Udsætter vi dyreejere os dagligt for sundhedsrisici? (på engelsk)

Hvad siger I så:? Udsætter vi dyreejere os dagligt for sundhedsrisici:? Skal vi forvise vores kæledyr fra sengen:?

Letting Sleeping Dogs Lie in Your Bed Can Kill You

By Comcast News
Thu, 20 Jan 2011 18:52:55 GMT

Description: http://static-p-a.comcast.net/api/assets/cimed-20110120/wrap.jpg Editor’sNote: This post contributed by Andrew Schnieder originally appeared on January 20 on AOLNews.com.

Medical researchers have long shown that contact with pets can often help both the physically and mentally ill. But now, veterinary scientists say sleeping with your pets increases the chances of contracting everything from parasites to the plague. What’s a pet owner to do?

Most U.S. households have pets, and more than half of those cats and dogs are allowed to sleep in their owner’s beds, Drs. Bruno Chomel, a professor at the University of California, Davis, School of Veterinary Medicine, and Ben Sun, chief veterinarian for California’s Department of Health, say in a study to be published in next month’s issue of the Centers for Disease Control and Prevention’s (CDC) Emerging Infectious Diseases.

A new study says it’s best to let your dogs and cats sleep in their own beds.

“We wanted to raise the attention of people, as sleeping with a pet is becoming quite common, and there are risks associated with it, even if it is not very frequent,” Chomel told AOL News. “But when it occurs, especially in children or immunocompromised people, it can be very severe.”

The authors, both experts in zoonoses, which are diseases or infections transmitted from animals to humans, reported that “the risk for transmission of zoonotic agents by close contact between pets and their owners through bed sharing, kissing or licking is real and has even been documented for life-threatening infections such as plague, internal parasites” and other serious diseases.

How many of us admit to others that we sleep with our furry friends? Many of us do, according to the study.

Among dog owners, 53 percent consider their dog to be a member of the family, and 56 percent of those dog owners admit they sleep with their dog next to them, the researchers reported.

We’re not just talking about teacup yorkies and chihuahuas here. Yes, the study says, most are small dogs, but 41 percent are medium-sized, and one out of three are large. Also, consider this fact, which the authors attribute to the American Kennel Club: Women were more likely than men to allow their dogs to share their beds.

As strange as it may be to canine lovers, more people have cats than dogs, and these felines also carry disease. This study and several others show that disease from cats is far more prevalent, and often more serious.

The number of cats snuggling up with their owner is far greater, which may explain the larger number of people acquiring feline-spawned diseases, Chomel explained.

Take cat scratch disease, for example. The bacterial infection, caused by Bartonella henselae, comes from infected fleas and flea feces and is transmitted to humans, often simply by a cat strolling across a food preparation area that isn’t disinfected before food is placed on it. Mostly, the victims of cat scratch disease are children, infected by the scratch, lick or bite of a cat. The pathogen can cause swelling of the lymph nodes and sometime lethal damage to the liver, kidney and spleen of humans.

The CDC estimates that more than 20,000 people can contract cat scratch disease a year, but the federal disease agency could offer no information on the number of deaths.

Risks and Benefits

The CDC reports that pets may lower blood pressure, reduce cholesterol and triglyceride levels, and decrease feelings of loneliness, while increasing opportunities for exercise, outdoor activities and socialization.

Medical studies going back at least 30 years have documented the clinical value of pets to cardiac patients, those hospitalized with mental illnesses and the elderly.

Sharing our resting hours with our pets may be a source of psychological comfort, but because pets can bring a wide range of zoonotic pathogens into our environment, sharing is also associated with risks, the authors of the current study reported.

For example:

* A 9-year-old boy from Arizona got the plague because he slept with his flea-infested cat.
* A 48-year-old man and his wife repeatedly contracted MRSA (methicillin-resistant Staphylococcus aureus), which their physicians eventually attributed to their dog. The animal "routinely slept in their bed and frequently licked their face," the California experts reported.

Kissing pets can also transmit zoonoses. A Japanese woman contacted meningitis after kissing her pet’s face.

But disease can easily be transmitted by your pet kissing you. The study cited cases where a woman died of septic shock and renal failure after her cat, with whom she slept, licked open sores on her feet and toes. In another case, a 44-year-old man died of infection after his German shepherd puppy licked open abrasions on his hands.

Your pet’s food can also be a source of disease. A study published last August in the journal Pediatrics tracked an outbreak of salmonella in 79 people between 2006 and 2008 that was caused by contaminated meat in dry cat and dog food.

Half of the victims were children, who CDC investigators said “might also have played with the pet food and then put their hands – or the food itself – in their mouths.”

The disease also could have come from pets who rolled or played in their feces, where salmonella can stay alive for up to 12 weeks.

Where do our pets they pick up these diseases? Fleas are a likely starting point. And most of your pets will eat the droppings of other animals.

Take a dog to any beach, park or trail through the woods almost anywhere and watch the speed at which it will find something really foul-smelling and dead in which to roll.

Cats usually do their own killing for food and fun. And just think about the infectious bugs that laced the dead and dying rodents, birds and other critters they eat or try to bring into the home.

What Can Be Done?

The two senior veterinarians say several things can be done to reduce the threat of disease. The main one is for owners to ensure the health of their pets by seeking regular professional checkups and care. Other points include:

* Persons, especially young children or immunocompromised persons, should be discouraged from sharing their bed with their pets or regularly kissing their pets.
* Any area licked by a pet, especially an open wound, should be immediately washed with soap and water.
* Pets should be kept free of parasites, especially fleas; routinely de-wormed; and regularly examined by a veterinarian.
* Preventive measures such as administering anthelmintic drugs for flatworms -- and drugs for flukes, tapeworms and other parasites -- to puppies or kittens within the first few weeks after birth or, even better, to their mothers during the last few weeks of pregnancy. This could help prevent most cases of human toxocariasis, which can cause severe and sometimes permanent vision problems for young children.

The risk of getting sick from being close with your pets is real, but most of the diseases they pass on to humans can be identified and eliminated by regular veterinary care.

Meanwhile, start practicing saying “Get off the bed. I mean it this time.”

What are your thoughts? Sound off here.

The opinions expressed are solely those of the author and do not necessarily reflect the views of Comcast.

Milly og Snehvide mener helt klart, at hvis nogen skal forvises fra sengen, må det være menneskene… :stuck_out_tongue:

Men ellers mener jeg, at amerikanerne er nogle mærkelige nogen. Det er også derovre, man er så hysterisk bange for at blive kradset, at halvdelen af alle huskatte bliver “declawed” (d.v.s. operativt får fjernet hele yderste led med kloen) - en grov dyremishandling (se også denne).
Samtidig nævnes orm og lopper som store problemer, hvilket de naturligvis ikke bør være. Det er jo noget, som den ansvarlige katteholder nemt kan tage hånd om.

Uh jeg sov godt nok heller ikke med min hund i sengen da jeg havde hund - eller lod den slikke mig i hovedet. Synes det så ulækkert, når folk lader hunde gøre det.

Multiresistente bakterier synes jeg simpelthen er så skræmmende i øvrigt. Derfor køber jeg økologisk kød.

Jeg hæftede mig o øvrigt ved dette citat: “Meanwhile, start practicing saying “Get off the bed. I mean it this time.””

Her ville jeg nok foreslå at man startede med at beslutte hvor ens kæledyr skal sove, så den er vant til det lige fra starten - man kan ikke bare smide den ud af den faste soveplads en dag, fordi man har pludselig har læst noget i avisen ;-).

Men jeg tror nu ikke jeg udsætter migselv for særlige risici - for jeg bor super rent, har gode madhygienje.-vaner, skifter lagener ofte, og mine katte bliver ikke udsat for lopperangreb og alle udendørslivets smitter - for de er indekatte.

Hvor finder du den statistik?
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;538827]Hvor finder du den statistik?
VH
Susanne[/QUOTE]

Hej Susanne. Jeg huskede det som halvdelen fra diverse tråde på Pictures of Cats, men Paw Project siger:

The estimates of the prevalence of declawing vary considerably. It seems that 25%–43% of all cats in American homes are declawed. The reason for this high number is that many veterinarians actively market and recommend the procedure without disclosing the details of the procedure to their clients with cats. Others perform declawing unquestioningly. Many people with cats don’t understand that declawing is amputating the bones and think they are doing “all the right things” for their beloved animal.

Det er stadig et uhyggeligt højt tal, da de fleste udstillingskatte næppe bliver declawed (om end der er forskellige regler desangående), lige som man må formode, at forvildede og misrøgtede katte heller ikke bliver…

Desværre er mange (måske de fleste) amerikanske dyrlæger parat til rutinemæssigt at anbefale declawing sammen med vaccinationerne, selv om de derved overtræder deres egne etiske regler om, at det kun skal være den sidste udvej…

Jeg synes da ikke, at ret meget af det, de nævner i artiklen, har noget at gøre med, om man sover med dyret i sengen. Bortset fra det eksempel med drengen, der fik pest, fordi han sov sammen med en kat med lopper. Og det synes jeg jo nok både kunne og burde være forhindret i flere omgange, før katten nåede så langt som til sengen!

En kvinde fik meningitis af at kysse sin kats ansigt. Gjorde hun det i søvne eller hvad? :zzz:

Jeg synes ikke, artiklen kan skræmme mig til at forvise mine katte fra sengen. At jeg så ind imellem har lyst til at gøre det af andre årsager, er en helt anden sag :muhaha:

Jeg er ikke nervøs :slight_smile:

Jeg har slet ikke katte i sengen… (noget med noget katte allergi)
Syns den artikel virker til at være pustet op til at være mere skræmmende end virkeligheden er, og jeg tror ikke en tødel på de historier i artiklen skulle være sket pga. henholdsvis hundeslik og lopper.

Skræmme effekten virker altså ikke på mig

Jeg kender godt de undersøgelser:-) Men jeg mener at mine dyr forlænger mit liv takket være alle de glæder de bringer mig, så det går nok lige op i sidste ende:-)

Det vi går og tænker kan helbrede eller gøre os syge. Folk med dyr er ofte i bedre humør end folk uden - det er også undersøgt.

Jeg er så dårlig til engelsk, at jeg ikke helt forstår hvad der står, men kan næsten regne ud at det er noget med at katte spreder sygdomme… :?
(Hvis nogen af jer har tid og lyst til at lave en kvik oversættelse af det mest vgtige i den annonce, så ville jeg være meget taknemmelig, men der er ingen tvang)

Jeg har ikke kattene i sengen også, pga allergisymptomer, men ellers har jeg altid haft det da jeg var barn osv… Min læge har altid sagt til min mor at dyr ikke måtte være i sengen, for så kunne man udvikle allergi… Men at de skulle gøre værre ting ved en end det, det har jeg nu svært ved at tro… Så skal det være hvis katten f.eks. har lopper, eller andet utøj, eller den laver og tisser i sengen… :uha:

Vi har ingen katte i sengen, efter ønske fra manden i huset. Så det accepterer jeg naturligvis - selvom jeg godt kan finde på at have dem i sengen når han ikke er hjemme :ups: Men det er kun få dage ad gangen og der kan de nok ikke nå at spise mit ansigt, eller hvad der nu eller kan være farligt ved katte i sengen :stuck_out_tongue:

Jeg er i hvert fald ikke nervøs :cool2:

Hmm, mon ikke også drengen kunne have fået loppebid på andre steder og tider… Som barn fik jeg da f.eks. rigtig ofte lopper med hjem fra Ålborg Zoo, fordi jeg skulle lege med klappegederne - og sov med dem gjorde jeg altså ikke :tihi:

I øvrigt kunne jeg nu da heller ikke finde på at lade mine katte slikke på sår?

Jeg har aldrig haft mine hunde i sengen, og har ligesom Sheer også en bremseklods der forbyder slik i ansigtet - fy da. Lige som jeg heller aldrig lader mine husdyr spise af den mad jeg selv spiser. Har en veninde der rask væk deler sin softice med hunden og skiftes til at slikke på den, dét er NO GO for mig…yrrkk.

Mht katten i sengen. Ingen af mine katte har sovet i min seng, men med hensyn til den nye killing, så sov den i sengen en periode, men jeg indså hurtigt at det ikke var en fed ide. Ikke pga farer for smitte, men simpelthen fordi den vækkede mig og ungerne hele tiden, ved enten at spinde eller mosle rundt oppe på puderne (eller jagte fødderne) osv. Så nu sover hele familien med lukkede døre og katten lægger sig troligt i min datters dukkevogn. I starten skabte han sig, men nu er der ikke nogen problemer, nu går vi bare i seng og lukker døren.

Som amerikaner med stor erfaring med amerikanske dyrlæger, har jeg så ALDRIG oplevet at dyrlægerne vil declawe kattene sammen med vaccinationerne, nærmest pr automatik. Men jeg har omvendt læst STORE plakater hos dyrlægerne der råder folk til IKKE at få deres katte declawed, hvor de nøje beskriver at det er et overgreb mod dyret…

Men jeg har læst rigtig mange lejekontrakter, hvor det er udlejers krav til kattehold, at de er declawed. Så jeg er af den mening at det ikke er menneskerne som sådan der ikke tåler at kattene kradser, men at de simpelthen ikke kan holde dyr i lejlighederne/husene med mindre det er gjort.

Selv har jeg fravalgt katte hold på den baggrund. Men nogen mennesker kan altså ikke leve uden deres katte, og må gå den tunge gang og få det gjort. Ofte skal man fremvise sin lejekontrakt hos dyrlægen, før dyrlægen i det hele taget vil udfører operationen. Ligesom udlejeren skal have dokumentation fra dyrlægen om, at katten ér blevet declawed.

Vores skovtrolde er heller ikke i sengen, da døren er lukket til soveværelset, så her er der vist ingen fare på fære :tihi:

Mini sover hvor hun vil, og hvis det er i sengen, jamen så skal hun have lov til det. :slight_smile:

For nylig læste jeg, at det var bevist at dyreejere (og især katteejere) i gennemsnit levede længere end folk uden kæledyr. Det giver da meget mere mening, da glæden som dyrene giver os selvfølgelig udløser en række signalstoffer i hjernen, som endorfiner osv.

Men vi ved jo også at amerikanere er tossede, og jeg havde faktisk ikke før nu, hørt om declawing - GYS !!!
Lær dog katten at kende i stedet, i stedet for operativt at fjerne en af deres forsvarsmuligheder. Hvis man bare som overvejer den mulighed, skal man vidst ikke have dyr !

[QUOTE=rikkejakobsen;539260]Men vi ved jo også at amerikanere er tossede, og jeg havde faktisk ikke før nu, hørt om declawing - GYS !!!
[/QUOTE]
Det er en anden kultur - sådan er det bare. Men mit indtryk ligger meget langt fra, at næsten halvdelen af alle huskatte er declawed - tværtimod! Kender kun én opdrætter der i nødstilfælde vil acceptere declawing af sine killinger, resten er inderligt imod og har forbud mod det i sin salgskontrakt. Har mødt mange amerikanske dyrlæger gennem årene, men ikke én der kan se noget fornuftigt eller har lyst til at udføre operationen. Gennemsnitsamerikaneren er nemlig ikke SÅ tosset endda - trods alt :slight_smile:
VH
Susanne

Nemlig, og som amerikaner vil jeg godt påpege, at jeg IKKE er tosset, at min familie ikke er tosset, og vores venner heller ikke er det!:smiley:

Dyrlægerne er heller ikke. Og den almene amerikaner SLET IKKE.

Som jeg tidligere skrev, er det somregel udlejerne af boliger der har som krav, at katte SKAL være declawed hvis der holdes kat. Mange dyrlæger vil IKKE udføre operationen, og andre gør det KUN mod fremvisning af lejekontrakt.

Så det handler altså ikke om tossede amerikanere der ikke vil have katten kradser i møblerne - amerikaner er kun tosset på den måde, at de ligefrem KØBER sofaer og møbler til kattene, fordi de skal have det bedste og skal kunne opføre sig som de vil.

Det handler oftest om sindssyge udlejere der KUN tænker på deres karme, tapet mm og derfor har som krav til leje af deres boliger, at lejernes katte er declawed.

:slight_smile:

[QUOTE=Susanne W;539264]Det er en anden kultur - sådan er det bare. Men mit indtryk ligger meget langt fra, at næsten halvdelen af alle huskatte er declawed - tværtimod! Kender kun én opdrætter der i nødstilfælde vil acceptere declawing af sine killinger, resten er inderligt imod og har forbud mod det i sin salgskontrakt. Har mødt mange amerikanske dyrlæger gennem årene, men ikke én der kan se noget fornuftigt eller har lyst til at udføre operationen. Gennemsnitsamerikaneren er nemlig ikke SÅ tosset endda - trods alt :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Efter rigtig mange år på amerikanske/internationale lister er det bestemt mit indtryk at tingene går den rigtige vej, det er ikke mere pr automatik at der bliver declawet, og for den sags skyld debarket, rigtig mange dyrlæger siger fra, og i en af stateterne (?) er der kommet et forbud mod declawing