Tyggelyde

Hejsa

Vores ene kat laver nogle tyggelyde, som jeg ikke helt kan vurdere. Der lyde lidt til det samme som i dette indslag: Knaselyde når de spiser?

Men jeg kan ikke se videoen mere for at sammenligne det.

Han gøre det også helt “umotiveret” altså uden at han har spist noget. Når han bare sidder og slapper af, efter en lur, efter at han har vasket sig, etc.
Og han “tygger” altid kun på den ene side. Men han er ikke killing mere, han er 2 år nu. Han virker ikke til at have ondt ellers.

Kender i til denne adfærd?
Har også lige et video.

https://www.dropbox.com/scl/fi/degr0dg2rpfyz7mhg2nkb/Video-23.06.2024-14.45.50.mov?rlkey=p77fwlw9sb7ohnx84v4hvog8m&dl=0

2 Synes om

Jeg ville nok tage ham til dyrlægen og få tjekket tænder … der kan godt være noget i munden der generer.

3 Synes om

Enig med @Skattekat i dette. Det er stort set umuligt for os at vurdere og da det kan være et medicinsk problem, bør dyrlægen tages med på råd.

2 Synes om

Ok :slight_smile: Kunne har været, nogle kender til en slags “tic” som denne fra katten. Men jeg får ham tjekket. :+1:t2:

2 Synes om

Har han gjort det altid, eller er det noget nyt?

Men fuldstændig enig med Skattekat og Temple_Bar, til dyrlægen med ham. Dyr er supergode til at skjule de har ondt, så han kan let have problemer med tænder og have ondt, uden du ellers vil kunne mærke noget på ham. Så dyrlæge vil klart være det bedste du kan gøre. :slight_smile:

2 Synes om

Han har kun begyndt med det fornyeligt. Han har ikke gjort det som killing.

Så nu er der booket en tid ved dyrlægen. :slight_smile:

10 Synes om

Nogle dyrlæger har gratis tandtjek (hvor de udn bedøvelse kigger i kattens mund)

2 Synes om

Tja, det skal åbenbar ikke være så nemt. :roll_eyes: Jeg kunne ham ikke få ind i en transportkasse. Han gik i panik og gav mig nogle ordentlige sår.

Har I nogle råd , tips til hvordan man kan træne det med en kat? Og hvilke slags tranportkasse duer?

Han er en ret stor kat - vejer over 6 kg.
Han og hans søster har også haft dårligt erfaring med kasser - de blev fanget og genudsat af kattensværn. Så det med at tage dem op er også stadig work-in-process.

4 Synes om

Jeg ville forsøge med desensibilisering - helt uden pres.
Sætte kassen på gulvet, kan toppen tages af så gør evt. det i starten, og så fodre og lægge godbidder, først i nærheden af og efterhånden som han bliver tryg ved det i selve kassen - og endelig ikke forsøge at lukke for tidligt…

Alternativt kan du undersøge, om der er dyrlæger der kører ud i dit område?

7 Synes om

Jeg havde en kat der var fuldstændig paniks over transportkasser da jeg fik hende, det lykkes hende at smadrede lågen af min gamle kasse to gange, før vi fik hende i det og lukket det så hun ikke kunne komme ud. Dette var desværre da jeg skulle hente hende hjem første gang, sælger havde ikke oplyst at hun havde det sådan. :sur: Og eftersom jeg skulle have hende til dyrlægen efter hun var flyttet hjem til mig, var jeg jo nødt til at finde en løsning der ikke gjorde hende panisk.

Mit held var at hun var en meget madglad kat, så jeg købte så åbent et bur jeg kunne finde, i håb om det ville få hende til at føle sig mindre indespærret. Og så stillede jeg buret i min stue, lod det stå åben og begyndte så at fodre hende i buret. Gennem et par uger gik jeg fra godbidder til at hun fik alt sin mad i buret, uden at jeg lukkede buret. Til sidst begyndte jeg så at lukke det når hun var gået ind for at spise, og lukke hende ud efter lidt tid. Og gradvis lod jeg så hende sidde der i længere tid af gangen. Til sidst brugte hun også buret til at gå ind og sove i, helt af sig selv, uden at få mad eller godbidder.

Hun blev aldrig glad for at været spærret inde, men hun brugte gerne transportburet frivilligt, så længe det stod åbnet. Og hun gik ikke længere i total panik når jeg lukkede lågen, og vi tog til dyrlægen. Så jeg gik fra en kat jeg frygtede aldrig ville komme i en transportkasse igen, til en kat der modvillig men dog uden panik, kunne komme frem og tilbage i et transportbur, heldigvis.

Det var et bur som dette, jeg brugte. Jeg købte det mindste der var, og har haft kat op til små syv kg. i det, uden problemer. Jeg lagde gerne et stort håndklæde i bunden, eller en katteseng.

6 Synes om

Et bur er nok et smartere alternativ til at tage toppen af - så undgås den relativt bratte overgang fra topløs til lukket… :+1:

4 Synes om

Ja mine tidligere katte har virkede til at være glade for den “hule” en lukket transportkasse gav, men fordi Emina reagerede som hun gjorde, tænkte jeg der måtte en anden løsning til, så åben som mulig, og det lod til klart at gøre en forskel for hende. Og så kan man jo sy, måske købe, betræk til at kunne tage delvis på det åbne bur, hvis der skulle opstå behov for at danne hule. Alvin virkede også godt tilfreds med at kunne holde øjne med det hele, i det åbne transportbur. :slight_smile:

5 Synes om