[QUOTE=Diana F;1281332]Hvad du planter i er underordnet, så længe der er god plads til rødder, og der kan vandes ordentligt - de drikker MEGET; når de vokser til.
Dog vil jeg gerne advare mod at plante i ting, som er risikofyldte ift. madvarer pga. indhold af giftige stoffer - herunder zinkbeholdere, ting af trykimprægneret træ og plastbeholdere og plastspande, der ikke er godkendt til fødevarebrug. Ved godt, at mange er ligeglade og planter løs i disse materialer, men der ER altså en risiko forbundet med det…[/QUOTE]
God pointe - det havde jeg slet ikke tænkt over. Ved du hvordan det er med det flamingo almindelige kapilærkasser er lavet af?
Hold op, hvor er der langt fra Aldis lille, charmerende minidrivhus og pose frø til det endelige produkt
Jeg har jo været med til at dyrke tomater før hjemme hos mine forældre. Men for det første tror jeg, de købte planterne. For det andet blev de så bare sat i jorden inde i drivhuset og vandet godt, og så fik det vist lov til ret meget at passe sig selv derfra. De blev vel bundet op, og der blev nippet sideskud af. Men ellers tror jeg ikke, der indgik de helt store overvejelser.
Det er jo vildt, så meget vand de skal have Set i det lys kan kapillærkasser selvfølgelig være meget gode. Også hvis man skal væk en dag eller to
Tak, fordi I har givet mig noget at tænke over :høhø:
I øvrigt er jeg sikker på, at spirerne må være vokset en cm, siden jeg plantede dem om i går.
Nej, men man må da FORMODE, at de er lavet af en type flamingo, som er fødevaregodkendt. Eftersom at alle bruger dem til tomater og peberfrugter og agurker osv.
[QUOTE=PivC;1280422]Åh… falder nogle gange lidt i søvn inde i hovedet når svigermor snakker måske der var chiliplanterne der gjorde sådan så?
Nå… men man skulle i hvert fald nippe :høhø:[/QUOTE]
Korrekt at du skal nippe, men det er de skud er kommer i “y”. Det er vildskud som kommer i “krogen” mellem hovedstammen og et sideskud. Eller nærmere et sideskud på et sideskud.
Du kan se hvordan du gør her på denne video her Haveskole: Sådan nipper du tomatplanterne | BT Bolig - www.bt.dk
Ved ikke lige hvordan jeg skal vende billedet, men mon ikke det viser frodigheden alligevel. Og ja, jeg fik ikke lige taget topskuddet så det blev en heksekost til sidst.
Mine 3 tomatplanter fra sidste sommer. De stod i en sydøst krog, men uden tag eller anden beskyttelse og de gav rigtigt godt. Fik mange til syltning.
du kan vælge at lade et eller to sideskud blive, så kan du senere vælge en hovedstamme - bare pas på for det kan udvikle sig i den samme retning som ovenfor - men det er en fordel hvis man stopper væksten på hovedstamen på et tidspunkt
Pas på i starten da det kan være lidt svært at se hvad er top- og hvad er sideskud.
Jeg tager aldrig fra øverste skud, venter et par dage så det er tydeligt hvad der er top og sideskift.
Mine planter vokser rigtig fint - om end de slet ikke er nær så stor som dem, jeg så billeder af fra Hanne Lindvig Der er stadig liv i alle 16, så hvis nogen her i Odense skulle have brug for en plante eller to, kan de bare sige til
Men hvornår skal de plantes om? Hvor store skal de være? Jeg tror, jeg er lidt på den, for så vidt jeg kan se på vejret, kan de ikke sættes udenfor lige foreløbig. Og jeg ved virkelig ikke, hvor jeg skal gøre af dem, hvis de skal stå inde i huset, efter de er plantet om, uanset om det bliver i krukker eller kapilærkasser. De fylder allerede nu den plads, jeg har i vinduerne til den slags. Det er på ingen måde et gennemtænkt projekt, det her :høhø:
Der er ikke nogen regel for hvornår de skal plantes om, bare sørg for at de har nok jord til deres rødder.
16 planter er mange, jeg ser rigtig meget hjemmelavet ketchup i din fremtid
Tomater kan godt lide meget sol og masser af vand. Jeg syntes det er nemmest at styre i en kapilærkasse. Husk også at få dem givet gødning, du kan hurtigt se det på bladende hvis de får for lidt.
Tomater må tidligst komme ud når der er mindst 8 grader om natten.
[QUOTE=HolmeInc;1282354]Der er ikke nogen regel for hvornår de skal plantes om, bare sørg for at de har nok jord til deres rødder.
16 planter er mange, jeg ser rigtig meget hjemmelavet ketchup i din fremtid
Tomater kan godt lide meget sol og masser af vand. Jeg syntes det er nemmest at styre i en kapilærkasse. Husk også at få dem givet gødning, du kan hurtigt se det på bladende hvis de får for lidt.
Tomater må tidligst komme ud når der er mindst 8 grader om natten.[/QUOTE]
16 er ALT for mange - men det virker jo også lidt som helligbrøde at smide dem ud. Så jeg må se, om jeg ikke kan få nogle af dem afsat
Jeg har også mere eller mindre bestemt mig for at anskaffe en kapilærkasse. Jeg ved bare ikke, hvor jeg skal gøre af den herinde. Der er ikke lige plads til den i mine vindueskarme. Hmmm, måske kan jeg inddrage opgangen Der er i hvert fald masser af sol ude.
Der er plads til 3 max 4 tomatplanter i en kapilærkasse med en planteskække på. Jeg havde 4 et år og de stod temmelig klemt, jeg ville nøjes med 3 pr kasse.
Har du en terrasse/have eller skal de stå inde altid?
Jeg kan tage én med til Galten. Faktisk har jeg tænkt mig at tage nogle med til Brita, som hun kan sælge i hittekattestanden. De kan nok ikke koste en formue, men lidt har jo også ret
[QUOTE=HolmeInc;1282361]Der er plads til 3 max 4 tomatplanter i en kapilærkasse med en planteskække på. Jeg havde 4 et år og de stod temmelig klemt, jeg ville nøjes med 3 pr kasse.
Har du en terrasse/have eller skal de stå inde altid?[/QUOTE]
Jeg har en altan, som jeg forventer at sætte dem ud på, når vejret bliver til det. For hvis de skal stå inde altid, må jeg nok opgive projektet. De kan måske godt stå i vinduet i opgangen et par uger, men ikke hele sommeren
Jeg har også regnet med 3 per kasse efter at have kigget lidt på nogen plantesække.