Nå, jeg har fået en mindre hjerneblødning og vil gerne på show i Rusland.
Men så skal jeg jo have visum - nogen der ved, hvor lang tid det ca. tager og hvad det koster? Jeg har fundet ud af, at jeg skal have en “invitation”, som jeg evt. kan få via et rejsebureau, og at jeg skal have booket hotellet, inden jeg søger om visum. Men hvor længe mon det tager at behandle en ansøgning?
Mit pas er splinternyt fra sidste år med masser af tomme sider, så dén del er i orden.
Og skal min kat have antistof-blodprøve for rabies og ekstra dyrlægeattester, eller er det blå EU-kæledyrspas mon nok?
Det nemmeste må da være at kontakte den danske ambassade i Rusland og/eller de veterinære myndigheder. Jeg går ud fra du har forsøgt dig på Fødevarestyrelsens hjemmeside? Jeg prøvede med deres nye kliksystem og endte med at skulle kontakte ambassaden Måske fordi Rusland er listet som tredjelande… Men prøv dog den danske ambassade i Rusland, de må da vide det eller i al fald hvor man kan få informationen
Du skal kontakte den russiske ambassade for visum, regner med der stadig skal personlig fremmøde til, en af grundende til at jeg opgav min tur derover forrige år, det løber simpelthen for meget op når man bor heropppe og skal have en ekstra tur til København oveni.
Hvad med at kontakte klubben du vil udstille i ang. invitationen, i stedet for at betale et rejsebureau for det. Det koster nok i forvejen med pris for visa, sygeforsikring, ekstra sundhedsattest for kat osv.
Da vi hentede kat i Rusland i oktober sidste år skulle min samarbejdspartner have et en-dags visa for at komme ud af transithallen i lufthavnen, så hun kunne få katten. Det kostede omkring 550,00 kr. og blev udstedt ved personligt fremmøde på den Russiske ambassade, man kunne ikke få det med samme dag, så hun skulle to dage ind til københavn for at få det.
Det blå EU pas er ikke nok, der skal tages blodprøve for rabies og der skal sikkert også en sundhedsattest… Reglerne ændrede sig lidt lige da vi flyttede så derfor er jeg ikke 100% sikker.
Nu ved jeg ikke med turistvisa, men til et multientryvisa skal man også have aids test udover de andre ting der er nævnt.
Min mand siger at en invitation fra et hotel samt at skema fra ambassaden udfyldt er det der skal til for at få et touristvisa. Check dog med ambassaden, reglerne skifter hele tiden
Når jeg søger om visum til Rusland på jobbet, får jeg som regel Alt Rejser www.altrejser.dk til at hjælpe. De kan også lave en invitation. Regn med at det tager en uge til ti dage.
Problemet med Rusland er at når andre lande indføre nye regler for Russiske borgere gør Rusland det samme mod deres borgere og derfor skifter reglerne ofte. Faktisk er det ikke kun reglerne men også måden man kan afhente visa på der ændres.
Mange tak for alle svarene. Jeg får lige taget en blodprøve på Madse-basse, og så tager jeg ind på ambassaden og hører dem ad, bevæbnet med pas, pasfoto, 117 blanketter og meget mere.
Så lykkedes det (måske). Hvis alt går vel, flyver Madse-basse og jeg til Rusland på fredag. Kryds fingre for os, jeg er lidt svedt over alle de dokumenter, jeg skulle have på plads, så jeg håber at turen (og udstillingen) bliver det hele værd.
Er der forresten nogen der kan svare på, om danske el-stik passer i russiske stikkontakter, eller om man skal skaffe en omformer? :?
[QUOTE=holymoly;840135]Så lykkedes det (måske). Hvis alt går vel, flyver Madse-basse og jeg til Rusland på fredag. Kryds fingre for os, jeg er lidt svedt over alle de dokumenter, jeg skulle have på plads, så jeg håber at turen (og udstillingen) bliver det hele værd.
Er der forresten nogen der kan svare på, om danske el-stik passer i russiske stikkontakter, eller om man skal skaffe en omformer? :?[/QUOTE]
Rigtig god tur deroppe, her skal nok blive krydset for at det bliver en god udstilling for jer. Og jeg mener helt bestemt at du skal have en omformer med
Håber dog at Birtheras lige kommer på banen omkring den omformer
[QUOTE=holymoly;840135]Så lykkedes det (måske). Hvis alt går vel, flyver Madse-basse og jeg til Rusland på fredag. Kryds fingre for os, jeg er lidt svedt over alle de dokumenter, jeg skulle have på plads, så jeg håber at turen (og udstillingen) bliver det hele værd.
Er der forresten nogen der kan svare på, om danske el-stik passer i russiske stikkontakter, eller om man skal skaffe en omformer? :?[/QUOTE]
Hvor spændende - jeg vil så gerne selv besøge Rusland engang.
Held og lykke med udstillingen og det hele - men du får nok ikke solgt så mange bøger derovre…
PS - jeg skal lave en oplevelsestråd senere, for det har da været lidt af et projekt. I skulle have set damen på konsulatets ansigtsudtryk, da hun spurgte hvad jeg skulle i Rusland og jeg svarede “cat show”.
Jeg er dybt imponeret over at det lykkedes for dig. Jeg opgav for et par år siden fordi det blev så besværligt og dyrt og omstændeligt. Derfor besluttede jeg, at Rusland må jeg vente på til de bliver mindre paranoide og mere gæstfri. USA er slemt nok - men Rusland overskrider mine grænser.
Selv om jeg jo ved at det er et spændende og flot land - og at flere og flere tager til udstillinger derovre.