Vaccination af mislinger

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;613484]Præcis - og det er flere end man tror:

Et studie i USA har vist at 33 % af de testede killinger ikke var optimalt dækket ved 2 til 3 vacciner givet før 12. uge på grund af maternelle antistoffer.

Et andet studie i USA har vist at 25 % vaccineret ved 8, 11 og 14 uger ikke var optimalt dækket ved den 17. uge.[/QUOTE]

Lis, ved du om man i studiet har taget højde for at man ofte hjemmevaccinerer og med deraf følgende fare for brug af gamle hengemte vacciner?

Jeg synes det er svært at forholde mig til en virkelighed som er en del anderledes end den jeg lever i, både i hvordan og hvorledes man vaccinerer og ikke mindst da også at frekvensen af hvad man “døjer” med ikke er den samme som den ex jeg gør.

[QUOTE=En forhenværende bruger;613941]Lis, ved du om man i studiet har taget højde for at man ofte hjemmevaccinerer og med deraf følgende fare for brug af gamle hengemte vacciner?

Jeg synes det er svært at forholde mig til en virkelighed som er en del anderledes end den jeg lever i, både i hvordan og hvorledes man vaccinerer og ikke mindst da også at frekvensen af hvad man “døjer” med ikke er den samme som den ex jeg gør.[/QUOTE]

Så vidt jeg husker er det laboratorieforsøg. Altså x antal katte vaccineres i en given alder og samme katte måles for antistoffer når de er x uger.

Jeg vaccinerer ved 12 og 16 ugers alderen.
Jeg bruger Fel-O-Vac. Jeg brugte i et par år Purevax, men fik netop i de par år calici og jeg har ikke set et calicitilfælde siden jeg gik tilbage til go’e gamle Fel-O-Vac igen, så derfor er det mit valg.

[QUOTE=En forhenværende bruger;613977]Jeg vaccinerer ved 12 og 16 ugers alderen.
Jeg bruger Fel-O-Vac. Jeg brugte i et par år Purevax, men fik netop i de par år calici og jeg har ikke set et calicitilfælde siden jeg gik tilbage til go’e gamle Fel-O-Vac igen, så derfor er det mit valg.[/QUOTE]

Jeg havde samme oplevelse som dig, Helle. Og har valgt “the good old one” også, og vaccinerer ved 12 og 16 uger.

Tusind tak fordi I deler jeres erfaringer - det næste bliver at finde ud af hvilken vaccine… Min dyrlæge mener FelOVac pga vi har en calicibærer i huset…

Tilføjelse: Så lige, at mange har gode erfaringer med den. Det er rart at læse.

[QUOTE=lenschow;613986]Tusind tak fordi I deler jeres erfaringer - det næste bliver at finde ud af hvilken vaccine… Min dyrlæge mener FelOVac pga vi har en calicibærer i huset…
.[/QUOTE]

Og begrundelsen for det? Vaccinen er på alle punktet dræbt - dræbte vacciner har ikke samme effekt som levende svækkede - men dem er der ikke nogen tilbage af pt i Danmark der er det på hele palatten der vaccineres imod …

Jeg må indrømme, at vi kun berørte emnet kort i anden anledning - jeg skal lige spørge mere ind til det. Ville du vælge en anden Lis?
Måske anbefaler han det bare “på rutine”… Det er set før ved min dyrlæge…

MVH

[QUOTE=lenschow;614174]Jeg må indrømme, at vi kun berørte emnet kort i anden anledning - jeg skal lige spørge mere ind til det. Ville du vælge en anden Lis?
Måske anbefaler han det bare “på rutine”… Det er set før ved min dyrlæge…

MVH[/QUOTE]

Smag og behag er jo svær at diskutere - jeg bryder mig ikke om dræbte vacciner …

Men jeg bryder mig heller ikke om den levende svækkede der fås idag - jeg er på den …

Det er nu ikke korrekt. Jeg har altid lært at HVIS man vaccinere før 12. uge så SKAL man vaccinere to gange mere ( i.e. 12. uge og så 16. uge).
Som gammel hundemenneske så lærte jeg, at alle vacciner givet før 12. uge kan ikke regnes for dækkende - i mange tilfælde virker den slet
ikke eller kun delvist. Derfor - HVIS jeg har vaccineret mine killinger inden de er fyldt 12 uger så sørger jeg for at de får 2. vaccine og 3. vaccine ( med 2-4 uger imellem).
Sådan har jeg gjort lige siden mine første kuld - også den gang jeg solgte killinger tidligere end jeg gør idag. Så måtte køber jo bare afsted med dem og give dem den sidste
vaccine på samme måde som man gør med hundehvalpe.

Som en der i dag ikke sælger mine killinger så tidligt så foretrækker jeg at vaccinere første “rigtige” gang når killingen er mellem 12 og 16 uger og så næste gang
2-4 uger efter. Når vi mener der er behov bruger vi også en “midlertidig” vaccine ved 8-9 ugers alderen.

Men netop når det gælder vacciner så er der lige så mange ideer som der er opdrættere og dyrlæger…

Teresa

Og behovet for en “midlertidig” ville det fx være som når jeg har en calicibærer i hjemmet?

MVH

[QUOTE=lenschow;616201]Og behovet for en “midlertidig” ville det fx være som når jeg har en calicibærer i hjemmet?

MVH[/QUOTE]

Tag en snak med din dyrlæge om det. Hvis din calici-bærer - er du sikker på, du kun har én:? (vi blev overraskede, da vi PCR testede hele flokken for diverse katterivira sidste år) - kommer i nærkontakt med de uvaccinerede killinger, er risikoen, for at han smitter dem, stor. Hvis han ikke gør, så er der vel ingen grund til at vaccinere tidligere end sædvanligt.

Vi er begyndt at vaccinere killinger tidligt, da vi har en kastrat med calici og gerne vil have, at vores killinger vokser op i flokken (i det omfang mormis tillader de andre katte kontakt med killingerne).

[QUOTE=Teresa Guldager;616055]Det er nu ikke korrekt. Jeg har altid lært at HVIS man vaccinere før 12. uge så SKAL man vaccinere to gange mere ( i.e. 12. uge og så 16. uge).

Sådan har jeg gjort lige siden mine første kuld - også den gang jeg solgte killinger tidligere end jeg gør idag. Så måtte køber jo bare afsted med dem og give dem den sidste
vaccine på samme måde som man gør med hundehvalpe.
[/QUOTE]

Det kan godt være du altid har gjort sådan, men jeg tror langt de fleste vaccinerede 1 gang før fraflytning - også dengang man afleverede killinger 10 uger gamle.
Det er i hvert fald sådan jeg husker det - og også sådan jeg husker anbefalingen fra dyrlægerne dengang :slight_smile:

Nej det har du ret i Camilla - jeg har en KENDT bærer:-) Kun en er testet…

Langt de fleste katte renser sig for Calici, omkring 95%, og er således ikke længere bærere. Men de kan smittes med en anden streng …

Ja det er rigtigt - og det er nok også mere korrekt, at det kun er denne ene kat vi siden bette har set symptomer ved - jeg har mindst to mere, der er vokset op i et calici-hjem - og de har aldrig vist symptomer - heller ikke på den ene, der siden har haft et enkelt udbrud… sidste år i foråret… Siden har han heller ikke vist symptomer…

Fie - mormis - havde milde symptomer lige da hun ankom - siden har vi intet set ved hende heller

Men, Herpes er jo for det meste for livstid - det er uhyre svært at se om det er det ene eller det andet, især på voksne hvor forløbet er mildere

Hvad mener du med udbrud?
En calicibærer kan ikke gå i udbrud igen, men det kan en herpesbærer derimod. Det er ikke synligt at en kat er calicibærer.

Han fik noget rødt tandkød og blev testet på Herning Dyreklinik - tror jeg det hed - hvor de tiog en test og det var den dyrlæge, der dengang sagde det.

Min egen dyrlæge siger som dig. Især fordi mis senere fik to tænder ud pga FORL - han tror næppe det var calici men snarere nogle dårlige tænder, men testen viste positiv og dyrlægen i Herning sagde, at han var en bærer.

Det er det jeg baserer det på - men jeg har ikke set noget siden. Så måske har det været en ny gren, der har smittet den gang og det så ved et tilfælde faldt sammen med FORLen.

Katten er i hvert tilfælde rask i dag

Altså rask at se på:-) Om han er bærer kan jeg jo ikke se - dertil rækker mit syn vist ikke:-)

PS der ligger også en tråd om det herinde, hvor du kan læse om forløbet hvis du er nysgerrig. Der står dog ikke ret meget ud over det der står i denne - andet end at mis var indlagt og kæmpede for sit liv i 14 dage - heldigvis helt uden skader - han fik det rigtig godt, da han fik tænderne ud… og den gang testede min egen dyrlæge negativ… Hvilket nok ikke fremgår af tråden - da det langt fra er alt jeg deler herinde