Tvangsfodring

Ja, undskyld overskriften - men den er nok desværre meget betegnende for det, jeg
vil spørge om.

Magic er altså også ramt af et eller andet og vil ikke spise. Han er slet ikke syg
som Asani med opkast, han drikker selv, og han har også spist en lille bitte smule
i/d-tørfoder. Desuden æder han gerne Whiskas-godbidder, men det kan han jo altså
ikke leve af. Jeg har givet ham nogle stykker ind imellem i håbet om, at det ville
stimulere hans appetit. Det har det ikke gjort indtil videre, og han har ikke spist
tørfoder siden i går, så han skal snart have noget i maven.

Så altså - Magic er jo noget nemmere at håndtere end Asani, så jeg forestiller mig,
at jeg kunne blende noget af hans vådfoder med vand og så simpelthen give ham
noget med en sprøjte. Han vil næppe synes om det, men jeg tror godt, det kan lade
sig gøre. Og jeg vil hellere gøre det på den måde end risikere, at han også skal
indlægges!

Vil det være okay at gøre det sådan? Og hvor meget skal jeg give ham?

Ja, det kunne jeg også finde på i situationen - alternativt smøre lidt ud på snudeskaftet/en pote, som de så slikker i sig. Mht. mængde vil jeg bare sige “lidt af gangen - mange gange”, for det vigtigste er, at der kommer noget ned og at det bliver nede :slight_smile:

Det er også det. Det nytter jo ikke noget, at jeg overfodrer ham. Så vi tager det gelinde. Og prøver måske potemetoden først. Nu vil jeg lige vente og høre, hvad dyrlægerne har at berette om Asani - og så i øvrigt en gang til nævne Magic for dem. Og så prøver jeg det, hvis de ikke har en diagnose, der medfører en anden form for behandling.

Jeg ville også prøve, om jeg kunne få noget mad ned hos ham.

Det gør mig oprigtig ondt, at du skal have så meget med kattene lige pt. :trøste:

Har der ikke for meget nylig været en anden tråd om 2 katte der blev syge samtidig, hvor dyrlægen mente virus???

Hvis der er tendens til opkast er det bedst med (mange) små portioner (ikke få store, så risikerer du det komme retur) skånekost.
Udover Hills I/D laver Royal Canin også skånekost (Intestinal), RC’s fåes både som moderate calorie og ‘almindelig’, begge typer fåes både som våd- og tørmad.

God bedring til begge

Jo, Mariannes to katte. Den tråd har jeg nemlig også tænkt på flere gange. Der er dog den forskel, at ingen af mine - så vidt jeg ved - har eller har haft feber. Om det er en væsentlig forskel, ved jeg så ikke. Men som sagt vil jeg da helt klart nævne Magics situation igen, når de ringer fra hospitalet. For nu tror jeg ikke længere, det bare er, fordi han er påvirket af situationen. Faktisk virker det, som om han nyder lidt at være alene med mig.

[QUOTE=danpia;667225]Hvis der er tendens til opkast er det bedst med (mange) små portioner (ikke få store, så risikerer du det komme retur) skånekost.
Udover Hills I/D laver Royal Canin også skånekost (Intestinal), RC’s fåes både som moderate calorie og ‘almindelig’, begge typer fåes både som våd- og tørmad.[/QUOTE]

Det kan godt være, jeg skal få fat i noget i/d vådfoder også og så bruge det til fodringen. Han spiste jo lidt af tørfoderet i går.

Som nævnt - de gange jeg virkelig har været ude i tvangsmadning, har RC Convalescence Support været en stor hjælp. Det er flydende og enormt næringsrigt, så lidt batter meget.
Rigtig god bedring med dem :kram:

Det er jo helt tydeligt, at det er noget smitsomt.
Jeg ville nok banke mine dyrlæger i hovedet og bede om noget antibiotika til begge katte. Det kan være virus, men som de har det ville jeg gå med livrem og seler.

Mht Magic, ville jeg nok lade ham leve af godbidder nogle dage - det er jo ikke en uges kost, der giver fejlernæring og hellere en uge på godbidder end risikoen for indlæggelse, fedtlever m.v.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;667246]Det er jo helt tydeligt, at det er noget smitsomt.
Jeg ville nok banke mine dyrlæger i hovedet og bede om noget antibiotika til begge katte. Det kan være virus, men som de har det ville jeg gå med livrem og seler.

Mht Magic, ville jeg nok lade ham leve af godbidder nogle dage - det er jo ikke en uges kost, der giver fejlernæring og hellere en uge på godbidder end risikoen for indlæggelse, fedtlever m.v.[/QUOTE]

Ja, jeg vil selvfølgelig hellere lade ham spise selv end begynde at tvinge ham - det er jo bare noget forfærdeligt skrammel, sådan noget Whiskas. Men du har selvfølgelig ret i, at det ikke er noget, han skal leve af i længere tid. Som sagt har jeg også tænkt på, at det om ikke andet måske kan stimulere hans appetit. I hvert fald så han ikke glemmer at spise og går helt i stå.

Mht. dyrlægerne er det så svært at banke dem i hovedet, når man reelt ikke ved, hvad man taler om. Men jeg må selvfølgelig gøre, hvad der er nødvendigt for kattenes skyld. De har ikke ringet endnu med en update på Asani. Hvis han har fået antibiotika, som dyrlægen sagde, hun ville give ham, kan det jo også være, de kan se en ændring hos ham, så Magic kan få det samme.

du er da godt nok uheldig med syge katte igen :frowning: håber dyrlægen snart finder ud af hvad der er galt.

den eneste gang jeg har stået med en kat der nægtede at spise, fik han lov til at spise lige hvad der passede ham, sådan set lige gyldigt hvad det var, en dag var det whiskas potionsposer, en anden dag rejer osv, hovedsagen var at han spiste et eller andet.

Åh da Ingrid hvor er du da godt nok ramt lige nu mht til misserne :frowning:
Håber virkelig at dyrlægen snart finder ud af, hvad der er galt, så begge misser kan komme i behandling hurtigst muligt.
:kryds: Alt hvad jeg har, for at Magic og Asani snart er friske igen :wink:

[QUOTE=Ann R;667239]Som nævnt - de gange jeg virkelig har været ude i tvangsmadning, har RC Convalescence Support været en stor hjælp. Det er flydende og enormt næringsrigt, så lidt batter meget.
Rigtig god bedring med dem :kram:[/QUOTE]

Jeg tror, jeg forsøgte at få fat i det dengang med Cinnamon. Det var ikke noget, de havde ved dyrlægen, så jeg ved ikke, hvor nemt det er at få fat på. Hvor har du købt det?

[QUOTE=Bodil;667258]du er da godt nok uheldig med syge katte igen :frowning: håber dyrlægen snart finder ud af hvad der er galt.

den eneste gang jeg har stået med en kat der nægtede at spise, fik han lov til at spise lige hvad der passede ham, sådan set lige gyldigt hvad det var, en dag var det whiskas potionsposer, en anden dag rejer osv, hovedsagen var at han spiste et eller andet.[/QUOTE]

I har nok ret, 2 x Vivi :slight_smile: Heldigvis har jeg masser af Whiskas-godbidder.

De har det i hvert fald hos Medicanimal.
Du kan evt prøve at ringe til Royal Canin i Danmark og høre hvem der har det i Danmark.

Lidt andre links

HER er der et telefonnummer.
Fortsat god bedring

Umiddelbart ville jeg lade en dyrlæge se katten og foretage en vurdering om han skal tvangsfodres fremfor et forum… Blot min holdning, som måske ikke er populær, men dog stadig min holdning

God bedring med mis

[QUOTE=lenschow;667297]Umiddelbart ville jeg lade en dyrlæge se katten og foretage en vurdering om han skal tvangsfodres fremfor et forum… Blot min holdning, som måske ikke er populær, men dog stadig min holdning

God bedring med mis[/QUOTE]

Tak - og du bliver ikke upopulær hos mig, fordi du siger din mening :slight_smile:

Du har naturligvis ret, men nu har jeg jo den anden kat hos dyrlægen på grund af spisevægring. Der er næppe den helt store tvivl om, at de lider af det samme. Med den anden fik jeg at vide, at noget af det vigtigste var, at han fik mad og vand i sig. Det havde jeg så rigtig svært ved selv at gøre med ham, fordi han ikke ville selv, og fordi jeg ikke kan holde ham selv og give ham mad samtidig. Så han blev indlagt i går.

Magic er ikke nær så syg, som Asani har været, men han spiser ikke. Så derfor skal han jo også have noget mad i sig (han drikker helt pænt selv). Nu gider han ikke længere spise Whiskas-godbidder, så jeg blendede noget Lux med noget vand og gav ham det i en sprøjte. Og det tog han fint-fint. Han fik en halv sprøjte, før han gik sin vej. Han blev ikke sur, og vi er stadig gode venner. Faktisk har han lige ligget hernede på gulvet og rullet rundt og været en kælepot, der skulle nusses på maven :slight_smile:

Måske er det en overfortolkning, men det virker, som om han er blevet en lille anelse friskere af det.

Jeg har på lager to dåser helt flydende (som vand) boosterfoder der nemt kan gives med engangssprøjte eller sonde

http://www.medicanimal.com/product/~liquivite-cat-food/~product_id=562/~category_id=MA-CATS-NUTRITIONAL/~root_category_id=MA-CATS

ellers kan man købe en tube der indeholder alt en kat behøver af vitaminer og mineraler:
http://dyrlaegensbutik.dk/shop/catalog/product_info.php?products_id=242&osCsid=ngm9jf03hki4qh9qn1kjplp430

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;667317]Jeg har på lager to dåser helt flydende (som vand) boosterfoder der nemt kan gives med engangssprøjte eller sonde

http://www.medicanimal.com/product/~liquivite-cat-food/~product_id=562/~category_id=MA-CATS-NUTRITIONAL/~root_category_id=MA-CATS

ellers kan man købe en tube der indeholder alt en kat behøver af vitaminer og mineraler:
http://dyrlaegensbutik.dk/shop/catalog/product_info.php?products_id=242&osCsid=ngm9jf03hki4qh9qn1kjplp430[/QUOTE]

Det sidste er jo noget, der er til at komme i nærheden af forholds nemt.

Og de andre ting kan godt holde sig, så man kan have dem på lager? For så var det måske nok en idé at have sådan noget i huset. Det er jo for sent, når behovet først er opstået, hvis det skal bestilles i udlandet.

[QUOTE=galath;667320]Det sidste er jo noget, der er til at komme i nærheden af forholds nemt.

Og de andre ting kan godt holde sig, så man kan have dem på lager? For så var det måske nok en idé at have sådan noget i huset. Det er jo for sent, når behovet først er opstået, hvis det skal bestilles i udlandet.[/QUOTE]

Tuben burde være nem at få fat i for dig

Og netop fordi det er for sent at skulle have hjem fra udlandet har jeg altid på lager - er det ved at nå udløbsdato bliver det brugt til af blødgøre til killinger og nye bestilt. Det er 400 grams dåser. Jeg kan godt sende dig en dåse i morgen - du siger bare til.

Her kan du læse mere om det - evt. diskutere det med din dyrlæge:
http://www.liquivite.co.uk/about-liquivite

Ikke det er morsomt at have to syge katte - men alligevel lidt mere fortrøstningsfuldt, da det virker som de har smittet hianden.

Åhhh, altså!!! Hvad sker der med alle vores missere for tiden, syntes vi er ALT for mange, der har syge kræ lige nu!!!:ked:

Dr dyr mener jo stadig at det “bare” var virus der ramte begge mine. Han kan ikke komme typen nærmere. Men de endte jo med at få ½ l. væske i drop HVER da de var indlagt. Men som du selv skriver længere oppe, havde mine jo kraftig feber. Mens de var indlagte fik de smertestillende, febernedsættende og sådan noget - og fra jeg fik dem hjem og til igår morges har de fået Loxicom. De har være MEGET svære at få foder i. Der står tørfoder i små skåle overalt og de blir tilbudt vådt flere gange om dagen - og flere forskellige typer. Bare jeg får LIDT i dem. Og de spiser stadig ikke så meget som jeg gerne vil have dem til. Her ender det også med tvangsfodring, hvis det går ned ad bakke igen. Jeg ville gøre som dig… Blende og prøve at gi dem det i svælget, hvis de ikke vil slikke på poterne. :thumbdown:

Her har jeg prøvet menneske tun, makrel i tomat, whiskas (2 slags), Lux (hvad tænkte jeg på?? det gider de jo heller ikke når de raske - :tihi:), sheba (flere "modeller), dyrlægens, fp21, almo nature, kattemælk… Ja og mener også der har været mere - hele mit køkken/køleskabet har i hvert fald lugtet værre end nogensinde pga forskellige og UNDERLIGE foder typer… Det eneste jeg er helt sikker på lige nu er at de spiser deres malt og vitamin godbidder. Og selv om det ikke er optimalt, er det ok for en periode… Skal lige siges at jeg syntes de er blevet lidt bedre til at gå til deres tørfoder - det virker som om det er det de helst vil have… Og de drikker igen… (ellers har jeg en pipet klar - så jeg kan give dem ekstra vand hver dag, hvis det behøves)…

Åhhhh - håber de snart blir sig selv igen - og venter på en forhåbentlig positiv opdatering om de små kræ:kryds: