To dyrlæger - to udsagn?

[quote=Faithless;301558]Problemet med at smertedække er jo at katten så ikke ved at der er noget galt. Derved kan det gøre benet værre hvis katten bare fiser rundt og spiller fransk klovn.

I visse tilfælde er det bedst ikke at smertedække katten så den ved at den ikke skal overbelaste benet, og derved bliver benet ikke værre.[/quote]
Det første min dyrlæge gør ved en kat med smerter er at smertedække den.
Derefter undersøges, hvad smerten skyldes, og først dá behandles den.

I situationer med brækkede ben o.lign. fikseres benet, så katten kan tåle at støtte på det. Må den i en periode slet ikke bevæge sig rundt, holdes den i bur, men smertedækket bliver den altid.

For uanset hvor ondt det gør, vil en kat ikke kunne undgå at belaste benet. Den skal jo f.eks. også kunne gå på kattebakken.

Smerte = stress = både langsom heling og evt. følgesygdomme.

[quote=Mega;301553]Jeg ville aldrig vælge dyrlæge 1, som ikke engang fandt det nødvendigt at se katten.
Den kunne jo have brækket noget i benet eller have et ledskred.

Så helt klart dyrlæge 2, for jeg ville selvfølgelig gå ud fra, at h*n ikke kun ville smertedække, men også undersøge katten grundigt.[/quote]

Jeg fandt det osse yderst kritisabel Hanne …Okay de havde jo ret i deres antagelser, da de ‘gættede’ på at hun haltede pga. slaget.

Jeg var nu godt selv klar over, at der intet var brækket i benet - hun var jo nede og støtte lidt på foden efter få timer, og jeg havde mærket benet godt igennem, og ved godt hvordan det ‘knaser’ når der er brud - Men der kunne sagtens ha’ været en led eller kors båndsskade, som havde krævet en hel anderledes behandling …Alt efter hvor skaden er, mener jeg der er mange dyrlæger der vælger at fixere benet ved led eller korsbåndsskader ?

Susanne ( dyrlæge 2 ) undersøgte benet grundigt …Hun fandt det ikke nødvendig at tage et røntgenbillede, da det, for hende var en åbenlys forstuvning.

Men igen, jeg tror mange ville vælge at stole fuldt og blindt på dyrlæge 1, som endvidere har stor expertise indenfor katte …Hendes klare holdning var jo ikke at smertedække Birdie, da hun mente at hun ville have bedre af at holde benet i ro - Og det ville være umuligt hvis ikke hun følte smerten ? …Jeg kan kun gentage, jeg valgte at smertedække Birdie, hun knokler rundt - op i toppen af kradsetræet og ned igen med 80 km i timen, og alligevel er hævelsen på foden faldet betydeligt.

PS. hanne mon du iøvrigt ikke kender Susanne ? hun var ansat på Faxe dyrehospital inden hun startede klinik op her i byen.

[quote=Mega;301567]Det første min dyrlæge gør ved en kat med smerter er at smertedække den.
Derefter undersøges, hvad smerten skyldes, og først dá behandles den.

I situationer med brækkede ben o.lign. fikseres benet, så katten kan tåle at støtte på det. Må den i en periode slet ikke bevæge sig rundt, holdes den i bur, men smertedækket bliver den altid.

For uanset hvor ondt det gør, vil en kat ikke kunne undgå at belaste benet. Den skal jo f.eks. også kunne gå på kattebakken.

Smerte = stress = både langsom heling og evt. følgesygdomme.[/quote]

Bør man i så fald ikke gøre det i omvendte rækkefølge? Altså finde ud af årsagen og så smertedække den. Jeg kan da forestille mig at det kan være besværligt at finde ud af hvor smerten sidder helt præcist og hvad den skyldes hvis katten er smertedækket.

Jeg synes det kommer an på hvad der er galt med katten, mht det sidste du skriver. For jeg vil da mene at i visse tilfælde hvis katten bliver ved med at overbelaste (smertedækket) at der så går længere tid før det heler, fordi katten bliver ved med at træde på det punkt?

