To dyrlæger - to udsagn?

Som emnet fortæller - Hvilken af de to dyrlæger ville I vælge ?

Først forhistorien til mit emne.

Som I sikkert ved, så beholdte jeg to pigemisser fra mit sidste kuld - De er nu 5 måneder, og nogle rigtige banditter …Aldrig har jeg tidligere oplevet, så levende killinger - de er overalt, selv steder hvor mine andre katte aldrig har været, og klart med deres vovemod og eventyrlyst, så skal det give lidt skrammer fra tid til anden :-). Og forleden kom Birdie osse humpende på tre ben - hun ville slet ikke støtte på den venstre bagben. det var sent aften, så jeg ‘nøjedes’ med at undersøge benet, og kunne se, at der intet tilsyneladende var brækket, hvorved jeg besluttede at se tiden an til næste morgen.

Dagen efter kunne hun godt forsigtig støtte på den skadede ben - Hun spiste godt og spandt når man kælede for hende, så jeg besluttede det ‘bare’ var slaget, og så tiden an til næste dag. Dagen efter var det ikke blevet bedre, så jeg besluttede at kontakte mine sædvanlige dyrlæger her i byen …Jeg forklarede dem situationen, og bad dem om at kikke på hende, og give mig noget smertedækkende til hende. Jeg fik følgende forklaring, at de mente jeg bare skulle se tiden an nogle dage, og at de under ingen omstændigheder ville smertedække hende, da de påstod at Birdie ikke ville holde sig i ro, men tumle rundt og gøre skaden værrer.

Jeg tænkte lidt over den besked, og kontaktede så en anden dyrlæge, som straks sagde at jeg skulle komme med hende, for hun skulle smertedækkes. Vi tog afsted med Birdie, og dyrlægen kunne konstatere en forstuvning på venste bagbensfod, hun fik straks en sprøjte mod smerter, og jeg spurgte ind til, om det nu var det bedste, for når Birdie ikke har ondt, så suser hun jo tosset rundt igen …Dyrlægen svarede, at det gjorde ikke noget, og fortalte at man nu var kommet frem til, at smertedække ved næsten enhver lejlighed, for en kat som ikke har smerter læger hurtigere.

Hvilken af de to dyrlæger ville I vælge …Jeg var hurtig til at træffe mit valg :slight_smile:

Iøvrigt …Ganske rigtig så tonser Birdie rundt, og får afløb for alt det krudt hun har sparet op .-)

Jeg ville vælge at spørge eksperterne på kattegale :høhø: Så jeg venter spændt på at høre, hvad svarene bliver…

mvh. tina

Nr. 2 - alt andet ville være ulogisk for mig :slight_smile:

Jeg ville helt sikkert vælge nr.2 dyrlæge.
Hilsen Lisbeth

Det kommer jo helt an på hvilken skade det er. Nogle skader kan jo blive værre hvis ikke katten holdes i ro, hvor det ikke gør noget med andre skader. Så det må bero på et skøn i hvert enkelt tilfælde, vil jeg mene. En forstuvning som i dette tilfælde, ville jeg også mene var bedst at smertedække.

Medmindre du ligefrem giver katten bur-ro, er det noget nær umuligt at holde den helt i ro på trods af smerter - og derfor ville jeg personligt lette dens smerter i et vist omfang :slight_smile:

Da Guinness i sin tid brækkede to tæer, skulle han da stadig op på hemsen (via en hønsestige), også selvom han næsten ikke kunne støtte på poten.

Nu var der ingen af de to dyrlæger som havde set Birdie inden de udtalte sig …Og dyrlægen som ikke ville smertedække mente jo slet ikke der var grund til at se hende …

Skal siges at dyrlæge nummer 1 har speciale i smådyr/katte
Dyrlæge nummer 2, er all round dyrlæge, men tilknyttet Inges kattehjem Næstved, og dyrenes beskyttelses internat i Fuglebjerg

Må dummerhovedet her ikke også høre begrundelsen for, at I ville vælge nummer to?

Jeg har jo dødsforagtende grænse- og højdesøgende katte, så hvis (når :p) turen en dag når til os, vil jeg gerne vide, hvorfor det er en god ide at bedøve eller ej :slight_smile:

mvh. tina

[quote=taina;301465]Må dummerhovedet her ikke også høre begrundelsen for, at I ville vælge nummer to?

Jeg har jo dødsforagtende grænse- og højdesøgende katte, så hvis (når :p) turen en dag når til os, vil jeg gerne vide, hvorfor det er en god ide at bedøve eller ej :slight_smile:

mvh. tina[/quote]

Der er ikke tale om bedøve - men smertedække. Det er da urimeligt katten skal have unødige smerter

Jeg ville til enhver tid vælge min kat blev smertedækket - også selvom lidelsen krævede den midlertidigt skulle bures inde for ikke at at skade sig selv yderligere

Jeg ville i hvert fald ikke affinde mig med det dyrlæge 1 siger…

så jeg ville også forsøge mig med en anden dyrlæge, hvis nummer 1 ikke ville kikke på min kat.

Ang smertedækning, det vil jeg nu og så mene er det bedste, hvis det ikke gøre skaden større end den er i forvejen…men jeg ville nok vælge at begrænse kattens mulighedder for de store udfoldelser

jeg ville vælge nummer 2, der er ingen grund til at katten skal have ondt, hvis det kan afhjælpes, en kat der har ondt, kan gå fra foderet og så har man lige pludselig et fedtlever-problem oveni

Hov !!! …ret skal være ret :-). dyrlæge 1 spurgte meget tidlig i vores samtale om birdie gerne ville spise, hvilke jeg bekræftede, hendes appetik har aldrig fejlet noget - hverken på 3 ben, eller småt-støttende på benet.

nå jamen en anden kat ville måske gå fra foderet på grund af smerter…og så har man problematikken om fedtlever

Jeg ville vælge den dyrlæge der vil se katten inden de udtaler sig. Jeg har hørt om en kat der gik temmelig længe inden opdrætteren indså at det måske var en god ide at få katten tjekket lidt grundigere end bare via telefonen og benet viste sig at være brækket.

Min dyrlæge går ind for smertedækning, både ved neutralisationer og andet “godt”, og jeg vil da sige alt andet ikke er til hjælp for katten.

Marina

En mellemting mellem de to dyrlæger.
Jeg ville aldrig smertedække den slags uden at vide, hvad der er galt - altså vil jeg have tilset min kat og er det bare en forstuvning, skal den naturligvis smertedækkes.

Jeg valgte selvfølgelig osse dyrlæge 2, og Birdie er nu smertedækket og glad :slight_smile:

Jeg skitserede mine oplevelser, for at illustrere hvor svært det er at vælge den rigtige dyrlæge, og især hvis man er meget autoritetstro …Eller hvis man ikke ‘tør’ gå imod sine dyrlægers råd !

Jeg vil give Vivi ret i, at en mellemting mellem de to dyrlæger jeg har skitset op her, ville være at ønske, men nu kan jeg kun clone grafisk :smiley: Desuden tror jeg at Susanne ( dyrlæge 2 ) har ganske ret… katte heler hurtigere, hvis ikke de har smerter.

Nu håber jeg bare at Birdie er normal gående inden juleudstillingen, og at vi kan blive skånet for flere/andre ulykker …Men intet er sikker, med de to tøzer jeg har, hold op hvor er de godt nok en belastning til tider :slight_smile:

Jeg ville aldrig vælge dyrlæge 1, som ikke engang fandt det nødvendigt at se katten.
Den kunne jo have brækket noget i benet eller have et ledskred.

Så helt klart dyrlæge 2, for jeg ville selvfølgelig gå ud fra, at h*n ikke kun ville smertedække, men også undersøge katten grundigt.

Problemet med at smertedække er jo at katten så ikke ved at der er noget galt. Derved kan det gøre benet værre hvis katten bare fiser rundt og spiller fransk klovn.

I visse tilfælde er det bedst ikke at smertedække katten så den ved at den ikke skal overbelaste benet, og derved bliver benet ikke værre.

Ja, jeg må indrømme at jeg engang valgte dyrlæge nr. 1.
Han var dyrlæge, og han kunne fortælle vidt og bredt om symptomer og hvad min kat fejlede… Han mærkede kort på den også var alt jo godt.

Jeg tror godt nok mange nye katteejere bliver taget godt og grundigt i måsen på det grundlag!!!

Ja jeg ville så også vælge dyrlæge nr.2 udfra hans ønske om at tilse katten.

Og heldigvis har jeg sådan en af slagsen, da Sille begyndte at halte bad han netop om at jeg kom ned med hende, og der fik hun så noget smertestillende efter endt undersøgelse.