[QUOTE=Susanne W;1289425]Ronidazol og metronidazol er IKKE det samme! Metronidazol tåles som regel ok, men har ikke den store effekt på TF. Ronidazol har nogen effekt på TF, men kan give alvorlige bivirkninger - det anbefales bl.a. at man kun håndterer ronidazol iført handsker. På grund af risikoen for bivirkninger ville jeg overveje det længe og grundigt inden jeg gav min kat ronidazol.
VH
Susanne[/QUOTE]
Pyh, sikke en forskel, sådan et lille Met kan gøre! Tak for præciseringen.
Vores dyrlæge har undersøgt det hele lidt nærmere og har besluttet at han tager afføringsprøven (vha. en “tarmskylning”), så skulle muligheden for at finde TF være større, da det åbenbart kan dø i afføringsprøven hvis den bliver opbevaret for varmt eller koldt. Så vi skal op med ham på fredag.
Det Flagyl, vi har fået, lugter i hvert fald helt forfærdeligt. Sådan lidt af bodylotion eller sådan noget. Jeg forstår godt, at kattene ikke vil have det. Vi prøvede først bare at give det “au naturel” (med en engangssprøjte ind i munden), men han nægtede at synke, uanset hvor lang tid vi holdt ham, og så snart vi slap ham, åbnede han munden og rystede på hovedet - og savlede helt vildt Så vi har seriøst haft Flagyl i hele huset. Efterfølgende blandede vi det op i ca. en trediedel teskefuld dåsemad, mosede det godt så alle klumper kom ud, og gav ham blandingen via engangssprøjten. Det tror jeg gjorde oplevelsen lidt mindre forfærdelig og det var ikke helt så flydende, så det var ikke lige så nemt at savle ud. Det var stadig ikke alt, der havnede i maven på ham, men det var meget bedre
[QUOTE=Susanne W;1289425]Ronidazol og metronidazol er IKKE det samme! Metronidazol tåles som regel ok, men har ikke den store effekt på TF. Ronidazol har nogen effekt på TF, men kan give alvorlige bivirkninger - det anbefales bl.a. at man kun håndterer ronidazol iført handsker. På grund af risikoen for bivirkninger ville jeg overveje det længe og grundigt inden jeg gav min kat ronidazol.
VH
Susanne[/QUOTE]
VH
Susanne[/QUOTE]
Det er meget let at have en helt fast holdning til ting så længe man ikke har prøvet det Men umiddelbart ville vi tale kortvarig isolation og så fodring ud af problemet. Jeg ville være meget tilbagholdende med at påbegynde Ronidazol. Jeg har på et tidspunkt snakket (helt uformelt) med UC Davis om det, da jeg var på besøg derovre, og de havde kørt nogle forsøg med det. Hvis de skulle give nok til at det med sikkerhed slog parasitten ihjel, så slog det også katten ihjel, så de havde stoppet sine forsøg med medicinen. Derfor er jeg noget tøvende - jeg ved ikke om man vinder noget ved at kurerer katten for en parasit, der ofte selv brænder ud alligevel, hvis man undervejs påfører den varige neurologiske skader? Der er mange ting, der skal overvejes. Vi har en tendens til at man helt naturligt bare sætter gang i behandling uanset hvad katten (eller mennesket) fejler, og også forventer at kuren virker. Det er sådan set meget forståeligt Men når kuren har så stor risiko for at give bivirkninger synes jeg man skal overveje det rigtigt grundigt. Læs gerne hele artiklen på icatcare! Den ville helt klart blive min ledestjerne i samme sekund jeg selv stod med problemet.
Flagyl (metronidazol) kommer helt klart ikke til at løse problemet med TF, men det kan løse andre problemer der måtte være i tarmsystemet - man er ikke nødvendigvis begrænset til ét problem, når katten har dårlig mave, og jeg har set en del afføringsprøver gennem årene hvor folk er blevet noget overrasket over at katten er positiv på flere ting. Afføringsprøve er altid en god ting, selv om det helt store panel ganske rigtigt er dyrt og ligger omkring et par tusinde. Til gengæld får man så overblik over allehånde muligheder udover giardia og TF, der screenes også for diverse svampe og bakterieinfektioner. Derefter kan man så målrette behandlingen. (Clostridium perfingrens som er så moderne i øjeblikket er f.eks. en af dem man fodrer sig ud af!)