Hvis den derimod ikke er smertedækket, så træder den jo ikke på det, og så heler det vel bedre?

Jeg har altid hørt, at man skal passe på med at smertedække ved sådanne skader, da mislinger så ikke passer på og automatisk skåner bentøjet.
Men det er måske så blevet gammeldags, eller har alle ændret mening om dette :?
Jeg må tilstå, at de gange mine har haltet efter at have hoppet forkert ned eller dummet sig på andre måder, er de ikke blevet smertedækket.

[quote=Faithless;301584]Bør man i så fald ikke gøre det i omvendte rækkefølge? Altså finde ud af årsagen og så smertedække den. Jeg kan da forestille mig at det kan være besværligt at finde ud af hvor smerten sidder helt præcist og hvad den skyldes hvis katten er smertedækket.

Jeg synes det kommer an på hvad der er galt med katten, mht det sidste du skriver. For jeg vil da mene at i visse tilfælde hvis katten bliver ved med at overbelaste (smertedækket) at der så går længere tid før det heler, fordi katten bliver ved med at træde på det punkt?

Hvis den derimod ikke er smertedækket, så træder den jo ikke på det, og så heler det vel bedre?[/quote]

Nej, det er jo netop forkert :slight_smile:
Undersøgelser har vist, at når man smertedækker så heler det hurtigere - hvorimod ingen smertedækning betyder at kattens organisme bruger utrolig meget krudt på at holde smerterne ud, og derfor går helingen langsommere.

Jeg vil da klart smertedække min kat.
Jeg kan ikke se nogen grund til at den går rundt med unødig smerter, uanset om det er fordi det en neutralisering eller sygdom , der er årsag til det.

Susanne er det hende der ejer Falke Dyreklinik :?

[quote=Alice;301593]Nej, det er jo netop forkert :slight_smile:
Undersøgelser har vist, at når man smertedækker så heler det hurtigere - hvorimod ingen smertedækning betyder at kattens organisme bruger utrolig meget krudt på at holde smerterne ud, og derfor går helingen langsommere.[/quote]

Okay, tak.

Har du nogen artikel eller lign. med det, så jeg selv kan læse om det? :slight_smile:

[quote=Denise;301592]Jeg har altid hørt, at man skal passe på med at smertedække ved sådanne skader, da mislinger så ikke passer på og automatisk skåner bentøjet.
Men det er måske så blevet gammeldags, eller har alle ændret mening om dette :?
Jeg må tilstå, at de gange mine har haltet efter at have hoppet forkert ned eller dummet sig på andre måder, er de ikke blevet smertedækket.[/quote]

Ifølge Susanne (dyrlæge 2 ) så er der lavet mange undersøgelser på det. Og teorien er jo at helingen går hurtigere hvis katten smertedækkes - Kattens organisme skal ikke anstrenge sig på at holde smerten ud, og det skulle være forklaringen.

Og jeg må jo sande det er rigtig …Birdies fod var ret voldsomt hævet af forstuvningen, men selvom hun har tonset rundt i dag, så er hævningen faldet betydeligt, og det tvivler jeg på ville være tilfældet hvis ikke hun var blevet smertedækket.

[quote=Kaja;301594]Jeg vil da klart smertedække min kat.
Jeg kan ikke se nogen grund til at den går rundt med unødig smerter, uanset om det er fordi det en neutralisering eller sygdom , der er årsag til det.

Susanne er det hende der ejer Falke Dyreklinik :?[/quote]

Enig Kaja :slight_smile:

Ja det er Susanne som har Falke klinikken, hun er utrolig behagelig og giver sig virkelig tid til at forklare, og desuden er hun bare så god ved katte - Jeg havde nær ikke fået Birdie med mig hjem igen .-)

[quote=Faithless;301596]Okay, tak.

