[QUOTE=FinnFrode;987274]Jeg husker A-kuldet som en palet af smukke farver. Dér opdagede jeg Burmeseren…
[/QUOTE]
På det øverste kan jeg faktisk se, hvem af de lilla, der er hvem - det kan jeg ikke på det mere “organiserede”, jeg har haft brugt som cover billede på Facebook under Fannys drægtighed. Der står de nemlig ved siden af hinanden og så er det svært
Mht. vores Birma, så er hun også blevet en del mørkere på ryggen med tiden selvom hun er lillatabby, og ikke brunmasket. Men det er nok mere en meget lysbrun/gylden farve, der er blevet mere intens i forhold til hendes normale cremehvide nuance hun er på resten ag kroppen.
Alle farverne skifter i et vist omfang - det er bare lettere at se på de mørke end på de lyse, som en lillatabby jo bestemt er
Hvis jeg lige må blande lidt hund ind i det, så var vores Yugi (en shih tzu/gravhundeblanding) nærmest rødbrun som hvalp.
Jeg kan se på billeder, at han blev lidt lysere, da han var udvokset, men det store skift skete, da han blev klippet helt ned:
Her er han helt lys, næsten hvid. Halen har dog stadig noget af den originale farve.
Han er nu 7 år, og bliver klippet ned hver 3. måned cirka, og bliver ved med at være helt lys, også når pelsen vokser ud. Undtagen et sted: For nogen tid siden havde han et sår på bagparten. Da det var helet op, og der igen kom pels, var pelsen helt mørk! Han er netop blevet klippet første gang siden det skete - og pletten er stadig mørk. :?
Det er det samme med ragdolls (som jo er siamesermaskede - det har nogen herinde lært mig ) - de starter hvide, og så bliver fx seal (brun) temmeligt mørk…
Jeg har altid været ret fascineret af farveskiftet - men også at opdrættere kan se hvilken det farve de blir!
[QUOTE=Lykke;987407]Spændende at høre hvad der sker over tid
Det er det samme med ragdolls (som jo er siamesermaskede - det har nogen herinde lært mig ) - de starter hvide, og så bliver fx seal (brun) temmeligt mørk…
Jeg har altid været ret fascineret af farveskiftet - men også at opdrættere kan se hvilken det farve de blir![/QUOTE]
Alle maskede katte har deres maske fra en af de to racer - mig bekendt
Har de blå øjne og maske - er de siamesermaskede. Har de gule øjne, maske og ikke helt lys krop, i hvertfald på en del af katten - er de burmesermaskede. Har de turkis øjne og en “midt-imellem-maske” er de tonkinesermaskede (en blanding mellem de to første) Men de sidste er der vist ikke så voldsomt mange af herhjemme
[QUOTE=Ann R;987412]Alle maskede katte har deres maske fra en af de to racer - mig bekendt
Har de blå øjne og maske - er de siamesermaskede. Har de gule øjne, maske og ikke helt lys krop, i hvertfald på en del af katten - er de burmesermaskede. Har de turkis øjne og en “midt-imellem-maske” er de tonkinesermaskede (en blanding mellem de to første) Men de sidste er der vist ikke så voldsomt mange af herhjemme [/QUOTE]
Jeg mener faktisk, du ser tonkinesermaskede Devon Rex på danske udstillinger
[QUOTE=Temple Bar;987330]
Alle farverne skifter i et vist omfang - det er bare lettere at se på de mørke end på de lyse, som en lillatabby jo bestemt er :)[/QUOTE]
Man kan jo sige, at den farve der dukker frem, er den katten normalt ville have haft, hvis det ikke var for maskegenet. Så at en lilla forbliver lysere end en brun(sort) giver jo god mening i min verden
[QUOTE=Ann R;987412]Alle maskede katte har deres maske fra en af de to racer - mig bekendt
Har de blå øjne og maske - er de siamesermaskede. Har de gule øjne, maske og ikke helt lys krop, i hvertfald på en del af katten - er de burmesermaskede. Har de turkis øjne og en “midt-imellem-maske” er de tonkinesermaskede (en blanding mellem de to første) Men de sidste er der vist ikke så voldsomt mange af herhjemme [/QUOTE]
Jeg mener det var Mette der fik lært mig det her med masker - og skulle bare lige nævne siamesermasken på ragdolls for at vise hvor dygtig en elev jeg er
Jeg kom lige i tanke om dit indlæg nu og kan da bruge Sander som eksempel Jeg har vist billeder af ham til “kloge hoveder” på Facebook og der er almindelig enighed om, at killingebillederne er af en creme burmeser, mens voksenbillederne er af en rød burmeser
[QUOTE=Temple Bar;987428]Og på min tur gennem Photobucket fandt jeg det gamle billede af Guinness og Bailey, hvor man rigtigt kan se, hvor lys han startede med at være:
[/QUOTE]
Hold k*ft hvor er de søde!
Og der kan man rigtig se, at det er præcis samme udvikling som hos mine blåøjede uhyrer Mørkest på ører og næse - og en smule over øjet og på poterne.
Tak for billede!
Åh ja! Jeg havde haft lejligheden fuld af forskellige racer herhjemme hvis jeg kunne
Næste gang det bliver katteindkøbstid tror jeg det skal være en korthårs og så er Burmeser jo et godt bud, meeen der går lang tid
[QUOTE=TrekkieGrrrl;987166]Ja… Det har indimellem givet mig vilde (ok vi kan vidst godt sige “lettere sindssyge”) ideer om at lave en ternet/stribet siameser :klapper:
bare rolig, jeg GØR det ikke… men det kunne nu se sjovt ud…
Ideelt set burde siameseropdrættere (jeg ved ikke med burmesere om de også helst skal være lyse med meget tydelige points?) bo i en sauna med kattene hele året, så de ku’ holde på farven - Her gør Ozzy hvad han kan for at holde de lyse steder varme :
[/QUOTE]
Jeg kan godt lide at halen stikker ud…
Jeg kan også se å plejemissen at han er ved at blive lidt mørkere i pelsen pga. vinterkulden. Det er dog ikke nær så tydeligt hos bimser.