Tømmer madskålen

Ja, helt enig i, at det kommer an på katten!! :slight_smile: Jeg erkender også, at mine erfaringer på lige det punkt mest er “light” - min kat har jo aldrig sultet sådan rigtigt (selv om han helt sikkert troede det! :smiley: ) Og lige når det drejer sig om mad, tænker jeg også, at det kan være sværere end med så meget andet - det er jo direkte overlevelse!

Hvad med og giv noget tørre foder med noget mere næring i eksempelvis essential foder jaguar. Det kunne Være hun følte sig mere mæt ved et foder med lavere kulhydrat. Hvad med flere typer aktivites bræter

[QUOTE=Cecilie;1271298]Hvad med at give hende alt tørfoder i et aktivitetsbræt, så hun skal arbejde lidt for maden? Det er lidt mere besværligt at grovæde, når man skal fiske hver eneste pastil frem med poten. Og det ville samtidig også give hende noget miljøberigelse. :slight_smile:

Florian elsker aktivitetsbræt, især Trixie Cat Activity Fun Board fra Zooplus:
[/QUOTE]

Enig eller større stykker foder, som hun skal tygge. Samt tjekke om indholdet i maden er godt nok til hende - ikke to katte trives nødvendigvis på samme mad, og hun lyder jo sulten. Jeg supplerer med råt herhjemme.

Men bortset fra det - hvis hun ikke kaster op af det og ellers ser pæn ud, og ikke er tyk eller tynd og går og kalder på mad, så sker der jo heller ikke noget ved at mærke sult for en kat. Jeg giver gerne mine lov til at mærke sult ind imellem vådmad. Nogle dage får de tre gange, nogle dage fem, og nogle dage en gang. Det er sådan en kat er designet til at spise. De har så tørt ad libitum men jeg kan tydeligt mærke, at de spiser vådmaden op på en anden måde, fordi de bliver sultne. Det sker der ikke noget ved. Det gør jeg også selv omkring min mad :slight_smile:

Den her madsituation er blevet lidt mere problematisk! Alba får vældig dårlig mave af vådfoder, selv i små mængder. Har prøvet flere forskellige slags og giver kun ganske lidt til en start. Men hun får diarré. Samtidig virker hun nu endnu mere desperat efter tørfoderet! Hun går og miaver i køkkenet og render konstant omkring benene på mig hvis jeg er derude. Hun skraber på skabet med foder og når der så endelig kommer mad, opfører hun sig helt desperat og det skal bare sluges så hurtigt som muligt som om hun har sultet i en uge! Jeg synes det er lidt stressende at hun har det sådan. Jeg aner ikke, hvordan jeg skal gøre det bedre for hende. Det kan simpelthen ikke handle om sult, for har prøvet at hun har spist 20 gram, så ventede jeg en god halv time og smed en lille håndfuld mere i brættet og det blev slugt på lige så desperat vis. Jeg gad jo godt lære hende, at der altid er mad, men jeg tør simpelthen ikke bare fylde op og fylde op for så forspiser hun sig da helt sikkert! Håber I måske har nogle flere råd…

Jeg er ret sikker på hun ikke har været vant til at have mad hele tiden.

Kommer hun f.eks. som tidligere herreløs kat, og har kun fået mad få gange om dagen, måske endda kun 1 gang og ikke sikkert hver dag, ja så tømmer man rub og stub når man endelig får mad.
Det er vel denne adfærd du vil af med?

Jeg havde god effekt af at fylde en kæmpe skål (ja lad hende grovæde fuldstændigt), da jeg fik en vildmis ind. Han lærte ret hurtigt at skålen ingen bund havde. Ja, jeg ved godt det giver noget opkast, men det tog jeg med.
Det er simpelthen ikke i min optik at katte portionfodres og får afmålt mad.

Jeg vil dog kraftigt anbefale dig noget andet foder end Smilla, ja endda også andet end Hills.
Der er simpelthen alt alt for lidt kød i de produkter, og største delen er fyldstoffer som ikke mætter og er fedende.

Som Helle skriver noget med nogle større bider, evt. Kingsmoor til store racer.
Jaguar som Hmm nævner har jeg ikke afprøvet, men såvidt jeg husker er piller små.

Lige lidt fra min kollega:
Hun havde en kat med en overvægt på 4kg da hun fodrede med RC, han kunne simpelthen ikke stoppe med at spise, og spise og spise. Han tømte gerne end kæmpe skål (200-300gram om dagen)
Hun er nu skiftet over til Kingsmoor til store racer, og han har tabt sig 2,5kg. Der er nu foder tilbage i skålen dagligt, og han grovæder slet slet ikke på samme måde. Vi er overbeviste om at han med tiden vil komme ned på ideal vægten, nu han spiser mere moderat.

Det her er muligvis ikke noget særlig fornuftigt råd - men hvis det var mig, ville jeg give efter og lade hende æde. Jeg ville se på, hvordan det påvirker kattens livskvalitet, og jeg tror ikke på, at en kat, der er sulten - eller tror, den er sulten - har en god livskvalitet. Det er bare noget, jeg tror. Jeg kan jo ikke spørge den. Jeg er klar over, at uhæmmet fødeindtagelse over tid også kan medføre nedsat livskvalitet, men så havde katten i det mindste haft det godt, så længe det varede.

Og så er der jo den mulighed, at hun faktisk vil lære at regulere sin føde - eller at du på et tidspunkt kan begynde at regulere den for hende, uden at hun går amok over det. Mine er på afmålt foder, fordi de gerne må tabe sig, og det går faktisk forholdsvis udmærket. De har plaget lidt på det seneste, men jeg tror, de spiser mere, fordi det er koldt.

Hvis det var mig, ville jeg også droppe vådfoderet, hvis hun får dårlig mave af det. I det hele taget synes jeg, du skal få ro på fodersituationen, for jeg tror, den stresser jer begge to. Sæt foder i mange forskellige skåle rundt omkring og brug foderbræt og andre foderindretninger. Det hele på en gang. Så er der altid noget lige i nærheden, og så bliver hun måske knap så fokuseret på foderskabet.

Det ville være min “løsning”. Og den er der sikkert en del, der vil være uenige i :slight_smile:

Tak for jeres svar.

Jeg har altid brugt Smilla og min tidligere kat trivedes simpelthen så godt på det. Jeg fik det anbefalet som et udmærket foder, som også passer til min økonomi. Jeg skal snart til at studere igen og har ikke rigtig råd til de dyrere mærker, hvis jeg samtidig skal kunne lægge lidt til side til uforudsete dyrlægeudgifter :frowning: Troede faktisk Smilla var ganske ok.

Det lyder til, at det er en idé det med at fylde skålen og bare lade hende spise og spise. Jeg kan sagtens klare lidt opkast et par dage; jeg er bare bange for, hun ikke stopper alligevel! Det kan jeg selvfølgelig ikke vide, før jeg prøver det. Men hvis hun så ikke stopper med at overspise, og jeg derfor går tilbage til at fodre i afmålte portioner, tænker jeg bare det vil være endnu mere synd.
På internatet havde hun til at starte med bare fået en fyldt madskål, men fordi den netop blev tømt alligevel, gik de over til at give to gange dagligt. Jeg ved dog ikke, hvor længe de forsøgte med det. Hvor længe skal hun have lov til at spise og spise (såfremt hun bliver ved med det) før jeg igen bør gå tilbage til at afmåle portioner? Vil ikke gøre hende overvægtig. Hun er en lille kat, så der skal ikke så meget til.

Det tog ca 3mdr før det fungerede 100% ved mig, men det hjalp gevaldigt da jeg skiftede til større bidder.

Lige nu kan du få 3kg Kingsmoor store racer med kylling til 139kr. i Maxizoo
Jeg er ret sikker på de også har smagsgaranti, ellers har Petworld og de prismatcher også :slight_smile:

Jeg herhjemme kan mærke en stor forskel på hvilket foder jeg bruger. Jeg fyldte d. 31/12 14kg RC op i foderspanden, det er væk her efter 3uger (11 katte), det er langt mere end hvad jeg plejer at bruge.
Normalt bruger jeg hovedsagligt Kingsmoor, men havde lige en 14kg sæk RC på lager der snart skulle bruges. De spiser normalt ca 12-13kg Kingsmoor pr. måned.

Da jeg fik Mille fra dyrlægen havde hun været hjemløs i mindst 3 uger.

Hun ÅD. hver gang skålen blev fyldt blev den tømt.

Det stod på ca 1 måned

Så spiste hun efter behov da hun fandt ud af mad var det der aldrig manglede.

nu er hun flyttet og i dag er det et år siden. Hendes nye mor er så bange for hun bliver for fed - og er hun nu, fordi hun fodres afmålt. Men nej det kan jeg ikke banke ind i hovedet på den søde dame der køber sig fattig i alverdens light foder

Og Mille ja hun er så tromme tyk

Det blev hun ikke her… her var hun i så fin form og regulerede det så flot selv.

Jeg fodre med feline porta grain free og det trives mine på.

Kan hun ikke tåle vådfoder eller kan hun ikke tåle bestemte mærker? mine får såmen lux fra Aldi

3 katte deler ½ ds dagligt, det passer her… .

Men giv hende da tørfoder. Giv hende en kæmpe skål og lad hende æde til hun falder om.

sørg for skålen altid er fyldt.

Jeg tvivler på hun æder sig ihjel

Og i øvrigt. Mille er nok trommetyk, men hun har det pragtfuldt, og lider ingen nød. Lightfoder suppleres med alverdens lækkerier… ironisk nok er det dyrere at købe alle de småportioner end at shoppe stort og så selv dele det op

[QUOTE=catsanddogs;1273949]Da jeg fik Mille fra dyrlægen havde hun været hjemløs i mindst 3 uger.

Hun ÅD. hver gang skålen blev fyldt blev den tømt.

Det stod på ca 1 måned

Så spiste hun efter behov da hun fandt ud af mad var det der aldrig manglede.

nu er hun flyttet og i dag er det et år siden. Hendes nye mor er så bange for hun bliver for fed - og er hun nu, fordi hun fodres afmålt. Men nej det kan jeg ikke banke ind i hovedet på den søde dame der køber sig fattig i alverdens light foder

Og Mille ja hun er så tromme tyk

Det blev hun ikke her… her var hun i så fin form og regulerede det så flot selv.

Jeg fodre med feline porta grain free og det trives mine på.

Kan hun ikke tåle vådfoder eller kan hun ikke tåle bestemte mærker? mine får såmen lux fra Aldi

3 katte deler ½ ds dagligt, det passer her… .

Men giv hende da tørfoder. Giv hende en kæmpe skål og lad hende æde til hun falder om.

sørg for skålen altid er fyldt.

Jeg tvivler på hun æder sig ihjel

Og i øvrigt. Mille er nok trommetyk, men hun har det pragtfuldt, og lider ingen nød. Lightfoder suppleres med alverdens lækkerier… ironisk nok er det dyrere at købe alle de småportioner end at shoppe stort og så selv dele det op[/QUOTE]

Puha men 1 måned lyder af lang tid for en lille kat at overspise, synes jeg? :S Jeg vil ikke gøre hende overvægtig, for det tænker jeg ikke er bedre end at hun går og tror, hun er sulten. Jeg vil gerne prøve det med at sørge for, at skålen altid er fyldt - men jeg tænker også, det bliver lidt svært i hverdagene, når jeg skal på arbejde og er væk 7 timer. Plus jeg er som sagt bange for, at hun bliver ved og ved og ved med at overspise og derfor bliver overvægtig eller reagerer endnu værre, hvis jeg så går tilbage til at fodre i portioner.

Jeg har prøvet forskellige mærker vådfoder, lux, sheba, bozita, hill’s og… cosma tror jeg det sidste var. Det hele har givet dårlig mave.

Så drop vådfoderet - de SKAL ikke have vådfoder, og det er ikke for alle maver. Overvej at stille mange små depoter med tørfoder rundt omkring i en periode, så hun i det mindste skal bruge lidt tid på at “gå og græsse” fremfor én stor skål mad. Det kan godt tage en del tid at rette hende op, og det er ikke sikkert det lykkes.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1273951]Så drop vådfoderet - de SKAL ikke have vådfoder, og det er ikke for alle maver. Overvej at stille mange små depoter med tørfoder rundt omkring i en periode, så hun i det mindste skal bruge lidt tid på at “gå og græsse” fremfor én stor skål mad. Det kan godt tage en del tid at rette hende op, og det er ikke sikkert det lykkes.
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg har også droppet vådfoderet og hendes mave er helt normal igen. Jeg vil prøve med flere små skåle rundt omkring. Men skal de så bare fyldes helt - eller skal det stadig være afmålte portioner?

Jeg ville stille mange små portioner, små depoter der ikke fylder maven på én gang, men så hun altid kan finde mad hvis hun leder lidt. Så hun hen ad vejen (måske!) lærer at der er nok, også selv om hun ikke fylder sig til hun revner ved ét depot.
VH
Susanne

Har du prøvet råt kød?

Og så vil jeg lige gentage min gode erfaring med Orijen, som indeholder meget kød og holdt min kat slank - i modsætning til light-foderet han var på inden. Det er dyrere, ja. Til gengæld mætter det bedre, og her løste det et problem.

Og så tænker jeg, at det kun giver mening at afprøve fri fodring, hvis du har is i maven. Hvis du alligevel giver op efter en uge, så lad være med at starte :wink:

Med hensyn til at sørge for, at der er adgang til foder, når du er på arbejde, så er det vel kun et spørgsmål, om skålen er stor nok - eller om der er nok skåle :wink:

[QUOTE=skrappedulle og sludrechatol;1273957]Har du prøvet råt kød?

Har ikke prøvet råd kød nej. Har været lidt forsigtig med fodringen pga. den dårlige mave.

Og så vil jeg lige gentage min gode erfaring med Orijen, som indeholder meget kød og holdt min kat slank - i modsætning til light-foderet han var på inden. Det er dyrere, ja. Til gengæld mætter det bedre, og her løste det et problem.

Jeg ville gerne købe f.eks. Orijen men det duer simpelthen ikke økonomisk. Vil også lige indskyde, at hun ikke får lightfoder. Det er ganske almindeligt voksenfoder, jeg giver hende. Har set på Sanabelle, som ikke er så meget dyrere end Smilla - men er det bedre?

Og så tænker jeg, at det kun giver mening at afprøve fri fodring, hvis du har is i maven. Hvis du alligevel giver op efter en uge, så lad være med at starte :wink:

Det er også det, jeg tænker! At det er synd, hvis jeg giver op. Og jeg tror ikke, jeg har nerver til at blive ved, hvis hun ikke ændrer adfærden og dermed begynder at tage hurtigt på.

Med hensyn til at sørge for, at der er adgang til foder, når du er på arbejde, så er det vel kun et spørgsmål, om skålen er stor nok - eller om der er nok skåle :wink:

Hehe det kan du måske have ret i. Men med det tempo, jeg har set hende spise i indtil videre, ved jeg ikke om jeg tør… Tænk hvis jeg stiller 3-400 gram rundt omkring og kommer hjem og hun har spist det hele! :surrender1:

[/QUOTE]

Har lige svaret ovenover. :slight_smile:

Hvis du skulle have interesse i at prøve kingsmore, kan du få en prøve fra os, når vi åbner den 10 kg sæk vi har stående:) Det kan ofte fåes 10 kg for 299 kr i maxi zoo:)

Nu har jeg lige prøvet de små skåle rundt omkring. Jeg gemte dem godt, mens hun var optaget af noget andet. Alle skåle blev opsnuset og tømt på ingen tid. :thumbdown: Selvom jeg placerede dem steder, hun normalt slet ikke befinder sig… Det bliver umuligt at sørge for, der hele tiden er noget tilgængeligt

Som en anden skriver ovenfor: Du skal have is i maven og ikke give op efter at have prøvet det en enkelt gang :slight_smile:

Prøv at anskaffe en eller flere foderbolde til noget af foderet. Dem skal hun i det mindste arbejde med for at tømme. Jeg tænker også, at store bidder kan være en god ide, netop fordi hun ikke bare kan inhalere dem. Prøv alt, hvad der gør det mere besværligt for hende at æde, men uden at forhindre hende i at gøre det, når hun har lyst.

Skulle hun alligevel få spist op, mens du er væk, er det jo ingen katastrofe. Så fylder du bare op, når du kommer hjem. Hun sover sikkert alligevel, mens du er væk, så det er ikke der, problemet er størst.

Endelig vil jeg gentage: Ro på! Der er ingen tvivl om, at katten isoleret set har bedst af at være normalvægtig. Men hvis du skal vælge mellem en normalvægtig og stresset kat (der også stresser dig) og en kat, der er overvægtig, men glad og tilfreds, hvad er så bedst?

Enig med Ingrid: Ro på :slight_smile: Der er “no easy fix” i denne her situation, kun et langt, sejt træk. Hold fast - så indgroet en vane skal tage lidt tid at skubbe til.
VH
Susanne

Lige til Ingrids sidste kommentar kan jeg komme med lidt herfra. Jack kunne SLET ikke styre sig, når det kom til tørkost, og han var mildest talt tyk! Vi prøvede at skære tørkosten væk, så han kun fik vådkost (han tålte det fint), mens vi havde to andre katte, der fik tørkost i et foderskab. Jack var desværre så snu, at han fandt ud af at hage sig fast på røven af Muffe, så han blev trukket ind gennem chiplemmen :dokdok: Det stressede virkeligt Muffe, og også Jack, der altid holdt øje med foderskabet. Så vi gav ham adgang til foderskabet igen, gangske enkelt fordi det fjernede stressen for dem begge. Hellere glad og tyk end stresset :S

Jeg tror du her bliver nødt til at tage et valg. Enten prøve med mad ad libitum i længere tid (fx 2-3 mdr) og håbe på, at det giver hende ro på, eller fortsætte med at portionsfodre. At skifte mellem de to muligheder tror jeg bare får Alba til at tro, at maden ‘forsvinder’ til tider og stresser hende endnu mere…