Jeg synes det er lidt vildt at de kan udvikle sig så meget farvemæssigt. Er det noget genetisk? … eller hormonelt … eller noget helt 3 som medfører at farven ændrer sig over tid?
Genetisk Farven hos burmesere, siamesere (og andre racer med siamesermaske) og tonkinesere er varmefølsom, så jo koldere, de har det, jo mørkere bliver de - og blodcirkulationen sænkes med alderen
Det er kroppen vi snakker om nu ikke? Bare for at se om jeg har fattet det her… er de så lysere om sommeren på kroppen end de er om vinteren? Eller er det mere generelt i forhold til klimaet i den landeregion de befinder sig i?
EDIT: … så deres blodcirkulation mens de vokser er simpelthen større til huden generelt når de er små… ?
[QUOTE=Vipstøsen;986900]Det er kroppen vi snakker om nu ikke? Bare for at se om jeg har fattet det her… er de så lysere om sommeren på kroppen end de er om vinteren? Eller er det mere generelt i forhold til klimaet i den landeregion de befinder sig i?
EDIT: … så deres blodcirkulation mens de vokser er simpelthen større til huden generelt når de er små… ?[/QUOTE]
jep - de skifter farve/tone i løbet af året som varme/kulde skifter
Min Devouee var brun burmeser og hun gik fra næsten helt sort om vinteren til næsten chokolade-lys om sommeren hvis hun var meget ude og det var meget varmt
Indsparker…
Og tempoet sænkes (sådan da) - og stofskiftet. Og så bliver fedtlaget også af og til større :fløjte: - det isolerer… altsammen er = køligere og mørkere kat. Over hele katten, men der er altid steder der er varmere end andre. Bryst, mave og hals er varmest. Yderpunkterne - ører, næse, poter, hale er koldest.
Sjovt at se udviklingen på chokoladeburmeserne. Det ligner jo noget jeg kender
For resten - hvis du forbinder f.eks. halen på en siam, vil pelsen vokse ud lysere - pga at forbindingen holder på varmen. Og en tandinfektion kan af og til ses udenpå, fordi der kommer lysere pels i masken over det sted, hvor betændelsen er. (Betændt væv er varmere)
[QUOTE=Ann R;986906]Indsparker…
Og tempoet sænkes (sådan da) - og stofskiftet. Og så bliver fedtlaget også af og til større :fløjte: - det isolerer… altsammen er = køligere og mørkere kat. Over hele katten, men der er altid steder der er varmere end andre. Bryst, mave og hals er varmest. Yderpunkterne - ører, næse, poter, hale er koldest.
Sjovt at se udviklingen på chokoladeburmeserne. Det ligner jo noget jeg kender :)[/QUOTE]
Så det I siger … er det at samme fænomen kan ses hos alle maskede racer ?
Ja, men i større eller mindre grad. Det er den såkaldte albinoserie. Andre racer end siam og burmeser har fået genet ved at få parret siam eller burmeser ind - dvs, jeg ved ikke om der faktisk er nogen andre racer med burmesermaske? Derimod er der masser, der har lånt siamesermasken
C-locus Dette locus har muteret flere gange og indeholder mindst 5 alleler. Nogen af farverne er kendte siden 1300-tallet og sandsynligvis endnu længere tibage i tiden. Det er de anlæg som oprindeligt findes i racerne burmeser og siameser. Disse anlæg findes dog nu hos flertallet af andre racer. C står for “full colour” og betyder at normalt pigment dannes. De andre alleler udgør en serie hvor hvert trin reducerer pigmentkornenes styrke og antal. Pigmentet viser sig således svagere og svagere til det sidste allele, som er albino og helt mangler pigment. Serien kalles også albinoserien og tidigere også himalayafarverne. Allelerne er:[TABLE=“width: 1231”]
Betegnelse Forklaring
C
Fuldfarvet, dominant (vildform)
c[SUP]b[/SUP]
Burmesermaske; giver et svagere pigment med noget mørkere punkter, noget lysere øjenfarve. Temperaturpåvirkeligt pigment; killingerne fødes lyse og bliver mørkere. Ufuldstændigt eller ukendt dominant overfor nedenstående (mutant)
c[SUP]s[/SUP]
Siamesermaske; farvede punkter med lys krop, dybblå øjne. Temperaturpåvirkeligt pigment; killinger fødes helt hvide eller evt noget skyggede. Ufuldstændigt eller ukendt dominant overfor nedenstående (mutant)
c[SUP]a[/SUP]
Recessiv hvid; helhvid, lysblå till mellemblå øjne med blommefarvet pupil. Ufuldstændigt eller ukendt dominant overfor nedenstående (mutant)
c
Albino; helhvid, øjne med rosa eller grårosa iris og rosa pupil. Meget sjælden, kun få individer er kendte. Sandsynligvis fuldstændigt recessivt til ovenstående (mutant)
[/TABLE]
Jeg skrev også en lille artikel om det til min hjemmeside for ca. 200 år siden
Kan det passe at de røde ikke reagerer så meget på varme med farveskifte som de andre, jeg synes nemlig ikke Kokos har ændre farve SÅ meget, og han er da trods alt 5½ nu
[QUOTE=Ann R;986931]Ja, men i større eller mindre grad. Det er den såkaldte albinoserie. Andre racer end siam og burmeser har fået genet ved at få parret siam eller burmeser ind - dvs, jeg ved ikke om der faktisk er nogen andre racer med burmesermaske? Derimod er der masser, der har lånt siamesermasken
Jeg skrev også en lille artikel om det til min hjemmeside for ca. 200 år siden