Tørfoder - hvad bruger i til jeres katte?

Mine får 4 forskellige slags, som jeg selv blander med ca. 25 % af hver…
3 slags Royal Canin: Hairball, Maincoon og Dental.

Den sidste slags er Specific (FOD) Skin and joint support.
Det er egentlig et levn fra en tidligere kat, som havde problemer med at den tabte pelsen, at jeg fortsat bruger den.

Min dyrlæge har sagt at det er i orden at fortsætte med den. Da den også er godt for pelsen, på grund af et temmeligt indhold af olie.
Så man skal ikke anvende den, hvis kattene har problemer med vægten.
Det har de ikke, de er lige som de skal være. (Det er kun deres ejer, siom vejer for meget) :tihi:

Du vil det sikkert godt, men har du set, hvad det indeholder?
Allerede bare den danske udgave er skræmmende:

Korn, Vegetabilsk proteinekstrakt, Æg og ægprodukter, Olie og fedtstoffer, Fisk og fiskeprodukter, Cellulosepulver, Mineraler, Hydrolyseret vegetabilsk protein, Plantago psyllium husk

Bedre bliver det ikke med den engelske, udspecificerede:

Wheat, maize protein, eggs, fish meal, fish oil, rice, maize, potato protein, animal fat, powdered cellulose, minerals, hydrolysed yeast protein, methionine, vitamins and trace elements, plantago psyllium husk, borage oil, taurine, sunflower oil. Antioxidant: butylhydroxytoluene (BHT), butylhydroxyanisole (BHA), ascorbyl palmitate, propyl gallate. It contains no synthetic dyes and flavouring.

Hvede og majsprotein ligger på 1. og 2. pladsen og udgør derfor størstedelen af foderet. Kød optræder kun een gang - fisk på 4. pladsen. Desuden indeholder foderet både BHA og BHT, der er kræftfremkaldende konserveringsmidler, som ikke må bruges i menneskeføde.

Hvorfor ikke bare give kattene tilskud af noget god fiskeolie og gærtabletter i stedet?

Det kan jeg da godt se, det må jeg hellere droppe.
Jeg troede faktisk at det var i orden, når dyrlægen sagde det…

Alhela - Dyrlæger ved sjældent ret meget om foder, og anbefaler rask væk foder med et meget højt kulhydrat niveau og nævner yderst sjældent noget om at fodre med vådkost også :frowning:

[quote=pivnu;505578]Jeg har i øvrigt Bozita (6 slags, tror jeg), Porta 21 ren kylling, Miamor tun/krebs, Animonda Carny (3 slags) på lager, hvis du vil prøve dem i lidt mindre mængder (sælges typisk i min. 6-pack).

Tørfoder, der har jeg James Wellbeloved til mine egne pga. en allergikat. Og jeg har en pose Purina One Sensitive liggende, som jeg skal afprøve på hende også. I Tyskland er det vist et supermarkedsfoder, men jeg syntes det lyder ret OK analysemæssigt og med ren kalkun, så vi prøver.
Plejemisserne har Porta 21, Orijen, Iams Hairball (levn fra da de havde dårlig mave) og Pro Plan for tiden. Jeg nogle små poser Hill’s Natures Best og Royal Canin liggende, som de også får blandet i på et tidspunkt. Jeg prøver at fodrer dem meget varieret, for de skal jo ikke blive hos mig.
Generelt går jeg efter foder med ca. 40% protein, og så er fedt typisk omkring 20%. Men vær opmærksom på, at Royal Canin ser ud til putte vegetabilsk protein i nogle af deres produkter, især de nyere varianter, så selvom enkelte ser fine nok ud i analysen, så er jeg noget i tvivl om, hvorvidt katten faktisk har nytte af det.
Enkelte mærker som f.eks. JW Lam kan jeg finde på at tage i killingevarianten, selvom mine katte er voksne, fordi analysen og ingredienslisten tiltaler mig bedre. Konsekvensen er så, at stykkerne er i killingestørrelse, men der er alligevel tvivl om, hvorvidt katten har værdi af at knase tørfoder.[/quote]Jamen det vil jeg da gerne prøve, det er jo også ærgeligt at købe for meget ind, som slet ikke bliver spist:)

Hold da op hvor har jeg lært meget i denne her tråd:D

Tror jeg må prøve LUX nu da jeg alligevel bor tæt på en Aldi…

Synes ikke der er nogen der nævner Whiskas, er det særlig dårligt måske?

Jeg havde købt nogle portionsposer og en dåse med and, men det ville han ikke have. Jeg kunne bare huske reklamen ‘alle katte ville vælge Whiskas’ - men det ville min så ikke:)

Er der nogen liste herinde, hvor der står noget om hvad man må give katte?
Nu kan jeg læse at nogle giver lidt kogt kartoffel, andre kogte gulerødder osv…det ville da bare være rart at vide hvad der er på listen af muligheder.
Jeg har læst at løg og chokolade er giftigt for katte…

Helene - Whiskas kommer sukker i rigtig meget af deres foder, og det er vi ikke så begejstret for. De har dog en variant der hedder “Mmm”, der er i pose, der er uden sukker så vidt jeg husker :slight_smile:
Jeg bruger det ikke selv, jeg synes det er alt for dyrt og for dårligt :slight_smile:

Nååå okay, nej sukker burde jo ikke være en fast ingrediens i kattens kost, så det er hermed også fravalgt. Så er det måske sukkeret han ikke kan lide? For det helt naturlige uden tilsat ‘det ene og det andet’ glider altså rigtig godt ned…

Helene - Mine foretrækker i hvert fald de mærker der ikke bruger sukker :slight_smile: Men det kan jo også hænge sammen med øvrig kvalitet :slight_smile: Hills har også så vidt jeg husker sukker i deres vådkost, der står i hvert fald sirup nævnt på nogle af deres ingredienslister :slight_smile:

Ja sirup må siges at være det samme som sukker - sådan fungerer det i hvert fald på pandekagerne:D:D

Før i tiden brugte jeg RC, men da jeg havde en kat der fik sår mellem øjne og øre, måtte jeg finde en anden løsning. Gik derefter over på Hills, og har hidtil været glad for det, samtidig med at sår forsvandt, men jeg syntes at mine katte ikke rigtig kunne holde sulet på kroppen, og deres pelse var sådan lidt op og ned.

Vi er nu gået over på Pro Plan og mine katte er blevet mere fyldige og deres pelse er blevet bedere. Så det er helt afgjort farvoritten her i huset :smiley:

Whiskas Mmmmm er rent animalsk med 14% hele kødstykker. Men dog også tilsat farvestof.

Foder uden korn bruger vi applaws , acana og orijen…

Bryder mig ikke om alt det kødmel og korn …

Her fodres der pt. med ca. 2/3 Porta 21 Feline Finest Sensible - Grain Free og 1/3 Sanabelle (2 varianter).´

Af vådfoder Porta 21 og Kitecat portionsposer. Vores gider ikke spise Lux - uanset variant.

Mine ny-ankomne to små skønherlige killinger får Select Gold Kitten, healthy growth med kylling, og det spiser de med glæde… :slight_smile:

[quote=Helene;505549]Tænk, jeg synes det er en jungle at finde ud af hvad der er bedst…

Min kat kom med Royal canin, så det er så hvad jeg giver ham, men om det er det bedste, kan jeg ikke finde ud af…

Jeg bor mellem to dyrlæger, den ene anbefaler Hill’s, den anden anbefaler Royal canin, så det blev jeg ikke klogere af:confused:

Så måske skal jeg spørge jer med katte, som ikke skal tjene penge på at anbefale et godt tørfoder:D:D

  • og jeg kan jo se på div billeder, at jeres katte både ser smukke og velernærede ud, så hvad er lige præcis jeres foretrukne tørfoder?

Eller sagt med andre ord, kan jeg give min kat noget der er bedre end Royal canin (kitten) ?[/quote]

Mange dyrlæger kender ikke ret meget til katternæring, da de kun får et par dage omkring emnet hunde & katteernæring i løbet af deres uddanelse. De fleste anbefaler de produkter de selv forhandler/tjener på…og dette kan man vel godt forstå?
Man skal huske at Katte er “ægte rovdyr” & derfor skal deres kost have et højt indhold af kød. Man skal samtidigt kunne gennemskue enkelte producenter`s “røgslør” omkring kødindholdet i deres produkter. :gruble:

vi fodre med Hills adult chicken og hills kitten. Og vådmad er vi begyndt på hver dag til den store, den lille gider ikke.

Vi er fornyligt gået over til Techni-Cal Choosy Cat, efter vedvarende maveproblemer på at højproteinfoder, og indtil videre er det en ren succeshistorie. :slight_smile:

Vi supplerer med vådfoder og lidt kyller.

Ingredienser: Frisk kylling (min 24%), Kyllingemel (min 24%) (kylling indhold I alt: 48%), Kartoffelmel, Kyllingefedt, Roetrævler (min 3%), Fiskemel, Ølgær, Cellulose, Kartoffel protein, Hydroliseret kyllinge protein, Mineraler og Vitaminer, Yucca ekstrakt (min 0.01%), Tørrede Tranebær, Citrus ekstrakt, Rosmarin Ekstrakt. Analyse: Protein 33%, Olier & fedt 20%, Råfibre 4.8%, Aske 7.7%, Calcium 1.6%, Fosfor 1%, Omega-3 fedtsyrer 0.4%, Omega-6 fedtsyrer 3.8%, Taurin 1,850 mg/kg. Ingen kunstige antioxidanter, farvestoffer eller tilsætningsstoffer. Tilsat: Vitaminer: E672 Vitamin A 15,000 iu/kg, E671 Vitamin D3 1,750 iu/kg, E307 Vitamin E (som alpha tocopherol) 575 mg/kg, Vitamin C (as ascorbyl monophosphate) 136 mg/kg. Mineraler: E1 JERN som sulphate monohydrate 233.33 mg/kg, E2 IODINE som Calcium lodate anhydrous 2.44 mg/kg, E4 KOBBER som cupric sulphate pentahydrate 20.00 mg/kg, E5 MANGANESE som Oxide 80.64 mg/kg, E6 ZINC som Oxide 138.88 mg/kg og som kelate af aminosyre hydrat 45.45 mg/kg , E8 SELENIUM som sodium selenite 0.22 mg/kg. Indeholder Naturlige tocopherol-ekstrakter (Vitamin E) og Ascorbinsyre (Vitamin C) som tilladt antioxidanter.

Jeg har fodret Oliver med Iams Kitten m. kylling, men herren gider ikke spise det mere, så nu er jeg igang med at køre ham over på Brit Care :slight_smile:

Det indeholder 40% kød og Oliver elsker det… :thumbup: Også er det faktisk billigere end RC, Hills og Iams… :thumbup: Det er jo noget jeg ka li… Kvalitets mad til billige penge… :tihi:

Af vådfoder får han Iams potions poser, Sheeba og Gold Goumét :slight_smile:

Jeg skal også ha prøvet LUX af på ham, men Aldi ligger i den anden ende af byen, så venter til jeg får mit kørekort (snart forhåbenligt) og min lille bil…

Mine kører pt på en blanding af Royal canin, Hill’s og Olivers…

Det er ikke utænkeligt at jeg blander andet i næste gang jeg køber mad til dem.
Jeg køber sådan lidt efter lyst og efter hvad jeg læser herinde…
Kattene er bestemt ikke kræsne.

Faktisk elsker de at gå i mine ilderes foder, som primært består af killingefoder… Hvilket muligvis også forklarer at Alaia er blevet lidt bredere om måsen. :høhø:
Men jeg har ikke lige fået kattesikret mit ilderbur endnu.