Spændende billeder - så lærte man også noget i dag.
Hold da op, det var da spændende læsning, det anede jeg ikke, det lyder helt utroligt…men sjovt Nu ved jeg ikke hvor gamle racen er, men det må have virket helt hokus pokus i gamle dage…
Hun er skam også chokolade
Jeg synes helt klart, man ser det tydeligst på de chokolade, for selvom man selvfølgelig godt kan se en forskel på Fannys tre brune killinger og hende selv, varer det ikke længe, før de brune er “færdige”.
Allerede her (ved præcis 10 uger) er farven relativt mørk
Det tror jeg heller ikke nogen ved med sikkerhed - hvis man vel at mærke inkluderer de katte, den stambogsførte race er baseret på (det er oprindeligt thailandske gadekatte, der så er selekteret på)
Ja… Det har indimellem givet mig vilde (ok vi kan vidst godt sige “lettere sindssyge”) ideer om at lave en ternet/stribet siameser :klapper:
- bare rolig, jeg GØR det ikke… men det kunne nu se sjovt ud…
Ideelt set burde siameseropdrættere (jeg ved ikke med burmesere om de også helst skal være lyse med meget tydelige points?) bo i en sauna med kattene hele året, så de ku’ holde på farven - Her gør Ozzy hvad han kan for at holde de lyse steder varme :
Jeg har også undret mig over de farver der har været vist af Burmesere herinde, fra de var unge til de bliver ældre. Det er en utrolig farveændring de gennemgår. Men at den også er varmebestemt, er da imponerende.
Jeg er helt vild med de dybbrune farver I har på Burmeserne, og jeg er ellers til sølvmissere. Men altså de der dybe brune nuancer, er godt nok til at falde i svime over.
[QUOTE=Temple Bar;987014]Jeg synes helt klart, man ser det tydeligst på de chokolade, for selvom man selvfølgelig godt kan se en forskel på Fannys tre brune killinger og hende selv, varer det ikke længe, før de brune er “færdige”.
Allerede her (ved præcis 10 uger) er farven relativt mørk
[/QUOTE]
Skal jeg forstå det sådan at killingen på billedet bliver langt mere mørk med tiden, og måske om sommeren hvor varmen sætter ind, kan gå hen og blive meget lys i farven? Ihh den er altså bare både flot og meget smuk
Mvh
Yvonne
[QUOTE=Kiwa;987172]Skal jeg forstå det sådan at killingen på billedet bliver langt mere mørk med tiden, og måske om sommeren hvor varmen sætter ind, kan gå hen og blive meget lys i farven? Ihh den er altså bare både flot og meget smuk
[/QUOTE]
Hun er med stor sandsynlighed mindst lige så mørk nu, som hendes mor er på dette billede af dem begge
Fanny er på det billede knap 2 år gammel
Er bimsernes farve så også farvefølsom? Og er der en sammenhæng, så den tykke (varme) pels holder dem hvidere i længere tid end de korthårede?
Ja, det er den, men de er siamesermaskede, dvs. de starter hvide på de varme områder, hvor burmeserne starter farvede på de varme områder (blot lysere nuance end points’ne).
Hvis du ser en voksen (især brunmasket) birma, vil den være “ikke-hvid” på kroppen i større eller mindre grad
[QUOTE=Temple Bar;987182]Ja, det er den, men de er siamesermaskede, dvs. de starter hvide på de varme områder, hvor burmeserne starter farvede på de varme områder (blot lysere nuance end points’ne).
Hvis du ser en voksen (især brunmasket) birma, vil den være “ikke-hvid” på kroppen i større eller mindre grad :)[/QUOTE]
Ja det har jeg set, men jeg synes ikke de bliver helt så mørke som siameserne bliver. Men det kan selvfølgelig også være fordi jeg ikke har set nok af dem, jeg kigger mest på abyer :høhø:
I teorien bliver de lige så mørke som siameserne, men måske har du ret i, at den tykke pels gør lidt forskel Jeg har dog set temmeligt mørke brunmaskede bimser, så det kan også være liniebestemt - ligesom der findes lysere chokolade burmesere end de to, jeg har/har haft
[QUOTE=Vipstøsen;986950]Ann, kan du ikke smide et link til den side hvor du har den genetiske sammenhæng fra (det citerede med overskrift C-lokus)
[/QUOTE]
Hm - spørgsmålet er om den stadig eksisterer på nettet. Hvis den gør, er det på svensk. Jeg oversatte det engang. Det var en del at en længere serie af genetiksider, alle rigtig gode, men siderne har været taget ned og flyttet flere gange. Jeg skal nok lede
Ja. Jeg vidste jeg havde gemt den selv, så den er her. Jeg har ikke fundet t link ude på nettet endnu, desværre.
http://f.cl.ly/items/2v2Y1l2i1m3p0W451Y0n/Spinn!%20-%20grundläggande%20genetik.pdf
Racerne siam, burmeser og korat fortaber sig tilbage i fortiden - ihvetfald fra før 1300 i det fjerne østen.
Fænomenet findes jo også hos andre dyr, for resten. Mus og rotter, kaniner, får… (tror jeg)
Bimsernes “hvide” pelser bliver de ikke for en form for gulig når de bliver ældre ?
Årh jeg er altså lidt småforelsket i Burmesere :love2: Især blå, lilla og brun!
One day…
Jeg husker A-kuldet som en palet af smukke farver. Dér opdagede jeg Burmeseren…
Åh ja Finn, det øverste billede husker jeg så tydeligt Sikke nogle farver. Kender ikke racebeskrivelsen mht. kropsform osv. Men de ser bare så kraftfulde ud på en eller anden måde, og så de farver, ja jeg kigger og kigger, men er nok stadigvæk mest til den der dybbrune farve. Der er næsten noget sort panteragtigt over dem, og den sorte panter er nok det kattedyr der imponerer mig mest, altså sådan udseendemæssigt. Meget lig Fanny på billedet, jaja ved godt hun ikke er en stor og farlig panter, men hun er en lille miniature, og bare så smuk.
Og så er det jo bunkekatte:love2:, Sådan 2 (helst 3 så vidt jeg forstår) må der blive plads til i mit næste liv, sammen med en lille Sølvmis og måske en gentle giant. Uff der findes altså så mange smukke og spændende misser derude, og det bliver bestemt ikke bedre af, at kigge med herinde.
Mht. vores Birma, så er hun også blevet en del mørkere på ryggen med tiden selvom hun er lillatabby, og ikke brunmasket. Men det er nok mere en meget lysbrun/gylden farve, der er blevet mere intens i forhold til hendes normale cremehvide nuance hun er på resten ag kroppen.
Mvh
Yvonne
[QUOTE=Ann R;987213]…
Ja. Jeg vidste jeg havde gemt den selv, så den er her. Jeg har ikke fundet t link ude på nettet endnu, desværre.
http://f.cl.ly/items/2v2Y1l2i1m3p0W451Y0n/Spinn!%20-%20grundläggande%20genetik.pdf[/QUOTE]
Takker
[QUOTE=Ann R;987213]…
http://f.cl.ly/items/2v2Y1l2i1m3p0W451Y0n/Spinn!%20-%20grundläggande%20genetik.pdf[/QUOTE]
Takker