Tomater - hvordan gør jeg?

Jeg ved, der er så mange dygtige gartnere herinde, så nu må I lige råde mig med hensyn til dyrkning af tomater.

For en uges tid siden købte jeg i Aldi et lille minidrivhus af plastik med 6 minipotter, en skive jord og en pose med ca. 15 tomatfrø. Jeg var nødt til at købe det, fordi det var ret cute og kun kostede 13 kroner :slight_smile:

Jeg har aldrig prøvet den slags før - plejer at købe færdige blomster i Plantorama til potterne på altanen. Så derfor havde jeg faktisk ikke lige forventet, at jeg allerede nu står med nogle store spirer. Det ser ud til, at stort set alle frøene har tænkt sig at spire, så jeg står også med en del potentielle tomatplanter.

Så hvad gør jeg nu? Hvis spirerne fortsætter med at vokse med den hast, går der ikke mange dage, før de ikke kan være i minidrivhuset længere. Jeg forestiller mig, at jeg i første omgang skal plante hver spire om i en potte for sig selv og så fortsat have dem i vinduet?

Men hvornår kan de sættes ud? Selvfølgelig ikke før der ikke længere er nattefrost, men kan de godt klare sig i det fri? Jeg har en vestvendt altan, hvor der kommer sol fra først på eftermiddagen, men den er jo ikke overdækket på nogen måde.

Jeg går ud fra, at det er nogle meget små så-potter, de står i nu? Når de har fået lidt ‘størrelse’, så skal du potte dem om en og en i hver deres potte. I så og priklejord i første omgang. Og så i en vindueskarm, hvor de får så MEGET lys som muligt. Måske skal du plante om endnu en gang i større potter, hvis de går amok. :wink: Senere kan du sætte dem i plantesække, men det er jo mest praktisk at vente med, til de skal udenfor.

Om de kan klare sig på ‘friland’ - altså på din altan (kontra drivhus) - kommer an på sorten. :slight_smile: Nogle er mere hårdføre end andre. Men nu har du jo købt dem, så det er da bare at forsøge sig frem. :slight_smile: Men du skal nok vente til engang i maj med at sætte dem udenfor.

Ja, går det galt, så overlever jeg nok de 13 kroner :smiley:

Tak for rådene. Det ender jo så nok med at blive til lidt mere end 13 kroner, men det vidste jeg selvfølgelig godt. Jeg havde bare ikke regnet med, det gik så stærkt :slight_smile: Og ja, det er virkelig nogle mini-mini-potter, der følger med “drivhuset”. Jeg tror, jeg skal prøve at så nogle af de stedmoderfrø, jeg samlede sammen på et tidspunkt, når tomaterne er pottet om.

Man skulle ikke tro, jeg kommer fra et hjem med både køkkenhave, drivhus, frugtræer og bærbuske. Og har folk i familien, der har udstillet, deres haver for offentligheden :høhø:

Hov, pas i øvrigt lige på med at overvande de småbitte potter. Der kan nemt komme mug i jorden, og så går de små spirer nemt til. Jeg har fået et råd omkring at vande med en sprayflaske i starten. Og det går faktisk rigtigt fint og er nemt at styre. :slight_smile:

Der stod godt nok i vejledningen, at man skulle passe på, der ikke blev for fugtigt. Og det er sørme svært at dosere vandmængden i de små potter, så sprayflaske er måske en god idé. Jeg mener, jeg har en et sted i et skab. Sikkert helt inde bagved…

Et lille billede (i modlys) af de fine spirer :slight_smile:

nat temperatur …helst over 10, ellers går de i stå
harald nyborg har minidivhuse…der er nok plads til 3 hvis du nipper godt, om natten kan du stille et gravlys ind, så holder de varmen bedre…er din altan lun, kan du høste helt frem til nytår - not kiddin’

…og pil låget af lyset…de popper af hvis de bli’r for varme
…og du skal nok regne med 5-6 kr pr tomat :høhø::høhø: …mindst

• fornøjelsen, Jim. Den skal man ikke undervurdere værdien af :høhø:

Og når de bliver så store at de sætter blomster så skal du nippe sideskyd af i starten. Ellers bliver det nogle høje tynde tomatplanter. Når du nipper sideskudet af så laver den 2 nye :slight_smile: men der er et stykke tid til endnu

Jeg kan anbefale at følge Camillas råd. Ellers kan planterne blive lidt vilde :høhø:

Den laver altså ikke to nye skud når man nipper sideskud af. Man fjerner dem fordi planten ellers bliver komplet uregerlig. :slight_smile: Nippes sideskuddene, får man én ‘hovedstamme’, som er nem at holde styr på. Toppen kan også kappes, hvis planten bliver alt for høj sidst på sæsonen… :slight_smile:

Åh… falder nogle gange lidt i søvn inde i hovedet når svigermor snakker :tihi: måske der var chiliplanterne der gjorde sådan så?
Nå… men man skulle i hvert fald nippe :høhø:

Åh SUK! Bliv nu i morgen så jeg kan komme op og glo melorm OG de andre smækre lækre mislinger :tihi:

Det er så hyggeligt med forspirring :slight_smile: Ved du hvilken sort du har plantet?

Jeg ville vente lidt endnu med at potte om, og blot fjerne låget på mini-drivhuset nu. De fleste sorter kan sagtens klare sig på friland, især hvis der er godt med læ og lys på altanen. Jeg satte sidste år mine planter i plantesække (2 stk i hver) da det var tid til at rykke dem ud, og det gik fint. Jeg har netop købt plantesætte i Jem og Fix til 6,75, så det er ikke den store udgift.

Hvis du får blod på tanden - og har plads - så sig endelig til hvis du vil have et par planter af forskellig sort - jeg har masser. Jeg har også lidt ekstra frø du er velkommen til… jeg synes også selv at haldelen af fornøjelsen er at se processen fra frø til plante, og gå og nusse om dem i vindueskarmene :slight_smile:

Husk i øvrigt at gøde planterne, når du sætter dem i plantesækkene. Der er ikke meget at leve af i det jord - det er derfor, de er så billige… :slight_smile:

Så er de priklet ud. Jeg er så spændt på, om kattene kan lade dem være. Især dem, der står i badeværelset. Jeg er også spændt på at se, om alle 16 (altså spirer - ikke katte) overlever. Jeg har allerede afsat nogle af dem, men så skal jeg vist ud at finde flere aftagere. I øvrigt nogle imponerende rødder, de kan nå at sætte, sådan nogle små spirer :uha:

Nu skal de så have lov at vokse, og så siger I plantesække. Men ville der være noget i vejen for at sætte dem i krukker i stedet? Hvad er fordelene ved plantesække? Ud over at krukkerne er pænere, så har jeg også mine tvivl om, hvorvidt sådan en plantesæk kan få lov at overleve her i huset - eller her på altanen. Det virker lidt som at udfordre skæbnen at give kattene adgang til plastiksække med jord. Hvad er jeres erfaringer med det?

Du kan fint plante tomater i krukker - bare kukkerne er tilstrækkeligt store, for som du allerede har observeret, så etablerer tomater gerne et omfangsrigt rodnet, og udbyttet øges betydeligt, hvis de får plads til det. :ok:
Plantesække giver for mig at se kun mening, hvis man kombinerer dem med kapilærkasser - ellers er de bare vanskeligere at vande, og i øvrigt meget lidt dekorative… :thumbdown:

Nu er vi jo ude i noget, jeg stødte på for første gang i mit liv, da jeg i dag hentede priklejord i Bilka - nemlig kapillærkasser. Der var hele systemer, der passede ind i hinanden, og jeg ved ikke hvad. Plus at det var dyrt. Det kan godt være, jeg skal undersøge det lidt nærmere, men jeg hælder nu mest til krukkerne :slight_smile:

Hvis du er bare en lille smule fingersnild, så kan du godt bygge en kapilær"potte" selv. Jeg har de sidste par år haft tomatplanter på min altan i nogle zinkspande jeg har bygget om. Jeg skal lige se om jeg kan finde ud af at lægge billederne herind. Lavede i sin tid et “gør-det-selv” fotoalbum på facebook. Min erfaring er at tomaterne ELSKER at have fri adgang til vand uden at blive druknet, og i varme perioder har en enkelt plante nemt suget et par liter vand i døgnet og det er bare nemmere at tilgodese når der er et vandreservoir indbygget i potten.

Hvis du spø’r mig, er kapilærkassernes primære fordel, at man kan depot-vande - jeg har brugt dem i en årrække i drivhuset, men har valgt at gå tilbage til “rigtig” jord i år…
Har haft længe haft mistanke om, at udbyttet bliver bedre i den konstallation, og lavede derfor sidste år et forsøg, der faldt ud til jordens fordel - så kapilærkasserne er netop skiftet ud med højbede.
Så anbefalingen herfra vil også være store krukker, god plantejord - og så ellers rigeligt med gødning og vand… :slight_smile:

Hvad du planter i er underordnet, så længe der er god plads til rødder, og der kan vandes ordentligt - de drikker MEGET; når de vokser til.

Dog vil jeg gerne advare mod at plante i ting, som er risikofyldte ift. madvarer pga. indhold af giftige stoffer - herunder zinkbeholdere, ting af trykimprægneret træ og plastbeholdere og plastspande, der ikke er godkendt til fødevarebrug. Ved godt, at mange er ligeglade og planter løs i disse materialer, men der ER altså en risiko forbundet med det…