[quote=MiSi;468257]Undskyld, jeg håber, at det er OK, at jeg spørger:
Hvordan er dette et “Barskt Emne”?
Der er intet om vold og katte-pineri i tråden.
Det er et følsomt, personligt emne, men barskt?
:?[/quote]
Jeg har aldrig hørt folk seriøst spørge et tyndt menneske om de har anoreksi… Det har altid været afledt af at folk selv har sagt de bare IKKE kunne spise noget… Men jeg er tyk - så jeg har aldrig mærket det på egen krop…
Jeg har tilgengæld heller ikke hørt det den anden vej…
Men skal jeg være ærlig, så tror jeg faktisk hellere jeg ville have at folk kom op og spurgte “Fejler du noget?” End at de står og peger og fniser - for det tror jeg til gengæld mange overvægtige oplever i større eller mindre grad.
Jeg er blevet spurgt et par gange om jeg havde anoreksi (altså i min teenageår) Og det var af både andre piger, men også min nye klasselærer lige da vi havde flyttet og jeg startede på en ny skole! jeg blev så ked af det og min mor blev meget vred. Jeg havde kun udvekslet et par ord med hende og så spurgte hun mig… tænk at en 40 årige kvinde kan stå og sige sådan til en lille pige på 13 år uden at prøve at lære hende at kende først.
[quote=Kylesa;468284]Så er sætningen “Har du anoreksi?!” nok ikke den bedste at starte ud med. Tror ikke det handler om omsorg og bekymring, men om misundelse eller ubehag over at se en der er så tynd. Man kunne jo starte ud med at spørge hvordan det går eller sådan noget…
tror også trådstarter taler om folk som man ikke rigtig kender der kommer med den slags kommentarer. -Og det føles meget grænseoverskridende og krænkende.[/quote]
Lige præcis sådan en sætning tror jeg er et tegn på bekymring overfor det andet menneske!! Man ville da aldrig spørge om det fordi man var misundelig… Underlig sammenligning!
Hvis man er så tynd at fremmede på gaden kommer med sådanne kommentar, skal der meget til! Noget ala det her, og så er man syg!
nej lige præcis sådan en sætning som hun kom med var uvidenhed og ingen form for sociale kompetencer.
Jeg taler ikke om fremmede folk på gaden, men om folk man måske lige har mødt.
Ligesom hos alle andre man måske ville synes var anderledes på en eller anden måde, så spørger man da først når man har haft en længere samtale med personen. -for ikke at komme til at træde nogle over tæerne og såre nogle.
Det kommer helt an på hvem det er fra… Min mor fx. er meget obs på min vægt, fordi den har været meget langt nede. Så der er jeg enig. det er simpelthen fordi hun bekymrer sig omkring mig…
Men der er bare nogle mennesker. (det føles sådan), som bare SKAL kommentere det. Ligesom de skal gøre at man får det dårligere ellers er det nok bare ren misundelse. Ja, der kan jo også være andre grunde, som jeg ikke lige kan gennemskue lige pt.
[quote=MiSi;468257]Undskyld, jeg håber, at det er OK, at jeg spørger:
Hvordan er dette et “Barskt Emne”?
Der er intet om vold og katte-pineri i tråden.
Det er et følsomt, personligt emne, men barskt?
:?[/quote]
Selvfølgelig er det ok du spørg
Igår da jeg startede emnet have jeg netop snakket om børnemodeller med en bekendt, og jeg var fløjet HELT op i det røde felt over samtalen… Så jeg frygtede lidt at støde på nogen herinde, som ligesom hende har noget imod tynde, og mener at ALLE tynde er selvforskyldt i deres vægt… Og så kunne jeg nemt have kommet til at skrive nogen ikke så pæne ting…
Jeg ville helst have valgt en linie hvor der måske havde stået, STØDENDE EMNE eller lignede, men det var der ikke… Og mener at dette emne er lidt mere end bare OFF THE TOPIC… Netop pga følsomheden…
I mine øjne er det hverken barskt eller stødende - det er blot en diskussion, der har været foretaget indtil flere gange herinde allerede og som ikke rigtigt finder nogen løsning alligevel.
Jeg tror som sådan ikke folk spørger tynde mennesker om de har anoreksi for at ville dem noget dårligt, men som for at hjælpe. Men skal jo ikke kunne sige, hvis jeg selv kom til det var det kun for at ville hjælpe.
Men jeg tror ikke man kan komme udenom at folk tænker det om tynde mennesker ligeså vel tænker om tykke mennesker der spiser - at det gør de sikkert hele tiden.
Jeg er selv tyk og kan derfor ikke sætte mig ind i at være tyk og få sådan et spørgsmål fra fremmede. Jeg ved at fra mig selv at hvis folk siger jeg er tyk er det ikke fremmede eller bekendte der kan gøre mig ked af det ved at sige jeg er tyk, men derimod dem der er tættest på mig.
Og så til det med at folk spørger ligeud om tynde har anoreksi er da selvfølgelig utrolig irriterende for vedkommende der bliver spurgt, ingen tvivl om det! Tror bare ikke folk skal tage det personlig… men hvad ved jeeg
Vi er vel bare lige så nysgerrige som da vi var børn. Jeg har feks fået afvide da jeg var lille var jeg gået hen til en dværg og spurgt hvorfor hun var så lille (Hun var på højde med mig) og dertil svarede hun at hun var en dværg, men at hun var rigtig glad for at jeg spurgte istedet bare for glo på hende. Så måske det er det der ligge i os? At vi stadig er en smule børn og bliver nysgerrig og vil vide det med det samme??
Jeg har taget lidt på med årene, men var åleslank som ung. Folk troede også, at jeg ingenting spiste, og da de så oplevede, at jeg rent faktisk spiste, så beskyldte de mig for at kaste det hele op. Totalt latterligt og unfair. Men helt ærligt - jeg lærte på et tidspunkt at sige; du er da bare misundelig! Nogle gange drillede jeg dem der sagde det med at sige, at jeg havde fået fjernet et par ribben. Så klappede de i og kiggede måbende på mig.
Jeg har også altid være slank/ tynd og har også nogle gange været ude for at folk har udbrødt: Hvor er du tynd!! SPIIS!
Og det kan være så frustrerende, for jeg kan sagtens sidde og spise chips og slik og drikke cola og toast og whatever uden at man kan se det på mig, udover at jeg får en del mavesyre :S
Men det er heldigvis ikke så ofte jeg støder på de kommentarer
[quote=Elisabeth2;468434]Jeg har også altid være slank/ tynd og har også nogle gange været ude for at folk har udbrødt: Hvor er du tynd!! SPIIS!
Og det kan være så frustrerende, for jeg kan sagtens sidde og spise chips og slik og drikke cola og toast og whatever uden at man kan se det på mig, udover at jeg får en del mavesyre :S
Men det er heldigvis ikke så ofte jeg støder på de kommentarer :)[/quote]
Hvor snyd. Jeg skal bare kigge på skidtet så tager jeg 10 kg på!
min mor er en af dem som ikke kan tage på, hun spiser utrolig usundt og fedt, bruger altid piskefløde i sin kaffe og lign. men vægten er bare lav. Det har hun ofte måtte høre fra og jeg lige så - for jeg er nemlig en af de store piger, tro mig der er lavet mange sjove titler på pigen som spiste så meget der ikke kunne blive mad til moderen og lign.
Vi er bare forskelligt, men tro mig der kommer bestemt også kommentare til os som er for runde. Tror bare nogen folk er direkte ondskabsfulde
Da jeg var yngre var jeg også ultra tynd, kunne spise hvad jeg ville og folk jokede med jeg ville knække hvis det blæste, men det blev lavet om da jeg blev gravid med mit første barn. jeg endte med en kampvægt på over 90 kg. og ved hvor meget det såre både at blive “mobbet” med at være for tynd og for tyk.
Hvor er det godt, at vi har dig til altid at hive gamle tråde frem… men der kommer jo hele tiden nye medlemmer til - så det kan nok ikke undgås, at et emne der HAR været oppe kommer op igen.
Hvor er det godt, at vi har dig til altid at hive gamle tråde frem… men der kommer jo hele tiden nye medlemmer til - så det kan nok ikke undgås, at et emne der HAR været oppe kommer op igen.
[/quote]
Nej det kan desværre nok ikke undgås… Jeg er selv forholdsvis ny
Tak Annie, der er flere tråde så vidt jeg husker om det emne, de begynder blot anderledes og udvikler sig. Derfor er jeg også rimelig træt af at emnet skal diskuteres endnu engang for som regel giver det rigtig meget uro på forum.