Træne kat til at skelne mellem farver

Kan man træne katte til at skelne mellem farver?
Mine to missepiger er helt vilde med hårelastikker, de kaster dem rundt og løber med dem i munden. De kommer også tit med elastikkerne i munden og skal lege apport med mig.

Det er meget sjovt, men jeg kan aldrig finde elastikkerne, når jeg står og skal bruge dem.

Så jeg har overvejet at købe nogle i en anden farve måske rød eller grøn og se om de kan trænes op til kun at lege med deres “egne” elastikker. Det virker til, at de synes det er sjovt at lede efter dem.

Kan det lade sig gøre inden for en overskuelig fremtid eller skal jeg lære at gemme elastikkerne væk om aftenen.

De er dog ikke begyndt at pille dem ud af håret på mig endnu, men måske det kommer :tihi:

Det siges, at katte har en forkærlighed for rødt - samtidigt siges det, at katte grundlæggende er farveblinde, dvs de ser i gråtoner. Så det må da komme an på en prøve at træne dem i at skelne mellem forskelligt farvede hårelastikker:-)
Camilla glæder sig meget til at følge projektet

Jeg vidste ikke katte havde en forkærlighed for rød.
Håber der er nogen som har nogle gode fif.
Selvom det måske ikke lykkes, er det nok god aktivering af kat og ejer :slight_smile:

Ja da - jeg er lige nu i fuld gang med at sætte sådan et eksperiment op med Tip min ene kat - jeg skal gerne vise det her, hvis du lyster med forklaring/oversættelse - det er skrevet på engelsk.

Katte er eminente til diskrimineringstræning! Bedre end hunde og høns:-)

Ang høns

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=6720

[QUOTE=dkkorat;144655]Det siges, at katte har en forkærlighed for rødt - samtidigt siges det, at katte grundlæggende er farveblinde, dvs de ser i gråtoner. Så det må da komme an på en prøve at træne dem i at skelne mellem forskelligt farvede hårelastikker:-)
Camilla glæder sig meget til at følge projektet[/QUOTE]

Det er nu ikke helt korrekt:) Undersøgelse af kattens øje, viser at den ser mere i pastel farver:):ok:

Den ikke alene ser i svage pastelfarver; Grønt f.eks. ses som hvidt! Måske for, at den bedre kan få øje på byttedyr i græsset, da kontrasten til dem vil være stærkere.

Jan trænede på et tidspunkt synsdiskriminering med Namacoola… Han forsøgte sig i begyndelsen med røde ting kontra alle andre farver… men trods at Namacoola udtrykkeligt havde en præference for rødt legetøj, så virkede det ikke i træningen.
Først da han skiftede over til tydelige grafiske forskelle, lykkedes det… men så kunne Lillepigen også udpege Jans yndlingscd blandt fire andre :slight_smile:

[quote=lenschow;144724]Ja da - jeg er lige nu i fuld gang med at sætte sådan et eksperiment op med Tip min ene kat - jeg skal gerne vise det her, hvis du lyster med forklaring/oversættelse - det er skrevet på engelsk.

Katte er eminente til diskrimineringstræning! Bedre end hunde og høns:-)[/quote]

Spændende, det eksperiment vil jeg rigtig gerne se :ok:
Jeg har en klikker, men har ikke brugt den endnu, så den skal de vel vænnes til først?
Jeg synes nu ellers hønen var ret skrap :slight_smile:

[quote=Ann K;145185]Jan trænede på et tidspunkt synsdiskriminering med Namacoola… Han forsøgte sig i begyndelsen med røde ting kontra alle andre farver… men trods at Namacoola udtrykkeligt havde en præference for rødt legetøj, så virkede det ikke i træningen.
Først da han skiftede over til tydelige grafiske forskelle, lykkedes det… men så kunne Lillepigen også udpege Jans yndlingscd blandt fire andre :)[/quote]

Er det rigtigt, hvordan lærte han hende det? og hvor lang tid tog det?
Dygtig mis :thumbup:

Så I forresten den fantastiske udsendelse på DR1 søndag (eller var det lørdag) aften om søløven, der kunne ræsonnere sig frem til løsningen på opgaver, som flere voksne ikke kunne klare?

[quote=Mislingen;145238]Er det rigtigt, hvordan lærte han hende det? og hvor lang tid tog det?
Dygtig mis :thumbup:[/quote]

hvis du kigger på www.kattehandel.dk så finder du under punktet Adfærd og Aktivering en meget kort artikel, som jeg har skrevet om klikkertræning. Til sidst i artiklen gives der eksempler på forskellige øvelser, som man kan træne - deriblandt synsdiskriminering.
(Billederne er for øvrigt af hhv Zut, Nut og Zeus… det vil nok have en vis interesse for Helle :slight_smile: ).

Selve opbygningen af øvelsen, har jeg tyvstjålet fra et oldgammelt nummer af magasinet Canis…
Hvor lang tid det tog at lære Lillepigen det, ved jeg ikke… Jan gik sygemeldt herhjemme med en ødelagt og senere nyopereret skulder og havde al den tid i verden han skulle bruge… Han måtte ikke engang lufte sin egen hund! :S Han kedede sig helt enormt - indtil han begyndte at træne med Namacoola :thumbup: Hun kunne rigtig mange trick, bla Mivse, dæk, Skulder, sit, Løve, Plads osv osv…

Hov Ann - det skal jeg da lige ind og se med det samme:-)

Jeg har også valgt to forskellige former, som Tip skal skelne imellem i stedet for farver - jeg er usikker på kattens syn og evne til at se farver, og der er jo ingen grund til at give mis en fiasko:-)

Jeg skal nok lægge herind også løbende:-)

MVH

[quote=Ann K;145292]hvis du kigger på www.kattehandel.dk så finder du under punktet Adfærd og Aktivering en meget kort artikel, som jeg har skrevet om klikkertræning. Til sidst i artiklen gives der eksempler på forskellige øvelser, som man kan træne - deriblandt synsdiskriminering.
(Billederne er for øvrigt af hhv Zut, Nut og Zeus… det vil nok have en vis interesse for Helle :slight_smile: ).

Selve opbygningen af øvelsen, har jeg tyvstjålet fra et oldgammelt nummer af magasinet Canis…
Hvor lang tid det tog at lære Lillepigen det, ved jeg ikke… Jan gik sygemeldt herhjemme med en ødelagt og senere nyopereret skulder og havde al den tid i verden han skulle bruge… Han måtte ikke engang lufte sin egen hund! :S Han kedede sig helt enormt - indtil han begyndte at træne med Namacoola :thumbup: Hun kunne rigtig mange trick, bla Mivse, dæk, Skulder, sit, Løve, Plads osv osv…[/quote]

Mange tak Ann, rigtig god artikel :thumbup:
Jeg må i gang med at øve mig med klikkeren og få vænnet dem til den og se hvordan det går.
Stakkels Jan, det er også frustrerende ikke at lave noget.
Godt at han kunne aktivere både sig selv og kat :slight_smile:
Er det smukke Namacoola som står blandt cd’erne nederst på siden?
Hun har godt nok en flot blank pels :savle:

[quote=lenschow;145376]Hov Ann - det skal jeg da lige ind og se med det samme:-)

Jeg har også valgt to forskellige former, som Tip skal skelne imellem i stedet for farver - jeg er usikker på kattens syn og evne til at se farver, og der er jo ingen grund til at give mis en fiasko:-)

Jeg skal nok lægge herind også løbende:-)

MVH[/quote]

Nej, det har du ret i.
Jeg skal jo først vænne dem til klikkeren og når det er på plads vil jeg prøve nogle af de nemme øvelser og se hvordan det går.

Jeg må vist hellere kigge på de tråde om klikkertræning.
Hvis du har nogle gode forslag eller fif, er jeg meget interesseret og glæder mig til at følge Tips’ træning :slight_smile:

Heidi… Det er ikke Namacoola på billedet, men Zeus, der dengang også boede hos Mette Mejdahl, som har taget billederne. Da jeg skrev artiklen ejede vi vist ikke et kamera(?)…
Til gengæld er Zeus vist nok grandonkel til Namacoola… de minder lidt om hinanden i look’et :slight_smile:

Når vi leger med bolde herhjemme. Så vil Mushu KUN lege med de sølvfarvede bolde. Han vil simpelthen ikke løbe efter andre farver end sølv :tihi:

[quote=Ann K;146325]Heidi… Det er ikke Namacoola på billedet, men Zeus, der dengang også boede hos Mette Mejdahl, som har taget billederne. Da jeg skrev artiklen ejede vi vist ikke et kamera(?)…
Til gengæld er Zeus vist nok grandonkel til Namacoola… de minder lidt om hinanden i look’et :)[/quote]

Ok, men stadig en super flot mis med lækker pels :thumbup:

Det var da skægt, skøre kræ :smiley:

Mislingen: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=4758

Der kan du få lidt hjælp fra Maiken og jeg. Du er også velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål. Jeg er af og til i KBH hvis du har lyst til at jeg kommer og viser dig det ved lejlighed.

Ann: Siden er god, men der er lidt rod i nogle af begreberne - fx skriver du, at træner skal klikke og give godbid samtidig og at det er shaping - det er ikke korrekt - shaping betyder at nærme sig et på forhånd fastlagt mål via delmål - dvs trinvis indlæring - at forme en adfærd.

Når man anvender en markør i træning af dyr, så viser undersøgelser, at den største indlæringsmæssige effekt finder sted, når man klikker en gang - herefter lader et sekund gå - og SÅ leverer godbidden. Når et dyr skal lære at forbinde kliklyden med en kommende belønning, bør der derfor gå et sekund imellem klik og levering af godbid (Eller anden forstærker). Det skal ikke ske samtidig. Desuden bør træner ikke holde godbid i hånden, da det kan forstyrre, men lade dem ligge på et bord eller lignende, så de er lette at komme til men uden for dyrets synsvinkel.

I tråden jeg linker til her, kan du (Mislingen) se Maiken betinge klikkeren på en bette killing - du behøver ikke betinge den altid. Nogle gange er det bedste bare at gå i gang med små nemme øvelser og så drager katten hurtig associationen mellem klik og godbid.

Man siger, at markøren dvs i dette tilfælde kliklyden - bygger bro mellem en udvist adfærd og konsekvensen/den positive forstærkning.

Min måde at indlære diskriminering på er også en smule anderledes end metoden, der er beskrevet på siden. Jeg benytter en metode der hedder Fejlfri Diskrimineringstræning (Terrace). Jeg vil gerne forklare den senere.

Spørg endelig, hvis der er mere. Det glæder mig altid, når folk vil træne katte:-)

MVH Helle