Ugiftige planter der er lette at holde?

Mange tak for jeres inputs! :slight_smile:

Jeg har nu også taget livet af en kaktus eller to gennem tiden. :tihi:
De bryder sig ikke rigtig om at stå i vand konstant. :ups:

Tror jeg må tage mig sammen om den orkidé, evt. købe en ny hvis den ikke
klarer den, og prøve igen. Det må jeg altså kunne finde ud af!

  • Og så vil jeg lige tjekke op på de navne der ellers er kommet.

Har i øvrigt også overvejet kunstige planter. Men jeg synes alligevel det kunne
være sjovt, hvis jeg kunne holde liv i nogle rigtige.

[QUOTE=Tea;911575]Mange tak for jeres inputs! :slight_smile:

Jeg har nu også taget livet af en kaktus eller to gennem tiden. :tihi:
De bryder sig ikke rigtig om at stå i vand konstant. :ups:

Tror jeg må tage mig sammen om den orkidé, evt. købe en ny hvis den ikke
klarer den, og prøve igen. Det må jeg altså kunne finde ud af!

  • Og så vil jeg lige tjekke op på de navne der ellers er kommet.

Har i øvrigt også overvejet kunstige planter. Men jeg synes alligevel det kunne
være sjovt, hvis jeg kunne holde liv i nogle rigtige.[/QUOTE]

Hm det ku’ være jeg sku’ prøve med en orkide. Min Svigermor samler på dem… Måske hun har en hun ikke gider se på mere som jeg kan øve mig på… De kan være RET dyre har jeg fundet ud af L

Har selv en masse orkideer og de er meget nemme at passe !!!

… enten gir man dem vand, så de står selv og kan suge det , til ca. midt på potten (ved godt at det er der nogen der siger man ikke må ! men mine lever så ganske udemærket på den måde, og blomstrer den ene gang efter den anden) eller også gir man dem vand en gang hver 14’s dag hvor de suger det de kan, i en time.

Mine katte har højest bidt lidt i bladene, eller intet … syntes selv de er så kønne og de står med deres blomster i ca 1-2 mdr.

De er nu ikke så dyre mere … man kan tit få dem til 40-50 kr i supermarkederne og de står længe og blomstre, køb en hvor der er nogen af blomsterne der er sprunget og og hvor der også er en del knopper på stænglen. :ok:

Katteurt… Den er nem at holde liv i og giver faktisk nogle r istid flotte blå-lilla blomster

jeg har flamingo blomster til at så stå i krukker på gulvet i stuen. Ved faktisk ikke om de er giftige, men kattene røre dem slet ikke, har dog oplevet en enkelt gang at der har været en kat oppe for at grave i jorden. Ellers har jeg forskellige blomster på sofaborde, spiseborde og pynteborde, dem røre kattene heller ikke, de ved godt de ikke må være oppe på bordet. Er meget konsekvens hvad det angår, Selv den bette (fra feb.) har lært at der må han ikke være.

Hvad med Fuchsia? Synes de er nemme at holde og de fås i uendelige varianter og farver

https://www.google.dk/search?hl=da&q=fuchsia&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&biw=1366&bih=643&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=-sQcUNKcG-Wl4gS264C4CQ

Paradistræ. Der er ingen blomster i, men de er meget, meget nemme at holde. Jeg købte i sin tid en lille bitte miniplante, og den er nu blevet til fire planter herhjemme hos mig, mens jeg også har givet nogle væk. Jeg synes, det er hyggeligt, at man skal gøre lidt for at få den til at vokse på den rigtige måde (nippe toppen af nogle af skuddene for at få den til at brede sig og for at få stammen til at blive tyk). Jeg har endnu ikke lært, hvordan man bedst gør det, men jeg forsøger ihærdigt :høhø:

Jeg ved godt, at de her hvide keramikurtepotter med underskåle nok er lidt passé sådan rent stilmæssigt, men hvis du har problemer med at overvande, så køb sådan nogle, så du kan vande i underskålen. Og tøm den så, hvis den ikke bliver drænet.

Væddeløber, den er virkelig nem at holde. Den fås med forskellinge blade. Helt grønne, grønne med hvide striber, og grønne med hvide striber, hvor bladene krøller lidt.

Væddeløber kaldes også luftrenser - kattene æder den gerne trods alt det den har optaget

[QUOTE=Rumle;911549]Faktisk så virker den til at få det bedre for hver gang jeg prøver at tage livet af den :mad:

Hilfe :ups:[/QUOTE]

herbatox - sprøjt det ind i planten lige ved roden :slight_smile: DET overlever den ikke :slight_smile:

den stemmer jeg også for :slight_smile: den er fantastisk og næsten umulig at dræbe…

kan dog ligges til døde :lol:

Hvis du skal til Tyskland, så har Fleggarrd over Padborg grænsen billige orkidéer :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;911550]Ja lige præcis sådan en :slight_smile:

Men løget skal de jo da godt nok grave for at få op… og selvom bladene har lidt huller lader det til at være kløer mere end tænder. Men tro mig, jeg er meget opmærksom på at de ikke pludselig sidder og GNASKER i den!

Den ser nu i øvrigt ud til at synge på sidste vers, så jeg tror ikke den er her så meget længere. Det er bare lidt… det med at vi købte den til min mor et par dage før hun døde… :S Jeg har ikke LYST til at smide den ud hvis du forstår hvad jeg mener…[/QUOTE]

Jeg har altså også en klivia. Og den har jeg haft i maaaange år. Ikke én eneste mis har nogensinde vist interesse for at gnaske i den. Alban synes ind i mellem den er sjov at daske til og nærmest kravle halvvejs op i, når han keder sig og vil ha’ opmærksomhed. For han VED, jeg opdager det og får ham fjernet derfra (og dermed opnår han jo den ønskede opmærksomhed). :cool2:Lille drillepind…:love2:

Orkideer er nemme at passe. I hvert fald, hvis du vælger Phaleanopsis-orkideerne, som er dem, du ser i ethvert supermarked. :slight_smile:

De gennemvandes én gang om ugen, så de er godt gennemblødt - men de må IKKE stå og soppe i vand, da rødderne så rådner. Er der meget overskydende vand i bunden af potten, hældes det fra.

Køb en flaske orkidégødning på flaske (fås i velassorterede supermarkeder). Giv gødning ca. hver-hveranden måned ved en vanding.

Orkidéerne omplantes minimum hvert andet år i nyt ‘gro-medie’, da kalk og andet ophobes deri. Husk at vælge RIGTIG orkidéjord, som skal bestå primært af barkflis, evt. tilsat en smule kokostrævler eller lignende. Man må ALDRIG bruge pottemuld - eller de typer orkidéjord, der er meget muld-agtige (evt. med flamingokugler) - rødderne kan ikke ånde i dette, og de vil hurtigt rådne.

Jo mere lys og luft, rødderne kan få, des bedre. Derfor sælges de også tit i gennemsigtige plastikpotter. (Mine står så IKKE i disse plastpotter, og de overlever nu fint alligevel…)

Når blomsterstænglen har tabt alle blomster og er ved at visne, kan man klippe den af over 2. eller 3. ‘øje’ på stilken (de der ‘led’) - så vil den typisk skyde en ny blomsterstængel ud fra ‘øjet’. Hvis ikke, så klippes blomsterstænglen af helt ved bund, når den er visnet.

Disse simple regler har jeg fulgt - og jeg har mange orkidéer, som har overlevet i mange år efterhånden. Og som selvfølgelig blomstrer igen og igen. :slight_smile:

Kommer du på disse kanter, er du velkommen til at få en masse aflæggere af min Duftgeranium (Ørepineplante) at lege med.
Den skal nemlig igen, igen klippes stærkt tilbage.

[QUOTE=Mega;911568]Jeg har flere planter i huset. Det kan godt være, et par af dem er giftige, men kattene rører dem ikke:

Fredslilje - hvide blomster, halvskygge, nærmest akvarieplante helst med fødderne i vand.
[/QUOTE]

Hm ja. Dem har jeg respekt for. Det var sådan en der startede min interesse for, hvad der ikke skulle stå i huset. Da vi var nye og grønne katteejere havde jeg sådan en og Donna bed i den. Selv om hun hurtigt brækkede bladet op igen var hun rigtig sløj i mere end et døgn og var vd at skræmme livet af mig :uha:
Jeg tror nogle katte er nysgerrige nok til at bide i hvad som helst.
Jeg er med på orkide-holdet. De er ikke til at slå ihjel. Jo, man kan nok drukne dem, og de bryder sig ikke om direkte sol. Men ellers. Nej. Den sidste og ældste jeg havde satte faktisk blomster når jeg havde glemt den i en måneds tid. Underlig plante. Problemet er at de ikke er særlig interessante t se på når de ikke blomstrer.
Pt har jeg ikke andet end kattegræs. Og det er egentlig fint. Jeg har haft min andel af indendørs urskov da jeg var yngre :slight_smile:

De 4 verdenshjørner hedder ganske rigtigt amaryllis

[QUOTE=Ann R;911848]Hm ja. Dem har jeg respekt for. Det var sådan en der startede min interesse for, hvad der ikke skulle stå i huset. Da vi var nye og grønne katteejere havde jeg sådan en og Donna bed i den. Selv om hun hurtigt brækkede bladet op igen var hun rigtig sløj i mere end et døgn og var vd at skræmme livet af mig :uha:
Jeg tror nogle katte er nysgerrige nok til at bide i hvad som helst.
Jeg er med på orkide-holdet. De er ikke til at slå ihjel. Jo, man kan nok drukne dem, og de bryder sig ikke om direkte sol. Men ellers. Nej. Den sidste og ældste jeg havde satte faktisk blomster når jeg havde glemt den i en måneds tid. Underlig plante. Problemet er at de ikke er særlig interessante t se på når de ikke blomstrer.
Pt har jeg ikke andet end kattegræs. Og det er egentlig fint. Jeg har haft min andel af indendørs urskov da jeg var yngre :slight_smile:

De 4 verdenshjørner hedder ganske rigtigt amaryllis[/QUOTE]

Mine orkidéer bliver spist :surrender:
Kattene slår dem ihjel :ked:

Men jeg har jo også et par stykker :tihi: (katte altså)

Om de er pæne kan du jo kun selv bestemme :smiley: Hvus du klikker på linkene får du et billede.
Pasning er jeg ganske rigtigt ikke gået ind i - det var ikke rigtig formålet med listen at lave en dyrkningsanvisning, men det kan man som regel nemt finde ved at google navnet på planten :slight_smile: