To dyrlæger - to udsagn?

Nej, og netop derfor får den også bandage eller gips på, så der IKKE sker noget, hvis den træder på det. Ingen grund til at have ondt ved siden af.

Da min killing i tidernes morgen havde sprængt korsbåndet, fik han efter operationen (større omgang) gips på + den blev smertebehandlet.
Det tog ikke lang tid, før han spænede rundt på sit gipsben. De andre killinger syntes det var sjovt at springe på i farten og hænge sig fast i det. (Jeg har et billede af det, blot ikke scannet ind)

Da gipsen kom af, var benet helet fint op.

Det er 20 år siden - Dyrlægen (Tom Schanz) kunne også dengang sit kram. :slight_smile:

[quote=Alice;301625]Jeg har fået et utrolig godt indtryk af hende …Der var straks en fantastisk kemi mellem os - det var osse hende der havde vagten da Gaia fik halsbetændelse.

Jeg har talt med hende om tidlig neutralisering …Men hun gør det ikke som jeg vil ha’ det gjort, så næste gang vi har et kuld småtlinger ryger de til Kalundborg dyreklinik igen - De har den narkose jeg mener er bedst de syr tre gange indvendig og limer yderst, og det mener jeg er det bedste. Susanne vil ikke lime yderste lag, og hun bruger ikke den type narkose som jeg foretrækker, men det er helt sikkert at jeg skifter over til hende til andre opgaver.

Jeg er ‘næsten’ helt flov over mig selv, for jeg har godt nok kasseret mange dyrlæger :-)[/quote]

På Vordingborg dyrehospital syr de med indvendig sting og lime bagefter, på Falke lime de ikke, men syr også med indvendig sting.
Jeg har nu haft mulighed for at samligne de to steders metoder og begge steder synes jeg det er godt lavet og helet flot op, uden nogen former for problemer, bagefter :slight_smile:

Nu er der også forskel på hvad vi snakker om, er det en lettere forstuvning eller er det noget der virkelig giver smerter. Hvor jeg ved den første der normalt tager et par dage nok ikke ville begynde og fylde ting på katten. Iøvrigt virkede Metacam ikke specielt godt på Blonde i sin tid, mener han blev deprimeret og gik fra maden efter nogle dage, hvor jeg blev enig med tanddyrlægen om at stoppe med det.

[quote=Vivi_Fletcher;301622]Det gør mennesker også, så jeg kan stadig ikke se forskellen :slight_smile:
Endorfiner er mennesker og dyrs naturlige smertestillende, som kroppen udskiller. Jeg har aldrig hørt, at det skulle sinke helingsprocessen.
(og synes stadig det lyder ulogisk)[/quote]
Dyrlæge Flemming Samsøe siger nu det samme:
“For det første kan smerter være skadelige for de tilstande, de egentlig skulle beskytte. Smerter i et brækket ben, der er under behandling, stresser dyret og får måske appetitten til at forsvinde. De stoffer, der frigives i kroppen, når man er stresset, hæmmer helingen af benet, og det samme sker selvfølgelig, hvis man ikke indtager tilstrækkeligt med næring.”

Det var det samme problem, jeg så med Galliano efter hans tandoperation :frowning: Med Guinness i sin tid gav jeg ½ Romefen.

[quote=Temple Bar;301630]Fordi vi ikke kan tale med katten kan vi jo heller ikke være sikre på, at smertedækket betyder 100% fri for smerter. På samme måde lever jeg med to grader af smerte: Av og Av for satan - og det er kun Av for satan, jeg tager piller for :slight_smile:

Som jeg skrev tidligere har jeg haft en kat med brækkede tæer (som ikke engang var killing på det tidspunkt) og det var først, da han var faldet ned af hønsestigen til hemsen, at han holdt sig i ro - for det havde godt nok gjort ondt :(.

Så for mig var det 100% naturligt at gøre det, vagtdyrlægen sagde: Giv ham en halv pille og kontakt egen dyrlæge næste dag. Jeg ved ikke, om den halve pille (som er normaldosis for hans vægt) dækkede 100% eller “bare” tog toppen af smerterne. Så vidt jeg husker blev han for øvrigt ikke holdt smertedækket gennem hele den periode, vi forsøgte at holde hans ben indbundet (efter 4 forsøg på ca. 1½ uge gav dyrlægen tilsidst op - han ville ikke have forbinding på).[/quote]

Ved voldsomme smerter, som brækket tæer og lign. kan jeg godt forstå at man smertedækker.

