Jeg kom til at tænke på, at jeg tror faktisk ikke at nogen af dem har kastet mad op efter at vi har skiftet maden… Det nye foder er sådan nogle lidt store “donut-formede” bidder, som de bliver nødt til at tygge på. Foderet fra Hills i/d er sådan nogle små kugler, som de - især de to store - ofte bare slugte hele, hvilket ind imellem resulterede i, at de fik spist alt for meget på for kort tid og kastede det op igen. Det er faktisk ikke sket i ugevis. Tror det er pga. at de nu bliver nødt til at tygge foderet - hvilket jo også er meget bedre for tænderne.
Jeg er altså ikke ansat hos Royal Canin eller noget Jeg er bare ret bare ret begejstret over det her foder, for vi har virkeligt prøvet meget forskelligt for at finde noget optimalt til misserne… Killer har - efter vi har skiftet foder - næste selv lært at løfte låget på den bøtte, vi har tørfoder i (hælder det over fra de store 10 kg. poser) Så vi skal sikkert snart ud og have en ny bøtte med kattesikring
Jeg er i den grad heller ikke ansat af RC og sværger gerne ved Hill´s produkterne Men netop den variant RC er faktisk endda rigtigt god og har hjulpet mangen en ustabil mave med at rette op igen (Hjælper selvfølgelig ikke på diverse parasitter og infektioner, kun på sart mave/skæv tarmflora, men det gør den så også godt)
VH
Susanne
[QUOTE=Vipstøsen;1295184]Hvordan har din dyrlæge testet din kat? Er der kørt et PCR-panel? Giardia kan også give rigtig dårlig mave. Til Giardia kan man teste afføringen på et “snap-test” kit, men så skal afføringen samles og testes over et stykke tid ellers kan man ikke regne med resultatet. Så det er også vigtigt hvad en kat er testet for samt hvordan dyrlægen har gjort det G
Tak for opdatering Mia, dejligt at høre det går godt med dem :)[/QUOTE]
Tak for svaret Mia. Og dejligt at høre, at katten er i topform igen.
Det billede - min kats afføring er lidt mere brunligt, det på billedet er meget gulligt. Men det stinker ganske afskyeligt. Mine veninder (med katte) der har oplevet min lille fyr gå på bakken synes også det lugter frygtelig grimt. Jeg har oplevet blod i hans afføring 2 gange - men han får jo ofte sækket det til før jeg får kigget. Og så har han nogengange blod i numsen - men om det kommer “indefra” eller bare er slimhinden/huden omkring anus der er irriterer ved jeg ikke.
vipsetøsen:
Ja, det er et frygtelig godt spørgsmål, hvad han er testet for.
Han er hittekilling. En af kattene i hans forrige hjem blev testet positiv for Isospora. - Alle katte blev behandlet og nogle udvalgte katte fik så lavet prøver for at se om det var væk. Den ene killing blev dog ved at have dårlig mave og tog ikke på - så hun blev testet for de mest almindelige parasitter, inkl. giardia - men var negativ.
Hende vi har købt ham af sagde han var sund og rask (har også sundhedsbog), men han har haft diarre i de 4 uger vi har haft ham, med afføring 3-5 gange dagligt. Jeg har givet ham ekstra ormekur (da han selvom han var subdhedstjekket kong Jen med øremider, så tvivlede på om hun så også havde givet ormekur, når hun ikke engang havde opdaget miderne og pga. den dårlige mave). Og har haft ham på Hills i/d i tre uger og givet ham Zoolac af 2 omgange - uden virkning.
Derfor tog jeg ned til den dyrlæge den tidligere ejer havde brugt og brokkede mig over, at de har skrevet han var sundhedstjekket 2 dage før jeg hentede ham, og han så fejlede alt muligt ved ankomsten. Derfor tilbød de mig at lave en GRATIS afføringsprøve. De havde svaret efter en time, og sagde de primært havde kigget efter giardia og isospora… så??
Jeg har kunne forstå, at ved alle de der tarmparasit-sygdomme der er kattene meget påvirkede, mister madlyst og taber sig - opnår ved TF??? Og min killing tager fint på, trods skånekost(han har jo brug for killingefoder) og han leger og er glad…
[QUOTE=christinaditte;1295191]Tak for svaret Mia. Og dejligt at høre, at katten er i topform igen.
Det billede - min kats afføring er lidt mere brunligt, det på billedet er meget gulligt. Men det stinker ganske afskyeligt. Mine veninder (med katte) der har oplevet min lille fyr gå på bakken synes også det lugter frygtelig grimt. Jeg har oplevet blod i hans afføring 2 gange - men han får jo ofte sækket det til før jeg får kigget. Og så har han nogengange blod i numsen - men om det kommer “indefra” eller bare er slimhinden/huden omkring anus der er irriterer ved jeg ikke.
vipsetøsen:
Ja, det er et frygtelig godt spørgsmål, hvad han er testet for.
Han er hittekilling. En af kattene i hans forrige hjem blev testet positiv for Isospora. - Alle katte blev behandlet og nogle udvalgte katte fik så lavet prøver for at se om det var væk. Den ene killing blev dog ved at have dårlig mave og tog ikke på - så hun blev testet for de mest almindelige parasitter, inkl. giardia - men var negativ.
Hende vi har købt ham af sagde han var sund og rask (har også sundhedsbog), men han har haft diarre i de 4 uger vi har haft ham, med afføring 3-5 gange dagligt. Jeg har givet ham ekstra ormekur (da han selvom han var subdhedstjekket kong Jen med øremider, så tvivlede på om hun så også havde givet ormekur, når hun ikke engang havde opdaget miderne og pga. den dårlige mave). Og har haft ham på Hills i/d i tre uger og givet ham Zoolac af 2 omgange - uden virkning.
Derfor tog jeg ned til den dyrlæge den tidligere ejer havde brugt og brokkede mig over, at de har skrevet han var sundhedstjekket 2 dage før jeg hentede ham, og han så fejlede alt muligt ved ankomsten. Derfor tilbød de mig at lave en GRATIS afføringsprøve. De havde svaret efter en time, og sagde de primært havde kigget efter giardia og isospora… så??
Jeg har kunne forstå, at ved alle de der tarmparasit-sygdomme der er kattene meget påvirkede, mister madlyst og taber sig - opnår ved TF??? Og min killing tager fint på, trods skånekost(han har jo brug for killingefoder) og han leger og er glad…[/QUOTE]
Hvis de har svaret allerede efter en time kan det være en flotationstest de har lavet hvor de kigger efter cyster fra giardia og isospora i afføringen … det er et gæt. Medmindre de har en eller anden snap-test de også kan teste med. Problemet er bare at I ved ikke 100 % hvad det er - når der kun testes sådan lidt i blinde (det synes det lyder som om), så ville min personlige holdning nok være at køre et PCR-panel på parasitter og bakterier der kan lave ballade i tarmen. Det kan være der er noget rigtig grimt, det kan også være at tarmsystemet bare har det rigtig skidt, og det kræver noget tid at få rettet det op igen. Ved fra det internat jeg har været frivillig på tidligere at der nogen gange var katte som ikke fejlede noget, og skulle have mavespecifik kost som I/D fra Hillls eller gastrointestinal fra RC.
Uanset om det er det ene eller andet er det i hvert fald vigtigt at få rettet op på systemet (som du også selv er inde på).
Det er muligt, katten bliver meget påvirket af nogle tarmsygdomme, men jeg tror faktisk ikke, det er tilfældet med dem alle. Eller hvad siger dem, der faktisk ved noget om det - i modsætning til mig .)