Tjekker du din/e kat/tes tandkød og tænder?

Hvor mange af Jer tjekker jævnligt tænder og tandkød på Jeres katte?

Jeg har en lille rutine med det, og flere af dem får børstet tænder netop for enten at holde dårligt tandkød nede, eller afhjælpe infektion ved tandskifte :slight_smile: Derduover tjekker jeg altid munden inden de skal på udstilling, så de ikke bliver afvist pga evt. problemer :slight_smile:

Jeg tror det er en god ide jævnligt at se katten godt i munden, og at man kan forebygge en del på den måde :ok:

Jeg må indrømme at jeg sjælden cheker mine. Jeg har så heller ikke haft nogen fornemmelse af at de har haft problemer og sidst da de var til dyrelæge var alle tænder stadig fine.

Tandkødet har jeg aldrig haft problemer med men det er vist heller ikke et udpræget Perser problem. :slight_smile:

Jeg tjekker tandkød, og normalt børster jeg også tænder på Annabel næsten dagligt.

Vil de blive afvist ved udstillingen pga. dårligt tandkød? Eller skal der være egentlig infektion - hvor går grænsen?

Det gør jeg da…jeg siger bare til dem : Må mor se bisserne i dag -LOL-LOL-LOL

jeg må indrømme det først er for nyligt jeg er begyndt at gøre det!!

Ingeborg er lige for 1½ måneds tid siden blevet behandlet for en infektion hun havde fået i forbindelse med tandskifte og det har været en opvågning for mig!!

der er ingen tvivl om det er blevet en del af rutinen at tjekke tænder og tandkød her

Sikke fine tigre du har dig Felis… :slight_smile:

Det samme gør jeg :slight_smile:

Må mor se bisserne Hannibal

Nå, sjov til side… Jeg tjekker faktisk tænder på drengene jævnligt. Tandbørstningen går det dog ikke så godt med…

Jeg tjekker dem, men ikke så tit som jeg burde, men det bliver bedre, misserne skal jo også venne sig til jeg pludeslig roder dem i munden.
Jeg børster ikke deres tænder.
Nu skal de lige venne sig til jeg glor dem i munden først, så må tandbørstning komme senere.

Her hjemme er weekenden fast tid til pelspleje og kigge i tænder, øre m.m ude over de daglige gøremål. Rart lige og tjekke extra grundig en enkelt dag om ugen

MVH
Gitte

Du kan godt risikere, at de bliver afvist pga. rødt tandkød. Det kommer an på, hvor slemt det er og hvilken dyrlæge, du møder i dyrlægekontrollen. Afvisningsgrunden hedder “mistanke om calici” :frowning:

Jep, vi tjekker tit og ofte, også på vores killinger, så de vænner sig til det.

[quote=Linette;135556]Det samme gør jeg :slight_smile:

Må mor se bisserne Hannibal

Nå, sjov til side… Jeg tjekker faktisk alle 3 tænder jævnligt. Tandbørstningen går det dog ikke så godt med…[/quote]

Har den kun tre tænder :?

Sorry kunne ikke lade være -høhø

[QUOTE=birtheras;135601]Har den kun tre tænder :?

Sorry kunne ikke lade være -høhø[/QUOTE]

Griner…
Så er det man lige skal læse hvad man skriver inde man poster det .-)

Jeg tjekker tænder på alle 3 drenge jævnligt

Jeg begyndte paa det, da min Eigil havde meget skäve tänder, lidt underbid og havde i 2007 en infektion i tandködet.
Dette var sikkert ogsaa grunden til hans grisen med maden.
Men han var ogsaa den eneste der havde disse skäve tänder.
Hos Bluebella, Aprilia og Emil sidder de mere end lige og päne og alt er :thumbup:
Men jeg börster ikke tänderne paa dem.

Jeg tjekker også en eller flere gange i ugen…

Vi er så lige begyndt at prøve at børste tænderne på vores katte, de er dog ikke så interesseret i det… Men jeg eksperimentere gerne med ting som kan afhjælpe plak. F.eks. har vi valgt at vi vil afprøve Dental (mener jeg den hedder) fra RC. Den kan kun fåes ved dyrelægen, men foderpillerne er kæmpe store i forhold til andet foder. Jeg vil kun bruge dem som godbider, men min dyrelæge skrev at de skulle være et godt alternativ til tandbørstning, så de skal lige afprøves.

Orientaler har problemer med plak og da jeg ved hvor galt tandproblemer kan gå så er jeg med forpasselig. Jeg fortæller også til killingekøber at de skal holde øje med det. Plak på tænderne kan jo ende med at blive medet alvorligt.

Men jer der er opmærksomme på jeres kattes tænder. Gør i andet end tandbørstning for at afhjælpe plak og andre tand problemer??
(jeg giver da egentlig også mine katte stegte stykker oksekød som de er tvunget til at tygge)

Dental fra RC fodrer vi ogsaa med…
eller det mixer jeg sammen med det andet

hovedsagen er at misserne tygger og tandsten har 0 chance

Næsten dagligt…
Må mor se de fine bisser.:wehuu:

Hvor ser dette ordvalg dumt ud på skrift;
men sådan siger jeg altså…:fløjte:

Mange gode hilsner
Mona

[quote=Charlotte Oeh.;135534]
Vil de blive afvist ved udstillingen pga. dårligt tandkød? Eller skal der være egentlig infektion - hvor går grænsen?[/quote]

Det afhænger af den enkelte dyrlæge - men jeg ved at folk er blevet afvist på baggrund af blødende tandkød hos katten feks :slight_smile:

Inden jeg vidste bedre og blot købte tilfældig kattemad da fik mine katte renset tænder hvert år, men efter jeg købte god mad til dem så har der ikke været grund til at få renset tænder.

Bemærk, dette er en del år siden :slight_smile:

[quote=line_refsgaard;135628]
Men jer der er opmærksomme på jeres kattes tænder. Gør i andet end tandbørstning for at afhjælpe plak og andre tand problemer??
(jeg giver da egentlig også mine katte stegte stykker oksekød som de er tvunget til at tygge)[/quote]

Vi fodrer nu med langt mere vådfoder (uden vegetabilsk kulhydrat og sukker), og det skulle sætte sig knap så meget på tændene som det “melede” tørfoder gør. Jeg giver dem indimellem råt kød, men de er ikke så gode til at gnave i det.

Jeg har ingen fidus til tandfoder - her bider de det en gang, kroketten splintres og ned i maven med den, de når tit ikke engang op og røre der hvor de skal for at massere tandkødet :slight_smile: