Vådfoder bedre end hjemmelavet mad?

Jeg læser at mange af jer giver vådfoder i ret store mængder. Det giver en sjælden gang imellem. Til gengæld får de fisk, kylling osv. osv. som serveres i lidt af kogevandet. Og når det er varmt får de lidt tun i bunden af en skål, hvor jeg så hælder en masse vand over.

Er der noget i det vådfoder man køber, som er bedre end den ægte vare, som man selv blander?

En masse koncerverinngsmidler, kunne jeg forestille mig, men jeg aner det ikke. Vil da tro at “rigtig” mad er bedre. Men det er bare ikke lige så tit noget, som jeg har tilovers. Derfor får mine dåsemad, som supplement.

Vi køber ekstra ind for at lave til kattene og det kan jo fryses, når man har lavet en portion. Men jeg er da begyndt at tænke på, om dåsefoder virkelig ER bedre af en eller anden grund, som jeg ikke lige har været bevidst om. Taurin f.eks.

Jeg ved hvad der er i, når jeg selv laver og så er det billigere - også selvom man ind imellem blander f.eks. laksestykker i, når de er på tilbud.

Hej Signe,

Hvis du med “rigtig” mad mener, det som vi selv går og bikser sammen til kattene, så er jeg dybt uenig med dig. Der er netop ikke de vitaminer og mineraler med videre, som katte har brug for - og slet ikke i de forhold som de skal bruge. Prøv at kigge til dem der fordrer “BARF” og se deres opskrifter (når de selv laver deres kattefoder) det er ikke “bare” at sammensætte en kost til dem som dækker deres behov.

Hvad angår konserveringsmidler så tror jeg ikke der er flere i dåsemaden end i tørfoderet, måske endda tværtimod! Det at det er på dåse er jo i sig selv konserverende, tænk på hvilket fremskridt det var i sin tid, da “fidusen” blev opfundet.

Selvfølgelig er det godt og skidt dåsemad, helt som tørfoder også findes i mere eller mindre lødige produkter. Her i huset bruger vi “Mjau” som er et svensk produkt, netop ikke tilsat konserveringsmidler og i øvrigt et produkt som “BARF´erne” også bruger.

Hej Signe,

Hvis du med “rigtig” mad mener, det som vi selv går og bikser sammen til kattene, så er jeg dybt uenig med dig. Der er netop ikke de vitaminer og mineraler med videre, som katte har brug for - og slet ikke i de forhold som de skal bruge. Prøv at kigge til dem der fordrer “BARF” og se deres opskrifter (når de selv laver deres kattefoder) det er ikke “bare” at sammensætte en kost til dem som dækker deres behov.

Hvad angår konserveringsmidler så tror jeg ikke der er flere i dåsemaden end i tørfoderet, måske endda tværtimod! Det at det er på dåse er jo i sig selv konserverende, tænk på hvilket fremskridt det var i sin tid, da “fidusen” blev opfundet.

Selvfølgelig er det godt og skidt dåsemad, helt som tørfoder også findes i mere eller mindre lødige produkter. Her i huset bruger vi “Mjau” som er et svensk produkt, netop ikke tilsat konserveringsmidler og i øvrigt et produkt som “BARF´erne” også bruger.[/quote]

Det må siges at være en fordrejning af det jeg skrev. Og jeg kan da kun være enig i alt hvad du skriver. Og jeg vidste det også godt i forvejen.

Min erfaring med “færdigproduceret købemad” våd såvel som tør er at der i disse produkter er alle de vitaminer osv som vores katte har brug for. Hvorimod en kylling, en tun osv tilfører katten nogle bestemte vitaminer, mineraler osv og nødvendigvis ikke de samme.

Jeg vil dog hævde at sålænge dine katte får et lødigt tørfoder, ja så er de dækket ind og vådfodret er jo mere beregnet som forkælelse, så du kan jo roligt forsætte med at lave det selv.

Aslan får færdigkøbt vådfoder, fordi det var det han skulle have førhen for at tage på og ja nu er det blevet en del af vores morgen/aftensritual og så får han lidt mundgodt ifm. at rejer, tun og kylling et par gange om måneden.

Jeg er nu også ret sikker på, at vores katte er dækket ind, de får ikke større portioner end det, man ville give som vådfoder fra en dåse. OG så fanger de ofte mus i haven - og bedre kan det vist ikke gøres ernæringsmæssigt :slight_smile:

De billeder jeg har set af dine katte viser bestemt at de trives. De har da det sundest udseendende og lækker pels.

He he - der er nu noget bøvl med filterknuder som vi hele tiden skal være over, men de er i hvertfald alle sunde og raske og fuld af en masse energi -thumbs

Men jeg vil nu alligevel gerne vide det med hvorfor så mange bruger indkøbt vådfoder i stedet for at lave det selv, når det kun er supplement til tørkost af god kvalitet.

[/quote]

Hej Signe,

Hvis du med “rigtig” mad mener, det som vi selv går og bikser sammen til kattene, så er jeg dybt uenig med dig. Der er netop ikke de vitaminer og mineraler med videre, som katte har brug for - og slet ikke i de forhold som de skal bruge. Prøv at kigge til dem der fordrer “BARF” og se deres opskrifter (når de selv laver deres kattefoder) det er ikke “bare” at sammensætte en kost til dem som dækker deres behov.

Enig -thumbs Der er en grund til at kattemad er til katte og menneskemad er til mennesker. Drengene herhjemme får en gang imellem lidt kogt kylling eller fisk, men deres primære foder består af lødigt kattefoder da intet andet kan dække deres behov så godt som det :slight_smile:

Jeg indkøber det gode men også dyre vådmad. Og det gør jeg fordi mine katte skal dækkes helt ind med alt. -forelsket

Jeg steger så også både kyllinger og andet godt til dem, så der er nogen dage de får det ene og andre dage de får det andet.

Jeg vil jo også gerne selv have en varieret kost -love

min dyrlæge lavede en sjov sammenligning da jeg var nede hos hende sidst

hun sagde : hvis man udelukkende giver sine dyr hjemmelavet mad hver dag uden supplement af som minimum lødig tørkost designet til dyrene, så svarer det til at vi på daglig basis spiser fastfood… og glemmer vitaminpillen…

en lidt grov forsimpling, men jeg tror nu pointen er god nok… med mindre vi decideret gør en stor indsats for at sammensætte det hjemmelavede mad -så bliver det lidt ala fastfood - super lækkert og meget velsmagende og højest vanedannende - men ikke helt nok uden et supplement af alle de ting kattene som minimum skal have…

jeg giver mine drenge en ligelig blandning af RC/feline porta våd og tørkost, men de får også store mængder rejer, kogt kylling, laaaaaaaaaaaaaaaaaaange kødstrimler kogt i flåede tomater (tak for tippet Pia), fløde hvis de plager og selvfølgelig en lille bitte bitte bitte bid af den milde ost engang hver 14 dag :slight_smile: ingen skal sige de er forkælede :slight_smile:

så jeg tror at sålænge man ikke overdriver nogen af delene, sørger for at fordele det ligeligt mellem det designede lødige foeder og hjemmelavet guf - holder øje med misserne og bruger hovedet… så er man på rimelig sikker vej :slight_smile:

Jeg køber også den gode vådmad… Plus koger og steger oskekød, kylling og fisk…
Vådfoder, det er nemt og jeg ved med sikkkerhed at mine katte er dækket ind…

Hurra for Almo nature og Feline porta, for det kan min huskat Line lide…

Det med hvorfor det er bedst i min verden at give dem færdig lavet kattemad, er at der er alt det katten har behov for…

At de så indimellem, får det jeg laver, det er jo bare guffer… (selv om det ikke er alle der synes det af mine katte)

i det hjemmelavet, hvis det er det man vil give som hovedkost, så skal der tilføres en masse forskellige mineraler og vitaminer, for at give katten det optimale foder…

Umiddelbart lyder det til, at jeg stort set fodrer som I andre, der har skrevet i tråden. Dog har de ikke fået så store doser af vådfoder, som nogle af jer giver. Men skriv endelig - jeg synes, det er et interessant emne. Og klogere kan man jo altid blive :slight_smile:

Bare lige husk at 4 rejer dækker en kats magnesiumbehov for et helt døgn :slight_smile:
Og at torskerogn og tun på dåser beregnet til mennesker er så fyldt med salte at det ikke er egnet til kat.

Marina

Jeg tror de fleste af os, kan se om kattene trives og er i god foderstand.

Jeg skiller mig sikkert ud fra de fleste, da vi kun bruger tørfoder som sekundær foder. Vi har RS af forskellige varianter stående fremme 24/7, og mine tøzer bruger tørfoderet som ‘ind imellem’ måltider. De fleste dyrlæger anbefaler faktisk, at man foder variabelt i dag - Mine dyrlæger vover endda den påstand at ensidigt fodring med tørfoder er skyld i mange nyre / blære problemer samt allergi og tandkøds problemer.

Min påstand er, at man skal fodre katte med det de er ‘beregnet’ til …En kat er et rovdyr, dens fordøjelse og tænder er som et rovdyrs …Og en kats tænder er ikke beregnet til at tygge, men til at flænse. Derfor er mine kattes hovedmåltid, hver dag råt kød/fisk, i lidt store lunser …Mad der skal flænses, og som samtidig tjener som tandbørste.

Tøzerne får osse hver dag masser af vådmad, af lødig karakter ( feline porta / hills / RS ) men jeg har det bestemt ikke dårlig med at give dem whiskas og Sheeba i ny og næ, for jeg ved de er dækket ind af de øvrige måltider.

Det hænder selvfølgelig osse at de tigger noget hjemmelavet mad fra mig …Især Crazy er vild med kogt og stegt kød.

Jeg er sikker på, at varieret kost holder maven i orden/stærk …7-9-13, så har vi ALDRIG haft vrøvl med maven :slight_smile:

Enig -thumbs ja jeg foretrækker osse at basisfoderet er vådt/råt, i min verden er tørkost og katte en stor selvmodsigelse

hos os er det også våd der er basis og tørkosten der er supplementet… ikke en direkte selvmodsigelse for det kan være super til balancering af tynd mave og den slags… men helt sikkert - våd er også det primære her…

og så selvfølgelig de lange/tykke stykker kød så de kan få renset gebisset

selvfølgelig kan der være perioder eller grunde til at tørkost er bedst -thumbs

Når jeg skriver selvmodsigelse så er det ud fra at, katten som dyr er designet til at optage væske fra sit foder, det er bl.a derfor at katte generelt har fået prædikatet “dårlige drikkere” katte der lever af tørkost alene får sjældent drukket det vand deres organisme har brug for, og det kan give nogle rigtige grimme konsekvenser. Dertil kommer som Alice er inde på, at deres tandsæt er beregnet til at flå i kød, ikke til at tygge tørkost :slight_smile:

Her i huset kommer det helt an på hvilken kat vi taler om.

Nunuu spiser næsten kun tørkost RC Persian og Sencible…eneste anden kost han kan lide er kylling, stegt ikke kogt.

Charlie spiser samme tørkost som Nunuu og derforuden kan han godt lide hvid fisk og lidt rejer…kylling måske…

Victoria får en speciel tørkost fra RC Renal, desuden får hun Renal vådkost morgen og aften… 1/2 pose pr måltid…ud over det elsker hun hvid fisk, rejer, kylling, råt oksekød, stærk ost, danablue og is. Det er selvfølgelig begrænset hvor meget hun får af dette da vi jo skal passe på.

Heldigvis er alle tre glade for at drikke vand…