Indrømmet, jeg har ikke fået tyret hele tråden.
Men som det bliver præsenteret, ville jeg vælge den dyrlæge, der vil se katten, og smertedækning lyder optimalt af flere årsager:
Ingen bør lide. Smerter bør IMHO altid minimeres.
Mine erfaringer på egen krop siger, at smerter stresser og forhindrer dermed heling. Afkøling af skader og anti-inflammatoriske midler kan hjælpe meget. Dette understøttedes også på det grundige 10-timers førstehjælpskursus, jeg netop har taget.
Og at dyrlægen vil se katten. En opringning kan rumme gode råd, men hands-on er nødvendigt for en rimeligt sikker diagnose.
Mht at holde i ro, så lærte jeg lektien efter Leises 2. operation: Han skulle partout op midt i det store kradsetræ og ligge i sin hule, og hoppe ned igen (godt 1½ meter). Bl.a. derfor måtte han genindlægges en uge, hvor han var i bur, fik Clamoxyl og Prednisolon.
SKulle der komme en anden gang, ville jeg nok tage min “hvalpe/killinge-løbegård” (købt til køligere sommerdage på vores tagterrasse - når lejligheden er for varm) i brug, lægge katteseng, mad og vand deri, og så holde katten dér ihvertfald i een dag.
Som sagt er jeg vældig glad for at stå i KVL/LIFEs kundekartotek, for så er vi kun en bus 15 eller 10 min. i taxa fra en døgnskadestue.
[quote=Vivi_Fletcher;301669]Jeg siger heller ikke, at det ikke er korrekt, kun at jeg aldrig har hørt om det og at jeg synes det lyder ulogisk.
Det kan da sagtens være rigtigt, men det er sådan en ting, jeg gerne vil se dokumentation på, før jeg tror det. Hvad er det for stoffer, der udskilles og hæmmer helingen?
Da jeg læste sygepleje for nogle år siden, lærte vi også at smerter hæmmede helingsprocessen. Én af grundene er at smerte ligesom frygt og vrede aktiverer det sympatiske nervesystem og medfører frigørelse af stresshormoner (adrenalin og noradrenalin) og derved bl.a. forårsager at blodkarrene trækker sig sammen, så iltforsyningen af det nævnte område bliver mindre.
Først og fremmest ville jeg vælge nummer 2… helt sikkert
og teorien med at smertedækning forværrer skaden… ja - hvis det er et brud kan det godt skade hvis katten falder ect… men så vil jeg også forlange at dyrlæge ser katten…
Men det er min erfaring at skadede katte der ellers er normale (ikke som min Obelix der ikke KAN føle smerte) dæmper sig i det omfang skaden har brug for det… Sethi har haft en forvredet pote der kom i klemme i køleskabsdøren der smækkede i… og selv om han var smertedækket holdt han sig i ro i over en uge…
Killinger er nok lidt mere tricky - men selv om katte ikke viser at de har ondt - så reagerer de nu alligevel mere “hensigtsmæssigt” jf min erfaring…
[quote=Katten i Hatten;301771][quote=Vivi_Fletcher;301669]Jeg siger heller ikke, at det ikke er korrekt, kun at jeg aldrig har hørt om det og at jeg synes det lyder ulogisk.
Det kan da sagtens være rigtigt, men det er sådan en ting, jeg gerne vil se dokumentation på, før jeg tror det. Hvad er det for stoffer, der udskilles og hæmmer helingen?
Da jeg læste sygepleje for nogle år siden, lærte vi også at smerter hæmmede helingsprocessen. Én af grundene er at smerte ligesom frygt og vrede aktiverer det sympatiske nervesystem og medfører frigørelse af stresshormoner (adrenalin og noradrenalin) og derved bl.a. forårsager at blodkarrene trækker sig sammen, så iltforsyningen af det nævnte område bliver mindre.[/quote]
Jeps, det er nemlig rigtig
Jeg har tidligere i dag talt med Susanne igen ( løb tilfældig på hende på gaden ) og det du fortæller her, sagde hun osse, og så har katten endnu et ‘stof’ som frigives og hæmmer helingen …Og jeg kan bare ikke komme i tanke om hvad hun kaldte dette stof …Det var noget der lignede Idofiner i udtale.
Susanne har deltaget på et stort dyrlæge kongres i Belgien, og har en masse notater fra mødet, og disse notater har hun lovet at scanne ind til mig, dog kunne hun ikke sige hvornår hun fik tid, da hun er temmelig ophængt pt.