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;1289477]Det er meget let at have en helt fast holdning til ting så længe man ikke har prøvet det Men umiddelbart ville vi tale kortvarig isolation og så fodring ud af problemet. Jeg ville være meget tilbagholdende med at påbegynde Ronidazol. Jeg har på et tidspunkt snakket (helt uformelt) med UC Davis om det, da jeg var på besøg derovre, og de havde kørt nogle forsøg med det. Hvis de skulle give nok til at det med sikkerhed slog parasitten ihjel, så slog det også katten ihjel, så de havde stoppet sine forsøg med medicinen. Derfor er jeg noget tøvende - jeg ved ikke om man vinder noget ved at kurerer katten for en parasit, der ofte selv brænder ud alligevel, hvis man undervejs påfører den varige neurologiske skader? Der er mange ting, der skal overvejes. Vi har en tendens til at man helt naturligt bare sætter gang i behandling uanset hvad katten (eller mennesket) fejler, og også forventer at kuren virker. Det er sådan set meget forståeligt Men når kuren har så stor risiko for at give bivirkninger synes jeg man skal overveje det rigtigt grundigt. Læs gerne hele artiklen på icatcare! Den ville helt klart blive min ledestjerne i samme sekund jeg selv stod med problemet.
Flagyl (metronidazol) kommer helt klart ikke til at løse problemet med TF, men det kan løse andre problemer der måtte være i tarmsystemet - man er ikke nødvendigvis begrænset til ét problem, når katten har dårlig mave, og jeg har set en del afføringsprøver gennem årene hvor folk er blevet noget overrasket over at katten er positiv på flere ting. Afføringsprøve er altid en god ting, selv om det helt store panel ganske rigtigt er dyrt og ligger omkring et par tusinde. Til gengæld får man så overblik over allehånde muligheder udover giardia og TF, der screenes også for diverse svampe og bakterieinfektioner. Derefter kan man så målrette behandlingen. (Clostridium perfingrens som er så moderne i øjeblikket er f.eks. en af dem man fodrer sig ud af!)
VH
Susanne[/QUOTE]
Det er ikke fordi jeg er uenig med dig som sådan - nok tværtimod. MEN - HVORDAN fodrer man sig ud af sådan et problem ? Der er ingen tvivl om at det kan være umuligt at slippe af med alle de virus, bakterier, parasiter, svampe m.m. som findes overalt og kan inficere os og vores katte - nogen af dem er endda gode for katten i mindre mængder men meget skadelige i store mængder. En kat der er “skyllet ren” for alt behøver ikke være en sund kat. Men jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan man fodrer sig ud af maveproblemer - det er nok en diet vi alle kunne bruge ind imellem.
Jeg tror ikke der er noget helt sort/hvidt svar på hvordan man fodrer sig ud af det Ligesom medicinen vil virke i nogle tilfælde, vil fodring virke i nogle tilfælde - hvert individ berøres jo forskelligt af infektion, ligesom hvert individ har forskelligt immunforsvar til at reagere på diverse infektioner. Men i hvert fald taler vi foder af høj kvalitet og med megen fiber i - umiddelbart tænker jeg IAMS Hairball, Hills i/d, r/d eller w/d. For clostridium perfringrens har jeg gode hands-on erfaringer med Eukanuba til voksen som eneste foder. Icatcare nævner Pro Kolin Enterogenic - jeg ved ikke om det fåes i Danmark, men ellers kan det ganske let fremskaffes på nettet (håndkøb!). Og det vil altid være et forsøg, fordi man ikke på forhånd kan være sikker på om det virker på den enkelte kat. Hvis man nærlæser al litteraturen, så kan man se, at det kan let ske at katten får tilbagevendende diarre i nogle år, så det kan være svært uden afføringsprøve at vide om det er tilfældigt (hvem har ikke prøvet at have splinterskid uden at være smittet med noget, men bare have en “bad bowel day”??)
Det pointeres også at selv om antibiotikabehandling måske nok er med til at forbedre konsistensen af afføringen, så er det på den anden side sandsynligvis med til at forlænge perioden hvor parasitten udskilles - og i hvert fald kurerer det ikke det underliggende problem med TF! Det er altså virkelig en balancegang, og bestemt ikke noget der er nogen nem eller krystalkar løsning på.
Og ja, der er parasitter, der kan være ganske gavnlige i små mængder. Her er et rigtigt interessant link, som mååååske ikke lige skal læses henover morgenmaden http://infolink2003.elbo.dk/DVT/dokumenter/doc/14200.pdf Blandt de interessante fakta fra den store verden: Tilbage i 1980’erne viste forskere i Venezuelaen sammenhæng mellem fravær aformeinfektioner og fremkomsten af astmaog allergi blandt mennesker med forskelligeøkonomiske baggrunde. Omkring 90pct. af indianere i regnskoven var inficeredemed orm, men havde ingen allergier.I byerne blandt de mere velstående havdekun 10 pct. lette ormeinfektioner og 43pct. allergier.
Næste gang nogen piver og skal af med en kat fordi barnet har allergi skulle man måske foreslå en rask lille ormeinfektion
VH
Susanne
Jeg tror ikke der er noget helt sort/hvidt svar på hvordan man fodrer sig ud af det Ligesom medicinen vil virke i nogle tilfælde, vil fodring virke i nogle tilfælde - hvert individ berøres jo forskelligt af infektion, ligesom hvert individ har forskelligt immunforsvar til at reagere på diverse infektioner. Men i hvert fald taler vi foder af høj kvalitet og med megen fiber i - umiddelbart tænker jeg IAMS Hairball, Hills i/d, r/d eller w/d. For clostridium perfringrens har jeg gode hands-on erfaringer med Eukanuba til voksen som eneste foder. Icatcare nævner Pro Kolin Enterogenic - jeg ved ikke om det fåes i Danmark, men ellers kan det ganske let fremskaffes på nettet (håndkøb!). Og det vil altid være et forsøg, fordi man ikke på forhånd kan være sikker på om det virker på den enkelte kat. Hvis man nærlæser al litteraturen, så kan man se, at det kan let ske at katten får tilbagevendende diarre i nogle år, så det kan være svært uden afføringsprøve at vide om det er tilfældigt (hvem har ikke prøvet at have splinterskid uden at være smittet med noget, men bare have en “bad bowel day”??)
Det pointeres også at selv om antibiotikabehandling måske nok er med til at forbedre konsistensen af afføringen, så er det på den anden side sandsynligvis med til at forlænge perioden hvor parasitten udskilles - og i hvert fald kurerer det ikke det underliggende problem med TF! Det er altså virkelig en balancegang, og bestemt ikke noget der er nogen nem eller krystalkar løsning på.
Og ja, der er parasitter, der kan være ganske gavnlige i små mængder. Her er et rigtigt interessant link, som mååååske ikke lige skal læses henover morgenmaden http://infolink2003.elbo.dk/DVT/dokumenter/doc/14200.pdf Blandt de interessante fakta fra den store verden: Tilbage i 1980’erne viste forskere i Venezuelaen sammenhæng mellem fravær aformeinfektioner og fremkomsten af astmaog allergi blandt mennesker med forskelligeøkonomiske baggrunde. Omkring 90pct. af indianere i regnskoven var inficeredemed orm, men havde ingen allergier.I byerne blandt de mere velstående havdekun 10 pct. lette ormeinfektioner og 43pct. allergier.
Næste gang nogen piver og skal af med en kat fordi barnet har allergi skulle man måske foreslå en rask lille ormeinfektion
VH
Susanne
Krammis’ afføringsprøve er nu på vej til den helt store test i Tyskland.
Dyrlægen havde “for sjov” lige kigget i mikroskopet og kunne i hvert fald se et eller andet. Han syntes mest, det lignede Giardia, men alligevel ikke helt. Men det lignede heller ikke helt TF. Så det er spændende! To omgange Flagyl har i hvert fald ikke gjort kål på det, men jeg tror også han fik laveste dosis.
[QUOTE=Sjenja;1289714]Han syntes mest, det lignede Giardia, men alligevel ikke helt. Men det lignede heller ikke helt TF. Så det er spændende! To omgange Flagyl har i hvert fald ikke gjort kål på det, men jeg tror også han fik laveste dosis.
[/QUOTE]
Det bliver spændende hvad de finder
Flagyl kan ikke kurere TF, og hvis det er giardia skal der sideløbende behandles med Panacur
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;1289725]Det bliver spændende hvad de finder
Flagyl kan ikke kurere TF, og hvis det er giardia skal der sideløbende behandles med Panacur
VH
Susanne[/QUOTE]
Panacur, er det probiotika? Vi har prøvet med både Prokolin og Diapaste og de hader det! Gid de kunne lave noget, der smagte ok, så man ikke skal tvinge det ned i halsen på dem!
Vist gør det ikke det - det fåes som mikstur som mine killinger pænt synker med tegn på at det ikke ligefrem er laksegele, men uden protester; og det fåes også som tablet der bare skal puttes i halsen, og den sluger de fleste katte uden at kny - den kan SLET ikke sammenlignes med Metronidazolen.
VH
Susanne
De fleste vil kunne lide Zoolac, men man skal være opmærksom på at det jo kun har en ganvlig virkning på bakteriefloraen - ingen af dem har nogen virkning mod parasitter eller svampe- og bakterieinfektioner.
VH
Susanne
Nåhr ja, dyrlægen nævnte faktisk Panacur som kunne være rigtigt godt, hvis det er Giardia. Det havde jeg glemt
Piller er meget nemmere at få i vores katte end alt det der flydende / pasta. Uanset hvordan det smager, nægter de fuldstændigt at samarbejde hvis de kan mærke, at det er noget, de SKAL spise. Der er dog stor forskel på hvor svært det er at få dem til at synke det, men det føles lidt som et overgreb hver gang…