Tørfoder - hvad bruger i til jeres katte?

Her fodrer vi med Sanabelle, som vi har gjort i 2 år - det er bare rigtig godt, kattene er superglade for det, og de trives rigtig godt herpå.
Desuden er det rigtig billigt da vi henter det i Rødekro, og køber større mængder, så får det til engrospris. Vi køber så også vores hundemad dér - (Bosch) - som er samme leverandør som Sanabelle.
Vådfoder er LUX fra Aldi - paté (de gider ikke den ene slags hvor der er “klumper”).

Tror paté er det eneste jeg ikke har prøvet at give katten endnu - det vil jeg da lige tjekke om jeg kan få i ham.
Han nægter konsekvent ALT i gele og alt med sovs, og alt hvor der er ‘boller’ i…
Han gider kun noget med store kødstykker a la tun fra dåse.

[quote=Helene;514131]Tror paté er det eneste jeg ikke har prøvet at give katten endnu - det vil jeg da lige tjekke om jeg kan få i ham.
Han nægter konsekvent ALT i gele og alt med sovs, og alt hvor der er ‘boller’ i…
Han gider kun noget med store kødstykker a la tun fra dåse.[/quote]

LUX fra Aldi har sådan nogle paté nogle - og vores katte elsker dem :slight_smile: Kom en dag ved en fejl til at købe nogle af dem derfra med kødstykker, og det var lige før jeg kunne se dem vrænge næse af det!! :gruble:

Vores katte får en tørfoderblanding af Feline Porta Holistic, Hill’s Nature’s Best Adult Chicken (det kan nemlig nu fås i 4kgs poser) og et tredie foder, der kan variere alt efter gode tilbud og min fantasi. Lige nu er det James Wellbeloved - jeg har længe gerne ville prøve det, og så var der et godt tilbud. Der er også bestilt Brit Care Cat Castrate hjem, så det kan afprøves - det ser ganske fornuftigt ud, især med et magnesium indhold på kun 0,06. (Hvorfor mon andre foderfabrikanter ikke kan matche det rekordlave magnesiumindhold i deres foder:?:øhmm:)

Vores får en blanding af Porta 21 Grain Free, Sanabelle Grande og lam og James Wellbeloved med lam.

Dåsemadsvarianter vi bruger er Bozita, Schmuzi, Feline Porta, Lux og et par mærker mere jeg ikke lige kan huske navnet på.

Derudover får de også råt kød, men det får de dog ikke dagligt. Det kan være f.eks. hakket oksekød, kyllingefillet og meget andet.

mine misser får slet ikke tørfoder :slight_smile:

jeg fodre kun med dåse og råt kød

Mine får vådt, råt og orijen

[quote=dkkorat;514214]Vores katte får en tørfoderblanding af Feline Porta Holistic, Hill’s Nature’s Best Adult Chicken (det kan nemlig nu fås i 4kgs poser) og et tredie foder, der kan variere alt efter gode tilbud og min fantasi. Lige nu er det James Wellbeloved - jeg har længe gerne ville prøve det, og så var der et godt tilbud. Der er også bestilt Brit Care Cat Castrate hjem, så det kan afprøves - det ser ganske fornuftigt ud, især med et magnesium indhold på kun 0,06. (Hvorfor mon andre foderfabrikanter ikke kan matche det rekordlave magnesiumindhold i deres foder:?:øhmm:)[/quote]Ja, det var sgu da et godt spørgsmål:gruble:

Nu er der jo for det første et naturligt magnesiumindhold i alt, så det kan først og fremmest komme an på sammensætningen af ingredienser, hvad det endelige magnesiumindhold lander på. Et mærke kan måske fokusere på nogle ingrediensers gode egenskaber, mens andre fokuserer på andre, og det har så konsekvenser for magnesiumindholdet til den ene eller anden side.
Men bortset fra det, så er det jo ikke sådan, at katten slet ikke må få magnesium, den SKAL have magnesium i foderet! Minimumsmængden i følge foderorganisationer som AAFCO/FEDIAF lyder på 0,04% - og min erfaring med de tabeller er, at de omtaler absolutte minimumsmængder.
Men fair nok, Brit Care giver da plads til at give lidt rejer :stuck_out_tongue: Hill’s har også et produkt på 0,06% så vidt jeg husker, eller er det 0,07%?
Jeg giver generelt bare helst ikke tørfoder med værdier højere end 0,09%, aller max. 0,1%, hvis det er en mindre iblanding. Det udelukker så Feline Porte Grain Free. Men bekymrer mig ellers ikke om den værdi, for mine katte får i dag langt mere vådfoder end tørfoder. I øvrigt… vores vådfoder kender vi jo typisk ikke magnesium-værdien på…

Indtil videre har Fievel pligtopfyldende fundet sig i at være lidt en testkat, fordi jeg gerne vil finde det bedste til ham og som jeg har råd til at fodre med forevigt. Jeg har prøvet RC Kitten (det fik han der hvor jeg hentede ham), Gold Select Kitten (det fra Maxi Zoo) og Whiskas Jr. Jeg forventer dog ikke, at Whiskas blir det permanente foder herhjemme - mest af princip fra min side - men han kan faktisk godt lide det. Jeg har fået mig en kat med en sød tand - han er også til kokosmakroner, kage, ciabattabrød og pizzaskorper. :høhø:

Jeg tillader mig at mene, at tørfoder kun skal have en sekundær rolle, en kar er fra naturens hånd ikke skabt til at spise tørfoder …Jeg har selv Royal canin stående fremme 24/7, det nipper mine tre katte til i ny og næ, ellers får de vådmad/dåsemad 3 gange dagligt, samt et måltid bestående af råt kød eller fisk - En kats fordøjelse og tænder er skabt til kød :slight_smile:

Han får vådfoder sammen med det tørre- på den front har han både taget imod Sheba og Whikas Jr poser (de små bidder i sovs) :slight_smile:

vi fodre generelt med royal canin maine coon foder og så køber vi nu og da noget godt tørfoder som vi blander sammen med mco foderet, så de får lidt variation. tørfoder har de stående til fri afbenyttelse døgnet rundt
vi kæmper en kamp for at få dem til at spise vådfoder og vi har været igennem rigtig mange mærker og varianter uden held. gaia vil kun spise tørfoder, trixie vil kun slikke sovsen, tjaa så har vi madorgelet ional, han æder ganske enkelt alt hvad vi servere , så han får vådkost dagligt

vi har overvejet at prøver barf foder til ham osse og det er vi sikker på nok skal blive en succes

Johnny hvad med det her foder … Knaser er ret store . bemærk protein indhold . jeg blander de 3 typer der .

http://fidoogfelix.dk/kattefoder-11/kornfrit-kattefoder-23/wildcat-cheetah-3kg-5868.html

[QUOTE=hmm;1126506]Johnny hvad med det her foder … Knaser er ret store . bemærk protein indhold . jeg blander de 3 typer der .

http://fidoogfelix.dk/kattefoder-11/kornfrit-kattefoder-23/wildcat-cheetah-3kg-5868.html[/QUOTE]

det kunne da godt være man skulle prøve det, og kan se de de holder til i handewitt og der er er vi jo ret tit, så mon ikke de får et besøg snart, jeg siger tak for link

Det tørre her i huset er pt. Sanabelle med fugl “sensitive”, Feline Porta 21 og noget Active Fit Som Shosanna vandt i Vamdrup.
Vådt er pt. Gul LUX, Porta 21, Grau, Feringa, Golden et eller andet og Sheba.

De 2 af mine er sindsygt glade for Select Gold Acceptance -som er med “ekstra god smag/duft”.

Men de er nu ikke kræsne mht. til tørfoder, bortset fra en Nature-et-eller-andet jeg købte engang. Den stod urørt og jeg forærede resten til underboen som sørger for vildkattene her i området.
Ellers er de glade for de fleste “dyrere” fodere, som Royal Canin, Hills osv -og det har især været når jeg er kommet hjem, med en ny smag at de har været vilde. Men vi andre gider jo heller ikke spise det samme dag ud og dag ind, så det er jo forståeligt nok.
Fik en lille pose Whiskas forærende af en i sidste måned, og de åd det som McDonalds -selv Fisk som ellers næsten kun er til vådfoder guffede i sig… Han var nu også vildt begejstret for den prøve jeg fik med fra dyrlægen af Royal Canin Vet Care Nutrition til unge hankatte, så den tror jeg nok jeg køber næste gang, så han også kan bruge bisserne lidt.

Herhjemme fodres der med Royal canin Fit, snart sterilized (staves) og enten med Lux vådfoder eller royal canin - nogle gange whiskas, men det er ikke særlig ofte.

Her bruger vi Arion. Vores niårige kat, Mikki får tynd afføring, hvis hun får noget andet end det og dyrlægens skånekost. Og alle vores andre katte er glade for Arion, så derfor får de det. Det er kvalitetsmæssigt svarende til RC og Hills men billigere, og så indehoilder det, 32 % råprotein og 20 % fedt.

Ud over det får de Lux fra Aldi og Gourmet Perle, og dem der vil have det, får lidt råt en gang i mellem.

Lige nu spises dér hos kastraterne eukanuba, men Unni bliver lidt rund af det i det lange løb, så jeg vil faktisk prøve en helt alm Hills når den nuværende pose er tom. Det ved jeg at Yasha tidligere har fungeret fint på og har fået smagsprøvers på det og Unni kan rigtig godt lide det. Kvik har killingefoder af forskellige slags stående - alt godt blandet fra eukanuba, Hills, applaws, Royal canin, arion - ja der er vist en slags mere blandet i, men kan ikke blive ved med at huske det :tihi: hun får fremover killingversionen af det de andre spiser af voksenvarianten. Hun er meget lidt kræsen, så det går nok :slight_smile: begynder hun at mangle noget må jeg så ‘rette ind’ løbende :slight_smile:

de får ellers Lux vådfoder og har så lige i en periode fra kvik flyttede ind kørt noget animonda carny, porta 21 og shea. Men det er hele banden faktisk ved at gå sur i, så vi vender nok tilbage til gode gamle Lux igen :tihi: kvik får også lidt killingevådfoder serveret ved siden af da hun er ved at rangle totalt nu :tihi:
men de skal helst varieres lidt i vådfoder, så køber altid lidt ind fra zooplus, hvad de lige har af tilbud på godt kraftigt (godt med kød) vådfoder til at supplere lidt op på Lux’en i dagligdagen. Yasha lever nemlig helst af vådfoder, hvis han får lov, så det skal jo helst være noget han vil spise :slight_smile: