Se her - det er bare så meget imod min etik og moral, at jeg er helt mundlam…
Hvordan kan han dog finde på at stå frem og sige den slags når 93 mennesker er døde for hånden af en galning?
Se her - det er bare så meget imod min etik og moral, at jeg er helt mundlam…
Hvordan kan han dog finde på at stå frem og sige den slags når 93 mennesker er døde for hånden af en galning?
Jeg ville helst se MCs originale tekst, inden jeg tog stilling.
Artiklen i BT er tydeligvis skrevet med det primære formål at skabe forargelse. Jeg bryder mig ikke om den slags journalistik. Har den genre et navn?
vh
Andreas
Tabloidjournalistik kalder de det selv.
Jeg kalder det de tre Ber - Blod, Bold og Britney Spears…
[QUOTE=lenschow;646203]Se her - det er bare så meget imod min etik og moral, at jeg er helt mundlam…
Hvordan kan han dog finde på at stå frem og sige den slags når 93 mennesker er døde for hånden af en galning?[/QUOTE]
Et eller andet sted kan jeg godt følge ham
og det er jo netop fordi der er så mange døde, at han tænker/siger sådan, måske kunne det tal ha’ været meget mindre hvis nogle havde reageret på den måde han efterlyser
Jeg tror ingen af os kan sige, hvordan vi ville reagere i sådan en situation.
De fleste mennesker vil sandsynligvis handle i panik - og mennesker er flokdyr, så de gør som de mennesker de er iblandt.
Og så er det vel værd at tænke på. at gerningsmanden som noget af det første skød og dræbte nogle af de voksne, som netop var på øen for at passe på de unge! Dvs at de i en forfærdelig situation stod uden deres autoritetsfigurer - eller måske endda havde set dem blive dræbt!
At gerningsmanden desuden var klædt som piolitimand, har uden tvivl bidraget til at øge de unges chok og forvirring… Og har også været grunden til at han overhovedet har kunne dræbe så mange. Det er jo naturligt at søge til politiet for tryghed og hjælp - og rigtig mange havde forsøgt at tilkalde hjælp hos netop politiet, dvs at de forventede at se uniformerede betjente.
Det må have føltes som det ultimative forrædderi, at opleve, at politiet (aka den udklædte gerningsmand) var det man skulle frygte!
Det er ikke urimeligt at spekulere over en så alvorlig hændelse.
Jeg har da tænkt en del over spørgsmålet: Hvad kan man gøre for at forhindre den slags? Jeg er bare ikke nået frem til et godt svar.
Der bliver sagt en del vrøvl i disse dage. Bl.a. generaliseringer ud fra ét tilfælde. Det sker ikke nødvendigvis i en ond hensigt, så det kan man godt bære over med.
vh
Andreas
Denne galning må alligevel beside et hjerte …Selvom det lyder usandsynlig.
På News har der flere gange i dag været interview, med et skudoffer som heldigvis har overlevet. Han fortæller om en lille dreng på 12 år, som stillede sig op foran morderen, og sagde at han skulle stoppe med at dræbe flere …Den lille dreng nåede åbenbart ind til morderen, for uden at skyde drengen trak han sig stille baglæns. En sådan opførsel undrer mig, hvordan kan man det ene øjeblik bare plaffe ned, og i næste øjeblik vise barmhjertighed ?
Jeg har faktisk også tænkt tanken - hvorfor var der ikke nogen der angreb ham?
Men har slået det hen med, at det havde jeg squ ikke selv have turdet, så det var nok derfor ingen gjorde det.
Jeg kan ikke blive forarget over Mads’ udtalelser - han er kendt for at have nogle ret markante meninger og ikke at være bange for at sige dem højt
/Mette
skal der ikke altid være sådan en spade, som kommer med sådan en udtalelse, når sådan noget sker :/?
Selvf. tør folk jo også at gøre noget, når han står med med våben…Og der har da sikkert også været nogle, der har prøvet?..
Men det har jo bare været så bizart, at de ikke har nået selv at opfatte, hvad der er sket?..
Man går jo ligesom i panik i sådan en situation, og så kan man netop ikke tænke klart …
Jeg vil tro, at man bliver så chokeret, så man ikke sanser at reagere.
Det ert nemt at sidde og sige, hvad folk skulle have gjort, når man ikke selv har været der.
Men handlede de ikke?
De trak deres venner ud i vandet, sejlede dem væk med kugler flyvende om ørerne, spille døde, kastede sig ind foran børn og blev selv skudt og døde, lå på jorden, gemt under de døde og en sad i et kølerum i halvanden time, mens Breivik gik rundt og ledte uden for…
Det er da en hel masse handling synes jeg. Og forsøg på at hjælpe hinanden.
Det er nok ikke verdens nemmeste situation at komme tæt på en veltrænet mand med tre våben og på steroider… Plus brændende for en sag… Den første der blev skudt forsøgte jo netop at oevrmande ham.
Men at sige, at de bare stod passive det synes jeg nu ikke det der er fortalt vidner om. Jeg synes faktisk disse børn var utrolig modige!
Jeg må så indrømme, at jeg bliver forarget over at man så kort tid efter tragedien kan sidde og spille dumsmart på BT. Personligt synes jeg, han skulle grave sig ned i et hul og blive der. Det er børn og unge mennesker vi taler om, fanget på en ø, med en gal morder der skød omkring sig med automatvåben og hvad der virkede som dum-dum kugler. Jeg synes han er dum og pinlig at høre på
Hvad endnu værre er at læse de dybt usmagelige og syge kommentarer som medlemmerne af den ultra-højrefløj i Danmark har skrevet på FB. De burde godt nok spærres inde i et rum og nøglen smidt væk, hvis du spørger mig.
[QUOTE=Marsini;646362]Jeg må så indrømme, at jeg bliver forarget over at man så kort tid efter tragedien kan sidde og spille dumsmart på BT. Personligt synes jeg, han skulle grave sig ned i et hul og blive der. Det er børn og unge mennesker vi taler om, fanget på en ø, med en gal morder der skød omkring sig med automatvåben og hvad der virkede som dum-dum kugler. Jeg synes han er dum og pinlig at høre på
Hvad endnu værre er at læse de dybt usmagelige og syge kommentarer som medlemmerne af den ultra-højrefløj i Danmark har skrevet på FB. De burde godt nok spærres inde i et rum og nøglen smidt væk, hvis du spørger mig.[/QUOTE]
Ja det er grusomt …Og kan man lade være at tænke tanken om hvornår noget lignende vil finde sted i Danmark. Vi har såmæn osse masser af fanatister som i religionens navn kan finde på at slå ihjeld.
[QUOTE=Vivi_Fletcher;646276]Jeg tror ingen af os kan sige, hvordan vi ville reagere i sådan en situation.
De fleste mennesker vil sandsynligvis handle i panik - og mennesker er flokdyr, så de gør som de mennesker de er iblandt.[/QUOTE]
Du har sikkert ret, men alligevel har historien givet os utallige beviser på at der osse er en anden slags mennesker, bl.a som dem der fik flyet til at styrte på marken 11 september, og osse ved naturkatastrofer har der været eksempler på mennesker der risikerede deres eget liv for at redde andre, så det sker altså, hvilket de to første ofre også prøvede på øen, og der er altså grænser for hvor mange een mand kan skyde på een gang, så alt andet lige, så kunne man have været heldig og være sluppet med færre døde.
De fleste unge på øen, stod jo allermest sårbare - nemlig i badetøj
Og de troede alle sammen der var tale om flere gerningsmænd med automatvåben. Så i situationen løber man sgu da nok for livet, og tænker vel ikke på at ham der står med riflen skal nedlægges pr omgående - folk flygtede jo mildeste talt, de anede ikke om der var 1 eller 20 der skød…og blot ved synes af en politimand der går amok i skyderier, må være skræmmende nok i sig selv…
Men SELVØGLGELIG kan man da blive bagklog, specielt når man finder ud af, at der altså kun var tale om 1 mand.
Uanset hvor mange unge der ville forsøge at slå ham i hovet med en pind, som blærerøven foreslår, så er et automatvåben altså vinderen i den situationen. Den sprøjter jo adskellige skud pr sek, og tidligere i dag læste jeg at han også havde brugt ‘dum-dum’ kugler som altså giver et meget lille indgangs-hul, men som eksploderer i kroppen og mildest talt river folk halvt over. Så det ville IMO være en RET ulige kamp, om så 100 unge kom med kæppe, knive eller andet.
Største chance for at overleve er, at løbe for livet, gemme sig godt eller bare kaste sig ud i bølgerne og ellers bare svømme…
Der var ingen, der vidste, at det kun drejede sig om én person, der skød - først bagefter. Der kunne lige så godt have været mange.
Ved flykapringen vidste man det og handlede derefter.
Der er et ord der hedder “Hellere et levende lam end en død løve”
Hvis odds på forhånd er så håbløse som en kæp mod et automatvåben, så LØB!
Jeg har stadig ikke set klummen - har nogle læst den rigtige?
Men Mads blærerøv var ude i går og sige at han intet fortryder i det han har skrevet og sagt… Det er jeg skuffet over, for så har jeg fejlbedømt ham. Jeg har altid opfattet ham som et frisk og provokerende pust med mod til egne meninger, men dog pli. Nu virker han bare dum og ignorant og pli-løs…
[QUOTE=lenschow;647002]Jeg har stadig ikke set klummen - har nogle læst den rigtige?
Men Mads blærerøv var ude i går og sige at han intet fortryder i det han har skrevet og sagt… Det er jeg skuffet over, for så har jeg fejlbedømt ham. Jeg har altid opfattet ham som et frisk og provokerende pust med mod til egne meninger, men dog pli. Nu virker han bare dum og ignorant og pli-løs…[/QUOTE]
Hmm, ja det er nu altid sådan, jeg har opfattet ham - som dum, ignorant og pli-løs og endnu et eksempel på, at man ikke behøver at kunne noget nu om dage for at blive berømt. Kunne aldrig drømme om at læse noget, han har skrevet.