Tømmer madskålen

For mig ville valget være let. Og kan da fortælle at den måned Mille åd og åd der tog hun da lidt på og det udlignede sig så herefter.

Jeg har en der vejer 10-12 kg om vinteren og 8 om sommeren og nej jeg blander mig ikke. Hun er 7 år nu og sådan har det altid været.

At Mille er overvægtig nu er jeg ret sikker på skyldes lightfoder og at foderet afmåles… hun spiser fordi hun er indgroet med at der aldrig er mad nok og nu bekræftes i dette.

Men ja vil du have en for dig at se normalvægtig kat der hele tiden stresser jer begge? Eller vil du tage chancen at hun tager på og til gengæld ikke er stresset.

Jeg ville give hende en opvasker balje eller lignede og fylde en ½ pose foder i. og så aktivitetslegetøj så hun får noget andet indhold i dagen end mad

Hvis du handler på zooplus kan du ofte få godt foder til en rimmelig pris

I øvrigt, hvis hun bliver ved at have tendens til dårlig mave over meget lidt, så kan det være værd at overveje en afføringsanalyse, hun kunne godt have en indvoldsparasit som giardia eller lign. :slight_smile:

Men det er også min erfaring at de mærker med mere kød (og fedt) mætter katten langt bedre og mere end kulhydrater, som ikke mætter katte så godt som kød. Derved bruger man ikke så meget af det, så det i det lange løb ikke er så meget dyrere igen, selvom kg prisen er højere :slight_smile:
Pas i øvrigt evt. på med de kornfrie mærker, de er typisk gode ifht indholdet af protein og fedt, men visse katte har tilsyneladende problemer med at tåle de alternative kilder til kulhydrat :slight_smile:

Jeg ved godt, det ikke løser sig på en dag. Men i forhold til de små portioner rundt omkring, bliver det umuligt at sørge for, der hele tiden er noget tilgængeligt, når det bliver opstøvet og spist så hurtigt.

Hun fik fra starten alt foder i et foderbræt. Jeg prøvede så efterfølgende med en foderbold, netop for at hun så skulle arbejde mere for det. Men det var som om, det fik hende til at virke endnu mere desperat efter at få spist. Derfor er jeg vendt tilbage til foderbrættet. Jeg er virkelig i syv sind… Jeg vil naturligvis ikke have en stresset kat. Men jeg vil heller ikke have en overvægtig kat, synes jeg har set så mange grimme eksempler. Er simpelthen bange for, jeg ikke vil kunne fortsætte med at fodre frit, hvis hun begynder at tage en masse på. Og så er jeg helt enig i, at det er mere synd at skifte frem og tilbage og portionsfodre igen… Jeg havde håbet, jeg kunne portionsfodre på en måde, hvor hun alligevel kunne lære, at der nok skulle komme mad til hende igen. Men det er måske urealistisk.

Jeg sætter virkelig pris på jeres svar! Selvom jeg virker lidt ubeslutsom overfor jeres forslag, så tager jeg det hele til mig og overvejer de ting, I skriver nøje. Så mange tak.

Og det er dig, der kender din kat, så du er den eneste, der i sidste ende kan vurdere, hvad der hænger sammen for jer.

Jeg føler dog trang til lige at vise dig et indlæg, jeg skrev engang. Mit allerførste indlæg her på KG, da jeg til alt held landede her for godt 5 år siden :slight_smile: Jeg ved, hvordan det er at have en sulten kat, og jeg ved også, hvordan det er at være bange for, at katten bliver for fed.

Min stakkels sultne kat

Her har vi altid en skål stående med tørfoder. Ikke afmålt, tværtimod, der bli’r fyldt mere i når man kan se bunden (så er den jo TOM i kattenes øjne)

Og ja, et par af dem er på den runde side, men ingen af dem er fede. Den eneste der har lidt besvær med at styre det er Adelie, og der styrer hendes mave det så for hende, får når hun har overfyldt sig, så når hun (i heldigeste fald) tre skridt fra skålen inden hun ørler det hele op igen L

Hun er stadigvæk for tyk for en Cornish, men der tror jeg også det skyldes at vi i en periode fodrede med for dårligt tørfoder. Lige pt er vi på en “dårlig mave”-diæt af hensyn til Phumba og det er et “low calorie” produkt, så det lader faktisk til at ha’ hjulpet lidt.

Derudover har de altid vådfoder tilgængeligt (med mindre de har spist op, de får vådfoder 3 gange om dagen)

Så her hjælper det altså at ha’ masser af mad stående, hele tiden. Det kan godt betyde perioder med lidt overvægt, men på den lange bane lader det til at udjævne sig.

Jeg har god gavn af tørfoder med større stykker til at regulere hvormeget Adelie skovler ind, hun spise små piller efter frontlæssermetoden, skovler dem ind og sluger dem. Men større stykker hvor hun bliver nødt til at stoppe op og tygge, så når hun også at opdage at hun egentlig er mæt :slight_smile:

Jeg synes, det er rigtig fint, at du tænker over, hvad du gerne vil, og hvad du tænker passer til Alba og dig :slight_smile: Du skal jo vælge den løsning, som du kan tro så meget på, at du ikke zapper fra det ene til det andet :wink:

Jeg ved ikke, om Sanabelle er bedre end Orijen, jeg har købt noget, og her gav det dårlig mave, da jeg blandede det 50-50 med det RC kitten, som mine kræ kom fra. Så nu har jeg skruet ned for Sanabellen og lavet en 50-25-25 blanding af RC - Sanabelle - Orijen. Det kører de fint på. (Det er så ikke de samme katte, som jeg før har givet ren Orijen). Jeg ville gerne tilbyde dig en ordentlig smagsprøve fra Sanabellen, men bor i Sydjylland, og det er jo lidt væk - hvis du lige kommer forbi en dag, så sig til :slight_smile:

Ja katte og hunde er meget forskellige i forhold til fodring. Hvor de fleste hunde har det fortrinligt med fodring x 1-2 dgl., så trives de fleste katte bedst på foder frit tilgængeligt.

Mine katte kunne godt bo hos Trekkie kan jeg læse mig til :slight_smile:

indrømmet - at bo med en kat der hele tiden klager sig er ikke videre befordrende for en stressfri tilværelse…jeg må indrømme jeg vitterligt ikke forstår du orker at tage kampen. Men held og lykke og kom endeligt med en opdatering

Jeg orker at tage kampen, fordi jeg ikke umiddelbart er sikker på, at det vil være bedre for min kat bare at få lov til at spise ubegrænset.
Prøvede det lige i starten, og hun spiste og spiste, til hun kastede op, hvorefter hun bare spiste videre, selvom hun knapt kunne hverken stå eller gå. Det ville jeg blive meget mere stresset over, end at hun klager sommetider. Det skal også siges, at hun klager ikke konstant. Det er faktisk kun, når jeg er i køkkenet. Derfor fortsætter jeg lidt endnu med portioner. Måske er det den helt forkerte fremgangsmåde - kan sagtens fornemme, at flere her ville give det et længere forsøg med frifodring. Det overvejer jeg også - vil bare ikke gøre det, før jeg ved, at jeg har nerverne til at fortsætte, selvom hun spiser uhæmmet.

Tak igen for responsen. Skal nok komme med en opdatering. :slight_smile:

God strategi at sørge for at have dig selv med i det :slight_smile: Pøj pøj med det :slight_smile:

hvordan går det så nu?

Der er ikke sket nyt udover vi har givet det et forsøg mere med vådfoder. Denne gang er der ingen diarré og opkast, så håber det kan lykkes. Det har dog ikke ændret på, at brættet med tørfoder støvsuges på få minutter.

Kommer Alba fra et internat? er hun måske blevet bragt ind efter at have gået rundt og sultet?

Så sidder det i hende længe, og den eneste måde at bryde det på er en rå massiv til førelse af mad og ja de kan så spise så man kan være i tvivl om man på sigt har råd til at fodre dem! … men det går over

Personligt kender jeg ikke andre metoder der virker på den type katte, har man prøvet at sulte glemmer man det åbenbart ikke sådan lige og det kan så også bryde op igen.

Jeg ved så ikke om det hænger sådan sammen for Alba.

Jeg bare jeg har set det mere end en gang med andre katte.

mad er noget fundamentalt, mad er nederst i behovs pyramiden. Dejligt du har fundet vådmad hun trives på :slight_smile:

Hun er fra internat ja. Det kan godt være det er bedst bare at lade hende spise ubegrænset. Men har ikke mod på det lige nu…

mine har fået mad i dag, altså tørkost. Tærtefadet blev fyldt op med den ene slags og den mega store hundeskål med den anden slags. Godbidsbrættet fyldt op med guf.

De har så fået en ½ dåse til deling

De får sådan en ½ dåse stort set dagligt og resten fyldes op ved behov. Mine 3 spiser ca 10 kg tørkost på 2 mdr… de bruger også 1 ps grus per mdr.

Jeg synes en dag de spiste meget og så skrev jeg ned da jeg tog hul på en ny ps. Men selv om de spiser som de har lyst, så synes jeg egentligt ikke det kan siges at være meget for 3 maine conns?

Jeg tror ikke på jeg kan vurdere hvornår mine er sultne. Men jeg kan vurdere hvor sunde og harmoniske de er.

held og lykke med Alba :slight_smile:

Har nu haft kontakt med internatet ang. Albas spisning. Fik svar fra en veterinærsygeplejerske, som anbefalede at fodre ad libitum - med slankefoder. Specifikt mente han, at VetPro slankefoder ville være bedst, da det har ufordøjeligt fedt og er lavet til at give større mæthedsfornemmelse.

Herinde synes jeg, det virker til, der kan være en lidt negativ holdning til slankefoder - især hvis man samtidig portionsfodrer. Selv har jeg ingen erfaringer med det.
Men ville det måske være en mulighed at købe det slankefoder og fodre ad libitum med det i nogle måneder, til hun (forhåbentligt) har lært, at der altid er mad? Og når hun så har lært at regulere sit indtag selv, kunne jeg gradvist gå tilbage til det normale foder igen? Jeg ville have mere ro i maven over hendes overspisning, hvis det er af et foder, det er meget svært at blive overvægtig af. På den måde ville det gøre det muligt at give det et forsøg med frifodring uden jeg stresser for meget over det og derfor ikke tør fortsætte, hvis hun spiser så meget, som jeg af og til har set, hun kan… Så kunne hun måske lære, at der aldrig mangler mad?

Jeg ville personligt ikke vælge et slankefoder, men gå efter et foder med højt protein indhold og højt fedt indhold. Og gerne et foder med store kroketter, så der skal knases lidt længere :slight_smile:

Jeg er enig med Marianne… Da jeg selv tror på, at højere fedt og protein og store kroketter giver mere mæthedsfornemmelse og dermed mindre overspisning.

MEN! Hvis det slankefoder kan give dig ro i maven til at kunne prøve ad libitum, så ville jeg da vælge det, når det ‘bare’ drejer sig om en periode.

Hun er jo ikke langhåret, og det er mest der min personlige erfaring siger, at det giver problemer at fodre fedtfattigt :slight_smile:

Ville hellere ikke give ligth foder. Foder med høj protein og lav kulhydrath .

lightfoder kommer ikke ind her - men højt protein og fedt indhold.

Da Mille flyttede ind og egentligt skulle være kælder kat fik jeg en masse “overskudsfoder” med - til ham der egentligt skulle have været her. Det rå åd mine, jo de syntes vældigt om alt det slik. Men da det slap op og de kun havde deres eget så blev alt reguleret igen.

Og som sagt nu hvor mille igen får alverdens forskelligt junk til dyre penge så er hun noget så fed. Det var hun ikke her hvor hun spiste proteinrigt og fedtrigt og efter eget behov…

Foder kan rigtigt meget. men gå på kompromi med kvaliteten løser intet.

Omvendt hvis det er det der kan få dig til at fri fodre så giv hende det. vær obs på at de kan få rigtig dårlig pels af lightfoder og blive meget sultne

Problemet er at hun med slankefoder ad libitum netop risikerer at blive fed - dvs at du så får bekræftet samtlige sine forbehold overfor frø fodring.
Slankefoder er generelt ikke andet end dyrt indkøbt korn/kulhydrater, som din kat ikke kan leve særligt godt med…

Jeg har skam tidligere fulgt alle anbefalinger for at få en hhv fed og en let overvægtig kat ned ø vægt… den ene var jeg lige ved at ødelægge appetitreguleringen på og den anden endte med at være ekstremt fed (hvilket jeg den dag idag er sikker på bidrog til at hans gigt blev så svær at leve med).
Så… jeg er ikke kun skeptisk overfor slankefoder - jeg er direkte ærgerlig over at dyrlæger og deres personale som regel ikke har en dyt forstand på fodring og alligevel betragtes som de rette til at give råd om dette.