganske rigtigt i Rema 1000 - jeg troede det var løgn, det var da en skrækkelig opfindelse.
Vi drak letmælk længe før det blev opfundet - vi købte en liter sød- og en liter skummetmælk og blandede. :slight_smile: Det var genialt da man pludselig kunne købe det færdigt :ok:

Decemberlønnen…! I bytte for Monty Python billetter osv., jeg håber inderligt det er det værd!

Den sidste rest af respekt for Enhedslisten…:frowning:

Jeg kan godt huske, at fløden lå oppest i flaskerne og om vinteren var den frossen de første par centimeter - så vi tre søskende sloges om at få isen

Jeg fik den meget sjældent, for med 2 ældre brødre kunne jeg ikke rigtig klare mig i kampen om isklumpen

:ihhaltsåå:[/QUOTE]

I mit barndomshjem var fløden min mors - til sovsen :smiley:

Jeg husker også bagerposen på dørmåtten om søndagen, med rundstykker og kryddere. Underkrydderen var til mig, og ve min storebror, hvis han lagde hånd på den :skrige: :smiley:

Sådan en kande står der i et af køleskabene i 1974-bydelen i Den Gamle By i Aarhus…

Man skal fx. gå en tur i ovennævnte 1974-kvarter i Den Gamle By, så opdager man rigtig meget der er forsvundet:D
Og endnu mere når man går ned i bydelen fra 1867…

[QUOTE=Ann R;1138064]Arh, jamen det vidste du da godt… alle fremmed- og låneordene?
Hollandsk lyder nærmest henad plattysk, synes jeg personligt :wink: Men folk fra udlandet siger at dansk lyder som havregrød i kog :wink: Så det er nok bare, hvad man er vant til at høre :gruble:

Jeg kan svagt huske de brune mælkeflasker - og at de var totalt umulige at gribe om for en barnehånd. Også mælk i poser - jeg syntes altid de mindede om at holde en vandmand :smiley: De har dem ganske rigtigt i Rema 1000 - jeg troede det var løgn, det var da en skrækkelig opfindelse.
Vi drak letmælk længe før det blev opfundet - vi købte en liter sød- og en liter skummetmælk og blandede. :slight_smile: Det var genialt da man pludselig kunne købe det færdigt :ok:[/QUOTE]
Hollandsk er ganske rigtigt udsprunget af plattysk, så det er ikke så sært at det ligner :slight_smile:

Min eneste erindring om mælkeflaskerne er en ganske bestemt episode fra min barndom hvor jeg var med min mormor i mejeriet. Sjovt nok brugte hun ikke samme mejeri som os trods det at vi kun boede 5 minutter fra hinanden. Men “hendes” mejeri havde mælken opbevaret i kælderen, og så gik ejerimanden ned efter dem der. Så min erindring er en hånd der kommer op af en kælderlem og sætter de flasker op på gulvet. Meget spændende :smiley:

Remas posemælk har meget praktisk en hank så de faktisk er mindst lisså nemme at hælde af som en karton :wink:

De gamle mælkeposer forbinder jeg med sommerhus. Det var nemlig dem man kunne få hos Købmand Grøn i Skæring. Og vi havde også en af disse plastikkander til den. Sjovt nok i blå, min mor elskede ellers orange, så hvorfor lige den ikke var irange er lidt af en gåde :tihi:

Åh ja… ismejeriet med de store smørdritler, og kæmpeisblokke, som blev båret op på tredje sal hos min moster og lagt i isskabet…
Ostehandleren med kakler på væggen, hvor der konstant rendte vand ned af…
Fiskehandleren med levende fisk i store bassiner…

Idag er de hhv blevet til møntvaskeri, cafe og grillbar :rock:

M.h.t. det danske sprog så irriterer det mig ikke, at vi har mange ord der er fra engelsk, men jeg får tilgengæld røde knopper når nogen synes det er “smart” at fordanske et engelsk ord som f.eks rollemodel når vi har et ganske udemærket dansk ord for det: forbillede…det fatter jeg ikke ideen i?