Udstil i fife, avl i tica nogen måde det kan gøres

[QUOTE=Ann K;954043]Nå, ja… og Vivian spørger faktisk om hvordan hun skal forholde sig mht udstilling af sin XLH…
Skal den udstilles som huskat - for det er jo det stamtavlen angiver at den er?’
Eller skal den udstilles som SRL non - trods at stamtavlen ikke kan bruges som bevis for den påstand?
Og kan hun blive ved med at tage katten med på udstilling i det omfang, der nu engang passer hende - eller bliver hun omfattet reglerne for Open Doors, når hun kommer med en ikke FIFe anerkendt kat?

Det sidste vil jeg ikke mene at hun gør, såfremt at hun altså er medlem af en af klubberne under FD… det vil være for underligt i så fald ;)[/QUOTE]

Hvis jeg var hende, ville jeg få en RIEX stamtavle på den og udstille den uden for bedømmelse - fuldstændigt ligesom alle andre ikke-FIFé godkendte racer. Derved vil hun hjælpe i forhold til den endelige godkendelsesprocedure og hvis man vil sin race, er det vel i egen interesse, at racen bliver godkendt så hurtigt som muligt i så mange forbund som muligt?

Og det er netop det hun har gjort - altså fået en RIEX stamtavle på en XLH :slight_smile: ikke på en selkirk, men på en ikke-anerkendt langhår, dvs i princippet på en langhåret huskat…
Fyldt med en masse ubrugelige XLH og XSH - hvilket tydeligt undrer hende en del når nu katten i andre forbund anerkendes som SRL…
Jeg kan godt forstå at man som mulig ny opdrætter af en lille ikke anderkendt race, undrer sig vildt over at regstreringen er så dårlig/intetsigende/ikke-oplysende! Det er jo ikke ligefrem det man ville forvente - tværtimod. Ligesådan at man undrer sig over at der ikke engang på stamtavlen står noget som helst om hvilken race, der gemmer sig bag alle disse XLH/XSH…

Hvordan ville i gøre det i praksis med en kat der er XLH udif…og med 90% xlh udif.

Langhårs Selkirks er bygget på primært: Perser, Himalaya(colourpoint perser) og Highlænder(langhårs briter)
Korthårs er bygget på korthårs briter og exotic/perser.
Da det er de 2 “racegrupper” selkirk er bestemt at måtte bestå af.

Hvordan er det fysisk muligt at lave en tavle med f.eks 3 rene led når ALT efter “racekryds” bliver cencureret til XLH/XSL SELV parring efter en korthårs brite og en selkirk. Det rigtig sjove er så jeg har kendskab til en anden selkirk rex f2 der ER SRL non som hun burde være. Ved ikke helt hvordan i så vil tolke det at hele tavlen er cencureret og jeg reelt står med en “huskat” selvom kattens tavle følger avls bestemmelserne for fremstillingen af en selkirk. Ja det er en “designer” race og den er under opbygning ergo ER der “racemix” inden for de første 5 led på mere eller mindre samtlige selkirks(ellers var de jo for længst godkendt hvis der var 5 rene led katte) og dette resultere i hele tavlen cencureres… Men fact er den HAR en ems kode og denne bruges uden problemer i sverak. Men må jo se hvad jeg får tilbage når personen har fået kikket på det for mig.

En langhåret huskat har ikke stamtavle, så det er jeg ikke enig med dig i.

Jeg synes det er rigtig svært at diskutere en konkret sag, som nogen kender noget til og andre ikke gør. Jeg aner intet om sagen andet end, hvad der bliver skrevet her, men det er der tilsyneladende andre, der gør, så vi debatterer på vidt forskelligt grundlag.

[QUOTE=tzari;954065]Hvordan ville i gøre det i praksis med en kat der er XLH udif…og med 90% xlh udif.

Men må jo se hvad jeg får tilbage når personen har fået kikket på det for mig.[/QUOTE]

Jeg kan faktisk ikke engang udlede af debatten her, om det er din kat vi taler om :? Eller er det en du kender :?

Hvis det er din kat, så spørg din FD-klub, hvordan du skal forholde dig.
Er det en anden, så henvis vedkommende til sin FD-klub.

Uanset hvad der bliver svaret her på Kattegale, er det altså ikke nødvendigvis gældende for, hvordan “man gør det” i FD.

Jeg ville som sagt høre om den problem stilling jeg skrev i overskrift og forklarer så hvorfor man ikke “bare” melder sig ind i FD.

Og den har du fået et helt klart svar på i Pils indlæg:
Du udstiller i FIFe under Open Doors - det er helt lovligt :slight_smile:

Du kan godt udstille i FIFe og opdrætte i fx TICA… men det kræver at du IKKE er medlem af en FIFeklub…
Som Pil forklarer i sit indlæg kan du bruge bestemmelserne ang Open Doors.
Normalt ville man sige at katten kun kunne komme med sålænge den befandt sig i åben klasse - men hvordan det lige forholder sig med en ikke-anerkendt race, der jo ikke tager certifikater, ved jeg intet om…

Så længe en kat kun står opført som XLH/XSH og der intet er angivet omkring targetbreed eller lignende, så er den intet andet end en tilfældig raceblanding… og det er hvad man i FIFe kalder en huskat :slight_smile:
Men det er man som sagt åbenbart ved at ændre på…

[QUOTE=Ann K;954114]Så længe en kat kun står opført som XLH/XSH og der intet er angivet omkring targetbreed eller lignende, så er den intet andet end en tilfældig raceblanding… og det er hvad man i FIFe kalder en huskat :slight_smile:
Men det er man som sagt åbenbart ved at ændre på…[/QUOTE]

FIFé udsteder jo ikke stamtavler på huskatte - eller blandingskatte - men hvordan du end vender og drejer den stamtavle, så er selve target breed’en ikke godkendt i FIFé, så allerede dér kan man vel kalde den en “huskat”.

Uanset hvad kan den ikke stille op i racekattekonkurrence og hvis den blev udstillet som huskat, ville det efter min mening sende et meget dårligt signal i forhold til arbejdet med at få racen godkendt. Rent faktisk ville jeg anse udstilleren for at vægte det at vinde præmier højere end racens fremme.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;954109]Og den har du fået et helt klart svar på i Pils indlæg:
Du udstiller i FIFe under Open Doors - det er helt lovligt :-)[/QUOTE]
Ikke hvis jeg har en GODKENDT race jeg også vil udstille så skal jeg jo være medlem af Fife.

Min eneste anke er at der på den udstedte FD/FIFe-stamtale ikke er angivet en targetbreed… Der er udstedt en stamtavle på en XLH kat, altså en huskat. Stod der targetbreed, så ville jeg mene at problemet var løst og man havde en ide om, hvad man egentlig havde foran sig… som stamtavlen ser ud nu, kan det være hvad som helst - endda så meget, at man kunne være rigtig kværulant og undre sig over at FIFe overhovedet vil udstede en sådan stamtavle! :wink:
Stamtavlen som sådan er, så vidt jeg kan bedømme korrekt nok, hvis man bruger bestemmelsen om at en kat skal kunne fremvise renavl i fem på hinanden følgende generationer…

Uanset hvad kan den ikke stille op i racekattekonkurrence og hvis den blev udstillet som huskat, ville det efter min mening sende et meget dårligt signal i forhold til arbejdet med at få racen godkendt. Rent faktisk ville jeg anse udstilleren for at vægte det at vinde præmier højere end racens fremme.

Det er vi helt enige om!
Og Vivian skriver jo da også selv, at der er for at promovere RACEN, at hun gerne vil have reglerne præciseret :slight_smile:
Og som sagt, kan jeg godt forstå hendes forvirring - for i følge stamtavlen er hendes kat hverken fugle eller fisk…

Personligt ville jeg nok bare udstille katten under open doors på de internationale udstillinger… (forudssætningen er så at Vivian ikke er medlem af en hovedklub)
Men det giver så problemet med, hvordan man skal forholde sig ved fx hobbyshows afholdt af en af FDs specialklubber eller fremvisninger afholdt i samarbejde med en hovedklub. For må katten deltage i den slags?

Nej, det behøver du ikke…
Jeg har udstillet Thane under open doors uden problemer… Thane er som bekendt TICAregistreret Maine Coon.

[QUOTE=Ann K;954146]
Men det giver så problemet med, hvordan man skal forholde sig ved fx hobbyshows afholdt af en af FDs specialklubber eller fremvisninger afholdt i samarbejde med en hovedklub. For må katten deltage i den slags?[/QUOTE]

Det er jeg temmelig sikker på, den ikke må :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;954114]Så længe en kat kun står opført som XLH/XSH og der intet er angivet omkring targetbreed eller lignende, så er den intet andet end en tilfældig raceblanding… og det er hvad man i FIFe kalder en huskat :slight_smile:
Men det er man som sagt åbenbart ved at ændre på…[/QUOTE]
Nej Ann - det er man i den grad ikke! Og det er der ingen, der har påstået! Det der bliver anderledes er at fra 1. januar skal de oplysninger, der står på en original stamtavle overføres til en FD stamtavle - det var nøjagtigt det du plæderede for! Men det ændrer IKKE på at katten i dette tilfælde stadig er en XLH!
Du nævner også et sted at det nok skyldes at der ikke er 5 generationer. Nej, det er også forkert! Der kræves faktisk kun 3 generationer i FIFe! Men det gør der så også, og hvis man kommer med en stamtavle der er et miks af brite, colorpoint og andre ting, så bliver det ikke automatisk til en selkirk rex - det bliver det først det øjeblik man følger reglerne og kommer med et avlsprogram og gør arbejdet! Og det KAN ikke være en overraskelse at der er mere arbjede i at opdrætte ikke-anerkendte racer end der er i længe godkendte racer - så har man forberedt sig ualmindeligt dårligt, og det kan jeg ikke tro at Vivian har, for hun har jo været i den danske katteverden i mange år efterhånden.
VH
Susanne

JA! Men det kræver - excuse my French - sq da at man følger reglerne, laver et avlsprogram og gør arbejdet! Der kan ikke sættes target breed på noget som helst, før der foreligger et godkendt avlsprogram! Du vender det altså helt på hovedet, og uden at ville være nedladende, så er det altså nogle gange en skam når du prøver til med FIFe / FD vedtægter, i hvert fald når det bliver vendt fuldstændigt på hovedet. Det er opdrætterens ansvar at komme med et avlsprogram - det er opdrætteren der vil dette her. Og hvis det er fornuftigt nok og ser ud til at kunne blive til noget, så kan man få det godkendt af AR, og så har man faktisk nok at sysle med de næste år / generationer. Men vil man ikke komme med et avlsprogram, så sker der jo ikke mere.
VH
Susanne

Hvorfor bruger sverak (der også er under FD) så SRS/SRL(f2+) og SRS/SRL non(f1katte).
Desuden netop MIN tavle er til en kælekat jeg bare vil have lov at udstille som det hun er nemlig en selkirk rex ikke en udiffinerbar langhåret tja du vælger selv race. JEG er en kælekat ejer ikke opdrætter, derfor giver det ingen mening jeg skal oplyse alt det der for at udstille min kælekat ellers får jeg en udif langhårs kat,gæt selv racen tavle. Selvom der MANGE steder i hendes tavle står SRL/SRS da hun er en f2. Men kan da godt høre Sverak og FD har 2 vidt forskellige indgangsvinkler selvom det er samme race og samme hoved forening.

Nej, man kan udstille under Open Doors, uanset at man ikke er medlem af FIFe - det har intet at gøre med, hvilken kat man udstiller.

Ok så jeg kunne GODT udstille hende med en tica tavle selvom jeg er FD medlem ?

Nej, undskyld det var mig, der fik formuleret mig for hurtigt. Det er uanset, at du ikke er medlem af FIFe - sorry.