Udstil i fife, avl i tica nogen måde det kan gøres

Jep, men så må man vel registrere afkom af ikke godkendte racer som XLH i FIFé og afvente et godkendelsesshow og derefter søge dem omregistreret, eller?

Selkirk bliver i SVERAK registreret som SRL/SRS(pelslængde) eller SRL/SRS non… Men åbenbart ikke i FD. De har nemlig en midlertidig EMS kode. Men ville nu mest vide om man kunne udstille uden at kuld laves i FD med ikke fuldt godkendte racer.

Ja, det må vel blive konklussionen… ligesom at man må acceptere tomme felter i stamtavlen og den slags små detaljer.
Nå, jeg skal ikek gre mig klog på det… andet end at det undrer mig at en hvilken som helst stambogsførende organisation vil acceptere at registere så tilfældigt som betegnelsen XSH/ XLH jo er… det kan jo dække over hvad som helst!
Grunden til at jeg undrer mig, er den ganske simple, at FIFe jo allerede har reserveret en ems-kode for selkirk… men den må åbenbart ikke bruges før end at racen godkendes… meget ulogisk :slight_smile: Og egentlig også ganske ubrugeligt for en opdrætter…
Der burde ikke være et problem ved at lave stamtavlen med de korrekte emskoder - men samtidig at mærke stamtavlen tydeligt som værende gældende for en ikke-anerkendt race.

Jeg vil mene at hvis den har en midlertidig EMS kode…så gælder den i hele FIFé - prøv at spørg Avlsrådet…de er søde til at hjælpe.

Har som sagt sat en person på sagen og sidst jeg spurgte avl råd om et spørgsmål fik jeg en respons om jeg skulle sætte mig ind i reglerne :frowning: Men må forberede min bekendte på det bliver hårdt og op af bakke men håber da det lykkes for hende.

Jeg har lige set omtalte stamtavle - udstedt af FD…
Mere ubrugeligt dokument skal man vist lede længe efter! Det eneste man reelt får oplyst er, at der er tale om en XLH med en masse XLH og XSH bag sig og en enkelt brite tilbage i femte genration, hvor der så også er et tomt felt…

[QUOTE=Ann K;953741]Jeg har lige set omtalte stamtavle - udstedt af FD…
Mere ubrugeligt dokument skal man vist lede længe efter! Det eneste man reelt får oplyst er, at der er tale om en XLH med en masse XLH og XSH bag sig og en enkelt brite tilbage i femte genration, hvor der så også er et tomt felt…[/QUOTE]

Men har du set den originale stamtavle? Problemet er jo, at der i nogle forbund nærmest bare skrevet det på stamtavlerne, som folk selv har bedt om - det gør vi ikke i FD. Og en blanding mellem fx en BRI og en ikke-registreret kat (XLH/XSH) kan jo ikke registreres som andet end XLH/XSH!

En Selkirk, der har anerne i orden vil selvfølgelig blive registreret som en SRL non/SRS non, som er den premilinære emskode for Selkirks.

Hvis alt er lavet efter reglerne - altså FIFes regler - må FD ikke gå ind og lave en stamtavle om.
Hvis alt er lavet efter reglerne - altså andre forbunds regler - skal FD gå ind og lave om, så stamtavlen følger FIFes regler.
FD har ikke andre regler end de øvrige FIFe lande (enkelte regler kan sikkert tolkes og kan derfor blive tolket forskelligt i de forskellige forbund).

Jeg synes du skal bede din bekendte henvende sig selv til sin FD-klub (hvis hun har en sådan). Det er nemlig sådan man får et helt klart svar på, hvad man kan gøre/må gøre osv. Her kan man i øvrigt også tage stilling, hvis nogen mener en stamtavle ikke er overført korrekt til FD.

[QUOTE=Ann K;953741]Jeg har lige set omtalte stamtavle - udstedt af FD…
Mere ubrugeligt dokument skal man vist lede længe efter! Det eneste man reelt får oplyst er, at der er tale om en XLH med en masse XLH og XSH bag sig og en enkelt brite tilbage i femte genration, hvor der så også er et tomt felt…[/QUOTE]
Det gør sig jo gældende for ALLE importer, at den originalstamtavle der bliver indleveret skal være i orden - altså alle de krav som FD har til en tavle - skal være opfyldt, godkendt race eller ej. Ja det er skide ærgeligt når man bruger tid og krudt på at importere, MEN det kunne måske være undgået, hvis man inden man satte underskrifterne, at man lige sendte tavlen til Avlsrådet og spurgte om den var iorden.
Jeg har selv kigget på en fantastisk hankat, men ved gennemgang af stamtavlen, viste der sig så mange forskellige “issues” at jeg valgte ham fra. Tænker ikke det har noget at gøre med at FD ikke vil se nyt blod, men hvis det skal ind, skal det være iorden, og jeg må da tilstå, at jeg er glad for at FD ikke bare accepterer alt hvad der kommer ind af døren. En stamtavle er for mig en godkendelse af at pågældende kat er opdrættet efter de regler jeg selv er underlagt, og at jeg ikke kan få “sjove” overraskelser hen af vejen fordi man ikke har haft alle de oplysninger man skulle bruge for at lave en korrekt genetisk registrering af anerne.

Det hele er meget simpelt: hvis man vil være medlem af en FIFe-klub, skal man registrere alle killinger dér først, og så kan man udstille så meget, man lyster, både i FIFe og i andre forbund.

Hvis man ikke er medlem af en FIFe-klub, skal man naturligvis ikke stambogsføre sine killinger i FIFe, og man kan udstille under Open Doors og i øvrigt uden for bedømmelse, når katten evt er nået op i klasse 7/8.

Det giver fine muligheder for alle, uanset hvilke forbund man foretrækker, gør det ikke? Jeg kan ikke rigtig se, hvorfor du skulle ønske dig en tredje mulighed, men måske forstår jeg bare ikke rigtig spørgsmålet. :?

Det “morsomme” her er at originalstamtavlen er fra et anerkendt forbund og ikke på nogen måde indeholder katte fra små obskure underlige IDPklubber :slight_smile: Alle stamtavlens katte kommer fra anerkendte forbund og har de korrekte forbundskoder noteret (bortset fra en enkelt, der så som forventet giver det tomme felt på FIFestamtavlen - man kunne sikkert få fat i den forbundskode, hvis det var)
Stamtavlen skal vel ses som udtryk for at FIFe ikke mener at en kat er renavlet medmindre at den kan fremvise katte fra sin egen race (her selkirk) i samtlige 5 (?) generationer bag… Dvs det samme som skal til, for at være en del af en godkendelse (jvf, det du citerede tidligere). og dette til trods, at der stadig er tilladt med udkrydsning til to andre racer i de forbund, hvor racen er anderkendt…

Jeg har selv kigget på en fantastisk hankat, men ved gennemgang af stamtavlen, viste der sig så mange forskellige “issues” at jeg valgte ham fra.

Nu arbejder du også med en FIFe-anerkendt race, og der ville jeg heller ikke acceptere underlige ting i stamtavlen på en evt import - i hvert fald ikke på almindelig og gammel en race som briten.

Tænker ikke det har noget at gøre med at FD ikke vil se nyt blod,

Det tror jeg såmænd heller ikke… se ovenfor :slight_smile:

men hvis det skal ind, skal det være iorden,

Ikke helt forstået? Hvad mener du med “i orden”?
Hvis du mener stamtavlerne bag skal være troværdige, så er vi helt enige.

og jeg må da tilstå, at jeg er glad for at FD ikke bare accepterer alt hvad der kommer ind af døren.

Samme her, andet må du ikke tro!
En stamtavleudstedende organisations troværdighed står og falder med, hvilke krav den stiller til registreringen… og FIFe er ikke hverken værre eller bedre end andre respektable klubber som CFA, TICA og GCCF, der alle har nogle til tider besynderlige regler :slight_smile:

En stamtavle er for mig en godkendelse af at pågældende kat er opdrættet efter de regler jeg selv er underlagt, og at jeg ikke kan få “sjove” overraskelser hen af vejen fordi man ikke har haft alle de oplysninger man skulle bruge for at lave en korrekt genetisk registrering af anerne.

Meget enig… og derfor undrer det mig i den grad, at man kan udstede et så ubrugeligt dokument!
For her registrerer man reelt ikke andet end XLH og XSH katte… IKKE den race, der gemmer sig bag betegnelsen XLH/XSH…
I princippet kunne denne stamtavle være en registrering af fx scottish fold! (Bare for at tage en race, som FIFe ikke vil acceptere, men som ville kunne indeholde de samme indkrydsninger fra anerkendte racer som selkirk gør)
Det er derfor, jeg mener at det da burde være muligt på en eller anden måde at angive hvad alle disse X står for… For at sikre at registreringen er korrekt og ikke indeholder et eller andet mystisk, der ikke burde være der :slight_smile:

Det bliver det pr. 1. januar, når der kommer nye regler.

AR har såmænd ret i, at det er en god idé at sætte sig godt ind i reglerne, for så ville man jo vide den slags - og ikke mindst er det relevant hvis man insisterer på at balancere rundt med opdræt af en lille-bitte og i det forbund man tilfældigvis er medlem af endnu ikke anerkendt race. Der skal SÅ meget determination og vedholdenhed til, hvis man vil arbejde med ikke-anerkendte racer og/eller racekrydsninger - først og fremmest skal man sørge for at kende reglerne, så man ikke behøver lede efter smuthuller… Og at påstå at FD er stærkt imod blodfornyelse er simpelthen uartigt…! Der gives faktisk hvert år tilladelse til “out of the ordinary” parringer (og i min tid i avlsrådet OGSÅ til selkirk rex!!!), men det forudsætter altså at folk har sat sig ordentligt ind i reglerne, og at de kan argumentere fornuftigt for hvad de vil med projektet.
VH
Susanne

Det lyder godt… netop fordi korrekt registrering er så forbistret vigtigt! Helt lige meget om man opdrætter forlængst anerkendte racer eller er ved at skulle starte op med arbejdet med at skulel få anerkendt en ny race…

AR har såmænd ret i, at det er en god idé at sætte sig godt ind i reglerne, for så ville man jo vide den slags

Tjo… men AR vil jo også være ens næsten allermest vigtige sparringspartner i FD, når det gælder hvad man kan og ikke kan…

  • og ikke mindst er det relevant hvis man insisterer på at balancere rundt med opdræt af en lille-bitte og i det forbund man tilfældigvis er medlem af endnu ikke anerkendt race.

Meget enig…

Der skal SÅ meget determination og vedholdenhed til, hvis man vil arbejde med ikke-anerkendte racer og/eller racekrydsninger - først og fremmest skal man sørge for at kende reglerne, så man ikke behøver lede efter smuthuller…

Det er blevet så moderne at tale om smuthuller… det er faktisk ikke mit indtryk at man leder efter den slags her. Snarere at man ikke fatter at ens kat ikke er andet og mere end en tilfældig huskat i FIFeregi og derfor er i (berettiget) tvivl om hvorvidt katten skal stilles som huskat eller ikke anerkendt race og om den evt går ind under reglerne for open doors…

Og at påstå at FD er stærkt imod blodfornyelse er simpelthen uartigt…!

Måske ikke uartigt - men i hvert fald et udtryk for uvidenhed…

Der gives faktisk hvert år tilladelse til “out of the ordinary” parringer (og i min tid i avlsrådet OGSÅ til selkirk rex!!!), men det forudsætter altså at folk har sat sig ordentligt ind i reglerne, og at de kan argumentere fornuftigt for hvad de vil med projektet.

