Ugiftige planter der er lette at holde?

Jeg savner lidt grønt i lejligheden, men jeg har virkelig ikke grønne fingre.
Så hvilke potteplanter er lette at holde, men ugiftige for katte?

Det må meget gerne være med blomster, men det er ikke et krav.
Jeg sår i øvrigt selv kattegræs til de små, så det behøver heller ikke være
noget de kan spise. Faktisk helst ikke - gider ikke bidemærker i en
plante jeg (endelig) kan få til at holde sig pænt. :høhø:

Orkidé :slight_smile:

GÅ ind på Ann Rs hjemmeside… hun har et helt katalog over giftige såvel som ugiftige planter - meget let at finde rundt i, når man trænger til lidt grønt og blomstrende :thumbup:

Tea, jeg er TOTAL ikke plante/blomster menneske. Jeg plejer at OVER DØ dem ganske hurtigt. Men nu har jeg haft hele 3 (TRE) Orkidéer i en HEL måned. Og de bliver bare flottere og flottere - og de er SUPER lette at holde. Oh well - fik “lidt” hjælp i julis tanketråd - men ALLIGEVEL :tihi:

Ellers kigger jeg også på Ann’s liste - men den plejer jeg at glemme, når jeg vel er ude og skal handle. Så det eneste der er i huset udover Orkidéerne, er stuebambus :smiley:

Jeg er i skrivende stund, vist nok ved at tage livet af en orkidé. :S
Man må virkelig sige at jeg har evner i den afdeling.
Måske skal jeg tjekke tanketråden/det øvrige net, og se om jeg kan redde den.

“Problemet” med Anns liste er at der jo ikke står om de er pæne og lette at
holde. Og jeg aner nemlig intet om planter, så for mig er det bare en liste navne.
Men det kunne være jeg skulle gøre alvor af tanken om at få den printet og
have i tasken, så jeg kan lade mig friste når jeg kommer forbi en blomsterhandler.

Herhjemme er det også kun orkideerne, der holder i længden. Tror vist at jeg har en 23-stykker efterhånden :smiley:

Nu uden vandperler…

Her ved os holder intet :uha: :uha:

Vi har engang haft orkidéer, men de blev spist :tihi:

Silke blomster, holder evigt, er áltid pæne og kattene er helt ligeglade med dem…

Jeg har heller ikke grønne fingere.

Kaktus! Dem bider de kun i én gang :wink:

Nej faktisk er vores længst overlevene plante en kaktus af dem med lange stikker. Kattene holder respektfuld afstand til den :slight_smile:

Ellers er jeg typen der kan ta’ livet af snartsagt alting også. Men jeg har da en klivia, som vi egentlig købte til min mor inden hun døde… og en påskekaktus der også kommer fra min mor… den bli’r MEGET slatten fra tid til anden inden jeg husker at vande den, men nu har jeg da holdt liv i begge dele i 1½ år… det er tæt på rekord!

(PS Jeg ved godt at Klivia’en er listet som giftig. Men de har aldrig vist interessse for den, så derfor… Det samme med påskekaktussen… de rører den ikke. Heldigvis :))

[QUOTE=TrekkieGrrrl;911544]Kaktus! Dem bider de kun i én gang :wink:

Nej faktisk er vores længst overlevene plante en kaktus af dem med lange stikker. Kattene holder respektfuld afstand til den :slight_smile:

Ellers er jeg typen der kan ta’ livet af snartsagt alting også. Men jeg har da en klivia, som vi egentlig købte til min mor inden hun døde… og en påskekaktus der også kommer fra min mor… den bli’r MEGET slatten fra tid til anden inden jeg husker at vande den, men nu har jeg da holdt liv i begge dele i 1½ år… det er tæt på rekord!

(PS Jeg ved godt at Klivia’en er listet som giftig. Men de har aldrig vist interessse for den, så derfor… Det samme med påskekaktussen… de rører den ikke. Heldigvis :))[/QUOTE]

Jeg kan ikke huske, hvad min blomst hedder. Den bliver også kaldt de 4 verdenshjørner. Den er listet som meget giftig. Den har stået i huset i maaaaange år uden problemer. Men sidste år blev den et problem, da mine mco killinger spiste af den. :frowning:

Altså jer der nu er så gode til at slå blomster ihjel ik

Kunne i ikke rådgive mig i hvordan jeg tager livet af vores 1½m høje kaktus ?

Den har overlevet lidt af hvert igennem årene efterhånden:

Kaffe med sukker i
Te
Danskvand med citrus
Div. sodavand
mættet saltvandsopløsning (flere gange faktisk)
at blive overgødet
gennem vandet og skubbet hen til terassedøren med frost udenfor
Kogt vand (som i kogende)

Altså jeg HADER den kaktus og min mand mener den er SÅÅÅÅÅ fantastisk :doh:

Den stikker mig ALTID når jeg går ud af terassedøren - hvilket jeg afgjort tager som om den håner mig … men slå skidtet ihjel kan jeg ikke :uha:

Faktisk så virker den til at få det bedre for hver gang jeg prøver at tage livet af den :mad:

Hilfe :ups:

Ja lige præcis sådan en :slight_smile:

Men løget skal de jo da godt nok grave for at få op… og selvom bladene har lidt huller lader det til at være kløer mere end tænder. Men tro mig, jeg er meget opmærksom på at de ikke pludselig sidder og GNASKER i den!

Den ser nu i øvrigt ud til at synge på sidste vers, så jeg tror ikke den er her så meget længere. Det er bare lidt… det med at vi købte den til min mor et par dage før hun døde… :S Jeg har ikke LYST til at smide den ud hvis du forstår hvad jeg mener…

Amaryllis?

[QUOTE=TrekkieGrrrl;911550]Ja lige præcis sådan en :slight_smile:

Men løget skal de jo da godt nok grave for at få op… og selvom bladene har lidt huller lader det til at være kløer mere end tænder. Men tro mig, jeg er meget opmærksom på at de ikke pludselig sidder og GNASKER i den!

Den ser nu i øvrigt ud til at synge på sidste vers, så jeg tror ikke den er her så meget længere. Det er bare lidt… det med at vi købte den til min mor et par dage før hun døde… :S Jeg har ikke LYST til at smide den ud hvis du forstår hvad jeg mener…[/QUOTE]

Jeg forstår det godt. Vores blomster er blevet forvist til soveværelset.

Ja det er da vist den der hedder de 4 verdenshjørner :slight_smile: (TROR jeg nok…)

Men… hvor skal kattene så sove? :slight_smile: Hm egentlig kunne den vel stå på Alex’ værelse… hvis hun ville ha’ den. Men så risikerer vi bare at en af rotterne æder den :frowning: Det er ellers det eneste nogenlunde kattefrie sted i huset :S

Youp lige den. Den er som sagt tudsegammel. Min mand havde den med, da jeg lærte ham at kende, og det er en, der har tilhørt min svigermor.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;911556]Ja det er da vist den der hedder de 4 verdenshjørner :slight_smile: (TROR jeg nok…)

Men… hvor skal kattene så sove? :slight_smile: Hm egentlig kunne den vel stå på Alex’ værelse… hvis hun ville ha’ den. Men så risikerer vi bare at en af rotterne æder den :frowning: Det er ellers det eneste nogenlunde kattefrie sted i huset :S[/QUOTE]

Vores katte sover ikke i soveværelset :frowning:

Jeg har flere planter i huset. Det kan godt være, et par af dem er giftige, men kattene rører dem ikke:

Fredslilje - hvide blomster, halvskygge, nærmest akvarieplante helst med fødderne i vand.
Duftgeranium (Ørepineplante) - lyserøde blomster, dufter bare man rører bladene, vokser hurtigt, llet at formere, stå lyst og tåler lettere udtørring.
Alpevioler - flere farver (den hvide dufter), vandes kun i underskålen, stå lyst
Cloé (brændende kærlighed) - flere farver, ikke for meget vand
Clivia (tror jeg nok) - får kraftige stængler med orange blomster, tåler udtørring
Påskekaktus - røde, hvide eller lyserøde blomster, vandes moderat
Diverse sukulenter
Mor og Barn - ingen blomster

Stor buket silkeroser - skylles af og til under vandhanen. Hovederne samles op og sættes på igen, når kattene har leget med dem :slight_smile:

[QUOTE=Mega;911568]Jeg har flere planter i huset. Det kan godt være, et par af dem er giftige, men kattene rører dem ikke:

Fredslilje - hvide blomster, halvskygge, nærmest akvarieplante helst med fødderne i vand.
Duftgeranium (Ørepineplante) - lyserøde blomster, dufter bare man rører bladene, vokser hurtigt, llet at formere, stå lyst og tåler lettere udtørring.
Alpevioler - flere farver (den hvide dufter), vandes kun i underskålen, stå lyst
Cloé (brændende kærlighed) - flere farver, ikke for meget vand
Clivia (tror jeg nok) - får kraftige stængler med orange blomster, tåler udtørring
Påskekaktus - røde, hvide eller lyserøde blomster, vandes moderat
Diverse sukulenter
Mor og Barn - ingen blomster

Stor buket silkeroser - skylles af og til under vandhanen. Hovederne samles op og sættes på igen, når kattene har leget med dem :-)[/QUOTE]

Der er flere af dem, der er giftige :slight_smile: