Udeliv

Hvorfor er vi lukket inde her, når der helt tydeligt foregår noget meget, meget spændende derude?

Det er endnu mere spændende derude.

Hej Abasi, vi kan godt dutte næser, for vi er udenfor :thumbup:

Hvor er der meget at sniffe herude :uha:

Hæ, jeg sniffer også lige Abasi, mens han har travlt med at kigge ud af sprækken i bunden :muhaha:

Jeg kan se en fugl nede i naboens have herfra :rock:

Ja, så blev altanen endelig indhegnet. Selv konstruktionen må I vente med at se til i morgen :slight_smile:

Det skal I nok allesammen blive superglade for :thumbup::thumbup:

Sejt - sikke en gave til misserne!

Dejlig billedserie - og det ser da godt ud. :ok:
Skal du ikke have nogle hylder eller noget, så de kan kigge op over? :slight_smile:

Tillykke med din katte sikrede altan, den vil både du og misserne komme til at elske :).
Og ja, nogen hylder at rende rundt på,så de kan se på verden, så er deres lykke gjort :smiley:

Det er vi allerede :slight_smile: Jeg sidder her og fryser i nattøj stadigvæk, mens kattene er på opdagelse. Også Asani, som jo er udedebutant i modsætning til de to andre. Det er lige, så bagbenene ryster under ham, men han er modig nok, den lille - som heldigvis har det bedre i dag :ok: Det er sådan en fornøjelse at se dem snuse rundt derude. Og også bare snuse op i luften. Sansebombardement :rolleyes:

Og de har sagt mangefold tak alene med deres opførsel :smiley:

[QUOTE=FinnFrode;833293]Dejlig billedserie - og det ser da godt ud. :ok:
Skal du ikke have nogle hylder eller noget, så de kan kigge op over? :)[/QUOTE]

Jeps, det skal de nemlig. Både Magic og Abasi har stillet sig på bagbenene for at komme op at se, og de kan kun lige nå kanten. Det er nok ikke meget, de kan se - ud over ternet blå himmel :slight_smile: Lige nu har jeg vendt en krukke på hovedet og sat ved rækværket, og jeg har stillet en trappestige derud. Jeg har endda prøvet at løfte Magic op på den øverste platform på trappestigen, men den slags virker jo aldrig. De skal selv finde ud af det, også krukken - og det er altså ikke sket endnu :dokdok:

Men nu skal jeg først og fremmest hente mine havemøbler op. Så får de i hvert fald et bord, de kan hoppe op på. Og så har jeg også flere andre ting under overvejelse, både med klatretræ og hylder langs kanten, som de kan ligge på, og som jeg kan have planter på. Måske det allerførste, jeg gør, skal være at så noget kattegræs i en krukke :slight_smile:

Mht. hvordan det ser ud - det kunne helt klart være pænere. Samtidig har vi også lavet overdækning, og den er jeg allerede ved at overveje, om jeg kan fjerne. Nu ser jeg lige, hvordan de ter sig derude. Hellere safe than sorry, var min tanke fra begyndelsen. Men jeg kan godt leve med mindre pænt, hvis det giver kattene mulighed for at komme ud. Så længe der bare ikke er nogen naboer, der klager. Udlejeren kom tilfældigvis forbi i går en time efter, det var færdigt, og han var ikke utilfreds.

Mht. holdbarhed, så har teleskopstængerne overlevet en vinter, hvor de bare har ligget ude på min terrase og ventet på, at nogen ville komme at redde mig, og de ser ud til at have det helt fint.

[QUOTE=Milles mor;833451]Tillykke med din katte sikrede altan, den vil både du og misserne komme til at elske :).
Og ja, nogen hylder at rende rundt på,så de kan se på verden, så er deres lykke gjort :D[/QUOTE]

Alene det at kunne åbne døren ud til altanen. Det var slet ikke sjovt sidste sommer…

:tænkekitty::tænkekitty::tænkekitty:

Sikke en dejlig tumleplads de har fået sig - de bliver nok ikke til at få ind igen.

Nej, jeg synes også, det ser rigtigt pænt og diskret ud. Hvis ingen af dem klatrer op, kunne du måske nok godt fjerne overdækningen, men på den anden side - når der er totalt lukket af, behøves du aldrig bekymre dig om “hvad-nu-hvis”. :slight_smile:

Hvad er det for nogle stænger og net, du har brugt?

Sikke en dejlig tumleplads de har fået sig - de bliver nok ikke til at få ind igen.[/QUOTE]

Faktisk kom de alle tre helt selv ind igen her til morgen. Måske fordi jeg havde sat mig ind i den bageste stue. Jeg så, at de flere gange lige var henne at kigge ind ad døren for at se, om jeg var her endnu :slight_smile: Men lige nu tror jeg godt, Abasi vil ud igen. Han står foran døren og ser ud, som om han forventer, at den så går op af sig selv. Sesam, sesam… :høhø:

[QUOTE=FinnFrode;833627]Nej, jeg synes også, det ser rigtigt pænt og diskret ud. Hvis ingen af dem klatrer op, kunne du måske nok godt fjerne overdækningen, men på den anden side - når der er totalt lukket af, behøves du aldrig bekymre dig om “hvad-nu-hvis”. :slight_smile:

Hvad er det for nogle stænger og net, du har brugt?[/QUOTE]

Begge dele er købt på Zooplus.

Stænger og fastgørelse. Stængerne kan ses på billede 2.

Jeg kan faktisk ikke huske, hvilket net jeg købte, men det er sandsynligvis dette, da jeg kan huske, at det var bidefast. Det har en tynd metaltråd i.

Teleskopstængerne er lavet til ca. 2 m, som vist også er max højden, hvis de stadig skal være sikkert spændt sammen. Dermed kommer de også lige op over altandørens højde. Der er spændt tre af dem på hver af altanens tre sider, og så er der sat wire op imellem dem og wire på kryds mellem hjørnerne for at holde nettaget oppe. De inderste to stænger er gjort fast til muren med en lille holder, og så er stængerne gjort ekstra fast til rækværket med strips for neden, så de bliver holdt helt på plads.

Nettet er 3 x 8 m, og det kan nå fra bunden af altanen i den ene side, op over stængerne og hele vejen ned på den anden side. Der måtte så tages nyt net i brug til “endevæggen”, og det var lidt vanskeligt at få til at se pænt ud, der hvor det skulle skarres sammen. Nettet er gjort fast til stængerne med strips. Mest for at holde det på plads og sørge for, at det blev nogenlunde lige, for når først det bliver rettet rigtigt ud, hænger det sådan set fint nok.

Endelig er det så sømmet fast til dækket i bunden. Eller staplet fast. Der er en sprække i bunden mellem rækværket og dækket, og jeg er usikker på, om kattene kan komme igennem den. Jeg tror ikke, de kan, men har jeg lyst til at tage chancen? Ikke rigtigt :slight_smile:

Skulle vi på et tidspunkt, kattene og jeg, blive enige om, at de ikke kan komme den vej ud, så kan den nederste del af nettet jo fjernes.

Tak, Ingrid. Det var lige sådan en beskrivelse, jeg fiskede efter. :ok:

Der er jo mange med altankatte på Kattegale, men indtil man har set, hvordan andre har indhegnet deres altaner, kan det måske være lidt svært at forestille sig, hvordan det gribes an.
Og kattene får i hvert fald så stor glæde af de mange nye indtryk, at det bliver både pengene og tiden værd. :slight_smile:

Hvor bliver det dejligt for dem :slight_smile:
Nu bliver der tomt i dine stuer for de vil slet ikke være inde mere nu :høhø:

[QUOTE=Coon Danica;833673]Hvor bliver det dejligt for dem :slight_smile:
Nu bliver der tomt i dine stuer for de vil slet ikke være inde mere nu :høhø:[/QUOTE]

Eller også bliver hun personlig døråbner mange gange i døgnet :wink: Vores vil gerne ud og ind igen, ud og så ind igen etc :smiley:

Men Ingrid var der ikke en kattelem i døren?? :? For så må du hen og være tålmodig og lære dem at bruge den :wink:

[QUOTE=Coon Danica;833673]Hvor bliver det dejligt for dem :slight_smile:
Nu bliver der tomt i dine stuer for de vil slet ikke være inde mere nu :høhø:[/QUOTE]

Jeg har en plan om, at det nu her i begyndelsen er mig, der bestemmer, hvornår de skal have lov at komme ud. Og at jeg kun lukker op for dem, når de ikke står og tigger om at komme ud. Netop for at prøve at undgå, at de skal lukkes ud og ind hele tiden. På et tidspunkt bliver vejret jo forhåbentlig sådan, at døren kan stå åben, og så kan det godt være, den idé ikke fungerer mere, når den så ind imellem må lukkes alligevel :slight_smile: Vi får se.

[QUOTE=Bølle-missen;833683]Eller også bliver hun personlig døråbner mange gange i døgnet :wink: Vores vil gerne ud og ind igen, ud og så ind igen etc :smiley:

Men Ingrid var der ikke en kattelem i døren?? :? For så må du hen og være tålmodig og lære dem at bruge den ;)[/QUOTE]

Jo, der er en kattelem, men jeg tør ikke rigtig bruge den, fordi den har en hård flap. Af den type, som kattene kan få poter i klemme i. Samtidig har den desværre en ukurant størrelse, så den ikke bare uden videre kan erstattes med en ny. Men det er da muligvis noget, jeg skal have kigget nærmere på.

Cinnamon lærte faktisk at bruge den - når hun skulle ind. Hun turde ikke hoppe ud af den :slight_smile: Hun fik jo i begyndelsen lov at være ude på altanen uden net. Men da Magic kom til, lukkede jeg lemmen. Det var så før, jeg vidste, at de kunne være farlige.

Så fik du gjort det :thumbup:

Det bliver både kattene og dig rigtig glade for - kan se kattene allerede nyder udelivet.
Du vil også nyde, at kunne åbne døren, og sidde ude sammen med kattene når det bliver sommer :smiley:

Resultatet er blevet rigtig godt.

[QUOTE=galath;833685]Jeg har en plan om, at det nu her i begyndelsen er mig, der bestemmer, hvornår de skal have lov at komme ud. Og at jeg kun lukker op for dem, når de ikke står og tigger om at komme ud. Netop for at prøve at undgå, at de skal lukkes ud og ind hele tiden. På et tidspunkt bliver vejret jo forhåbentlig sådan, at døren kan stå åben, og så kan det godt være, den idé ikke fungerer mere, når den så ind imellem må lukkes alligevel :slight_smile: Vi får se.

Jo, der er en kattelem, men jeg tør ikke rigtig bruge den, fordi den har en hård flap. Af den type, som kattene kan få poter i klemme i. Samtidig har den desværre en ukurant størrelse, så den ikke bare uden videre kan erstattes med en ny. Men det er da muligvis noget, jeg skal have kigget nærmere på.

Cinnamon lærte faktisk at bruge den - når hun skulle ind. Hun turde ikke hoppe ud af den :slight_smile: Hun fik jo i begyndelsen lov at være ude på altanen uden net. Men da Magic kom til, lukkede jeg lemmen. Det var så før, jeg vidste, at de kunne være farlige.[/QUOTE]

Nåh for pokker. Det lyder som et større Sherlock Holmes projekt :slight_smile: Men mon ikke der findes en i lign. str.? :? Ellers er det vel noget med at finde en, der er en smule større og så udvide hullet… :slight_smile:

Problemet er, at de andre kattelemme alle er bredere og lavere. Hvis bare de havde været både bredere og højere, havde det været noget nemmere. Men nu har jeg godt nok slet ikke været ved at undersøge dem med blød flap nærmere. Så det kunne selvfølgelig være, at en af dem kunne passe.

Sikke dejligt det er blevet Ingrid :slight_smile: Ud fra billederne, ser det pænt ud, syntes jeg :slight_smile: Jeg kan godt forstå basserne lige skal snuse det an - det ER jo anderledes pludselig at “få lov” på den måde. Og alle dufte og lyde er jo HELT anderledes derude end fra vindues sprækkerne :slight_smile:

Her i eftermiddag har døren stået åben i flere timer. Har lige lukket den for et øjeblik siden. Og de har været derude næsten hele tiden. De har lige været inde at vende engang imellem. For at få lidt at spise eller for at se, om jeg stadig var her - og så ellers ud igen. Små ni kvadratmeter kan åbenbart blive ved med at være meget, meget spændende.

Men det er altså også skønt at se dem. Fx Magic, når han stopper op, stikker snuden i vejret og lukker øjnene, mens næseborene vibrerer. Han har ikke en eneste gang været inde for at plage om at spille DaBird. Jeg er spændt på at se, om han gør det i aften. Eller om han er blevet så træt af dagens sanseindtryk og friske luft, at han går omkuld snart. Asani ligger midt i en solstråle og er i gang med en ordentlig storvask. Han har også rigtig nydt at være ude, og hans ben ryster ikke under ham længere. Jeg tror, jeg har tre rigtig glade og tilfredse misser - og så er jeg jo også glad og tilfreds.

Nu skal jeg bare have indrettet altanen. I morgen må jeg se, om jeg orker at finde havemøblerne frem. Der er røget meget ind i det kælderrum, siden de blev sat ind :S Og så skal jeg så kattegræs i nogle af krukkerne :slight_smile:

Hvor er det skønt at høre. Jeg tror også, de sover godt i nat. :smiley:

Ih hvor er det blevet godt Ingrid - Det vil både du og misserne elske her i sommer :slight_smile: