Uh, dilemma!

En af mine kollegaer har lige skrevet en besked til mig over FB hvor han spørger om jeg kunne tænke mig en kat mere. (jeg har to, en birmadreng på snart 9 mdr og en NFO pige på 7mdr.) Umiddelbart ville jeg have takket nej, men det er en Bengal, som jeg har ønsket mig i lang tid nu og den er tilmed gratis:besvimer:

Der var ikke så mange informationer i beskeden så jeg har spurgt om alder, køn, om den er fixet og om den er vant til andre katte.

Ih og nu ved jeg bare ikke om jeg burde gøre det. Det er min drømmerace…puha… Ville det være synd at skaffe mig endnu en kat? De to jeg har nu har gået sammen siden juli og er rimelig gode venner, de putter ikke så meget, men jeg tror de er glade for de har hinanden.
Ville det stresse dem for meget med endnu en?
Ville det være synd at putte en Bengal i en nogen og treds kvm lejlighed sammen med to andre katte?
Desuden står kæresten og jeg muuuligvis og skal flytte om 1-2 måneder, men det er ikke sikkert.

Ville det bare være for åndsvagt at tage imod tilbuddet?

Jeg synes, du skal opleve katten i dens eget hjem først - BEN er meget anderledes end NFO og SBI.

Hvorfor skal den flytte:?

Ja, jeg skal helt sikkert møde den inden jeg siger ja til noget :slight_smile:

Pga. deres lille søn. Det er min kollegas datter der skal af med den, så jeg ved ikke så meget. Jeg ser ihvertfald frem til at få svar på min besked :stuck_out_tongue:

Skal den flytte, fordi der kommet barn i familien:? Er barnet allergisk:? eller er katten “aggressiv” mod barnet:? Den situation skal du lige have på plads - for det kan fortælle en del om kattens evne til at omstille sig til nye situationer…

Jeg aner det ikke. Det var bare en meget kort besked hvor han spurgte om jeg var interesseret i en kat mere fordi hans datter skulle af med en pga. hendes lille dreng.
Men hvis jeg nu hælder mod at jeg godt kunne tænke mig den, besøger jeg dem naturligvis :slight_smile:

Hvis du selv synes du kan passe 3 katte, synes jeg du skal møde bengalen. Så har du mulighed for at stille spørgsmål til ejeren.

Personligt, synes jeg ikke det er svært at gå fra ejer af 2 katte til 3 katte. Min mand og jeg har længe ønsket os en RØD maine coon (3. kat), og da det passede med tidspunkt og den sødeste viste sig, tog vi naturligvis ud og så Aslan…

Ja du skal da have en mere hvis den ellers har en god personlighed :slight_smile:
To eller tre - næsten det samme :smiley:

Jeg vil næsten tro det er en voksen mis… Er de generelt svære at sammenføre med to ungkatte?
Min bekymring går også lidt ud på at der er stor forskel på racerne, som dkkorat også nævnte. Min NFO pige har dog en del krudt i røven og bimsen kan også lege med :slight_smile:

Det er normalt mere vanskeligt at sammenføre en voksen end en killing. Det hjælper lidt at dine to er ungkatte.
Men jeg ville undersøge ret grundigt hvorfor den skal flytte :slight_smile:

Det er rigtigt, og når den så er besøgt og hvis den er dejlig og jeg har snakket med ejerne så kan jeg jo tage den med hjem på prøve.
Hvis det ikke går kender jeg 1-2 stykker som nok kunne være interesseret i den også :slight_smile:

Mhm, jaeh… Men pas nu på for kattens skyld. Det er hårdt for dem at flytte, og at blive kastebolde på den måde mellem flere nye hjem på kort tid :slight_smile:

Det er klart ja :slight_smile: det kunne være jeg skulle tage min veninde med ud og se den også

Jeg har nu fået at vide at det er en sterilliseret hunkat på snart 3 år. Grunden til at de skal af med hende er fordi hun tisser rundt omkring. De tror så det skyldes deres lille søn og så har de en ny på vej.
Hvad er jeres erfaringer til dette? Ville det være bedre for katten at komme et nyt sted hen evt. med to andre katte, eller ville det være bedre at komme ud og være alene kat? Hvad kan man gøre for en kat der tisser hvor den ikke skal?

[QUOTE=Christa;728513]Jeg har nu fået at vide at det er en sterilliseret hunkat på snart 3 år. Grunden til at de skal af med hende er fordi hun tisser rundt omkring. De tror så det skyldes deres lille søn og så har de en ny på vej.
Hvad er jeres erfaringer til dette? Ville det være bedre for katten at komme et nyt sted hen evt. med to andre katte, eller ville det være bedre at komme ud og være alene kat? Hvad kan man gøre for en kat der tisser hvor den ikke skal?[/QUOTE]

Jeg ville nok tøve en kende. Hvis katten tisser pga stress, så er det nok ikke mindre stressende for hende, at flytte til et nyt hjem med to fremmede katte, at forholde sig til. Men det kan jo også være at katten har en ubehandlet urinvejsinfektion. Er hun blevet undersøgt for det?

Det tænker jeg nemlig også lidt, men jeg kender nogle som leder efter kat, så kunne den måske komme derud istedet. Jeg ved ikke om den er blevet undersøgt.

Jeg ville nok spørge ind til om katten er blevet undersøgt for urinvejsinfektion. Det vil ikke være fair for en evt ny ejer, at lade sorteper gå videre. Når det er sagt, så kan jeg da fortælle at min bengal, godt kan finde på at strinte indendøre, hvis der er noget han er utilfreds med. Han kunne så heller ikke trives med at være indekat. Han stressede rigtig meget, og endte bl.a. med at slikke hårene af på maven og inderlårene. Nu er han udekat, og trives glimrende med det.

Og så tænker jeg på om opdrætter mon er kontaktet? Ellers kunne jeg bestemt godt forestille mig at h*n kunne være behjælpelig, og sikkert også meget gerne vil vide hvad der sker med katten.

Ja er det stress relateret at den kat tisser, så ville jeg ikke byde den et liv hos dig, særlig idet du ikke har så meget plads, så den kan trække sig væk hvis den ønsker. Havde du en stor løbegård eks plus lejligheden, så kunne det nåske gå. Det er vigtigt at vide om det er strint, eller siddende tis den laver, eller om det er store eller små potioner af gangen… Er det eks strint op af vægge så er eks urinvejsinfektion umiddelbart udelukket.

jeg kender ikke bengalen godt, men er det ok med din plads til en noget aktiv kat?

jeg har efterhånden omplaseret mange voksne til hjem med voksne katte. Sammenføringen har aldrig taget mere end max 1 døgn, så har de leget…men det er også birmaer med god psyke og det gør en forskel

heidi

Jeg er også sådan set nået frem til at det ikke passer så godt ind lige nu med en tredje kat og så endda en aktiv en som Bengalen. Jeg må lige høre om de har fået den undersøgt osv.
Men hvis det nu er p.g.a. stress ville det så kunne hjælpe den at komme ud til et par fyre der deler en lejlighed der nok er omkring 70-75 kvm? Jeg ved godt det ikke bare er sådan lige til, men jer der har erfaringer med aktive katte kan måske sige lidt om hvorvidt det er for lidt plads og om de kan gå alene?

[QUOTE=Christa;728629]Jeg er også sådan set nået frem til at det ikke passer så godt ind lige nu med en tredje kat og så endda en aktiv en som Bengalen. Jeg må lige høre om de har fået den undersøgt osv.
Men hvis det nu er p.g.a. stress ville det så kunne hjælpe den at komme ud til et par fyre der deler en lejlighed der nok er omkring 70-75 kvm? Jeg ved godt det ikke bare er sådan lige til, men jer der har erfaringer med aktive katte kan måske sige lidt om hvorvidt det er for lidt plads og om de kan gå alene?[/QUOTE]

Jamen det er så svært at sige noget begavet om, når man hverken kender katten eller de der evt skal overtage den. Nogle katte egner sig fortrinligt til at være inde- og enekatte, mens andre bare helst skal have selskab af en anden kat. Jeg kan kun tale om min bengal, og han ville aldrig kunne trives som indekat. Han skal kunne komme ud på egen pote når som helst han har lyst. Han egner sig absolut ikke til at være lukket inde i en lejlighed. Eller i en løbegård for den sags skyld.

Men 70-75 m2 er normalt rigtig fin og god plads for en aktiv mis. Især hvis man sørger for at katten også kan komme i højden. Men igen - hvad med opdrætter? Kan h*n ikke hjælpe med hvad der vil være bedst for katten?

Den bor vidst allerede i lejlighed udfra hvad jeg kan se på de billeder jeg har fået sendt så det er vel et plus :slight_smile:
Det med opdrætteren ved jeg ikke, men går da ud fra at de har forsøgt alt, inden de prøver at afsætte hende :slight_smile: