Så er tomaterne alligevel stukket af fra mig (nej, ikke fysisk - altanen er jo hegnet ind). Pludselig er der en af dem, der har to stammer Og jeg KAN ikke se, hvad der sideskud, og hvad der er topskud. Stænglerne ser lige tykke ud. På en af de andre var der også gang i lidt for meget oppe i toppen, så jeg nappede et skud af - og kom så i tvivl om, hvorvidt det nu også var et sideskud. Det er måske alligevel meget godt, jeg har 6 + 2 at øve mig på :høhø:
bare lad den beholde begge stammer…og så skær den ene, eller begge toppe en gang når den bliver for voldsom - kan du slippe afsted med at dirrigere den ene fx hen ad altankanten er den lettere at styre
når du kapper toppen stopper den lodrette vækst på den stamme, så får den mere energi til tomater …
du kan også - hen på sommeren - med fordel fjerne blade der skygger for klaserne…et mildt efterår kan gi’ tomater langt hen i november
jeg nipper aldrig i selve kronen, kun de bladbærende grene under, og kun de skud der kommer i hjørnet mellem stamme og gren
Det er også sådan, jeg har forsøgt at gøre det, og jeg syntes egentlig, det gik meget godt lige til i går
Ellers må jeg trøste mig med, at Lykke har bevist, man godt kan få tomater, selv om planten forgrener sig
[QUOTE=galath;1284490]Det er også sådan, jeg har forsøgt at gøre det, og jeg syntes egentlig, det gik meget godt lige til i går
Ellers må jeg trøste mig med, at Lykke har bevist, man godt kan få tomater, selv om planten forgrener sig :)[/QUOTE]
Og de var gode!
Min ene tomat har også valgt at forgrene sig. Jeg lader dem sidde og binder dem op, når de bliver for lange til, at den kan holde dem selv.
Som Jim skriver, så klipper jeg toppen af dem, når de ikke skal vokse mere.
Typisk, at man ikke kan lægge billeder op, lige når man har allermest brug for det Jeg har lige opdaget rigtige, små runde (men dog grønne) tomater på to af mine planter
En af dem kan ses på FB, hvis man gider Eller - det ser ud til, at man kan sætte billeder ind via URL. Om end i en lidt stor udgave
Kan I andre se billedet, eller virker det kun for mig selv?
Jeg kan godt se det
Okay - jamen, så kan man altså sætte billeder ind på den måde. I hvert fald nogle gange. Jeg forsøgte først med linket til billedet på FB. Det er det, man se herover. Så forsøgte jeg med et link til det samme billede bare i Picasa. Det kunne man ikke se. Den kan jeg ikke lige greje, men man kan jo altid forsøge sig lidt frem, hvis man har et billede, man gerne vil sætte ind, mens vi venter på, at sitet bliver fixet.
Jeg kiggede i maj måneds kattebilleder og man (jeg i hver fald) kan se mine billeder … de ligger på photobucket
du kan linke til online fotos via url…imgur, dropbox, fjæsbog hva’ de nu hedder, har du webalbum på picasa burde det også kunne virke
tester lige om jeg er fuld af løgn
Så har chilimaten fået to toppe :høhø:
Det er irriterende, ikke? Man tror, man har helt styr på alle de sideskud, også pludselig har den delt sig! På mine sker det tilsyneladende, når de sætter blomster. Så går der vist lidt rod i generne. Jeg har været hård og knækket en af dem af - så nu er de fleste af dem pilskæve. Men der er i hvert fald frugter på dem - det er jo det vigtigste
Er der også det på din?
Der er endnu kun blomster på chilimaten og de to veninder Men så må der jo komme tomater engang
Chilimaten får lov til at beholde de to toppe, og så satser jeg på begge giver tomater
[QUOTE=Lykke;1285546]Der er endnu kun blomster på chilimaten og de to veninder Men så må der jo komme tomater engang
Chilimaten får lov til at beholde de to toppe, og så satser jeg på begge giver tomater [/QUOTE]
Hvad er en chilimat?
Det er bare en tomat, jeg har fået af Ingrid. Hun ved ikke hvad det er for en slags, så jeg opkaldte den efter hendes kat Chili. Så bare lidt dårlig humor fra min side
Hahah, okay
ups…Ingrid…mit sidste indlæg sku’ ha’ været under drivhus Og have…gider du at flytte det ?
Den havde jeg ikke lige set. Men med lidt forsinkelse har jeg nu flyttet det