Har du nogen artikel eller lign. med det, så jeg selv kan læse om det? :)[/quote]

Nej jeg har ingen kilder eller henvisninger jeg kan give dig - Den forklaring jeg er kommet med her, har jeg fået af dyrlægen, og med egen konstatering :-). Men jeg kan prøve at gå på jagt efter artikler som understøtter det :slight_smile:

[quote=Alice;301593]Nej, det er jo netop forkert :slight_smile:
Undersøgelser har vist, at når man smertedækker så heler det hurtigere - hvorimod ingen smertedækning betyder at kattens organisme bruger utrolig meget krudt på at holde smerterne ud, og derfor går helingen langsommere.[/quote]

Jeg kan så ikke se logikken i, at smerter har noget at gøre med hastigheden af en helingsproces :?
En skade tager vel den tid den tager - uanset om der er smerter eller ej? Faktisk vil jeg synes det lyder mere logisk, at den tager længere tid, hvis katten er smertebehandlet og derfor skåner sit ben.

Men en anden ting er så, at jeg ikke mener, hverken dyr eller mennesker skal have smerter, hvis det kan undgåes.

[quote=Vivi_Fletcher;301610]Jeg kan så ikke se logikken i, at smerter har noget at gøre med hastigheden af en helingsproces :?
En skade tager vel den tid den tager - uanset om der er smerter eller ej? Faktisk vil jeg synes det lyder mere logisk, at den tager længere tid, hvis katten er smertebehandlet og derfor skåner sit ben.

Men en anden ting er så, at jeg ikke mener, hverken dyr eller mennesker skal have smerter, hvis det kan undgåes.[/quote]

Ikke efter min dyrlæges udsagn Vivi …Hun forklarede at når en kat har smerter så udløser den noget der hedder endofiner ( så vidt jeg husker ) og dette stof skulle forsinke helingsprocessen.

[quote=Faithless;301584]Bør man i så fald ikke gøre det i omvendte rækkefølge? Altså finde ud af årsagen og så smertedække den. Jeg kan da forestille mig at det kan være besværligt at finde ud af hvor smerten sidder helt præcist og hvad den skyldes hvis katten er smertedækket.
Det kommer an på, hvor smertepræget katten er. Nogle tilfælde kræver akut smertedækning, andre ikke.
En dyrlæge er (skulle meget gerne være) i stand til at konstatere f.eks. et brækket ben/ledskred, knuder, ell. andre anatomiske forandringer, selvom katten er smertedækket.

Jeg synes det kommer an på hvad der er galt med katten, mht det sidste du skriver. For jeg vil da mene at i visse tilfælde hvis katten bliver ved med at overbelaste (smertedækket) at der så går længere tid før det heler, fordi katten bliver ved med at træde på det punkt?
Det er derfor, jeg skriver fikseres - Måden alt efter, hvilken skade det drejer sig om.

Hvis den derimod ikke er smertedækket, så træder den jo ikke på det, og så heler det vel bedre?
Det kan ikke undgås, at den træder på det - eller bevæger sig med kompensation for smerten i benet, og så kan det igen medføre andre skader.
Desuden er dyr med smerte på vagt over for andre, da det ofte er “angribeligt” af den evt. øvrige flok.
Et dyr med smerte prøver ofte at gemme sig (af samme årsag) og har ikke lyst til at spise (ligesom vi heller ikke har, hvis vi har ondt et sted).
[/quote]
Vi får jo også fikseret et ben eller en arm med bandage eller gips, hvis det er brækket, selvom vi ved, det skal skånes, og selvom vi får smertestillende medicin.

Ja, men vi mennesker ved jo også at det skal skånes og hvad der er galt. Katten forstår det jo ikke?

[quote=Alice;301602]Enig Kaja :slight_smile:

Ja det er Susanne som har Falke klinikken, hun er utrolig behagelig og giver sig virkelig tid til at forklare, og desuden er hun bare så god ved katte - Jeg havde nær ikke fået Birdie med mig hjem igen .-)[/quote]

Okay, hun var også henover da de små blev blev netraliseret, forinden havde jeg forhørt mig på klinikken om hvordan og hvorledes det forløb.

Jeg havde godt nok betalt Inge kattehjem for neutralisation, som en del af en samlet pakkeløsning, men hvis jeg ikke havde været tryg ved at skulle afleverer dem på Falke dyreklinik. Så var de kommet til Vordingborg dyrehospital. Men Susanne er helt bestemt en god Katte dyrlæge :slight_smile:

Det gør mennesker også, så jeg kan stadig ikke se forskellen :slight_smile:
Endorfiner er mennesker og dyrs naturlige smertestillende, som kroppen udskiller. Jeg har aldrig hørt, at det skulle sinke helingsprocessen.
(og synes stadig det lyder ulogisk)

[quote=Kaja;301621]Okay, hun var også henover da de små blev blev netraliseret, forinden havde jeg forhørt mig på klinikken om hvordan og hvorledes det forløb.

Jeg havde godt nok betalt Inge kattehjem for neutralisation, som en del af en samlet pakkeløsning, men hvis jeg ikke havde været tryg ved at skulle afleverer dem på Falke dyreklinik. Så var de kommet til Vordingborg dyrehospital. Men Susanne er helt bestemt en god Katte dyrlæge :)[/quote]

Jeg har fået et utrolig godt indtryk af hende …Der var straks en fantastisk kemi mellem os - det var osse hende der havde vagten da Gaia fik halsbetændelse.

Jeg har talt med hende om tidlig neutralisering …Men hun gør det ikke som jeg vil ha’ det gjort, så næste gang vi har et kuld småtlinger ryger de til Kalundborg dyreklinik igen - De har den narkose jeg mener er bedst de syr tre gange indvendig og limer yderst, og det mener jeg er det bedste. Susanne vil ikke lime yderste lag, og hun bruger ikke den type narkose som jeg foretrækker, men det er helt sikkert at jeg skifter over til hende til andre opgaver.

Jeg er ‘næsten’ helt flov over mig selv, for jeg har godt nok kasseret mange dyrlæger :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;301622]Det gør mennesker også, så jeg kan stadig ikke se forskellen :slight_smile:
Endorfiner er mennesker og dyrs naturlige smertestillende, som kroppen udskiller. Jeg har aldrig hørt, at det skulle sinke helingsprocessen.
(og synes stadig det lyder ulogisk)[/quote]

Nu gør du mig helt nysgerrig :slight_smile: …Jeg vil snarest tage kontakt til hende, og få det forklaret ekstra grundig :slight_smile:

[quote=Alice;301625]
Jeg er ‘næsten’ helt flov over mig selv, for jeg har godt nok kasseret mange dyrlæger :-)[/quote]

Tværtimod da, synes jeg :høhø:

Fordi vi ikke kan tale med katten kan vi jo heller ikke være sikre på, at smertedækket betyder 100% fri for smerter. På samme måde lever jeg med to grader af smerte: Av og Av for satan - og det er kun Av for satan, jeg tager piller for :slight_smile:

Som jeg skrev tidligere har jeg haft en kat med brækkede tæer (som ikke engang var killing på det tidspunkt) og det var først, da han var faldet ned af hønsestigen til hemsen, at han holdt sig i ro - for det havde godt nok gjort ondt :(.

Så for mig var det 100% naturligt at gøre det, vagtdyrlægen sagde: Giv ham en halv pille og kontakt egen dyrlæge næste dag. Jeg ved ikke, om den halve pille (som er normaldosis for hans vægt) dækkede 100% eller “bare” tog toppen af smerterne. Så vidt jeg husker blev han for øvrigt ikke holdt smertedækket gennem hele den periode, vi forsøgte at holde hans ben indbundet (efter 4 forsøg på ca. 1½ uge gav dyrlægen tilsidst op - han ville ikke have forbinding på).