Tutsie taber sig ... Hjælp

Jeg har jo min skønne lille Tutsie pige og vejer hende engang i mellem for at følge med i hendes vækst ikke mindst fordi jeg syntes hun er lidt lille af sin alder.

Hun vejede 20 uger gammel 2460 gr, mens hun nu 25 uger gammel er nede på 2260 gr. så hun har tabt sig i stedet for at tage på. Hun har Iams kitten til og stå fremme hele tiden samt Iams adult da jeg jå har Boromir også til at gå, samtid får hun vådfoder morgen og aften, har prøvet at give hende lidt Hills A/D men det er hun slet ikke interesseret i, så det er i stedet Feline Porta og Thai Cosma.

Hun er tjekket ved dyrlægen i dag med alm. sundhedstjek for en sikkerhedsskyld og han fandt intet i vejen med hende, så er bare på barbund hvad jeg kan gøre for at sætte lidt mere vægt på hende, hun er frisk og legesyg

MVH
Gitte

Pas, hvad er hun tjekket for? Eneste katte jeg har kendt der har tabt sig uhensigtsmæssigt i stedet for at tage på har desværre haft FIP eller nyreproblemer - eller andre helbredsproblemer.
Krydser fingre for at der ikke er noget i vejen med hende, men jeg har ikke oplevet sunde katte i den alder der har tabt sig.

Hvis hun har tildens til at nyde vådkosten fremfor tørkosten og måske endda vælger det sidste fra, så kan det altså også give fald i vægt. :slight_smile:

Mængden af vådkost hun får bør være større end den mængde hun normalt ville få i tørkost da vådkost tit er mere vand end lødigt mad afhængig af hvad du fodre med, selvfølgelig :slight_smile:

Jeg tror ikke som sådan, der er så meget at stille op.

Desværre vil jeg også sige, at der plejer at være “noget galt”, hvis killinger ikke vokser som de skal.

Men krydser fingre for det bare er en periode hun skal gennem :kryds:

Indrømmer blankt jeg frygter for FIP, har jo tidligere mistet en dejlig kat pga. af det - men den stoppede hurtig med at lege og være aktiv, det er Tutsie jo - en hel del enda, men hun er ikke den der er stor spiser, så vil nu prøve om jeg kan hjælpe med evt. Babycat som vi fik med da vi fik Jack hjem, den prøve var hun meget interesseret i, hun fik et alm. sundhedstjek, hvor han lyttede og følte hende over alt, han ville ikke tage blodprøver nu, da han mente hun trods alt spiste/drak og legede

Men man bekymre sig jo om de små, især når alt ikke er som det skal være

MVH
Gitte

Er hun i gang med tandskift ?? …mine de to små stod stille vægtmæssigt ( Lucky tabte sig endda lidt ) mens tandskiftet var på sit højeste.

Det var også lige min tanke , nogle kan få lidt ondt og endda lige rødt tandkød ved tandskifte så måske er hun lidt øm i munden og har ikke den samme æde lyst …

Ellers tænkte jeg at hun jo lige har fået en ny lillebror og så er der nok lidt mere leg end med den gamle kat ? så det kan også være for meget motion :thumbup:
Men klart en kat der taber sig er aldrig gode tegn , men hold øje med hende og slå alarm hvis der er den mindste ændring til den dårlige side.

Har lige tjekket hendes mund og jo mener hun er i gang med tandskifte så håber nu det bare er det, for i dag har jeg forsøgt at krædse op med div. lækre ting, alt sammen uden det store held

MVH
Gitte

Jeg tror da også, at den lille pige bare har rigtigt ondt i bisserne :wehuu::wehuu:

[quote=DK Sacala;331777]Har lige tjekket hendes mund og jo mener hun er i gang med tandskifte så håber nu det bare er det, for i dag har jeg forsøgt at krædse op med div. lækre ting, alt sammen uden det store held

MVH
Gitte[/quote]

Jeg tror hun er øm i munden Gitte …Har du prøvet med lidt råt oksefars, og gerne fingerfodret - Eller hvad med noget kogt fisk ?. Hun vil sikkert helst ha’ noget, som ikke skal tygges ret meget på. Og i denne tid, hvor vægten gerne skal holdes stabilt, så giv hende lidt kaffefløde …Det vil de fleste i den alder gerne ha’ :slight_smile:

Jeg ville give hende A/D det er er altså bare rigtig godt hvis man har en kat der lige skal have noget ekstra! Og så gør det heller ikke ondt at spise!

A/D er rigtig godt, men Gitte skrev jo i hendes første indlæg at mislingen ikke vil spise det …Mine tøzer er heller ikke vilde med A/D ! …Kun Gaia spiste det de første dage efter hun havde fået killinger. Royal canin har et lignende produkt, og det er et størrer hit her i hjemmet .-). Men jeg mener nu heller ikke at Tutsie er så svækket at hun har behov for den slags mad …Hun er en killing som rører sig meget, så hendes vægttab synes jeg ikke er alarmerende.

Jeg havde en killing som heller ikke tog på, men kun tabte sig.
Hun døde af FIP 6 mdr gammel :frowning:

Måske har hun haft et par dårlige dage du ikke har lagt mærke til, hvis de er syge kan de hurtigt tabe sig et par hundrede gram, men som Alice siger kan det være tænderne, syntes at det lyder fornuftigt, hun er jo aktiv …hvis det var FIP tror jeg ikke at hun ville være legesyg…

Kan det tænkes hun blot har fået et endnu mere aktivt liv med Jack i huset og dermed i en periode taber sig.

Jeg krydser fingre for at det bare er det med tænderne og at hun snart har taget det samme på igen.

Men jeg må indrømme at i en periode over 5 uger, så synes jeg det er lidt lang tid ikke at have taget på/tabt sig, men krydser alt hvad jeg kan for at det er ekstra leg og tandproblemer der har gjort det.

Jeg har i dag forsøgt med kaffefløde og lign. men næ nej . Så fik jeg ideen med noget som jeg ellers aldrig vil bruge nemlig whiskas, de små bidder i sovs og så blandet med lidt kylling fra feline porta og det kunne damen godt lide, så meget der i dag er røget 3 af disse små portioner ned.

Jeg er meget obs på hun ikke bare sygner hen, men pt. er hun lige så legesyg som altid, hvilket vil sige i burmeser tempo.

MVH
Gitte

Alice - Ahh, det havde jeg ikke lige set.

Hvis det er FIP ( 7-9-13 og alt det der) Så læg mærke til om hun taber muskelmasse.

Har engang haft en kat, der døde af FIP - og på det tidspunkt hvor den gik fra spisningen var den allerede en tid forinden blevet mindre aktiv. Og sådan er det jo åbenbart ikke med Tutsie.

Giv hende alle hendes livretter - :kryds: for at Tutsie igen bliver fit for fight.

[quote=DK Sacala;331609]Indrømmer blankt jeg frygter for FIP, har jo tidligere mistet en dejlig kat pga. af det - men den stoppede hurtig med at lege og være aktiv, det er Tutsie jo - en hel del enda, men hun er ikke den der er stor spiser, så vil nu prøve om jeg kan hjælpe med evt. Babycat som vi fik med da vi fik Jack hjem, den prøve var hun meget interesseret i, hun fik et alm. sundhedstjek, hvor han lyttede og følte hende over alt, han ville ikke tage blodprøver nu, da han mente hun trods alt spiste/drak og legede

Men man bekymre sig jo om de små, især når alt ikke er som det skal være

MVH
Gitte[/quote]

Hvis hun iøvrigt er livlig og glad så kunne du måske prøve at give hende noget råt kød ( hvis hun vil spise det). Kylling er nok det bedste. Det synes jeg ofte kan give lidt sul på kroppen.
Det er selvfølgelig altid bekymrende når en killing eller kat ikke spiser nok, men jeg synes at hvis hun iøvrigt er livlig og legesyg ( virkelig livlig og legesyg) så skulle der da være en god chance for at hun kan komme igang igen med at spise rigtigt.

Har du fået checket hendes tænder for at se om der kan være noget der generer hende der ?

Teresa