Men en forstuvet pote eller lign. Det forstår jeg ikke rigtig. Jeg har selv prøvet at forstuve foden, og der tog jeg ikke noget imod smerter.

Jeg tænker bare at en kat der har forstuvet poten/benet, der bliver smertedækket, så kan den jo sagtens træde forkert igen, så forstuvningen bliver værre, og i værste tilfælde brækker.
Derpå kan jeg ikke se fordelen ved at smertedække.

Der åbenbart så nogle problemer man skal tænke på, altså holde øje med kattens opførsel. Men det viste sig at Blonde ikke havde problemer efter de dage han hafde fået det - sagde han :høhø:
Nej men han blev glad og spiste løs i hvert fald :slight_smile:

[quote=Mega;301633]Nej, og netop derfor får den også bandage eller gips på, så der IKKE sker noget, hvis den træder på det. Ingen grund til at have ondt ved siden af.

Da min killing i tidernes morgen havde sprængt korsbåndet, fik han efter operationen (større omgang) gips på + den blev smertebehandlet.
Det tog ikke lang tid, før han spænede rundt på sit gipsben. De andre killinger syntes det var sjovt at springe på i farten og hænge sig fast i det. (Jeg har et billede af det, blot ikke scannet ind)

Da gipsen kom af, var benet helet fint op.

Det er 20 år siden - Dyrlægen (Tom Schanz) kunne også dengang sit kram. :)[/quote]

Jamen her er vi skam ganske enige mht at dække smerten. Sprunget korsbånd må være en ulidelig smerte og selfølgelig skal den dækkes, og når den samtidig kommer i gips, så er der vist ingen fare for at det bliver værre.

Men som jeg har skrevet ovenover så kan jeg ikke forstå det ved en forstuvning. For som sagt kan det jo bare gå mere galt hvis den bliver ved med at belaste benet.

Jeg forstod på trådstarter at vi umiddelbart kun snakkede en forstuvning o.lign. smerter og ikke større smerter som brækket ben osv. Det er forstuvningen jeg går ud fra, og ikke andet :slight_smile:

[quote=Faithless;301645]Ved voldsomme smerter, som brækket tæer og lign. kan jeg godt forstå at man smertedækker.

Men en forstuvet pote eller lign. Det forstår jeg ikke rigtig. Jeg har selv prøvet at forstuve foden, og der tog jeg ikke noget imod smerter.

Jeg tænker bare at en kat der har forstuvet poten/benet, der bliver smertedækket, så kan den jo sagtens træde forkert igen, så forstuvningen bliver værre, og i værste tilfælde brækker.
Derpå kan jeg ikke se fordelen ved at smertedække.[/quote]

Så længe katten er nødt til at bevæge sig rundt, kan den risikere at træde forkert igen - ligegyldigt om den er smertedækket eller ej. Jeg ville så ikke (og det ser jeg heller ikke, at Alice har gjort) smertedække en forstuvning i f.eks. en uge. Men de første dage, mens smerten er værst, ville jeg til hver en tid gøre det :slight_smile:

[quote=Kaja;301636]På Vordingborg dyrehospital syr de med indvendig sting og lime bagefter, på Falke lime de ikke, men syr også med indvendig sting.
Jeg har nu haft mulighed for at samligne de to steders metoder og begge steder synes jeg det er godt lavet og helet flot op, uden nogen former for problemer, bagefter :)[/quote]

Der er jo slet ingen tvivl om, at jeg er MEGET begejstret for Vordingborg dyrehospital - Især Nerry, synes jeg er helt fantastisk, det var hende jeg konsulterede da jeg fik undersøgt hvorfor Pretty havde løbeøjne.

Hvad angår neutralisering, så er jeg meget tilfreds med tre indvendige syninger og så en gang lim yderst - De sidste 5 katte jeg har fået neutraliseret har været med denne metode, og alle kom let over det, og helt uden problemer :slight_smile:

Ja, men katten passer langt mere på når den kan mærke at det gør ondt.
Selfølgelig skal det ikke forståes på den måde at katten skal lide… Selfølgelig ikke :slight_smile:

Alice skriver jo også i første indlæg at hun så nogle dage an, for at se om det blev værre.

Korrekt Mette :slight_smile:

Jeg har smetedækket Birdie frem til i morgen middag, og så vil jeg vurdere på, om hun har brug for yderligere, hvilke jeg ikke tror, da hendes hævelse er næsten væk :slight_smile:

[quote=Faithless;301653]Ja, men katten passer langt mere på når den kan mærke at det gør ondt.
Selfølgelig skal det ikke forståes på den måde at katten skal lide… Selfølgelig ikke :slight_smile:

Alice skriver jo også i første indlæg at hun så nogle dage an, for at se om det blev værre.[/quote]

Nej det har jeg ikke skrevet …det var dyrlæge 1 som mente at jeg skulle se tiden an i nogle dage.

Okay, delvist min fejl, for du skriver at du valgte at se tiden an til næste morgen S.

Kan den hurtige heling ikke også have noget at gøre med, at jo mere katten bevæger sig, jo hurtigere ruller blodet, og jo mere ilt kommer der til de beskadigede muskler? En kat, der har smerter vil - selv om den bevæger sig - alligevel bevæge sig mindre end en, der er smertedækket.

mvh. tina

[quote=Mega;301638]Dyrlæge Flemming Samsøe siger nu det samme:
“For det første kan smerter være skadelige for de tilstande, de egentlig skulle beskytte. Smerter i et brækket ben, der er under behandling, stresser dyret og får måske appetitten til at forsvinde. De stoffer, der frigives i kroppen, når man er stresset, hæmmer helingen af benet, og det samme sker selvfølgelig, hvis man ikke indtager tilstrækkeligt med næring.”[/quote]

Jeg siger heller ikke, at det ikke er korrekt, kun at jeg aldrig har hørt om det og at jeg synes det lyder ulogisk.
Det kan da sagtens være rigtigt, men det er sådan en ting, jeg gerne vil se dokumentation på, før jeg tror det. Hvad er det for stoffer, der udskilles og hæmmer helingen?

[quote=Alice;301652]
Hvad angår neutralisering, så er jeg meget tilfreds med tre indvendige syninger og så en gang lim yderst - De sidste 5 katte jeg har fået neutraliseret har været med denne metode, og alle kom let over det, og helt uden problemer :-)[/quote]

Hvorfor beder du ikke bare den anden dyreklinik om at lave det samme?

Hos min dyrlæge kan man få det nærmest lige som man ønsker det, hvis man gør opmærksom på det. De har naturligvis en rutinemetode, men hvis jeg beder om noget andet, bliver det gjort som jeg ønsker. :slight_smile:

[quote=Alice;301652]Der er jo slet ingen tvivl om, at jeg er MEGET begejstret for Vordingborg dyrehospital - Især Nerry, synes jeg er helt fantastisk, det var hende jeg konsulterede da jeg fik undersøgt hvorfor Pretty havde løbeøjne.

Hvad angår neutralisering, så er jeg meget tilfreds med tre indvendige syninger og så en gang lim yderst - De sidste 5 katte jeg har fået neutraliseret har været med denne metode, og alle kom let over det, og helt uden problemer :-)[/quote]

Jeg har brugt Vordingborg dyrehospital i de sidste 25 år, jeg har også tænkt mig at fortsætte derude.

Men for dem som bor i Næstved eller i nærheden, vil jeg da fremover varmt anbefale Falke :thumbup:

[quote=Vivi_Fletcher;301669]Jeg siger heller ikke, at det ikke er korrekt, kun at jeg aldrig har hørt om det og at jeg synes det lyder ulogisk.
Det kan da sagtens være rigtigt, men det er sådan en ting, jeg gerne vil se dokumentation på, før jeg tror det. Hvad er det for stoffer, der udskilles og hæmmer helingen?

Hvorfor beder du ikke bare den anden dyreklinik om at lave det samme?

Hos min dyrlæge kan man få det nærmest lige som man ønsker det, hvis man gør opmærksom på det. De har naturligvis en rutinemetode, men hvis jeg beder om noget andet, bliver det gjort som jeg ønsker. :-)[/quote]

Jeg vil forsøge at skaffe dokumentation :slight_smile:

At jeg vælger at få tidlig neutraliseret i Kalundborg, er fordi de har laaaang erfaring med deres metoder, men osse fordi at jeg kan fornemme at Susanne/dyrlægen værger sig ved at gøre det, jeg ønsker. Og hvis hun er uvant med det, så skal mine små sølvklumper ikke være prøveklude :slight_smile:

Ved tidlig neutraliseret , så skal de i narkose igen, når og hvis de skal have øretatovering :?