[QUOTE=Skattekat;1283281]Ligner det her spæde tomatplanter?
[/QUOTE]
I dag er der to spirer i den ene potte, så nu tror jeg på at det ER tomatplanter … jeg kom nemlig to frø i hver potte
[QUOTE=galath;1283366]Haha, opdrætter er måske ikke helt galt. Jeg har knyttet mig lidt til de planter efterhånden :høhø:
Hvad den hedder, aner jeg ikke. Det stod muligvis på den pakkeløsning, jeg købte, men på det tidspunkt var jeg mere interesseret i drivhuset og de små, søde potter Så al dokumentation er væk. Det eneste, jeg husker, er, at de tomater, der var på indpakningen, var røde :)[/QUOTE]
Tsk tsk
Men så bliver den bare ved med at hedde Chilimaten
Apropos Jim sang på hjernen, så har jeg fået en anden sang på hjernen - dog i en tilpasset udgave:
I mit hoved lyder den naturligvis: Køb tomater, køb tomater … :høhø:
ka’ ikk se video gennem firefox, men ka’ godt regne ud hvad det er for en
meeeen…
hvem kommer først med modne dimser ? …eller hvor langt er jeres…?
hvis ellers vejret holder - det gør det næppe - har jeg modne jordbær om 14 dage, første tomat plante er i blomst, med en stribe undervejs
[QUOTE=galath;1283267]Og så lige et billede:
Så håber jeg, at de snart kan sættes udenfor. Jeg udførte faktisk et forsøg den anden nat og lod en af de mange planter stå ude natten over. Helt nede på dækket på altanen i læ i et hjørne. Den var blevet lidt gul i bladene næste morgen, så det er nok for tidligt endnu.
Næste punkt i projektet bliver, at nogen skal forklare mig, hvad jeg skal bruge som gødning, og hvor tit jeg skal bruge det. Anyone? Jeg plejer ikke at gøde hverken ude- eller indeplanter, så på det punkt har jeg også masser at lære :)[/QUOTE]
Du kan med fordel vænne dem til udelivet ved at lade dem være ude om dagen og tage dem ind om aftenen. Hvis bladene bliver gule, mangler den typisk gødning - tomatplanter, der har fået kulde, skifter farve fra grøn til grønblå
Jeg så godt, du havde dine i dagtilbud Det kan godt være, jeg skal overveje den løsning.
Jeg glemte at købe gødning i dag, så nu må de overleve til i morgen. Jeg har nået at opleve, hvor slatne de kan se ud, når de mangler vand - og hvor hurtigt de heldigvis også kan rette sig.
Så har jeg nappet de første mange små sideskud af nogle af planterne - og jeg må sige, at det strider altså mod min no kill-politik
Præcis - jeg har faktisk allerede at de første sideskuds-stiklinger over at koge…
Det løser jo så ikke just problemet med for mange tomatplanter - but who cares? :høhø:
Kan det virkelig passe? Er mine tomater ved at sætte blomster?
lidt hen i juli ka’ du så få fine røde tomater - der går ca 60 dage fra blomst til moden tomat
To af planterne tilbringer dagtimerne på altanen, fordi jeg simpelthen ikke har plads til dem derinde. I går blev de så udsat for en seriøs regnbyge med rigtig slagregn, og jeg havde regnet med at komme hjem til knækkede og ødelagte planter. Men det tog de ikke spor skade af. Så de er åbenbart ganske robuste
Så er tomaterne blevet smidt ud hjemmefra De var ved at vokse mig ud af huset, og samtidig lugtede de mere og mere skarpt af tomatplanter. Ikke nogen behageligt lugt, faktisk :S Så nu må vi se, hvad der sker. To af dem overnattede faktisk derude sidste nat, og de er stadig i live
Om de andre også overlever, må jo vise sig. Ind kommer de ikke igen
Og nej, jeg nåede aldrig at få vasket de to sidste paneler af, så nu bliver det nok ikke til noget
Er de fra samme kuld som min?
Der er ikke udsigt til nattetemperaturer meget under 10 grader så langt man kan se pt., så du behøver ikke bekymre dig over at de sover ude nu…
Ja, det er de - men du kan kun se de 4 af dem på billedet. Der står to mere ved siden af, og de er meget mindre. Hvis det er det, der også er tilfældet med din.
Jeg ved ikke, hvorfor det er sådan. Men de 4 på billedet har stået i en bakke med plastikpotter lige som den, jeg havde med til Galten. De to sidste og den, du har fået, har stået i nogle lidt større potter, og jeg gætter på, det er derfor, at de ikke er skudt nær så meget i vejret. Jeg skal prøve at tage et billede af dem i morgen, så du kan sammenligne
[QUOTE=galath;1284166]Ja, det er de - men du kan kun se de 4 af dem på billedet. Der står to mere ved siden af, og de er meget mindre. Hvis det er det, der også er tilfældet med din.
Jeg ved ikke, hvorfor det er sådan. Men de 4 på billedet har stået i en bakke med plastikpotter lige som den, jeg havde med til Galten. De to sidste og den, du har fået, har stået i nogle lidt større potter, og jeg gætter på, det er derfor, at de ikke er skudt nær så meget i vejret. Jeg skal prøve at tage et billede af dem i morgen, så du kan sammenligne :)[/QUOTE]
Aaah. Så er det det med rodnettet
Chilimaten har lige fået større potte og er flyttet ud af minidrivhuset, så forventer den vokser endnu langsommere nu…
… Ehm ja… Den er så blevet nok 10 cm højere siden weekenden…
[QUOTE=galath;1284148]Så er tomaterne blevet smidt ud hjemmefra De var ved at vokse mig ud af huset, og samtidig lugtede de mere og mere skarpt af tomatplanter. Ikke nogen behageligt lugt, faktisk :S Så nu må vi se, hvad der sker. To af dem overnattede faktisk derude sidste nat, og de er stadig i live
Om de andre også overlever, må jo vise sig. Ind kommer de ikke igen
Og nej, jeg nåede aldrig at få vasket de to sidste paneler af, så nu bliver det nok ikke til noget :)[/QUOTE]
Mine rykkede ud for et par uger siden - både drivhus og friland, og de har klaret sig fint. Så jeg tror ikke der er grund til bekymring. Dine står ovenikøbet beskyttet for den værste blæst - mine står temmelig udsat for vejr og vind. Dine er dog væsentligt flottere end mine - mine blev sået for tidligt, så de nåede at blive lidt for lange og ranglede inden de kunne komme ud.
Da jeg havde plantet mine tomater om, brugte jeg minidrivhuset til at prøve at så nogle af alle de stedmoderfrø, jeg havde gemt et år. Der var kun to af dem, der blev til noget, og det overraskede mig egentlig ikke. De så ret indtørrede ud
Spirerne er for længst blevet plantet om i to potter, og jeg har så gået og holdt øje med, hvordan de udviklede sig. Så stedmoderblade nu også sådan ud? Eller var det i virkeligheden ukrudtsfrø, jeg forsøgte at dyrke? Her er i dag gik den grufulde sandhed så op for mig. Det er naturligvis - ja, I har vel gættet det - to tomater mere
:klapper: :klapper: :klapper:
[QUOTE=galath;1284232]Da jeg havde plantet mine tomater om, brugte jeg minidrivhuset til at prøve at så nogle af alle de stedmoderfrø, jeg havde gemt et år. Der var kun to af dem, der blev til noget, og det overraskede mig egentlig ikke. De så ret indtørrede ud
Spirerne er for længst blevet plantet om i to potter, og jeg har så gået og holdt øje med, hvordan de udviklede sig. Så stedmoderblade nu også sådan ud? Eller var det i virkeligheden ukrudtsfrø, jeg forsøgte at dyrke? Her er i dag gik den grufulde sandhed så op for mig. Det er naturligvis - ja, I har vel gættet det - to tomater mere
:klapper: :klapper: :klapper:[/QUOTE]
Så dine gæster resten af sommeren får tomater på 1000 måder:tihi: