Tritrichomonas foetus FT - nogen erfaringer?

Det er meget let at have en helt fast holdning til ting så længe man ikke har prøvet det :slight_smile: Men umiddelbart ville vi tale kortvarig isolation og så fodring ud af problemet. Jeg ville være meget tilbagholdende med at påbegynde Ronidazol. Jeg har på et tidspunkt snakket (helt uformelt) med UC Davis om det, da jeg var på besøg derovre, og de havde kørt nogle forsøg med det. Hvis de skulle give nok til at det med sikkerhed slog parasitten ihjel, så slog det også katten ihjel, så de havde stoppet sine forsøg med medicinen. Derfor er jeg noget tøvende - jeg ved ikke om man vinder noget ved at kurerer katten for en parasit, der ofte selv brænder ud alligevel, hvis man undervejs påfører den varige neurologiske skader? Der er mange ting, der skal overvejes. Vi har en tendens til at man helt naturligt bare sætter gang i behandling uanset hvad katten (eller mennesket) fejler, og også forventer at kuren virker. Det er sådan set meget forståeligt :slight_smile: Men når kuren har så stor risiko for at give bivirkninger synes jeg man skal overveje det rigtigt grundigt. Læs gerne hele artiklen på icatcare! Den ville helt klart blive min ledestjerne i samme sekund jeg selv stod med problemet.
Flagyl (metronidazol) kommer helt klart ikke til at løse problemet med TF, men det kan løse andre problemer der måtte være i tarmsystemet - man er ikke nødvendigvis begrænset til ét problem, når katten har dårlig mave, og jeg har set en del afføringsprøver gennem årene hvor folk er blevet noget overrasket over at katten er positiv på flere ting. Afføringsprøve er altid en god ting, selv om det helt store panel ganske rigtigt er dyrt og ligger omkring et par tusinde. Til gengæld får man så overblik over allehånde muligheder udover giardia og TF, der screenes også for diverse svampe og bakterieinfektioner. Derefter kan man så målrette behandlingen. (Clostridium perfingrens som er så moderne i øjeblikket er f.eks. en af dem man fodrer sig ud af!)
VH
Susanne