Urenlighed efter afliving af Ebony

Cæsar og Fnuggi især, har ændret adfærd efter Ebony blev aflivet. De går rundt og kalder, og klæber ellers til mig. Det er en adfærd jeg kan forstå, og det er da også ved at aftage.
Men! Nu er der for tredje gang siden i tirsdags, blevet lavet stort på gulvet ude i gangen. :S Jeg ved ikke hvem af dem det er, men det er på ingen måde noget de plejer at gøre. (Cæsar har én gang, da han havde diarre, gjort det på en avis/mine vinterstøvler.)
Det er samme sted hver gang - jeg har vasket med opvaskemiddel med citron (jeg har ladet mig bilde ind at katte ikke kan lidt citron), og sprittet af. Hvis nogle har bedre råd, så kom frisk.

Men det er nu egentlig adfærden er undrer og bekymrer mig. Er det naturlig adfærd efter tabet af en ven? Hvor længe står sådan noget normalt på? Kan jeg gøre noget for at afhjælpe det?

Der må bare endelig ikke vere salmiak i rengøringsmidlet, for det kan opfordre katten til at dække igen.
Det lyder da rigtig kedeligt, at afsavnet har så stor en påvirkning på resten af flokken :frowning: Jeg har desværre ikke nogen viden på det område. Jeg tænker om Ebony har sørget for en bestemt rangorden?

[quote=pivnu;368355]Der må bare endelig ikke vere salmiak i rengøringsmidlet, for det kan opfordre katten til at dække igen.
Det lyder da rigtig kedeligt, at afsavnet har så stor en påvirkning på resten af flokken :frowning: Jeg har desværre ikke nogen viden på det område. Jeg tænker om Ebony har sørget for en bestemt rangorden?[/quote]
Det vidste jeg faktisk godt! :ok::slight_smile: Hos dyrlægen rådede de til Rodalon og sprit - men Rodalon får jeg først købt på mandag. Det var fordi det skulle være uden lugt. Jeg tænkte at noget med citron måtte være OK indtil videre.
Jeg kunne måske godt have tilføjet i første indlæg, at jeg spurgte hos dyrlægen i torsdags, da jeg alligevel var der. De rådede til ovennævnte rengøring, og så ellers at se det an nogle uger. Derefter kunne jeg så prøve med Feliway. Men jeg tænkte om der sad nogle her med råd og/eller erfaring på området. :slight_smile:

Men ja, der har du måske fat i noget. Fnuggi og Cæsar har aldrig været de bedste venner. De hverken hvæser eller slås, men det er også sjældent de leger. Det er som om Fnuggi er lidt bange for Cæsar, fordi han kan være lidt voldsom (altså på den kluntede måde, han er slet ikke aggressiv eller dominerende). Ebony var ligesom “bindeleddet”, og kom godt ud af det med begge to.

Årh, det er synd, at de skal have det sådan. Og det er jo bare ikke lige til at finde en ny kat til at udfylde lige præcis det hul.
Har du flere kattebakker? Ellers er det da altid et forsøg værd at prøve med to og også to spisesteder,så de ikke bliver tvunget til et samvær, de måske ikke lige kan håndtere.
Feliway er også klart et forsøg værd. Jeg har haft rigtig godt resultat af at stoppe leg/bid i en kabelkanal ved at sprøjte det på, så noget kan det altså. Det er jo selvfølgelig nok stikkontankten, der vil være anvendelig i dit tilfælde.

Vi har prøvet det samme engang, da vi mistede Victor, der var Neelix’ bedste ven (vi havde 2 andre katte også på det tidspunkt). Neelix savnede tydeligt Victor (han havde i forvejen ikke den stærkeste psyke), og han begyndte også at blive urenlig. Samtidig lå han bare passivt og var ikke interesseret i de andre.

Vi prøvede en masse ting igennem et halvt år: Serene-Um (kortvarig effekt), ny kat (ingen effekt), lykkepiller (længere effekt), clairvoyant (ingen effekt), og til sidst så vi ingen anden udvej end at lade Neelix følge Victor. Det var rigtig hårdt, men han havde det virkelig skidt, og det påvirkede også resten af flokken negativt, hvilket vi især tydeligt kunne mærke, da han var væk.

Jeg tror, at katte skal igennem en sorgproces ligesom de mennesker skal. Langt de fleste kommer sikkert igennem det forholdsvist hurtigt. Enkelte skal måske have hjælp i form af fx. Serene-Um og nogle ganske få kommer aldrig over det. Jeg håber, at dine hører til dem, der selv kommer over det.

Jeg ved at fyrrenåle-duft kan benyttes til at holde kattene væk, nogle venner havde en urenlig kat, som altid valgte samme sted, det hjalp da de vaskede med noget skumbads-halløjsa med fyrrenåle-duft (OG fjernede låget fra bakken).

Ellers vil jeg anbefale dig enten med det samme at tale med en adfærds-konsulent (kender en veterinærsygeplejerske med det som speciale, du kan sende en PB, hvis du vil ha’ nummeret), eller starte med at prøve Feliway, som min nevø havde meget stor succes med (hans 2 katte var blevet uvenner).

Se evt:
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=16631&highlight=feliway
indlæg nr 14.

[ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=17260”]Nu får Oliver sig en ny ven - De Kattegale Debatterer[/ame]
indlæg nr 33.

Held og lykke med det
:slight_smile:

[quote=pivnu;368364]Årh, det er synd, at de skal have det sådan. Og det er jo bare ikke lige til at finde en ny kat til at udfylde lige præcis det hul.
Har du flere kattebakker? Ellers er det da altid et forsøg værd at prøve med to og også to spisesteder,så de ikke bliver tvunget til et samvær, de måske ikke lige kan håndtere.
Faliway er også klart et forsøg værd. Jeg har haft rigtig godt resultat af at stoppe leg/bid i en kabelkanal ved at sprøjte det på, så noget kan det altså. Det er jo selvfølgelig nok stikkontankten, der vil være anvendelig i dit tilfælde.[/quote]
Ja, det er rigtig ærgerligt.:frowning:

Jeg ejer godt nok to kattebakker, men nr. 2 er for lille til Cæsar - så måsen rager ud over kanten, og han rammer gulvet. Så jeg bør nok få fat i en ny. Men det er så ikke lige en aktuel løsning.
To spisesteder er netop arrangeret.

[quote=Jane;368366]Vi har prøvet det samme engang, da vi mistede Victor, der var Neelix’ bedste ven (vi havde 2 andre katte også på det tidspunkt). Neelix savnede tydeligt Victor (han havde i forvejen ikke den stærkeste psyke), og han begyndte også at blive urenlig. Samtidig lå han bare passivt og var ikke interesseret i de andre.

Vi prøvede en masse ting igennem et halvt år: Serene-Um (kortvarig effekt), ny kat (ingen effekt), lykkepiller (længere effekt), clairvoyant (ingen effekt), og til sidst så vi ingen anden udvej end at lade Neelix følge Victor. Det var rigtig hårdt, men han havde det virkelig skidt, og det påvirkede også resten af flokken negativt, hvilket vi især tydeligt kunne mærke, da han var væk.

Jeg tror, at katte skal igennem en sorgproces ligesom de mennesker skal. Langt de fleste kommer sikkert igennem det forholdsvist hurtigt. Enkelte skal måske have hjælp i form af fx. Serene-Um og nogle ganske få kommer aldrig over det. Jeg håber, at dine hører til dem, der selv kommer over det.[/quote]
Ååh, en trist historie! :frowning:

Det lyder som om stakkels Neelix var noget hårdere ramt, end mine to. Her er det jo heller ikke “slemt” - men stadig noget der kan mærkes. Jeg håber også at det går over af sig selv, det er bare rart at være lidt på på forkant med tingene.

[quote=danpia;368372]Jeg ved at fyrrenåle-duft kan benyttes til at holde kattene væk, nogle venner havde en urenlig kat, som altid valgte samme sted, det hjalp da de vaskede med noget skumbads-halløjsa med fyrrenåle-duft (OG fjernede låget fra bakken).

Ellers vil jeg anbefale dig enten med det samme at tale med en adfærds-konsulent (kender en veterinærsygeplejerske med det som speciale, du kan sende en PB, hvis du vil ha’ nummeret), eller starte med at prøve Feliway, som min nevø havde meget stor succes med (hans 2 katte var blevet uvenner).

Se evt:
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=16631&highlight=feliway
indlæg nr 14.

Nu får Oliver sig en ny ven - De Kattegale Debatterer
indlæg nr 33.

Held og lykke med det
:)[/quote]
Jeg har faktisk noget Ajax gulvvask med fyrretræ i skabet! Må lige give gulvet en omgang, når jeg har fået aftensmad.
Ög tak for link’ene. :slight_smile:

Jeg ser lige det hele an, prøver med fyrretræs gulvvask - ser det an, og så må jeg se om der er behov for Feliway og en adfærdskonsulent. I så fald får du lige en PB :slight_smile:

du kan prøve at kontakte en adfærdsterapeut fx. http://bricksite.com/Din-Aktive-Kat/velkommen

Jeg har talt med hende og hun er utrolig sød og meget forstående at tale med.
Det kan være at hun kan komme med nogle forslag til hvordan du kan hjælpe din katte over sorgen

Vask med ganske alm. stærk eddikevand - det er en formidabel lugtfjerner og sæt en af bakkerne på det foretrukne bæ-sted.

Du kan også gøre noget nær det modsatte ved i stedet for en bakke at sætte en skål med tørfoder, for katte besørger ikke, hvor de spiser.

PS: + også en ekstra og større bakke et helt tredie sted.

[quote=Mega;368541]Vask med ganske alm. stærk eddikevand - det er en formidabel lugtfjerner og sæt en af bakkerne på det foretrukne bæ-sted.

Du kan også gøre noget nær det modsatte ved i stedet for en bakke at sætte en skål med tørfoder, for katte besørger ikke, hvor de spiser.

PS: + også en ekstra og større bakke et helt tredie sted.[/quote]
Tak! Eddikevand? Altså alm. eddike og vand? Hvilken blanding? Har kun eddikesyre i huset. Måske kan jeg blande mig til det forhold du tænker du? :? Men jeg kan selvfølgelig købe almindelig eddike, hvis det er nødvendigt. Lige nu har jeg rykket en gang mad+vand ud på stedet i gangen.
På mandag, når jeg har tjekket økonomien, bestiller jeg forhåbentlig en ekstra bakke - så må vi tage den derfra. :slight_smile:

[quote=Tea;368542]Tak! Eddikevand? Altså alm. eddike og vand? Hvilken blanding? Har kun eddikesyre i huset. Måske kan jeg blande mig til det forhold du tænker du? :? Men jeg kan selvfølgelig købe almindelig eddike, hvis det er nødvendigt. Lige nu har jeg rykket en gang mad+vand ud på stedet i gangen.
På mandag, når jeg har tjekket økonomien, bestiller jeg forhåbentlig en ekstra bakke - så må vi tage den derfra. :)[/quote]
Ganske almindelig hvid lagereddike (lad være med at eksperimentere med syre) og brug det næsten ufortyndet.

PS: Man bruger jo også at sætte en lille skål med ren eddike i stuen for at fjerne lugten, hvis der f.eks. har været stor-rygere på besøg.

[quote=Tea;368354]Cæsar og Fnuggi især, har ændret adfærd efter Ebony blev aflivet. De går rundt og kalder, og klæber ellers til mig. Det er en adfærd jeg kan forstå, og det er da også ved at aftage.

Men det er nu egentlig adfærden er undrer og bekymrer mig. Er det naturlig adfærd efter tabet af en ven? Hvor længe står sådan noget normalt på? Kan jeg gøre noget for at afhjælpe det?[/quote]

Det er en meget naturligt, at de øvrige katte ændrer adfærd, når en kat forsvinder.
Hvor længe det varer afhænger nok af, hvor stabil flokken plejer at være - og ikke mindst, hvor følsomme de tilbageværende katte er.

Tak for jeres indlæg. :slight_smile:

I dag har der ikke været nogle uheld ude i gangen, og de har faktisk opført sig mere normalt. Så måske overreagerede jeg bare lidt. Det håber jeg i hvert fald. :slight_smile:

Siden sidst, har der været to “uheld”. I nat, og så her til aften.
Men nu greb jeg synderen på fersk gerning! :muhaha:
Jeg hørte en lyd … mutede fjernsynet, og lyttede efter. Det var klart lyden af en tissetår! Åh nej … gik efter lyden, og kunne se Cæsars hale stikke ud af den lukkede bakke. :tihi:
Jeg gik tilbage til sofaen. Men så lød der en masse prutten!! :S Og så fangede jeg Cæsar i gang med at lægge “en gave” på min måtte foran hoveddøren. Hvorfor nu det? Han havde jo lige været på bakken!?

Iiih. Det gør mig altså trist. :frowning:

Men når alt det nu er sagt, så synes jeg faktisk at det går bedre. De kalder ikke mere, og klæber heller ikke sådan. Så hvorfor lægger han pøller i gangen?

[quote=Tea;372186]Siden sidst, har der været to “uheld”. I nat, og så her til aften.
Men nu greb jeg synderen på fersk gerning! :muhaha:
Jeg hørte en lyd … mutede fjernsynet, og lyttede efter. Det var klart lyden af en tissetår! Åh nej … gik efter lyden, og kunne se Cæsars hale stikke ud af den lukkede bakke. :tihi:
Måske du skulle anskaffe en større og åben bakke, og hvis du med “lukket” mener med låge, så fjern den.

Jeg gik tilbage til sofaen. Men så lød der en masse prutten!! :S Og så fangede jeg Cæsar i gang med at lægge “en gave” på min måtte foran hoveddøren. Hvorfor nu det? Han havde jo lige været på bakken!?
Nok fordi de fleste katte foretrækker at tisse et sted og besørge et andet, så igen: sæt ekstra bakker op, og hvis der er plads, sæt en ved siden af måtten.

Iiih. Det gør mig altså trist. :frowning:

Men når alt det nu er sagt, så synes jeg faktisk at det går bedre. De kalder ikke mere, og klæber heller ikke sådan. Så hvorfor lægger han pøller i gangen?[/quote]
Måske fordi det er det sted, man kommer og går, og så markerer han, at området er jeres.

[quote=Tea;372186][I]Siden sidst, har der været to “uheld”. I nat, og så her til aften.
Men nu greb jeg synderen på fersk gerning! :muhaha:
Jeg hørte en lyd … mutede fjernsynet, og lyttede efter. Det var klart lyden af en tissetår! Åh nej … gik efter lyden, og kunne se Cæsars hale stikke ud af den lukkede bakke. :tihi:
Måske du skulle anskaffe en større og åben bakke, og hvis du med “lukket” mener med låge, så fjern den.

Jeg gik tilbage til sofaen. Men så lød der en masse prutten!! :S Og så fangede jeg Cæsar i gang med at lægge “en gave” på min måtte foran hoveddøren. Hvorfor nu det? Han havde jo lige været på bakken!?
Nok fordi de fleste katte foretrækker at tisse et sted og besørge et andet, så igen: sæt ekstra bakker op, og hvis der er plads, sæt en ved siden af måtten.

Iiih. Det gør mig altså trist. :frowning:

Men når alt det nu er sagt, så synes jeg faktisk at det går bedre. De kalder ikke mere, og klæber heller ikke sådan. Så hvorfor lægger han pøller i gangen?[/I]

Måske fordi det er det sted, man kommer og går, og så markerer han, at området er jeres.
[/quote]
Tak for svaret. :slight_smile:
Jeg tvivler på at bakker findes større end den jeg har - jeg har faktisk ledt.

Den er 56 i breddenx70 i længdenx46 cm i højden
Jeg kan dog sagtens forsøge at fjerne lågen. :slight_smile: Lige pt. er økonomien desværre ikke til endnu en bakke af ovenstående model (det er den eneste Cæsar kan være i). Til den første køber jeg endnu en.
Det har bare aldrig før været et problem - det er derfor det undrer mig sådan.

Hejsa, så lige at der rent faktisk er låg på bakken.

Som jeg skrev i indlæg # 6:
Jeg ved at fyrrenåle-duft kan benyttes til at holde kattene væk, nogle venner havde en urenlig kat, som altid valgte samme sted, det hjalp da de vaskede med noget skumbads-halløjsa med fyrrenåle-duft (OG fjernede låget fra bakken).

Tænk hvor meget der kan lugte inde i sådan en kabine…

Prøv at fjerne låget og se om hele din kombination af rengøring og bakke uden låg ikke hjælper.
:slight_smile:

[quote=Tea;372198] :slight_smile:
Jeg tvivler på at bakker findes større end den jeg har - jeg har faktisk ledt.

Den er 56 i breddenx70 i længdenx46 cm i højden
Jeg kan dog sagtens forsøge at fjerne lågen. :slight_smile: Lige pt. er økonomien desværre ikke til endnu en bakke af ovenstående model (det er den eneste Cæsar kan være i). Til den første køber jeg endnu en.
Det har bare aldrig før været et problem - det er derfor det undrer mig sådan.[/quote]

Ovenstående kattebakke findes ikke bedre. :slight_smile: :slight_smile:
Vi har dog fjernet lemmen.
Låget er nemt at afmontere - hvilket jeg også synes er vigtigt.

Vi bruger grus, der fjerner lugten.
Ligesom alle skal huske på, at rengøre bakken mindst én gang dagligt.
Katten er et meget renligt dyr :slight_smile:

Når man skifter gruset, er det også vigtigt at rengøre bakken med Rodalon.

Dette er generelle oplysninger; som andre læsere måske også kan bruge.
Inden problemerne opstår.
Jeg tror ikke på den med markeringen…

[quote=Mona Jensen;372756]Ovenstående kattebakke findes ikke bedre. :slight_smile: :slight_smile:
Vi har dog fjernet lemmen.
Låget er nemt at afmontere - hvilket jeg også synes er vigtigt.

Vi bruger grus, der fjerner lugten.
Ligesom alle skal huske på, at rengøre bakken mindst én gang dagligt.
Katten er et meget renligt dyr :slight_smile:

Når man skifter gruset, er det også vigtigt at rengøre bakken med Rodalon.

Dette er generelle oplysninger; som andre læsere måske også kan bruge.
Inden problemerne opstår.
Jeg tror ikke på den med markeringen…[/quote]
Tak for rådene. :slight_smile:

Lågen er fjernet - og jeg synes egentlig at “bakke-hygiejnen” herhjemme er i orden. Men alle tips er taget til efterretning. (Det med at fjerne låget, kræver liiige lidt overvindelse fra min side, da bakken står i køkkenet. Men jeg skal nok prøve. :))