Vaccination af mislinger

Hvad hvis killingen første gang vaccineres mellem 10-12 ugers alderen, hvordan skal man så vaccinere efterfølgende???

Du kan finde tonsvis af uopdaterede dyrlæger - og mange års kotyme = hvor mange antal kuld er det du snakker om Alice?

Misforstå mig ikke - enhver kan frit gøre som man selv finder det forsvarligt (og bekvemt) …

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;613489]Du kan finde tonsvis af uopdaterede dyrlæger - og mange års kotyme = hvor mange antal kuld er det du snakker om Alice?

Misforstå mig ikke - enhver kan frit gøre som man selv finder det forsvarligt (og bekvemt) …[/QUOTE]

Jeg ved godt jeg KUN har haft to kuld Lis :-). Men nu er det vel ikke ‘ulovlig’ at følge andres kuld og erfaringer/fremgangsmåde, vel ? :-). Desuden har jeg ejet MASSER af katte, som ‘kun’ har været vaccineret som 8/9 - 12/13 ugers, så man behøver vel ikke at have haft kuld for at vide og beslutte sig om vacciner ?. Desuden sørger jeg nu for at vælge dyrlæger som er pænt up to date, ellers bruger jeg dem ikke. Jeg er ikke en af dem, som pr. automatik vælger hverken den nærmeste eller billigste dyrlæge- Hvilke jeg heller ikke tror, du mener om mig :slight_smile:

Jeg er altid lydhør og interesseret i det nyeste forskning, men jeg er nok ikke en af dem som en selvfølge vil ændre en praksis som både tidligere og nu har fungeret upåklageligt ? …Hvad gjorde man tidligere ? ( inden den nyeste forskning på området ) døde der mange killinger, blev flere killinger syge, eller ?

Det groteske er det er ikke ny forskning - men det tager tid før vi danskere og vores vi plejer ændrer sig - det gælder mange dyrlæger og deres klienter.

10 - 15 år efter begynder det i de småt at gå op for nogen - resten er vi plejer …

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;613516]Det groteske er det er ikke ny forskning - men det tager tid før vi danskere og vores vi plejer ændrer sig - det gælder mange dyrlæger og deres klienter.

10 - 15 år efter begynder det i de småt at gå op for nogen - resten er vi plejer …[/QUOTE]

Enig Lis, vi mennesker er vanedyr :slight_smile: …Men HVIS det virkelig var så skidt at give vacciner i 8/9 - 12/13 ugers alderen, så ville vi nok være mere tilbøjelige til at ændre vaner, når nu bla. jeg selv, ikke har set dårlige konsekvenser af det, hvorfor så ændre ? Men lige netop vacciner og hvilken vaccine man skal vælge - Nogle er til de dræbte og andre er til de levende, mon ikke bare det er noget vi skal vænne os til at være uenige om ? :slight_smile:

Det er ikke så forfærdelig mange år siden, at alle vaccinerede 8 + 12 uger :slight_smile:

Ud over de to jeg har nu, er det rigtig længe siden jeg sidst har ‘fået’ kattekilling. Dengang gav min dyrlæge og jeg også sidste Basisvaccination v 16 uger, så det undrer mig, at høre/læse.
:slight_smile:

Netop ! …Og jeg vil så gerne vide om kattene dengang var mere syge og skravlede, end dem der først får den sidste vaccine når de er 16 uger ? Det er virkelig ikke for at være kværulantisk, men jeg forstår altså ikke den store forskel. Vi ved jo i realiteten ikke hvornår vores missemødres forsvarsstoffer slipper op ?

[QUOTE=danpia;613596]Ud over de to jeg har nu, er det rigtig længe siden jeg sidst har ‘fået’ kattekilling. Dengang gav min dyrlæge og jeg også sidste Basisvaccination v 16 uger, så det undrer mig, at høre/læse.
:-)[/QUOTE]

Hvor mange år snakker du så om :?

Jeg købte en kat omkring år 2002. Den blev købt af en dyrlægestuderende, der fik vaccineret på KVL. På vaccinationspapirerne derfra, stod, at killinger skulle vaccineres 8+12 uger.

Allerede der var flere dyrlæger - inkl min egen - gået over til at anbefale 12+16 uger, men 8+12 uger var altså stadig anbefalingen på det sted, der uddanner vores dyrlæger.

Jeg kan ikke få det ind i min knold - virkelig ikke.

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor det er så vigtigt at vaccinere “for tidligt” - har det noget med salget at gøre, eller er det den sædvanlige med vi plejer (også selvom der er dokumentation for andet virker mere optimalt)?

Vivi, vi taler om lidt før midten af 90’erne, så det er nogle år siden.
:slight_smile:

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;613610]Jeg kan ikke få det ind i min knold - virkelig ikke.

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor det er så vigtigt at vaccinere “for tidligt” - har det noget med salget at gøre, eller er det den sædvanlige med vi plejer (også selvom der er dokumentation for andet virker mere optimalt)?[/QUOTE]

For mig er det nok en kombination.
Jeg vil gerne vaccinere 2 gange, men jeg har ikke brug for at beholde mine killinger til de er 18 uger.
Samtidig har jeg haft syge killinger, da jeg først vaccinerede 12 uger gamle - og har ikke den store lyst til 3 basisvaccinationer.

Så den gyldne middelvej er for mig 10+14 uger - og så lever jeg med, at der er en mindre risiko, men som jeg skrev tidligere, ser jeg ikke det store problem, hvis vi snakker almindelige kælekatte.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;613610]Jeg kan ikke få det ind i min knold - virkelig ikke.

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor det er så vigtigt at vaccinere “for tidligt” - har det noget med salget at gøre, eller er det den sædvanlige med vi plejer (også selvom der er dokumentation for andet virker mere optimalt)?[/QUOTE]

Jeg vil meget gerne forklare min ‘modstand’ Lis :slight_smile:
For det første, har jeg det bedst med at mine killinger er ‘færdig’ vaccineret ( 2 X vaccineret ), når de forlader mig. Og som jeg har skrevet og fortalt mange gange tidligere, så skal mine killinger ikke flytte når de er omkring 16 - 17 uger. Netop i den alder har de en periode hvor de ikke tackler nye situationer ret godt. De har en alder hvor de synes at hele verden er farlig - Hvorimod er de aldeles frygtløse når de er 13 - 14 uger. Og jeg ville hade at slippe en forskræmt killing ud af transportkassen, som farer ind under sofaen, og som viser frygt og angst for både de nye ejere og de katte der er der i forvejen. Jeg bliver altså nødsaget til at være tro overfor de signaler som mine katte viser mig.

[QUOTE=Alice;613622]Jeg vil meget gerne forklare min ‘modstand’ Lis :slight_smile:
For det første, har jeg det bedst med at mine killinger er ‘færdig’ vaccineret ( 2 X vaccineret ), når de forlader mig. Og som jeg har skrevet og fortalt mange gange tidligere, så skal mine killinger ikke flytte når de er omkring 16 - 17 uger. Netop i den alder har de en periode hvor de ikke tackler nye situationer ret godt. De har en alder hvor de synes at hele verden er farlig - Hvorimod er de aldeles frygtløse når de er 13 - 14 uger. Og jeg ville hade at slippe en forskræmt killing ud af transportkassen, som farer ind under sofaen, og som viser frygt og angst for både de nye ejere og de katte der er der i forvejen. Jeg bliver altså nødsaget til at være tro overfor de signaler som mine katte viser mig.[/QUOTE]

Nå ja det er rigtigt - det har du sagt før. Jeg har vist ogaå sagt før at så må dine katte være skruet anderledes sammen - for jeg har den stik modsatte erfaring …

Du har selv fortalt du har haft to kuld - er det det du kalder erfaring? som jo må ha’ foregået i dit første kuld da det andet har vi været med på sidelinien med hvad angår vaccinering.

Så den gyldne middelvej er for mig 10+14 uger - og så lever jeg med, at der er en mindre risiko, men som jeg skrev tidligere, ser jeg ikke det store problem, hvis vi snakker almindelige kælekatte

Hvad er en ‘almindelig kælekat’ :?

:slight_smile:

[QUOTE=danpia;613637]Hvad er en ‘almindelig kælekat’ :?

:)[/QUOTE]

Det er fx en kat, der skal sælges til et hjem, hvor der er 1-2 andre katte. Katten skal ikke gå ude, skal ikke udstilles og i øvrigt ikke have kontakt til andre katte.
Det er et meget typisk nyt hjem for de killinger jeg sælger.

Jeg vil også gerne forklare mig.
Når jeg sælger killinger, så er de “færdige” når de forlader mit opdræt.
Som tidligere skrevet, så er de chippet, kastreret og vaccineret 2 gange.

For mig er det vigtigt, at killingen får foretaget disse ting, mens den stadig bor her.
Dette af 3 grunde.
For det første for at mindske stressen hos killingen. Dvs. tingene sker mens den stadig er i velkendte omgivelser.
For det andet fordi, så er jeg 100% sikker på, at det bliver gjort (nej jeg stoler desværre ikke 100% på andre mennesker)
For det 3. fordi jeg ikke - nødvendigvis - ønsker at vente til 18. uge med at sende killingerne ud i den store verden.

Jeg er ikke 100% sikker på, at det at vaccinere på “mine” tidspunkter er det rigtige og mest virksomme.
Derfor læser jeg diverse artikler om vacciner, og det er da muligt at jeg kommer til at ændre på tidspunkterne hen ad vejen,
men indtil videre har tidspunkterne/vaccinerne virket efter hensigten.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;613630]Nå ja det er rigtigt - det har du sagt før. Jeg har vist ogaå sagt før at så må dine katte være skruet anderledes sammen - for jeg har den stik modsatte erfaring …

Du har selv fortalt du har haft to kuld - er det det du kalder erfaring? som jo må ha’ foregået i dit første kuld da det andet har vi været med på sidelinien med hvad angår vaccinering.[/QUOTE]

Lis det er dog utrolig som du går op i mine ‘kun’ to kuld, og stiller lighedstegn ved kuld contra erfaring :slight_smile:
Jeg har vaccineret ens ved begge mine 2 kuld …Men var spørgsmålet ikke, hvorfor jeg valgte at vaccinere som jeg gør ?. Jeg begrunder gentagne gange, hvorfor jeg ikke vil lade en killing flytte når den er 17 - 18 uger - Du mener åbenbart at jeg ikke kan vurdere det, da jeg kun har haft to kuld ? …Men igen Lis, jeg har godt nok kun selv haft to kuld, men da jeg nu har haft briter i næsten 7 år, og jeg i denne periode osse har været i nære kontakter med andre opdrættere af min variant af briter, så kender jeg altså godt de faser en sølvbrite har. Jeg påstår sandelig ikke det er det samme med abyer, for der har jeg hverken viden eller erfaring, men jeg ved da at der er store raceforskelle mellem briter og abyer på andre områder, hvorfor skulle der så ikke være forskel i parathed til at flytte hjemmefra.

Puha det er stadig en jungle, Pil du har ret :slight_smile: Men tak for rigtig gode svar

Jeg har en calicibærer, en skal hvis der kommer en egnet til Sveirge til avl og det er mit håb at nogle vil have lyst til at udstille dem - så det må sige at 8, 12, 16 vil være det bedste her - ikk?

Tak Lis for links - dem vil jeg lige læse også!