To hurtige kuld efter hinanden, og så lukkes

Det hører man jo en gang i mellem.

Men hvad er hurtigt efter hinanden?
Hvad er acceptabelt, hvad kan katten klare? Hvornår er hun klar igen?

Her tænker jeg en sund og rask mormis, der ikke tabte nævneværdig kondition under killingernes fødsel/opvækst - snarre sværtimod.

Tjaeh, jeg valgte jo at gøre det så kuldene blev født ½ år efter hinanden (pånær 1 dag).
Athea blev parret i sin 3. løbetid efter hun var begyndt at gå i løb, da killingerne var 13 uger.
Athea taber ingen kondition når hun har killinger, tværtimod er hun i bedre stand end ellers, og har en super lækker pels hele vejen igennem. Dette var tilfældet ved både det første og det andet kuld. :slight_smile:

Om jeg ville gøre det igen eller med en anden hunkat, kan jeg ikke sige, da det for mig handlede om at kende katten og vurdere hvad lige den kat havde bedst af.

Jeg vil også godt vide, hvad lige efter hinanden er :slight_smile:

Det kommer vel an på den enkelte kat, hvor hurtigt “for hurtigt” er.

Sådan en som netop Athea der ser (endnu) bedre ud når hun har killinger ville jeg ikke være nervøs for. Mens en hunkat der bli’r helt afpillet nok skal have tid til hun er i forsvarlig kondition igen. En ansvarlig katteejer kender forhåbentlig sin hunkat godt nok ti at vide hvor længe man bør vente. Derfor er det ikke helt til at sige noget bestemt :slight_smile:

Det skal altid bero på en konkret vurdering, hvor hurtigt man vil trække et kuld.
Og personligt synes jeg også det afhænger af, hvad der skal ske efterfølgende - og hvad er årsagen til man vil trække et hurtigt kuld :?

Eks. Tinos mor Kaya. Det tog ret hårdt på hende at have kuld. Ikke at hun ligefrem blev pjevset, men hun var dog til den tynde side efter de havde været der.
For hende ville det være alt for tidligt at parre igen i 3. løb. Men for Athea var det jo slet intet problem.
Så som Trekkie siger, handler det om at se på og kende sin kat :slight_smile:

Jeg regner med at tage et lidt hurtigt kuld på Cassie med samme hankat, nu hun kun fik en enkelt killing.

Hun er i god kondition og elsker at være mor. Jeg regner med at sende hende til hankatten når Edison er omkring 4 mdr.

Hellere bruge hende hurtigt og så lukke hende fremfor at hun skal gå på p-piller i flere år. Hendes 3. og sidste kuld er planen at hun skal have når hun er ca. 3 år, hvis alt går vel (om 1½ år)

Jeg regner ikke med at tage mere end 2-3 kuld pr hunkat - nok nærmere 2 og så lukke hende i en ung alder. Grunden til at Cassie skal have 3 kuld er at hun kun fik en enkelt hankilling denne gang.

Nu har jeg tænkt lidt på denne tråd.
Og er ikke blevet klogere :smiley:

Men det er Snus jeg tænker på mht nyt kuld.
Striberne blev født i juli, så en parring i foråret når jo heller ikke at blive kort tid efter :slight_smile:

[QUOTE=PiaR;969563]Nu har jeg tænkt lidt på denne tråd.
Og er ikke blevet klogere :D[/QUOTE]

Pia, beslutningen er helt og holdent din egen :slight_smile:

Helt og aldeles :slight_smile:

Forhåbentlig kommer hun retur til udstillingerne, og så er flere børn jo på pause.

I klubregi har vi en regel der siger 3 kuld på 24mdr er ok. Så kan man jo selv dividere.

Nogle er blevet fortørnet over hyppige kuld på en hunkat og har efterfølgende lavet den ovenfor omtalte regel.

Syntes man at den er ok undrer det mig at man så selv kan planlægge 3 kuld i rap.

To hurtige kuld efter hinanden, og så lukkes

=

Meget bekvemt, hvis man dårligt har plads til en fertil kat

Ansvarsløs arvehygiejne: Ingen styr på sygdomme, der først viser sig sent (PKD, HCM, dem vi ikke kender endnu … ).

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;975804]To hurtige kuld efter hinanden, og så lukkes

=

Meget bekvemt, hvis man dårligt har plads til en fertil kat

Ansvarsløs arvehygiejne: Ingen styr på sygdomme, der først viser sig sent (PKD, HCM, dem vi ikke kender endnu … ).

vh

Andreas[/QUOTE]

Øhh…PKD Andreas? det kan du da DNA teste dig ud af fra killingens første dag hvis du mener det er et problem for NFO…

Nå ville have redigeret mit indlæg, men har ikke Crome på arbejde, så det lader sig ikke gøre.

I min bog kan jeg sagtens forsvare 2 kuld kort efter hinanden, hvis det tjener katten godt…så jeg synes dit svar er noget ensidigt Andreas, men fred være med det.

[QUOTE=Andreas;975804]To hurtige kuld efter hinanden, og så lukkes

=

Meget bekvemt, hvis man dårligt har plads til en fertil kat

Ansvarsløs arvehygiejne: Ingen styr på sygdomme, der først viser sig sent (PKD, HCM, dem vi ikke kender endnu … ).

vh

Andreas[/QUOTE]

Om der er 3 eller 12 måneder mellem et par kuld, vil det næppe vise meget. Så skal vi op, så første killinger minimum 1 år før der laves nyt kuld - og i så fald var det så faren, moren eller kombinationen, der gav pågældende sygdom?

For mig er det langt mere “avlshygiejne” ikke at bruge sine avlskatte til for mange kuld - for skulle der opstå sygdom (også flere år efter), vil det være et begrænset antal katte, der rammes.

Jeg ser ingen problemer med 2 hurtige kuld HVIS den pågældende hunkat trives med at have killinger. Hvis hun ikke gør så er det et no-go, hunkattens velvære kommer før flere killinger.

Tjaaa, det har jeg jo så selv prøvet - det var dog ikke helt planen!

Men faktum er at 8 mdr. efter et kuld på 6 killinger, da fik samme hunkat et kuld på 3 killinger. Morkatten var faktisk ikke kommet helt tilbage til normal kondition efter det første kuld…men ved nr. 2 kuld har hun stadig været en perfekt mor og killingerne har stortrivedes sammen med mor :slight_smile: Andet kuld bliver snart 16 uger. Mor vejer 5.1 kg og har taget en del på - måske fordi hun er blevet steriliseret da killingerne var 8 uger gamle. Og de 2 hankillinger, der stadig er hjemme vejede 15 uger gamle henholdsvis 2376 gr og 2401 gr. Og det er da ganske pæne vægte for alle 3 :slight_smile:

Knus Gitte

Det var kun ment som et illustrerende eksempel. Det virkelig bekymrende er de sygdomme, vi ikke kender endnu, og som vi derfor ikke kan teste for.

Jeg synes, at det er meget interessant at prøve at tænke tilbage og overveje, hvordan det gik til, at PKD blev udbredt til en tredjedel af perserpopulationen. Hvorfor blev der ikke trukket i nødbremsen noget før?

Min hypotese er, at " To hurtige kuld efter hinanden, og så lukkes" er en del af forklaringen. På det tidspunkt hvor katten bliver syg, er hun måske allerede blevet tipoldemor. I gennemsnit vil 1 ud af 16 af hendes tipoldebørn bære hendes syge gen. I praksis er processen ude af kontrol.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;976183]Det var kun ment som et illustrerende eksempel. Det virkelig bekymrende er de sygdomme, vi ikke kender endnu, og som vi derfor ikke kan teste for.

Jeg synes, at det er meget interessant at prøve at tænke tilbage og overveje, hvordan det gik til, at PKD blev udbredt til en tredjedel af perserpopulationen. Hvorfor blev der ikke trukket i nødbremsen noget før?

Min hypotese er, at " To hurtige kuld efter hinanden, og så lukkes" er en del af forklaringen. På det tidspunkt hvor katten bliver syg, er hun måske allerede blevet tipoldemor. I gennemsnit vil 1 ud af 16 af hendes tipoldebørn bære hendes syge gen. I praksis er processen ude af kontrol.

vh

Andreas[/QUOTE]

Så du mener at det er bedre at vente til efter katten er blevet en 4-5 år med at få det 2. kuld, eller? Altså for der er jo mange sygdomme, der først udvikles når katten er nået op i en forholdsvis høj alder.

Jeg mener især “eller” :stuck_out_tongue: Det er “hurtige” og “og så lukkes”, der er problemet i sætningen. Om det er 1, 2 eller 3 kuld har mindre betydning.

Det er godt, hvis populationen af avlsdyr omfatter en del ældre dyr. Nogle af disse vil være “sikre kort”, fordi vi kan observere, at de og deres første kuld og deres jævnaldrende søskende alle har et godt helbred. Så har vi noget at vende tilbage til, hvis der opstår problemer.

Hvis derimod alle avlskatte lukkes hurtigt, så vil problemerne - på det tidspunkt vi opdager dem - potentielt være spredt meget mere ud.

vh

Andreas