Tolkning af Dyrlægeloven

[quote=Vivi_Fletcher;416634]
Men kommer du med din egen kat til en fremmed dyrlæge, kan jeg godt forstå dyrlægen gerne vil have sine penge.[/quote]

det kan jeg skam også…

men nu skal jeg op og bo i Dronningmølle - lad os sige jeg ikke har kontanter (det har jeg aldrig) og manden er (som det skete igår :gal: ) kørt med mine hævekort fordi han tog den forkerte kort-holder

jeg har bil - så jeg sætter mig ud og kører til Sodemark… der er vagtdyrlægen…

jeg er panikken over missen og komme afsted uden ID (skidt med klippet i kørekortet)

min egen dyrlæge bor i Ålsgårde, (diametralt modsat sodemark 12 km) så hvis de kender hinanden, så er det et tilfælde…

jeg kan ikke komme til at hæve penge, jeg kan ikke kontakte min egen dyrlæge og jeg står med en livløs kat med livmoderbetændelse der skal opereres NU!!!

Dyrlægen nægter a behandle til trods for at er god for nogen flere tusinde end den operation koster… og nægter at skrive en regning…

Hvad synes du er rimeligt her?

Den dyrlæge skulle have fratage sin bestalling… og sættes på hjul og stejle hvis du spørger mig - for jeg er mere end god for pengene og står med en kat der dør snart…

Ville du synes det er ok at dyrlægen siger nej i det tilfælde?

[quote=Battlestar;416643]
jeg kan ikke komme til at hæve penge, jeg kan ikke kontakte min egen dyrlæge og jeg står med en livløs kat med livmoderbetændelse der skal opereres NU!!!

Dyrlægen nægter a behandle til trods for at er god for nogen flere tusinde end den operation koster… og nægter at skrive en regning…

Den dyrlæge skulle have fratage sin bestalling… og sættes på hjul og stejle hvis du spørger mig - for jeg er mere end god for pengene og står med en kat der dør snart…

Ville du synes det er ok at dyrlægen siger nej i det tilfælde?[/quote]

Som jeg skriver ovenfor, har jeg tilgode at høre om dyrlæger, der har afvist når man står hos dem med et alvorligt sygt dyr.

De situationer folk spørger om, er der hvor de har ringet til dyrlægen - og fået at vide de skal betale kontant.

Så nej … jeg tror ikke på du vil blive afvist der - og typisk vil din kat blive indlagt, så du betaler ved afhentningen :wink:

[quote=Battlestar;416643]jeg kan ikke komme til at hæve penge, jeg kan ikke kontakte min egen dyrlæge og jeg står med en livløs kat med livmoderbetændelse der skal opereres NU!!!
<snip>
[/quote]

Nu sætter jeg den lige på spidsen! Hvis du står med en livløs hunkat med livmoderbetændelse, der skal opereres NU for ikke at dø, så skulle du som ejer simpelthen have samme tur som dyrlægen - for det er ikke en akut situation, men noget der er kommet over et stykke tid! Du kunne have kontaktet din egen dyrlæge i åbningstiden, ja du kunne…
Det var sat på spidsen - men skal vi være helt realistiske, så tror jeg ikke der er ret mange dyrlæger, der nægter at tilbyde en aflivning hvis dyret lider - heller ikke selv om folk ingen penge har! Jeg kan mere end godt forstå, at de bliver mindre imødekommende overfor mennesker, de ikke kender og som skal have lavet store operationer i vagttiden! Jeg ved fra egen dyrlæge, at de med ganske jævne mellemrum får opkald i vagttiden fra folk, der skal have lavet noget, der IKKE er akut, men har stået på nogle gange i adskillige dage - men det skal helst være ved ukendt dyrlæge… De er da også endelig nået så langt (pga. ejernes adfærd!) at der før enhver større operation forelægges et skema, hvor ejers navn og adresse står på, samt et prisoverslag som ejer skriver under på at være orienteret om og siger JA til at betale! Gamle koner som mig får det aldrig forevist - jeg betaler hvad det koster og spørger aldrig til pris, men jeg ved at mange almindelige mennesker f.eks. bliver dybt chokerede over hvad et kejsersnit koster. Og en hel del af dem ville da sikkert vælge aflivning, fremfor at binde mange tusinde kroner i halen af en syg kat…
Jeg er HELT enig med Vivi, penge skal lånes i banken, ikke hos dyrlægen. Hørte for nyligt en dyrlæge elegant forklare det som svar på om en regning måtte afdrages: Ja, men det er meget billigere for dig at låne dem i banken end at betale renter til os. For det er SÅ træls at skulle bruge tid på at rykke folk for betaling, der burde være en selvfølge at folk bare fik ordnet.
VH
Susanne

Susanne - Så ens kat der er drattet på hovedet ned af trappen der hjemme og måske har brækket ryggen - eller ens kat, der pludselig har fået en blodprop/hjerneblødning og opfører sig helt forkert og lider… Man kan sætte det på spidsen på mange måder :slight_smile:

Eva, sådan en kat er jeg helt sikker på samtlige dyrlæger i Danmark om ikke andet ville tilbyde at aflive med det samme - hvis vi endelig skal tale om at det KUN handler om at lindre lidelse :slight_smile:
VH
Susanne

Susanne - Det håber jeg da at de vil. Jeg har aldrig prøvet at stå med en kat der skal aflives.

Men igen … fortæl lige om den dyrlæge, der har afvist sådan en kat!?!
Jeg har aldrig hørt om det i hvert fald.

[quote=Susanne W;416648]Nu sætter jeg den lige på spidsen! Hvis du står med en livløs hunkat med livmoderbetændelse, der skal opereres NU for ikke at dø, så skulle du som ejer simpelthen have samme tur som dyrlægen - for det er ikke en akut situation, men noget der er kommet over et stykke tid! Du kunne have kontaktet din egen dyrlæge i åbningstiden, ja du kunne…
Det var sat på spidsen - men skal vi være helt realistiske, så tror jeg ikke[/quote]

situationen var 100% hypotetisk… men så lad os sige der er sket noget drastisk hvor katten IKKE skal aflives men opereres… naboens unger har skudt efter den og den har hønse-hagl i maven…

der skal dyrlægen ikke aflive katten - men sørge for at jeg får en rask kat…

Hvad så ?

Nu siger vivi ganske vist at hun ikke har hørt om nogen der afviser… det skal jeg ikke kunne sige om der er…

Spørgsmålet lyder: er det RIMELIGT hvis dyrlægen afviser?

Faktisk er jeg helt overbevist om, at en dyrlæge tilser en tilskadekommen kat - også uden ejer.

Kommer i tanke om, at jeg en dag var hos egen dyrlæge. De har længe åbent om mandagen og det betyder man somme tider kan støde ind i nogle, der kommer i vagten, hvis man har en sen tid.
En dag jeg sad og ventede, kom en ejer ind og skulle hente sin kat. Den var blevet indleveret af en fremmed, der havde påkørt den og havde bragt den til dyrlæge.
Dyrlægen havde så tilset katten og kontaktet ejer, via katteregistret.
Og ejeren skulle så betale for at dyrlægen havde tilset katten.
Havde de nu ikke fundet ejeren via registret, ville dyrlægen jo ikke have fået betaling for sin ydelse.

[quote=Battlestar;416663]
der skal dyrlægen ikke aflive katten - men sørge for at jeg får en rask kat…

Spørgsmålet lyder: er det RIMELIGT hvis dyrlægen afviser?[/quote]

Nej, naturligvis vil dyrlægen ikke afvise en sådan kat!
Han vil behandle katten, mens du sørger for at skaffe penge til betalingen :slight_smile:

Vivi - Det var ikke det der var pointen, det var som kommentar til Regitze’s indlæg. Der er ingen der siger at de findes (det håber jeg virkelig ikke), det var bare at HVIS der gjorde, så var det noget svineri. :slight_smile:

I øvrigt er jeg enig. Man kan ALTID finde pengene - om det så er i banken, forældrene, afdrag hos dyrlægen (for nogle dyrlæger gør det altså gerne for faste kunder), eller noget helt andet… Jeg har ved de rigtig store regninger jeg har haft måtte låne penge, for nok har jeg gerne nogle tusinde stående til det, men kommer vi over 5000, ja så har jeg dem altså bare ikke liggende længere, for mange år på SU dræner ens reserver. En gang var det dyrlægen der tilbød at afdrage helt selv da jeg snakkede om at jeg skulle finde pengene (rentefrit i øvrigt, sikken en service) til sidste del af en regning. Anden gang var det banken der tog en god del af regningen.
Men jeg kan da aldrig kritisere en dyrlæge for at ville have betaling kontant når man kommer med katten, men jeg kan da håbe på forståelse skulle man stå og være uheldig som Regitze har skitseret - meen, så får man jo lov at låne dyrlægens/naboens tlf etc., får fat i kæreste, forældre, venner osv., og får dem til at komme med nogle penge. Som jeg skrev i en anden tråd om et helt andet emne; vil man det nok, så finder man løsninger, ikke begrænsninger.

Den udtalelse sårer faktisk en del. Jeg har mistet en ildertæve til lukket livmoder betændelse. Der var ingen varsel og hun havde 5 hvalpe på 2 dage da første symptomer var der. Ringede rundt da jeg kunne se der var noget galt og bad om at få hende åbnet NU. Vagtdyrlægen nægtede at operere hende, jeg kunne komme ud og få lidt antibiotika men operere det kunne altså vente til næste dag hun kunne da ikke operere. Snakkede den gang med dyreambulancen han fandt en dyrlæge der ville operere men da han ankom var hun død i mine arme. Så jeg er en dårlig dyre ejer fordi min tæve med nyfødte hvalpe skjulte hun var syg -surrender Under dette forløb gjorde jeg det helt klart jeg var villig til at betale hvad det måtte komme til at koste… Nogle dyr skjuler sygdom ret godt især hvis de har afkom hos sig, så skær ikke alle over samme kam.

Jeg er måske heldig for jeg har endnu ikke - hverken i DK eller andre steder vi har boet mødt en dyrlæge som bad om bevis på at jeg kunne betale før de behandlede, heller ikke når det har drejet sig om akut situation om aftenen :slight_smile:

Ja, hvis det var derud man skulle, så mener jeg dyret kommer først. Det er jo det samme, hvis man finder en påkørt kat eller andet dyr- her hjælper dyrlægen jo også dyret og hvis jeg var dyrlæge, ville jeg også hjælpe.

Anyway- her snakker jeg jo heller ikke om gratis dyrlægehjælp, men at der bliver skrevet en regning og man er kunde der i forvejen og i sidste tilfælde har de fået mit cpr. nr., da det lige var en anden (nabo)dyrlæge, der havde vagten.

Jeg har f.eks. ikke lige 12-1500 kr. stående på kontoen i dag, men jeg har dem i morgen. Kan heller ikke låne nogen steder- har ikke noget familie og er registreret i RKI.

[quote=Buffy;416735]Ja, hvis det var derud man skulle, så mener jeg dyret kommer først. Det er jo det samme, hvis man finder en påkørt kat eller andet dyr- her hjælper dyrlægen jo også dyret og hvis jeg var dyrlæge, ville jeg også hjælpe.
[/quote]

Det vil sige du mener enhver bør kunne få kredit hos alle dyrlæger, hvis de har et sygt dyr?

Hvis ejer nu ikke har pengene og ikke kan låne af venner og bekendte, kan de så forlange at en helt fremmed dyrlæge skal udføre fx en større operation på en tilskadekommen kat?
Hvordan kan dyrlægen sikre sig, at de nogensinde får pengene?

[quote=Vivi_Fletcher;416760]
Hvordan kan dyrlægen sikre sig, at de nogensinde får pengene?[/quote]

Få et cpr. nr. og evt. tjek noget id.
Anyway, hvis man holder af sit dyr, så betaler man også dyrlægen, så man kan få hjælp igen en anden gang, hvis det skulle blive nødvendigt…

[quote=Buffy;416770]Få et cpr. nr. og evt. tjek noget id.
[/quote]

Det får man jo ikke nødvendigvis pengene af. Det sikrer blot, at man kan tage valget at køre den hele vejen med inkasso osv - en dyr og besværlig løsning for en dyrlæge.

Så jo … jeg forstår godt de forlanger kontant betaling.

[quote=Vivi_Fletcher;416772]Det får man jo ikke nødvendigvis pengene af. Det sikrer blot, at man kan tage valget at køre den hele vejen med inkasso osv - en dyr og besværlig løsning for en dyrlæge.

Så jo … jeg forstår godt de forlanger kontant betaling.[/quote]

Der er jo ikke større risiko ved det, end ved så meget andet handel. Og der er da flere steder man kan købe på enten afbetaling eller klods… Og mange steder man bare får en regning.

Jeg købte et kørekort - tog alt teori, halvdelen af køretimerne, før jeg overhovedet fik en regning.

Da jeg købte min bil, fik jeg også blot en regning med da den blev hentet af min kæreste. Vi har godt nok købt bil der før… Men det var da alligevel en pæn slant penge…:uha:

Men jeg kan godt forstå det ikke kan lade sig gøre at køre en forretning på den måde - der er jo nok nogle der løber fra regningen, eller glemmer at betale.
Meeen… Man kan jo også vælge at det skal være sidste mulighed. :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;416772]Det får man jo ikke nødvendigvis pengene af. Det sikrer blot, at man kan tage valget at køre den hele vejen med inkasso osv - en dyr og besværlig løsning for en dyrlæge.

Så jo … jeg forstår godt de forlanger kontant betaling.[/quote]

Der gives jo kredit mange steder og ja, selvfølgelig er der altid en risiko, men modsat, når folk handler elektronik, tøj osv. på nettet, så har dyrlægerne jo at gøre med levende væsner og her synes jeg ikke, at penge skal komme først.

Ja og det er vel også det loven siger iflg. Mega`s første indlæg…