Vores kære Allycat er i perioder meget plaget af tør hud/eksem. Dyrlægen er efterhånden løbet tør for ideer og for at sige det mildt så er jeg også.
Når det starter får hun en lille bule i nakken som forsvinder efter få timer og derefter begynder hun at klø. Huden er ikke rød eller irreteret men virker nærmest tør.
Tidligere har hun fået injektioner med penecilin og kløestillende. Hvilket også har hjulpet i en periode. Vi har prøvet at smørre med fuciderm hvilket bare lader til at gøre det værre. Hun er fri for lopper, men er for en sikkerheds skyld blevet behandlet med stronghold der også tager evt. pelsmider. Dette er også uden resultat.
Der er intet mønster i hvornår det opstår, men det gør det ca. hver 2-3 md. Vi har gennemgået alt i hus og løbegård, uden at finde noget hun reagere på.
Jeg vil være ked af at behandle med perdinisolon (staves?)hvis det kan undgåes, grundet bivirkningerne.
Når jeg opservere hende virker det til at det er den tørre hud der er det største problem. Findes der noget lige som bodylotion til katte? Hun får olie i fodert.
Er der nogen derude der sidder med en god ide? Jeg vil være meget taknemmelig:bebe:
er det et sted hun kan komme til at slikke ? for jeg tænker sådan lidt i alternative baner her… noget i retning af hvad vi ville bruge hvis det var os - men det dur jo kun hvis hun ikke kan komme til at slikke det af… OG det i øvrigt ikke er noget der er giftigt for hende (nu tænker jeg på fx vore avocadobaserede body-lotions)
min tanke er at jeg - til mig selv - ville bruge beriget mandel-olie med e-vitamin… eller noget i den retning… for det tager i hvert fald tør hud… og kan man bruge det til en kat - så ville det jo være et forsøg værd, men det er jo kun symptom behandling - ikke årsagsfjernelse…
Personligt ville jeg kontakte en huddyrlæge (veterinær dermatolog) for nærmere undersøgelser. Der findes en dyrlæge på Varde Dyrehospital med speciale i hudsygdomme - Tina Haaning http://www.vardedyrehospital.dk/tina-haaning/ - men der findes sikkert flere rundt om i Jylland;)
Skal til dr. dyr med hende igen i morgen. Jeg vil der spørge om der er en dyrlæge med speciale hun vil anbefale, for et eller andet er vi nød til at finde ud af. Med alternativet kunne jo være at køre hende til Varde, selv om det er en længere tur.
Lige præcis eosinofil granulom kan også være arveligt.
Jeg havde for år tilbage en hunkat der havde det, det kom især når hun var i løb eller havde killinger.
Vi har forsøgt flere forskellige slags foder inklusiv hyperalergi, james W og meget andet.
Indtil nu har hun triveds bedst på Sanabel Sensitive, det kan min anden allergi kat (ældre huskat) også tåle.
Ja det er en af mine sølvkatte, det var meningen at hun skulle være min kommende avlskat, men det kan ikke komme på tale nu hvor hun har udviklet allergi.
Desværre ingen bud i stamtavle søgningen. Der er intet at se i mine sølvlinjer, men derimod er der noget at finde i nogle vildtfarvede linjer der på et tidspunkt er krydset ind over. Det er ikke nogle linjer der ligger i mine katte.
[QUOTE=Ginaby;566634]Desværre ingen bud i stamtavle søgningen. Der er intet at se i mine sølvlinjer, men derimod er der noget at finde i nogle vildtfarvede linjer der på et tidspunkt er krydset ind over. Det er ikke nogle linjer der ligger i mine katte.
Men tak for forslaget:)[/QUOTE]
Det tror jeg så ikke du har ret i - for så mange sølv aner findes der ikke …
Ally (og hendes mor) er de eneste fetile hunner i Dk der ikke er krydset tæt ind. Et af de ultimative krav jeg havde da i sin tid købte hendes mor. Hendes mor blev faktisk også parret ud til hendes far, da han var den eneste fetile han, hun ikke var i direkte linje med. Hun er faktisk rent vildfarvet/sorrel fra morfar/oldefar og bagud hvis du gennemgår hendes stamtavle. Hendes morfar er ud af Van Grebst linjer og det er hendes mor også fra 2 led (- hendes morfar der er ud af Australske linjer). Vi har faktisk selv hendes oldemor Lotus Læbekys (vildtfarvet) gående:thumbup:.
Men nu da der desværre ikke var held i sprøjten der så må vi jo bare blive ved med i samarbejde med dyrlægen at forsøge os frem:).
Glemte lige at vi jo var ved dyrlægen igen i går. Hvor er det dejligt at hun ikke er bange for at spørge om hjælp hos kollegaer. Så i samarbejde med den anden dyrlæge og mig er det beslutte at vi denne gang skal symptom behandle igen og så om ca. 2 md skal have lavet en fuldstændig blodprofil og biopsi. Så må vi håbe at vi der kan få et brugbart svar.
Der er ingen af dyrlægerne der tror på at det er fodret den er gal med, men nu får vi at se.
Ja, når hun bliver symtom behandlet får hun en depot injektion med Medrol og der går 1-1½ md inden det er ude af kroppen igen. Derfor kan man først være helt sikker på at få en reel blodprofil efter denne periode. Vi har så bare givet det lidt ekstra tid for at være på den sikre side.
Så er der gået lang tid nok til at vi har kunnet tage blodprøver og biopsi. Det er blevet gjort på samme tid som hun er blevet steriliseret.
Dyrlægen har imellemtiden undersøgt en del om hvad hendes symptomer kan skyldes. Det er formentlig en hormonel forstyrrelse, da hendes livmoder også var forstørret.
Men vi får svar på blodprøver og biopso engang i næste uge.
foder mider ?
de dukker op indimellem- kender til en sphynx ejer og en golden retriever ejer der ud af det blå fik problemer der kom og gik på tidligere helt problemfri dyr.
Så er der lavet en fuld blodprofil uden resultat:( Dette er gjort på samme tid som da hun blev steriliseret. Da jeg ikke ønsker at bruge hende i avlen.
Efter mange og lange samtaler med forskellige dyrlæger, er det formodede resultat at hun højest sandsynligt er plaget af et hormonelt problem. og det at sterilisere hende burde løse det:bebe:.