Og det er derfor jeg skriver at avlsrådet netop må være en meget vigtig sparringspartner, når man begiver sig ud i sådan et projekt. Men det kræver nok lidt mere imødekommenhed end bare en kommentar om at man skal sætte sig ind i reglerne. Om AR har gjort det i dette tilfælde skal jeg så lade være usagt, jeg ved det nemlig ikke :slight_smile:

Jeg har ikke set hvad AR evt. har udtalt i denne sammenhæng - men jeg kender AR godt nok at vide, at man aldrig bare bliver spist af med en kort besked om at sætte sig ind i reglerne… Så jeg fastholder lige at det er uartigt, for det synes jeg det er… Jeg har selv haft flere ansøgninger gennem avlsrådet - jeg har kunnet reglerne til fingerspidserne, så jeg får selv ganske korte svar; men jeg har sandelig også set svar på ansøgninger fra andre, der er noget mere tøvende i sin ansøgning, og aldrig har jeg set andet end pæne svar med gode henvisninger. AR er der for at hjælpe - ikke for at holde folk nede…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;953824] AR er der for at hjælpe - ikke for at holde folk nede…
[/QUOTE]

Netop… men det er åbenbart sådan det desværre er blevet opfattet…

Men det er muligvis ikke bare AR´s skyld…
VH
Susanne

Må jeg foreslå, at vedkommende selv henvender sig til FD, for at afklare sagen.
Det er lidt mere nærliggende end at sidde her og diskutere på 3. hånd, hvordan nogen har opfattet noget.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;953837]Må jeg foreslå, at vedkommende selv henvender sig til FD, for at afklare sagen.
Det er lidt mere nærliggende end at sidde her og diskutere på 3. hånd, hvordan nogen har opfattet noget.[/QUOTE]

Helt enig! Det kunne jo være, at det var relativt let at løse ovenikøbet … (man plejer nemlig også at få en forklaring på, hvorfor felterne er efterladt blanke, så vidt jeg ved).

Lige netop det blanke felt i dette tilfælde skyldes en manglende forbundskode - den kan sikkert fremskaffes :slight_smile:
Forklaringen på alle de der X’er i stamtavlen er udelukkende at der ligger racekryds bag - dvs at der ikke kan opgives fem på hinanden følgende generationer i samtlige linier, hvor der udelukkende er SRL/SRS

Så jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke gad gøre mig den ulejlighed, hvis det var min kat…
Katten er en XLH med masser af XLH OG XSH bag sig - og absolut intet andet… den står ikke engang opført med fx SRL/SRS som targetbreed! eller SRL/SRS non…
Som jeg har skrevet ovenfor er det helt uigennemskueligt HVILKEN race, der er tale om - og det må da alt andet lige være et problem? Alle de der X’er kan jo dække over hvad som helst…

Kan forstå på Susanne, at man har vedtaget at ændre på denne måde at registrere på… Det kan kun være en fordel for opdrættere af de der små endnu ikke-FIFe-anerkendte racer, men da også for FIFe selv, jvf at man har en interesse i til enhver tid at have en korrekt og fuldt opdateret stambogsføring. :slight_smile:

Nå, ja… og Vivian spørger faktisk om hvordan hun skal forholde sig mht udstilling af sin XLH…
Skal den udstilles som huskat - for det er jo det stamtavlen angiver at den er?’
Eller skal den udstilles som SRL non - trods at stamtavlen ikke kan bruges som bevis for den påstand?
Og kan hun blive ved med at tage katten med på udstilling i det omfang, der nu engang passer hende - eller bliver hun omfattet reglerne for Open Doors, når hun kommer med en ikke FIFe anerkendt kat?

Det sidste vil jeg ikke mene at hun gør, såfremt at hun altså er medlem af en af klubberne under FD… det vil være for underligt i så fald :wink: