Tritrichomonas foetus FT - nogen erfaringer?

Hvis du får behov for det, så har f.eks. Stig fra Herlev-Skovlunde dyreklinik en masse viden om både Giardia og TF.
De fleste dyrlæger ved ikke ret meget om TF.
Hvis det derimod er Giardia, så er det måske meget rart lige at sammenligne næste behandling med de gode erfaringer herinde fra.
For din dyrlæger lyder en anelse famlende. Og det bliver bare så anstrengende og dyrt på den lange bane.
Pøj pøj med det!

Hvis du får behov for det, så har f.eks. Stig fra Herlev-Skovlunde dyreklinik en masse viden om både Giardia og TF.
De fleste dyrlæger ved ikke ret meget om TF.
Hvis det derimod er Giardia, så er det måske meget rart lige at sammenligne næste behandling med de gode erfaringer herinde fra.
For din dyrlæger lyder en anelse famlende. Og det bliver bare så anstrengende og dyrt på den lange bane.
Pøj pøj med det!

[QUOTE=Sjenja;1289417]Han er testet negativ for Giardia… Men jeg har læst at katte godt kan have Giardia uden at det viser sig i hver afføringsprøve.

Vi har aftalt med dyrlægen, at vi samler en afføringsprøve og kommer ned med, så sender han den til den helt store test. Jeg tænker, at der både bliver testet for TF og Giardia.

Dyrlægen mente først (tidligere) at det var irritabel tyktarm, men det tror jeg ikke på, da den anden kat også har det (dog uden blod). Kattene er sat på i/d-kost, men jeg synes ikke, det gør nogen forskel i forhold til det mad, de fik før.

Vores dyrlæge sagde, at Flagyl var det samme som Ronidazol, at Ronidazol bare var et nyere præparat. Men vi har prøvet Flagyl to gange uden held og i alle artikler står der, at det er Ronidazol, man skal bruge. Ved I noget om det? Hvilke doser har I haft givet Flagyl i? Jeg synes, det er virkeligt forskelligt hvad jeg læser. Vi har skulle give 1 ml. to gange dagligt (det der flydende hæslige stads, som kattene bare hader og man har overalt bagefter).[/QUOTE]

Det er i hvert fald forkert - Ronidazol og Fagyl er IKKE det samme.

TF test køres på et tyske lab vet med Labour - rigtig mange dyrlæger bruger det - pris?

Giardia:
http://www.felisdanica.dk/KatteMagasinet//~/media/Foundry/Sites/felisdanica/KatteMagasinet/Artikler/08_04_Giardia%20i%20kat.ashx

TF
http://www.felisdanica.dk/KatteMagasinet//~/media/Foundry/Sites/felisdanica/KatteMagasinet/Artikler/11_03_Tritrichomonas.ashx

PCR test meget mere sikker en pouch

Giardia:
http://www.felisdanica.dk/KatteMagasinet//~/media/Foundry/Sites/felisdanica/KatteMagasinet/Artikler/08_04_Giardia%20i%20kat.ashx

TF
http://www.felisdanica.dk/KatteMagasinet//~/media/Foundry/Sites/felisdanica/KatteMagasinet/Artikler/11_03_Tritrichomonas.ashx

PCR test meget mere sikker en pouch

Det er også væsentligt at huske, at rengøringen er ret relevant, hvis det er Giardia. Vi gjorde rent hver dag med damprenser (på gulve) og kattebakken blev rengjort + grus smidt ud, mens vi behandlede for det.

Bare en update… Krammis har TF og alle tre katte skal i behandling. Han testede også positivt for Conona-virus… Men det opretter jeg en ny tråd om…

Nu har jeg en kat med bivirkninger af Ronidazol… Vores killing har i løbet af de to sidste dage vist tiltagende bivirkninger af Ronidazolen og i går aftes blev vi (i samråd med dyrlægen) enige om at stoppe behandlingen (manglede 4 dage). De andre to virker indtil videre upåvirkede. Men killingen har været ekstremt sløv / apatisk, startende nok allerede så småt mandag (men ikke mere end at det bare kunne være en sløv dag), men det blev kraftigt forværret onsdag og især i går. Han bevæger sig stort set ikke, hvis man flytter ham går han bare hen til den nærmeste kattepude og lægger sig. Han ryster også på bagbenene, især hvis man stiller ham et sted, hvor han skal prøve at holde balancen - så begynder benene nærmest at sitre. Han virker egentligt glad og spinder, når man kæler med ham (og vil rigtigt gerne kæles), men det er som om han bare slet ikke har nogen kræfter i sine muskler.

Jeg har haft ham (alene uden de andre katte) ude i køkkenet både i går aftens og i morges og givet ham noget vådfoder og han har også været interesseret og slikket sovs i sig - ikke særligt meget, men nok til at han i hvert fald har fået lidt at spise. Jeg synes, han virkede en anelse mere frisk her til morgen, men det kan vist godt tage lang tid, før bivirkningerne aftager.

Jeg vil godt nok hellere have en killing, der holder mig vågen hele natten ved at tæske rundt i sengen, en det, vi oplever lige nu. Den lille stakkels mis…

Så hvis I behandler mod TF, så hold godt øje med katten(e)… Jeg har læst nogle engelske artikler fra diverse amerikanske universiteter osv., og der var bl.a. en, der beskrev fire katte, der fik bivirkninger, og der var netop sløvhed og rysten / sitren i bagkroppen beskrevet…

Jeg har også hørt om slemme bivirkninger og en bekendt som har en kat med TF (Enekat) blev faktisk frarådet af dyrlægen at behandle. Så længe katten ikke kunne smitte andre, kun havde en enkelt gang afføring om dagen (godt nok ikke helt fast) og ellers var i god kondition, var rådet at behandle med skånekost og genteste efter ca. 6 mdr. for at se om det evt. var brændt ud af sig selv.
Jeg må indrømme at jeg synes det er stærkt problematisk at den eneste kur mod TF er behæftet med ret stor risiko for bivirkninger, og personligt ville jeg have meget svært ved at råde til behandling på især killinger.

Lone, du har helt ret - der er absolut ikke nogen hverken nem eller helt sort/hvid løsning på TF, tværtimod. Og jeg fastholder at jeg ville være meget tøvende med at påbegynde behandling…
VH
Susanne

Jeg ved også en ting helt sikkert: Uanset hvad skal killingen helt sikkert ikke genbehandles.

Han er heldigvis lidt mere “til stede” i dag, men langt fra helt frisk.

[QUOTE=Sjenja;1292233]Jeg ved også en ting helt sikkert: Uanset hvad skal killingen helt sikkert ikke genbehandles.

Han er heldigvis lidt mere “til stede” i dag, men langt fra helt frisk.[/QUOTE]
Stakkels bette fyr. Lad os håbe det ikke er permanent.
VH
Susanne

Og jeg glæder mig så meget til på søndag når de andre har fået sidste pille og det er overstået. Uanset om de er blevet kureret eller ej. Jeg tror, jeg er sikker på, at de heller ikke skal genbehandles. Så vil jeg hellere lade det brænde ud. Det vil jeg ikke udsætte dem for igen.

Hvis det brænder ud af sig selv, bliver de så ved med at være smittebærere resten af livet? Eller forsvinder det også?

[QUOTE=Susanne W;1292234]Stakkels bette fyr. Lad os håbe det ikke er permanent.
VH
Susanne[/QUOTE]

I alt det jeg har læst er det gået væk efter højst en måned. Så det skal det bare. Jeg kan slet ikke holde ud at tænke på at det ikke skulle gå væk!

Nej, det behøver de ikke, men det tager lidt tid inden det er helt overstået:
“Current information suggests the long-term prognosis for infected cats is good, and that they will eventually overcome the infection. However, this is a slow process – in one study of infected cats, resolution of the diarrhoea took an average of nine months, with occasional cats having diarrhoea persisting for more than two years, and rarely for life. It appears that most infected cats continue to shed low levels of the organism in their faeces for many months after the resolution of the diarrhoea.” - Citat fra Icatcare.org

VH
Susanne

Nej, det behøver de ikke, men det tager lidt tid inden det er helt overstået:
“Current information suggests the long-term prognosis for infected cats is good, and that they will eventually overcome the infection. However, this is a slow process – in one study of infected cats, resolution of the diarrhoea took an average of nine months, with occasional cats having diarrhoea persisting for more than two years, and rarely for life. It appears that most infected cats continue to shed low levels of the organism in their faeces for many months after the resolution of the diarrhoea.” - Citat fra Icatcare.org

VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1292239]Nej, det behøver de ikke, men det tager lidt tid inden det er helt overstået:

VH
Susanne[/QUOTE]

Det tolker jeg som at de heller ikke smitter, når der er gået tilstrækkelig lang tid. Godt :blush: Tak!

Hej Mia.
Jeg har lige siddet og læst dit indlæg.
Først: hvordan går det med den killing, der oplevede bivirkninger? Håber sørme den er kommer på højkant igen.
Jeg skriver fordi jeg håber, at du kan oplyse mig om hvad du måtte give for prøven, samt behandlingen med Ronidazol?
Jeg står nemlig selv med en killing på 17 uger der har diarre, men ellers upåvirket - han er dog testet negativ for det dyrlægerne nu engang har testet for. Så jeg overvejer at få han testet for TF.

Hej :slight_smile:

Killer - som han er endt med at hedde - kom sig over sine bivirkninger i løbet af nogle dage. De andre (som er 9 og 14 år) havde ikke bivirkninger. Ikke i en grad så vi opdagede noget, i hvert fald.

For selve den “store” test, som blev sendt til Tyskland og hvor de konstaterede TF, kostede knapt 3.000 kr., så vidt jeg husker. Det var inkl. at Krammis blev indlagt, lagt i bedøvelse og fik “skyllet” afføring ud, da afføringsprøven skal håndteres på en særlig måde (ikke for varme og kolde temperaturer), så der er en risiko for at håndtere det forkert, hvis man selv samler afføring.

Medicin til tre katte i 14 dage kostede omkring 7-800 kr.

Krammis havde ikke bare diarre, når det er TF er diarren ekstremt ildelugtende - sådan virkeligt meget - er gulligt, kokasseagtigt og jævnligt med frisk blod i afføringen.

Hans afføring så præcis ud som på billedet i denne artikel:

Jeg håber, at din killing bare har dårlig mave :slight_smile:

Vi er i øvrigt gået over til noget nyt foder, som alle kattene elsker og som jeg synes har haft en meget positiv effekt på deres afføring, både i forhold til konsistens og lugt. Det er det her:

Hilsen Mia

[QUOTE=christinaditte;1295166]Hej Mia.
Jeg har lige siddet og læst dit indlæg.
Først: hvordan går det med den killing, der oplevede bivirkninger? Håber sørme den er kommer på højkant igen.
Jeg skriver fordi jeg håber, at du kan oplyse mig om hvad du måtte give for prøven, samt behandlingen med Ronidazol?
Jeg står nemlig selv med en killing på 17 uger der har diarre, men ellers upåvirket - han er dog testet negativ for det dyrlægerne nu engang har testet for. Så jeg overvejer at få han testet for TF.[/QUOTE]

Hvordan har din dyrlæge testet din kat? Er der kørt et PCR-panel? Giardia kan også give rigtig dårlig mave. Til Giardia kan man teste afføringen på et “snap-test” kit, men så skal afføringen samles og testes over et stykke tid ellers kan man ikke regne med resultatet. Så det er også vigtigt hvad en kat er testet for samt hvordan dyrlægen har gjort det :slight_smile: G

[QUOTE=Sjenja;1295173]Hej :slight_smile:

Killer - som han er endt med at hedde - kom sig over sine bivirkninger i løbet af nogle dage. De andre (som er 9 og 14 år) havde ikke bivirkninger. Ikke i en grad så vi opdagede noget, i hvert fald.

For selve den “store” test, som blev sendt til Tyskland og hvor de konstaterede TF, kostede knapt 3.000 kr., så vidt jeg husker. Det var inkl. at Krammis blev indlagt, lagt i bedøvelse og fik “skyllet” afføring ud, da afføringsprøven skal håndteres på en særlig måde (ikke for varme og kolde temperaturer), så der er en risiko for at håndtere det forkert, hvis man selv samler afføring.

Medicin til tre katte i 14 dage kostede omkring 7-800 kr.

Krammis havde ikke bare diarre, når det er TF er diarren ekstremt ildelugtende - sådan virkeligt meget - er gulligt, kokasseagtigt og jævnligt med frisk blod i afføringen.

Hans afføring så præcis ud som på billedet i denne artikel:

Jeg håber, at din killing bare har dårlig mave :slight_smile:

Vi er i øvrigt gået over til noget nyt foder, som alle kattene elsker og som jeg synes har haft en meget positiv effekt på deres afføring, både i forhold til konsistens og lugt. Det er det her:

Hilsen Mia[/QUOTE]

Tak for opdatering Mia, dejligt at høre det går godt med dem :slight_smile: