Har I nogen tips til hvordan jeg fjerner dårlig lugt her i lejligheden?
Min underbo ryger (MEGET) og jeg er meget sart over for røglugt. Jeg har kun boet her siden forår/sommer månederne, hvor vinduerne har været åbne, men nu hvor der efterhånden lukkes overalt, er det meget dominerende Eddike er selvfølgelig en mulighed, men når det skal stå fremme ALTID, blir det altså en vammel lugt - og en lugt, jeg heller ikke kan acceptere… Jaja, jeg er sart og vanskelig, I know :reallysorry:
Desuden lugter der nogen gange (ikke madlugt) “et eller andet sted” mellem hendes og mit køkken - ved mig er det under håndvasken. Jeg har selvfølgelig afkalket afløb og vasket alt i Rodalon og varmemesterne er på sagen. Men det er en krads lugt og jeg er nogle gange ved at :brækkesig:
Jeg er lidt ked af at bruge diverse luftsprays. De er ret skrappe - OG jeg har hørt at de kan være medvirkende til både at give katte og mennesker allergi. Så jeg vil høre om I har lidt idéer?:øhmm:
På mit gamle kollegie indførte de faktisk rygeforbud ALLE steder indenfor, også i folks private lejligheder pga. samme problem. Røgen går igennem etagerne.
Hvorvidt de har kunnet få lov at effektuere det, er jeg i tvivl om.
Jeg har ikke nogen idéer til, hvordan du kan fjerne lugten på en naturlig måde, når du ikke vil bruge eddike. Men man kan få sådan nogle duft-tingester til at sætte i stikkontakten - ligesom Feliway, faktisk, men uden den beroligende effekt, så vidt jeg ved :høhø:
Det er dog muligt, at de er lige så skrappe som spraydåserne. Jeg ved ikke, hvad de eventuelt sender ud i æteren ud over duft.
Hmm… Jeg har desværre ikke mulighed for at flytte herfra. Jeg er først lige kommet ind i boligforeningen igennem kommunens boligtildeling pga sygdom, så der går et år inden jeg har samme rettigheder som andre - og dermed kan søge andet inden for foreningen. Jeg kommer fra private udlejere og har slet slet ikke mulighed for at betale de huslejer de kræver…
Jeg har hørt om rygeforbud andre steder - det ville jo være rart, når man som mig slet ikke kan klare lugten. Men det er der vist ikke udsigt til i disse lejligheder…
Min underbo er flink, men hun ryger hvor hun vil. Hun har boet i komplekset i over 25 år - jeg i 4 måneder - … Vores stuer og køkkener er i et rum, så når lugten kommer fra køkken håndvasken/skabet kommer det jo med det samme hen i stuen. Det havde måske været anderledes hvis det KUN var i køkkenet jeg kunne lugte det - så havde jeg nok bedre accepteret lugten af eddike fx.
Hun har have - jeg har ikke noget ude areal og som sagt i sommeren har hun røget udenfor. Jeg har i hvert fald ikke lagt meget mærke til det andet end nogle få gange - men der står jo både hendes og mine vinduer åbne. Hun er en meget renlig dame og gør rent flere gange pr uge, men lugten af røg kan man jo ikke “bare” fjerne:thumbdown: Varmemesterne kan desværre ikke bestemme over folks rygevaner, når de befinder sig INDE i deres lejligheder. Det var måske noget andet hvis boligforeningen lavede den regel…
Hihi, Feliway til mennesker! Kunne da godt være jeg skulle vælge noget beroligende :klapper:
Hmm, kan være jeg skal prøve nogle af de forskellige - som ikke er spray - og se om det hjælper. Hellere “kunstig” lugt end dårlig lugt. Jeg er som sagt bare ikke så glad for det mest pga kattene…
Vi har tit sådan nogle duftdåser eller hvad de hedder til at så rundt omkring, de koster ca. 10kr stykket og er ikke lige så skrappe som det på spray Kan købes med flere forskellige slags duft
[QUOTE=Marianne;684291]Åhh Henriette… Hvor køber man sådan nogen? Det var billigt - jeg syntes at dem jeg har luret på i Føtex koster 30-40 kr…
Og de er ikke så skrappe at de irriterer hverken jer eller misserne??[/QUOTE]
Jeg har købt mine i Rema, det er bare sådan en “hvid platiskbøtte med huller i, og duft inde bag ved” der skal bare pilles et stykke papir af
De kan også købes i Bilka/føtex, mener de koster omkring 10-15kr der, de er fra mærket budget
og nej kattene generes ikke af dem, har til tider en stående bag kattebakken, særligt hvis jeg ikke er så meget hjemme en weekend og manden skal tømme bakken eller min veninde kommer en gang om dagen og gør det
Tusind tak for tipset Henriette - det skal afprøves:thumbup:
Ja Hanne, lys er jo også en mulighed. Havde jeg glemt… Tror endda jeg har et par stykker liggende i et skab! OG skal i Ikea på mandag - haha - en god grund til at købe endnu mere:thumbup:
Jeg har også prøvet at bo med en underbo, der røg cerutter. Puha, det var slemt søndag morgen. :S
Jeg kan godt forstå, du ikke har lyst til at bruge en masse kemikalier. Selv ville jeg også fravælge duftlys (der vel også er baseret på kemikalier?) for jeg synes, de er kvalmende.
Eneste løsning, jeg lige kan komme på, er et kraftigt ventilationsanlæg / udsugning. Men når det er en lejelejlighed, er det nok ikke lige til at få lov til at installere. Jeg ved ikke, om de forskellige typer airconditionapparater, man efterhånden kan købe som privat, også giver en mere effektiv udluftning? Men sådan et kan man nok godt få lov at installere.
Det er er umiddelbart ikke et særligt brugbart svar Men…!
Der fandtes engang en spray som neutraliserede lugt, uden parfume (altså uden at tilføre en lugt).
Jeg stødte første gang på den, da jeg var i praktik på en dyreklinik og en kat havde haft diarre ud over hele sit bur, lige inden der skulle komme nogen og se på en herreløs kat. :S Men en hurtig rengøring af buret, og en gang med sprayen, og man kunne intet lugte! Jeg var meget imponeret.
Men ak, jeg synes at huske at den udgik en gang. Forhåbentlig er den kommet tilbage, for det er da et genialt produkt! Og så endnu mere ak - jeg kan ikke huske navnet!
Men måske der er andre der kender den spray? :?
Jeg vil i hvert fald lægge hovedet i blød, og se om jeg kan finde navnet på den.
Den hedder så vid jeg ved noget med N og så et tal. N51 eller sådan noget. De bruger den på hospitaler og plejehjem, min mor havde en stomi til sidst og der var den altså rar at ha…
Jeg hader også dårlige lugte… og for mig er parfume også en dårlig lugt - pyha jeg kan ikke klare alt den parfume der proppes i alting
Kan du ikke lokalisere hvor lugten trænger op… det er som regel omkring radiator-rør og lignende - prøv om ikke du kan finde stederne og få dem tætnet… det kan måske gøres ganske let med ting far byggemarked, og er det større huller ville jeg kontakte varmemesteren…
At dække en lugt med en anden, ville aldrig være en løsning her hos mig…
Jeg har det selv svært med diverse sprays… Og kattene har det næsten endnu værre. Hvis de kommer tæt på, de få gange jeg bruger parfume, hårspray eller andet der siger pfhhhiiit når man trykker på det, blir de altså noget underlige. Det blir de også selv om de først kommer i rummet efter der er sprayet. De får jo de må partikler på sig i længere tid end vi andre, og de virker ret irriteret på pelsen og i øjnene. De har adgang til hele lejligheden. Den er ikke stor med masser muligheder for at gemme sig. Så spray er sidste udvej, tror jeg…:S
Lugten kommer fra emhætte, køkkenvask (altså underskab og selve afløb)… Hmm… Men i soveværelset er det jo fra vinduespartiet, hvor radiatoren er under. Kan da godt være jeg skal se om jeg kan tætne dem på en måde.:?
Varmemesterne er på sagen - det virker bare begrænset hvad de kan gøre uden at det skal koste penge (hvilket det jo ikke må) eller uden at det blir et større projekt!
Mener det I skriver om kan købes hos matas og hedder R10
Det er baseret på naturlige olier og lugter når man sprøjter med det, men ender med at tage al lugt også det’s egen duft